Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2006
Er det mulig å bruke Netcom trødløst bredbånd uten USB modemet som medfølger? Har en DELL XPS 1330 med sim-kortleser, så det burde være mulig å bruke denne istedet. Er lei av å ha et ekstra modem hengende i en USB port når det allerede er et modem innebygget i PCen!

Har prøvd å bruke modemet i PCen, men problemet er at programvaren som følger med modemet bare støtter USB modemet og ikke det som er innebygd. Noen som har en løsning på dette?
Bruk Dell sin software for simkortleseren så fungerer det utmerket.

Godt mulig du må konfigurere denne en smule, men skal bare være nødvendig å endre APN til whatever NetCom bruker. Det er lenge siden jeg jobbet i NetCom men hvis de ikke har gjort noen endringer så skal internet.netcom.no fungere
Control Panel -> Network Connections -> File -> New Connection -> Next -> Connect to the Intarnut -> Set up my connection manually -> Connect using a dialup modem -> Og så så videre. Et sted ut i menyene bør du kunne få velge det innebygde modemet.

Telefonnummeret du "ringer" opp er egentlig bare kommandoer du bruker for å initialisere modemet, slik at det oppretter en HSDPA-forbindelse til Netcom. På en av mine mobiler bruker jeg *99***6#. Kan hende det stemmer for ditt tilfelle og, men kanskje ikke.

Men alt i alt, programvaren til Netcom (i hvert fall den jeg brukte for halvannet år siden på HUAWEI-modemene), var ikke så mye mer enn en monitor + en wizard for å sette opp en standard "oppring" forbindelse i Windows. Du kan klare deg uten program.

Sitat av moridin
Det er lenge siden jeg jobbet i NetCom men hvis de ikke har gjort noen endringer så skal internet.netcom.no fungere
Vis hele sitatet...
Lurer på om ikke jeg brukte privat.netcom.no for å slippe å få NATed IP.
NaZgUl's Avatar
Trådstarter
43 0
Dette høres bra ut, tusen takk!

Men hvis jeg hadde lest litt rundt på nettet før jeg spurte, hadde jeg funnet ut at "they all have the simcard slot, but it is of no use unless you have the optional wireless Broadband 3G mini pci card installed." å det har ikke jeg selvsagt! :P

"On the underside of the laptop there is a cover with a single screw. If you remove this cover there are two mini pci slots and 4 antenna cables. One slot for the 3G broadband mini pci card and the other slot for the Intel wireless n mini pci card."

Blir å investere i et sånt PCI-kort før jeg får brukt den interne kortleseren
Du kan ikke bare plukke fra hverandre HUAWEI-modemet og lime det fast i det hullet da? Eller er det alt for lite?
Lite vits i å lime fast et USB-modem i en mini-PCI-slot, eller hur? Da må han i så fall finne en intern USB-kontakt på hovedkortet og lodde ledninger fra modemet og til denne. Ikke at det burde være særlig vanskelig, men det blir mer stress.
All påloggingsinfo du trenger finner du i programmet mobile connect under Settings -> Network connection settings. Opprigningsnr er *99#. *99***6# som amanita nevner vil nok bare fungere på en sony ericsson der gprs-oppsettet ligger på plass nummer 6 under datakontoer.
Kan man bruke en 3G-telefon med NetCom mobilt bredbånd, og koble til internet på en laptop via denne?
Turbolego: Ja

"mobilt bredbånd" er bare en tilleggstjeneste/abonnement som endrer måten NetCom fakturerer datatrafikk, ikke noe teknisk hokus pokus

(gjelder forøvrig også Telenor og andre operatører som tilbyr samme type tjeneste)
Sist endret av liasis; 2. november 2008 kl. 23:34.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kan man bruke en 3G-telefon med NetCom mobilt bredbånd, og koble til internet på en laptop via denne?
Vis hele sitatet...
Ja. Bare få lagt på en mobilt bredbånd-tjeneste på ditt abonnement. Eventuelt, om du ikke bruker det daglig, drit i hele ekstra-abonnementet. Netcum har makspris på 20 kr/dagen for bruk av datatrafikk over GPRS, 3G og sånt.