Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2153
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=198088

Til tross for at både Trond Giske OG regjeringen var enig i at TG var kultur, så greide likevel skattemyndighetene å kreve moms fra TG.

Hva skjer nå? Før TG08 sa de at hvis momskravet kom, kunne TG08 bli det siste. Kan vi allerede vinke farvel til fremtidige deilige TG-påsker?
Styreleder for KANDU sa følgende på irc: "kan de av dere som sitter i diverse forum rundt omkring sørge for at det kommer ut at jeg fortsatt har tenkt å avholde tg09.", så folk kan sikkert slappe av.
Det blir sikkert TG, men vi må nok ruste oss på å måtte punge ut lignende priser som i år
Jeg kan aldri se for meg at prishopp utgjør noe annet enn missnøye, som egentlig blir godt tilbakebetalt under arrangementet. Årets TG hadde like stort oppmøte som tidliger, på tross av mange klager på "ekstremt dyre" biletter. Folk tar seg råd til det, fordi det er rett og slett gøy.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Pff, lommeboka alltid åpen for TG!
Den ble i hvertfall satt ned fra 25% til 8% da, det er da noe :/
Saksetid...

Forord
Dataparty må betale moms likevelPublisert: 01.08.2008 15:36Oslo (NTB): Til tross for at kulturminister Trond Giske (Ap) var imot det,må arrangøren av datafesten The Gathering i Vikingskipet på Hamar betalenærmere en million kroner i moms.Ungdomsarrangøren KANDU står bak arrangementet The Gathering (TG), som årligsamler flere tusen spillentusiaster til dyst i Vikingskipet på Hamar. I århadde festen rundt 5.000 deltakere og minst like mange dataskjermer. Men iår fikk festen en uinvitert gjest, skattemyndighetene.Myndighetene regner ikke data- og spillarrangement som kultur og krevde atarrangøren skulle betale moms på festen.– Skattemyndighetene påstår at data- og spillarrangementet ikke er kultur,og krever moms i millionklassen. Hvis de står på sitt, kan det bety at åretsTG blir det siste, sa pressetalsmann Simon Valvik (20) til NTB forut foråpningen av årets datatreff.Han fikk raskt støtte av kulturminister Trond Giske.– Regjeringen sier ikke bare at dataspill er kultur, men det er kommet enhel stortingsmelding om det. Der nevnes The Gathering spesielt, som en arenahvor nye talenter kan møtes og utveksle ideer. Når momsvedtaket kommer rettetter en slik melding, virker det som om noen ikke har fulgt med i timen, saTrond Giske til NTB.Men regjeringens oppfatning av kultur til tross. Skattemyndighetene krevernå 980.000 kroner i moms. En halvering av det opprinnelige kravet på rundt 2millioner kroner.((c)NTB)
Vis hele sitatet...
Litt fra innsiden.
Hola, compadres! Det ble en smule fete krigstyper i Nettavisen, men muligheten er derfortsatt. Det betyr ikke at det er kroken på døra, men vi har ikkevunnet krigen ennuh. Vi har altså endelig mottatt kravet fra Skatteetaten, på den nette sumav 988 536,-, eller 60% av det opprinnelige beløpet. I dette beløpet er det også medregnet bot(!), på den nette sum av 75000,-, samt renter på nærmere 200 000,-. Dette er ganske drøyt, medtanke på at denne saken ikke har vært avklart før nå. Vi kommer til å fortsette å klage denne saken inn for Skatteetaten. Vikikker også på andre mulige løsninger, så som støtte fra kommune ogfylkeskommune til å håndtere utleggene i første omgang. Jeg vil gjerne takke dere alle for støtten og engasjement dere hargitt så langt i denne saken. Jeg håper dere klarer å bli holdt påpinebenken litt til, slik at vi kan få avsluttet denne triste saken engang for alle. Vi er en for fantastisk gjeng til å la skattemyndighetene tråkke påoss på denne måten.
Mi talast på TG09!
Vis hele sitatet...
Lenker for TG.
> The Gathering kan gå konkurs
> Skylder 1 million
> Moms og The Gathering
Hvorfor bot og renter når de først nå har fått krav fra skattemyndighetene på å betale dette nå?
Dette får jo store konsekvenser for mange andre dataparty som kanskje sliter mer en TG. TG klarer seg alltids, men små party takler nok verre en plutselig prisstigning. Nå har ikke jeg vært på noen dataparty siden 2003, men trenden da var vel at de ble færre og færre party etter at det ble vanlig med bredbåndslinjer hjemme hos folk, og de som overlevde fikk færre og færre deltakere.

Nå har ikke jeg giddet å sette meg noe særlig inn i saken, men Skatteetaten kan vel kreve mva for tidligere arrangerte party? I TG sitt tilfelle har de vel bare krevd for i år? Noen som har peiling på hvor langt bak i tid de kan kreve hvis de velger å vær skikkelig jævlige?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ruuuty
Dette får jo store konsekvenser for mange andre dataparty som kanskje sliter mer en TG. TG klarer seg alltids, men små party takler nok verre en plutselig prisstigning. Nå har ikke jeg vært på noen dataparty siden 2003, men trenden da var vel at de ble færre og færre party etter at det ble vanlig med bredbåndslinjer hjemme hos folk, og de som overlevde fikk færre og færre deltakere.
Vis hele sitatet...
Dei fleste mindre dataparty har såpass lita omsetning at det ikkje er eit stort problem. Du er ikkje MVA-pliktig før du når 50k i omsetning, og er ein litt kreativ er det null problem å halde seg under denne grensa, eller enkelt og greit ignorere den totalt, ettersom skatteetaten vanskelig kan overvake smålan si omsetning.

Ein annan faktor å ta med er også at når ein er momspliktig, så har ein også rett til å trekkje ifrå moms på utstyr som går til erhvervelse av inntekt. For tg sin del vil jo det sei null moms på t.d nettverksutstyr, og da har dei spart 25% av prisen på det brått... Moms står for meirverdiomsetningsavgift, og er ei avgift på verdiskapning.
Jeg for min del ser egentlig ikke problemet med å legge en liten moms på bilettprisene. Det som er KRITISK er at skattefolka vil kreve inn penger for åra før + bot + renter.
Sitat av slashdot
Dei fleste mindre dataparty har såpass lita omsetning at det ikkje er eit stort problem. Du er ikkje MVA-pliktig før du når 50k i omsetning, og er ein litt kreativ er det null problem å halde seg under denne grensa, eller enkelt og greit ignorere den totalt, ettersom skatteetaten vanskelig kan overvake smålan si omsetning.

Ein annan faktor å ta med er også at når ein er momspliktig, så har ein også rett til å trekkje ifrå moms på utstyr som går til erhvervelse av inntekt. For tg sin del vil jo det sei null moms på t.d nettverksutstyr, og da har dei spart 25% av prisen på det brått... Moms står for meirverdiomsetningsavgift, og er ei avgift på verdiskapning.
Vis hele sitatet...
Da jeg var aktiv på dataparty var det en god del party så hadde 2-400 deltakere. Du sprenger da fort 50k grensen. Så klart er det mulig å vær kreativ når du fører regnskap, eller bare la vær og håpe at ingen gidder å sjekke hva du driver med. Det er vel de siste de fleste party gjorde, men skal du vær litt seriøs bør du holde deg til loven.

De største utgiftene er (var vertfall før) leie av hall, strøm og Internett (nettverksutstyr kjøper du ikke hvert år). Går det å trekke fra mva fra de? I såfall burde det jo ikke vær noe problem.
Sitat av Golder
Jeg for min del ser egentlig ikke problemet med å legge en liten moms på bilettprisene. Det som er KRITISK er at skattefolka vil kreve inn penger for åra før + bot + renter
Vis hele sitatet...
+ en ukes betalingsfrist, med feriegående saksbehandler...
▼ ... over en uke senere ... ▼
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Momskravet ble fjernet!

Vurderer selv sterkt et gjensyn med vikinskipet til våren!

Les mer her, her, og her.
Sitat av TurboAciid
Momskravet ble fjernet!

Vurderer selv sterkt et gjensyn med vikinskipet til våren!

Les mer her, her, og her.
Vis hele sitatet...
Fikk det med meg jeg også, strålende!
Tar nok turen jeg også skal du se