Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1752
Hei!

Jeg tenkte jeg skulle starte med litt javascripting
Det jeg lurer på er om man trenger å laste ned noe program eller om man skriver i wordpad eller noe.. kan en del as3 men ikke java.. litt hjelt til å få meg i gang hadde blitt satt stor pris på

Thanks guys

glemte å si det:P det er selvsagt Windows vi snakker om^^ XP
Sist endret av Taddei; 30. oktober 2009 kl. 19:17. Grunn: Mangel på informasjon
Det er veldig forvirrende når du nevner både Java og javascripting, siden Java er et helt annet språk enn JavaScript.
Er det Java eller JavaScript du vil lære deg?

Hvis det er Java, sjekk tutorialen for nybegynnere på Java sine nettsider.
Hvis det er JavaScript, sjekk W3Schools.
Trådstarter
Åja:P er det ikke det samme? da er det hvertfall Java det er snakk om
Visual studio funker greit. Ellers er eclipse ganske ok det også. Liker ikke java noe spesielt selv da jeg synes det er litt knotete å programmere i. C++ er et godt alternativ Masse torturials på nettet
Sun's egen tutorial.
Ellers er en bok å anbefale hvis du er helt ny innen programmering.
Søk også på forumet her. Hvordan starte med programmering er diskutert flere ganger før.
Trådstarter
Jeg trenger egentlig en link til hvor man kan laste ned java eller en forklaring til hvordan man gjør det:P for jeg har prøvd det på linux og der skrev man i et terminal vindu "gedit [navn].java" så wips var filen man kunne skrive i oppe, og javac [navn].java så kompliterte den.. hvordan gjør man dette på Win?
Du var på IT-fagdag på HIB i dag ja? :P
Jeg og.

Anyways, command-line tutorial og NetBeans tutorial

Edit: Og gedit er bare en generisk tekst-editor i likhet med Notepad. Prøv Notepad++ hvis du går for å bare bruke command-line av Java.
Sist endret av Ozma; 30. oktober 2009 kl. 19:45.
Trådstarter
Haha sykt fett!
Jeg skjønner ikke helt.. skal jeg laste "Java SE Development Kit 6 (JDK 6)"? prøvde det, men finner ikke helt ut hvordan det virker..:P
Hmm. Hvis du har installert det, burde det funke å kjøre java fra kommandolinjen.

Lag den en mappe på systemdisken som heter whatever. "OzmaJava" f.eks.
Åpne cmd. Bla deg frem til denne mappen med cd C:/minmappe
Lag en javafil i mappen din.
Nå kan du kjøre javac og java.

Edit: Nei det kan du ikke. Bare java :/ Kan ha en sammenheng med at jeg har Netbeans-versjonen?

[quote=Ozma;1536543]Hmm. Hvis du har installert det, burde det funke å kjøre java fra kommandolinjen.

Lag den en mappe på systemdisken som heter whatever. "OzmaJava" f.eks.
Åpne cmd. Bla deg frem til denne mappen med cd C:/minmappe
Lag en javafil i mappen din.
Nå kan du kjøre javac og java.

Edit: Urgh. Nå roter jeg fælt. Bare prøv.
Sist endret av Ozma; 30. oktober 2009 kl. 19:57.
Trådstarter
Funker ikke kommer bare "javac" gjennkjennes ikke som et program eller en ekstern kommandolinje:P

CSun\SDK\ - der jeg installerte ëxe-filen
CProgramfiler\Java - der exe-filen ligger..

hvor skal jeg navigere for å si det sånn?
Hvis du leser hello world tutorialen, så har den en egen link for common problems. Der står det hvordan du kan bruke javac i kommandolinje.
Jeg oppfordrer deg egentlig til å lese gjennom alt et par ganger, og gjøre alt eksakt slikt det er beskrevet.
Det er ikke for å være kjip eller frekk eller noe, men de fleste slike grunnleggende ting står beskrevet hvis du bare tar deg tid til å lese tutorialen.
Er da uendelig mye lettere å komplimere å kjøre i f.eks visual studio eller eclipse istedenfor å sitte å knote i cmd :P
Du er et raskt søk på google unna. Her.
Trådstarter
weei=) det funket no=) takk Ozma!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei.
Til dere som ønsker å lære å programere...
Vil bare si at det er bedre å begynne med javaScript en java om du ikke kan det fra før....
Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hei.
Til dere som ønsker å lære å programere...
Vil bare si at det er bedre å begynne med javaScript en java om du ikke kan det fra før....
Kaizen
Vis hele sitatet...
Kan du utdype deg litt mer?
Jeg er ikke enig i den uttalelsen Kaizen. Det avhenger helt av hva formålet med programmeringen er. Javascript brukes primært på websider (brukes det egentlig til noe annet?), og fungerer strålende til det. Navnet på språket sier det meste, Javascript.

Java er ett programmeringsspråk hvor man kan lage det man måtte ønske, være det med GUI eller ikke. Jeg ville så absolutt ikke anbefalt å begynne med javascript.

Edit: endret bold tags.
Sist endret av Java; 13. november 2009 kl. 08:19.
textpad er fint verktøy til java.
i textpad skriver du kode, lagrer filen som blablabla.java, kompilerer ved å enkelt trykke ctrl + 1, og kjører ved å trykkke ctrl + 2..

for å lære java er det best å kjøpe en bok.. gjør det som står der
Hei.
Jeg ble bedt om å utdype og Milligan er uenig med meg når jeg sier at om du ønsker å lære å programere er det bedre å begynne med javaScript en java.
Milligan sier at det kommer ann på formålet. Jeg snakker om hvis formålet er å lære å programere. Trådstarter vet ikke at det er forskjell på java og javaScript og da sier jeg at det er bedre å starte med javaScript.
JavaScript gir en god innføring i bruk av objekter, trenger ikke å kompileres, og det er enkelt å finne eksempler på akkuratt det du er ute etter.
F.eks det å lage en kalkulator med knapper i java krever at du setter deg inn i, layout objekter, actionListeners osv.
javaScript gjør at du kan bruke enkle tableTags og onClick funksjoner.
Og for dere som ikke vet hva en table tag er anbefaller jeg å begynne med HTML.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
JavaScript gir en god innføring i bruk av objekter, trenger ikke å kompileres, og det er enkelt å finne eksempler på akkuratt det du er ute etter.
F.eks det å lage en kalkulator med knapper i java krever at du setter deg inn i, layout objekter, actionListeners osv.
javaScript gjør at du kan bruke enkle tableTags og onClick funksjoner.
Vis hele sitatet...
Vil da si at Java gir en mye bedre innføring i bruk av objekter og datatyper. Det kan være positivt å bruke et språk som gir kjappe (og synlige) resultater, men mange misser hele poenget med programmering når de starter med visuelt vissvass som UI og tweaking av dette framfor å vite hva all koden bak faktisk gjør. Java er forholdsvis lett å bruke, men er til tider *veldig* verbose og knotete. Særlig gjelder dette GUI, men for å være helt ærlig så er det feil ende å begynne i uansett.

Som det blir nevnt så er jo det å lære seg et språk man får direkte bruk for en stor motivasjonsfaktor, men du vil bli overrasket over hvor lett det er å lære seg et nytt språk hvis man har inne det tradisjonelle (datatyper og ofte brukte algoritmer). Så med mindre trådstarter har spesifikt tenkt seg å bruke JavaScript til noe annet enn for læringens skyld så er det mange andre ""scriptspråk"" som er bedre utstyrt for nybegynnere; f.eks. python.
Sist endret av Dyret; 14. november 2009 kl. 02:25.