Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2444
Hei


Jeg kjører en CSS server på min PC som er koblet til nettverket lokalt, men det er ikke det som er problemet her. Problemet er det at den eksterne IP'en forandres stadig vekk med cirka én ukes mellomrom, eller når vi slår av og på denne PC'en. Da mister jeg spillere fra server, og jeg gidder liksom ikke å fortelle til alle friendsa på steam at jeg har fått ny IP adresse, hver uke...


Så da lurer jeg på hvordan jeg kan få fast IP adresse?
Har hatt en liknende tråd som dette ute før, og da fikk jeg et råd om å bruke dyndns. Men fikk ingen veiledninger til hvordan jeg skulle gjøre dette. Om noen orket å skrive noen ord, var det meste uforståelig for meg, som ikke er noe spesielt oppdatert på dette området... Så om du har noen forslag av noen slag, vennligst ikke skriv alt for komplikert.
Har også hørt at jeg kan bestille fast IP, men det er heller uaktuelt siden jeg ikke er interessert i å bruke penger på det.


Og btw, alle på nettverket våres har samme eksterne IP adresse. Vet ikke helt hvorfor Og når jeg, som bruker en bærbar PC med trådløs internett, skrur av og på PC'en vil IP adressen framdeles være den samme. I forhold til når jeg restarter den lokale pc'en, hvor jeg/vi da får ny IP adresse.


Nyttig info (?):
Bredbånd fra Telenor
Thomsom SpeedTouch 546T2 RouterModem
Asus WL-500G Router
Helt normalt, sånn var det hos meg og. Det du må gjøre er å åpne porter, og la de portene gå til lokal ip'en på serveren. Lokal ip'en MÅ være fast.
Sitat av Atec Vis innlegg
Gå inn på Nettwork Connections på de pc'ene som fungerer -----> høyreklikke på local area connection (eller wireless hvis du har trådløs)-----> properties------ internett protocol og trykk properties.
http://bildr.no/thumb/372322.jpeg
http://bildr.no/thumb/372323.jpeg
http://bildr.no/thumb/372318.jpeg
Vis hele sitatet...
gjør slik, bortsett fra at du setter ip isteden for dns

http://www.portforward.com/ veldlig grei side for hjelp av å åpne porter
Sist endret av Atec; 3. april 2009 kl. 08:21.
Sitat av leasea Vis innlegg
Og btw, alle på nettverket våres har samme eksterne IP adresse. Vet ikke helt hvorfor Og når jeg, som bruker en bærbar PC med trådløs internett, skrur av og på PC'en vil IP adressen framdeles være den samme. I forhold til når jeg restarter den lokale pc'en, hvor jeg/vi da får ny IP adresse.
Vis hele sitatet...
Les litt om NAT og DHCP lease time, så forstår du forhåpentligvis litt mer.
Sist endret av Deezire; 3. april 2009 kl. 08:35.
Sitat av Atec Vis innlegg
Helt normalt, sånn var det hos meg og. Det du må gjøre er å åpne porter, og la de portene gå til lokal ip'en på serveren. Lokal ip'en MÅ være fast.

gjør slik, bortsett fra at du setter ip isteden for dns

http://www.portforward.com/ veldlig grei side for hjelp av å åpne porter
Vis hele sitatet...
hva snakker du om ? det er dns server som DU skal bruke NÅR du skal gjøre en dns requst.

no-ip.org er samme som dyndns laste ned programet fra dem og registrer deg på no-ip.org , under konto din vil det da kune legge til nytt domain. eks jegerkull.no-ip.org da vil den bestandog være din wan ip.

NB: dynamisk dns er IKKE samme som dns fra dhcp server.
Endel hjemmerutere støtter også å automatisk oppdatere dyndns eller tilsvarende tjenester, da slipper du å ha noe kjørenede på datamaskinen din. Sjekk om din gjør det (bare logg på og leit igjennom).
Sist endret av DumDiDum; 3. april 2009 kl. 08:57.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Endel hjemmerutere støtter også å automatisk oppdatere dyndns eller tilsvarende tjenester, da slipper du å ha noe kjørenede på datamaskinen din. Sjekk om din gjør det (bare logg på og leit igjennom).
Vis hele sitatet...
det stemmer, MEN det er problem med og si det, for som du ser har han 2 router her.

Thomsom SpeedTouch 546T2 RouterModem <- der må dyndns settes.
Asus WL-500G Router <- setter du dyndns i den vil du kun få wan ip som asus'en får av adsl modemet. aslå ip 10.0.0.1 eller noe sånt

NB: du kan jo sette 546T2 RouterModem i brigth mode for og fixse det, så wan ip'en blir på Asus WL-500G
Sist endret av ranvik; 3. april 2009 kl. 09:02.
Hæ? folk snakker om lokal ip for? alltid artig å lese slikt siden det er så langt på jordet at det er sykt..

Mannen har dynamisk ip adresse, hva enn han gjør inne på sin maskin vil det ikke hjelpe han mye..

Du leter enten etter en oppgradering på ditt internett abbonement til STATISK IP ADRESSE , eller du kan bruke en eller annen tjeneste slik som f.eks.
http://www.dnsexit.com/
http://www.opendns.com/solutions/overview/
http://www.dyndns.com/

......................................................
For all del, lag innlegg om du vet hva du snakker om, men om du ikke vet helt sikkert vil jeg anbefale å bare la være, siden det ikke er hjelpsomt å lure han til å gjøre totally unrelated ting.

........
au, der var jeg litt for sen ja, ranvik tok den
Sist endret av blueshift; 3. april 2009 kl. 09:30.
Sitat av ranvik Vis innlegg
hva snakker du om ? det er dns server som DU skal bruke NÅR du skal gjøre en dns requst.

no-ip.org er samme som dyndns laste ned programet fra dem og registrer deg på no-ip.org , under konto din vil det da kune legge til nytt domain. eks jegerkull.no-ip.org da vil den bestandog være din wan ip.

NB: dynamisk dns er IKKE samme som dns fra dhcp server.
Vis hele sitatet...
Merk deg at jeg skrev under bildene at han skulle sette IP isteden for dns bare siterte meg fra en annen tråd med de samme bildene bortsett fra akuratt det der...
Sitat av Atec Vis innlegg
Merk deg at jeg skrev under bildene at han skulle sette IP isteden for dns bare siterte meg fra en annen tråd med de samme bildene bortsett fra akuratt det der...
Vis hele sitatet...
det er og feil da, lokal ip har ikke noe og si.
Det som er litt irriterende er det faktum at det virker som at få har lest trådnavnet,
"Fast Ekstern IP"

uansett har tråden blitt besvart allerede, så les det folk allerede har postet, så får du det kansje til å funke.
Sitat av ranvik Vis innlegg
det er og feil da, lokal ip har ikke noe og si.
Vis hele sitatet...
Har jo noe å si når man skal åpne porter da :P man må jo velge at portene skal route videre til serveren sin lokal ip. Hvis ikke lokal ip'en er fast, kan den jo endres når man skrur den av og på. Var det jeg mente.
Ring til Telenor. Teknisk sett har de muligheter til å reservere en ip til deg, slik at du alltid får den når du ber om dhcp fra router til dhcp server hos Telenor. Kan hende du kan kjøpe fast ip hos dem. Da er problemet løst
Sitat av jejoha Vis innlegg
Ring til Telenor. Teknisk sett har de muligheter til å reservere en ip til deg, slik at du alltid får den når du ber om dhcp fra router til dhcp server hos Telenor. Kan hende du kan kjøpe fast ip hos dem. Da er problemet løst
Vis hele sitatet...
jeg har prøvd det før og kundesupport vil ikke , hvis du er bedrifts adsl fra telenor så går det helt fint.
har ikke vurdert og bytte til annen isp som har fast ip muligheter ?
leasea's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
jeg har prøvd det før og kundesupport vil ikke , hvis du er bedrifts adsl fra telenor så går det helt fint.
har ikke vurdert og bytte til annen isp som har fast ip muligheter ?
Vis hele sitatet...
Jaja, da er jeg tilbake fra "langhelgen" min. Har nå lest gjennom postene dere, og må si at det er mange delte meninger Men om jeg skulle ha lent meg til noen av innleggene, så hadde det blitt til Ranviks innlegg, ettersom jeg vet at han har erfaring.

Sitat av ranvik Vis innlegg
det stemmer, MEN det er problem med og si det, for som du ser har han 2 router her.

Thomsom SpeedTouch 546T2 RouterModem <- der må dyndns settes.
Asus WL-500G Router <- setter du dyndns i den vil du kun få wan ip som asus'en får av adsl modemet. aslå ip 10.0.0.1 eller noe sånt

NB: du kan jo sette 546T2 RouterModem i brigth mode for og fixse det, så wan ip'en blir på Asus WL-500G
Vis hele sitatet...
Som sagt i topic så har jeg ikke så mye erfaring, så jeg tror jeg lar det gå for denne gang.

PS: Jeg har bestillt et bredbånd fra Tafjord mimer for over 3 måneder siden, noe som de sa at ville ta bare 4-5 uker, men man kan vel aldri stole på sånt, kan man? Håper da på at jeg finner en litt enklere løsning på problemet enn det som jeg må ty til her, eller at jeg er så heldig at det innebærer fast ip...


Takker for alle svar
Sitat av Atec Vis innlegg
Har jo noe å si når man skal åpne porter da :P man må jo velge at portene skal route videre til serveren sin lokal ip. Hvis ikke lokal ip'en er fast, kan den jo endres når man skrur den av og på. Var det jeg mente.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si, du forklarte noe som ikke har noenting med problemet til trådstarter å gjøre, deretter forsvarer du deg når det blir påpekt med et eksempel på en nytteverdi i det du beskrev.

For all del, fint du prøver å hjelpe, men uvensentlig informasjon på et spesifikt spørsmål er sjeldent til noen nytte.
hvis du ikke vil bruke no-ip (dyndns) kan du og kjøre opp en vpn hoss noen som har fast ip. (da vil all trafikken gå mellom dem)
leasea's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
hvis du ikke vil bruke no-ip (dyndns) kan du og kjøre opp en vpn hoss noen som har fast ip. (da vil all trafikken gå mellom dem)
Vis hele sitatet...
Jeg har installert no-ip på den lokale pc'en, men den eksterne ip-adressen forandres uansett. Vet ikke helt om jeg har installert det riktig, men "no-ip"-ikonet er i alle fall nede i høyre hjørne av oppgavelinjen.

Og, kan du være så snill å forklare hva VPN er? Må jeg installere det hos noen andre eller bare på min pc? I så fall om det er på min pc, er det da på denne bærbare, eller på den lokale hvor jeg kjører serveren?
når du har register deg på no-ip så legger du til en "host" så du får eks: leasea.no-ip.org
istden for og gi bort ip'en di gir du heller ut den hosten der. den vil bestandig vær ip'en din, selv om du bytter ip.

vpn vil si du må ha en server et stedet som gir deg fast ip. det er mye brukt hvis du er ute og reiser og vil ha hjemme ip.
leasea's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
når du har register deg på no-ip så legger du til en "host" så du får eks: leasea.no-ip.org
istden for og gi bort ip'en di gir du heller ut den hosten der. den vil bestandig vær ip'en din, selv om du bytter ip.
Vis hele sitatet...
Jeg har no-ip og har laget en host. Husker ikke helt hva jeg kalte den for, men det går vell ann å finne ut?
Men har det seg sann at jeg kan på en måte hoste serveren min fra den hosten?
Virker som at du ikke er kjent med noen av de mer populære værktøyene på internett, slik som "søkemotorer", sjekk dette da, ved hjelp av "google" fant jeg dette som første resultat på søk av no-ip guide. Jaggu tror du ikke jeg brukte en liknende metode, og fant en omfattende guide om hva VPN er.
leasea's Avatar
Trådstarter
Ser poenget ditt, blueshift, men nå har det seg sånn at jeg ikke spurte etter en guide.
Jeg lurte bare på om det går ann å hoste en css-server fra ip'en til den hosten.
Telenor gir ikke ut fast ip til privatkunder. Vil du ha fast ip, må du da enten over på et bedriftsabonnement, eller bytte ISP.
Dersom du har laget en host og installert no-ip på maskinen du hoster CSS på, kan du gi ut hosten istedenfor den eksterne ipen.

Du løser ikke problemet ditt (som er at du får ny ekstern ip hver uke) men du går rundt problemet ved at du har et program som gjør den jobben for deg, og holder serveren din oppdatert mot èn host kontra mange forskjellige ip-adresser.

SpeedTouch 546T2 RouterModem støtter forøvrig dyndns og no-ip, så du kan legge inn innloggingsinformasjon og host direkte i routermodemet (i tilfelle du f.eks skal formatere å glemmer å legge inn programmet igjen)

Lykke til