Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1025
Fått ny fastlege. Som "ga meg lov" denne gangen til å teste ting som insulin, testosteron, d vitamin, jern +++ mye annet. Men sa at man egentlig må ha medisinsk grunn. Er ikke det å passe på helsen sin medisinsk grunn?

Planen min nå som jeg har begynt med styrke og kondisjonstrening + ny diett var å ta en 2-3 blodprøver i året for å sjekke et bredt spekter av alt over tid for å se hvordan disse påvirkes av diett og trening. Samt obs på mangler på vitaminer og mineraler etc.

Er det forventet at man tar slike blodprøver på privat klinikker og sånt, at man ikke skal ha lov til å sjekke slikt hos det offentlige hos fastlege? Eller er nye fastlegen min bare helt sprengt her? Nye fastlegen fakturerte meg og 300kr eller noe bare for å stille et enkelt spørsmål hos legen via helse norge.

Tidligere fastlegen min fakturerte meg kun om det var noe "store greier", men fakturerte meg ALDRI for enkle spørsmål som svar på en prøve eller enkle spørsmål.

Bare litt nyskjerrig her, hva er deres tanker og erfaringer med det offentlige helsevesenet og fastlegen deres der mtp. slik som dette?
Ikke alltid så lett å få tatt slike prøver privat eller da de gjerne vil at det skal være en undersøkelse eller henvisning først. Jeg ville også gjerne undersøke testosteron-nivåer men fikk beskjed flere plasser om at de ikke driver med oppfølging når det gjelder bruk av prestasjonsfremmende midler. Selv om jeg ikke bruker noe som helst.
Hvis du ikke er diabetiker av type 1 eller 2, eller lada, så er det voldsomt rart at du får "prøve ut" insulin. Det er rett og slett helseskadelig.
D vitamin og jern er noe du kan kjøpe deg på apoteket på eget initiativ. Hvis du skal ha de høyere dosene av d vitamin for eksempel, så er det opplagt at legen ikke skriver ut slikt for moro skyld. Leger skriver ikke ut ting uten å ha medisinsk årsak for å gjøre det.

Å kontakte fastlegen din på Helsenorge for å få svar på prøver, fornye resepter, svare på medisinske spørsmål osv er noe de har full mulighet til å ta betalt for. Når du nylig har bytta fastlege så er det kanskje naturlig at de tar betalt for det, men når legen kjenner deg så er det kanskje grunnlag for å ikke ta betalt (slikt kommer gjerne an på om du sender meldinger over en lav sko eller om du er mer nøkternt anlagt).

Å ta blodprøver er noe du kan få utført, men her kommer det veldig an på årsaken til at du ønsker å ta disse prøvene. Det er en samfunnsøkonomisk vurdering og folk i disse dager har nok dratt strikken litt langt med å "sjekke for sjekkens skyld".

Personlig har jeg en god relasjon med min fastlege. Men, det er ikke det samme som at jeg kan sjekke alt av ting og tang og ta blodprøver for moro skyld. Jeg kan sende spørsmål og oppdatere resepter uten å betale for det, men jeg har en kronisk sykdom og ender opp med frikort hvert år uansett hva. Det offentlige helsevesenet har sine feil og mangler, men jeg er sjeleglad for å bo i Norge og ha tilgang på de tjenestene jeg har behov for.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Fastlegeordningen har gjerne sprengt kapasitet. Vedkommende skal gi deg helsehjelp, helst nødvendig, og dette er ikke nødvendig - du har lyst til å følge med, og det er jo lov. Slik sett gir det mening at du betaler for det privat, da det er en ren "kjekt å ha"-greie for din del.

Ikke at 3 årlige blodprøver antakelig ville vært det endelige siste støtet for fastlegeordningen heller, men noen er strengere med regler og ressurser enn andre. Jeg har selv ikke opplevd å bli nektet ei blodprøve i skuddåret for å følge med, skal det nevnes.

Sitat av SaySo Vis innlegg
Hvis du ikke er diabetiker av type 1 eller 2, eller lada, så er det voldsomt rart at du får "prøve ut" insulin. Det er rett og slett helseskadelig.
Vis hele sitatet...
OP snakker om prøver, så sannsynligvis er det snakk om å måle det, ikke at han har fått det.
Sist endret av robhol; 1 uke siden kl. 11:41.
Sitat av SaySo Vis innlegg
Hvis du ikke er diabetiker av type 1 eller 2, eller lada, så er det voldsomt rart at du får "prøve ut" insulin. Det er rett og slett helseskadelig.
Vis hele sitatet...
Vil tro han har fått tak i insulin fra andre steder og bruker det for å bygge kropp
Sitat av SaySo Vis innlegg
Hvis du ikke er diabetiker av type 1 eller 2, eller lada, så er det voldsomt rart at du får "prøve ut" insulin. Det er rett og slett helseskadelig.
D vitamin og jern er noe du kan kjøpe deg på apoteket på eget initiativ. Hvis du skal ha de høyere dosene av d vitamin for eksempel, så er det opplagt at legen ikke skriver ut slikt for moro skyld. Leger skriver ikke ut ting uten å ha medisinsk årsak for å gjøre det.

Å kontakte fastlegen din på Helsenorge for å få svar på prøver, fornye resepter, svare på medisinske spørsmål osv er noe de har full mulighet til å ta betalt for. Når du nylig har bytta fastlege så er det kanskje naturlig at de tar betalt for det, men når legen kjenner deg så er det kanskje grunnlag for å ikke ta betalt (slikt kommer gjerne an på om du sender meldinger over en lav sko eller om du er mer nøkternt anlagt).

Å ta blodprøver er noe du kan få utført, men her kommer det veldig an på årsaken til at du ønsker å ta disse prøvene. Det er en samfunnsøkonomisk vurdering og folk i disse dager har nok dratt strikken litt langt med å "sjekke for sjekkens skyld".

Personlig har jeg en god relasjon med min fastlege. Men, det er ikke det samme som at jeg kan sjekke alt av ting og tang og ta blodprøver for moro skyld. Jeg kan sende spørsmål og oppdatere resepter uten å betale for det, men jeg har en kronisk sykdom og ender opp med frikort hvert år uansett hva. Det offentlige helsevesenet har sine feil og mangler, men jeg er sjeleglad for å bo i Norge og ha tilgang på de tjenestene jeg har behov for.
Vis hele sitatet...
Han mener jo å teste seg for insulinnivå ikke at han får teste insulin av legen....
Sist endret av HeiG2006; 1 uke siden kl. 11:48.
Det var isåfall meget uklart formulert
KVAKKsalver
Det er vel blodsukkeret du måler da vel. Og det er bare et stikk i fingeren.
Sitat av SaySo Vis innlegg
1:Hvis du ikke er diabetiker av type 1 eller 2, eller lada, så er det voldsomt rart at du får "prøve ut" insulin. Det er rett og slett helseskadelig.

2:D vitamin og jern er noe du kan kjøpe deg på apoteket på eget initiativ. Hvis du skal ha de høyere dosene av d vitamin for eksempel, så er det opplagt at legen ikke skriver ut slikt for moro skyld. Leger skriver ikke ut ting uten å ha medisinsk årsak for å gjøre det.




3:Personlig har jeg en god relasjon med min fastlege. Men, det er ikke det samme som at jeg kan sjekke alt av ting og tang og ta blodprøver for moro skyld. Jeg kan sende spørsmål og oppdatere resepter uten å betale for det, men jeg har en kronisk sykdom og ender opp med frikort hvert år uansett hva. Det offentlige helsevesenet har sine feil og mangler, men jeg er sjeleglad for å bo i Norge og ha tilgang på de tjenestene jeg har behov for.
Vis hele sitatet...
1: Tror du leser det han skriver litt feil. Slik jeg forstod det han skrev skal han ikke starte med å benytte testosteron og insulin, men han vil ta en blodprøve for å måle verdiene sine.

2: Tipper ts er sikkert veldig klar over at vitaminer selges både på apotek, helsekost og i matbutikker. Men det er jo forskjell på vannløselige vitaminer og fettløselige vitaminer. Om du tar for mye C vitamin tisser du ut overskuddet, det kroppen ikke klarer å godgjøre seg av. D vitaman, A vitamin og endel andre er fettløselige og for høyt inntak er faktisk skadelig da nivåene bare bygger seg opp over tid. Det kan i verste fall gi forgiftninger og er selv om det ikke ender helt der er for mye fettløselige vitaminer fortsatt skaderisiko.

Det er helt sikkert derfor ts ønsker å sjekke nivåene.

3: Ser ingenting feil med å sjekke blodnivåene for disse tingene. Folk har forskjellige kosthold, selv testosteron nivå og langtidsblodsukker kan påvirkes til en viss grad av kosthold - og også av andre årsaker. Lavt D vitaminnivå sees ofte hos folk som sliter med psykiske problemer. Og legene vet ikke sikkert om det ene fører til andre ennå. Derfor anbefales tilskudd til alle som er under minstenivå.

Noen verdier av slike blodprøver kan jo også endre seg over tid, pga økt alder eller andre sykdommer eller lidelser.

Nei jeg ser ingenting galt i at ts ber om disse prøvene et par ganger per år. Legen hans tar betalt så det er jo ikke gratisarbeid.

Det virker jo også som om ts ønsker å gjøre store endringer i sin livsstil. Og det er jo ikke enkelt. Om et par blodprøver hjelper ham å holde fokus og forbli motivert er det tross alt billig både for ham privat og samfunnet som helhet. Han minimerer risikoen for å ta for mye vitaminer, er sikker på at alt er ok, og jo bedre form han er i å billigere er det for samfunnet over tid.

Kjør på ts, vil ikke fastlegen hjelpe deg neste gang gå til privat lab.
Sist endret av _abc_; 1 uke siden kl. 12:06.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
1: Tror du leser det han skriver litt feil. Slik jeg forstod det han skrev skal han ikke starte med å benytte testosteron og insulin, men han vil ta en blodprøve for å måle verdiene sine.

2: Tipper ts er sikkert veldig klar over at vitaminer selges både på apotek, helsekost og i matbutikker. Men det er jo forskjell på vannløselige vitaminer og fettløselige vitaminer. Om du tar for mye C vitamin tisser du ut overskuddet, det kroppen ikke klarer å godgjøre seg av. D vitaman, A vitamin og endel andre er fettløselige og for høyt inntak er faktisk skadelig da nivåene bare bygger seg opp over tid. Det kan i verste fall gi forgiftninger og er selv om det ikke ender helt der er for mye fettløselige vitaminer fortsatt skaderisiko.

Det er helt sikkert derfor ts ønsker å sjekke nivåene.

3: Ser ingenting feil med å sjekke blodnivåene for disse tingene. Folk har forskjellige kosthold, selv testosteron nivå og langtidsblodsukker kan påvirkes til en viss grad av kosthold - og også av andre årsaker. Lavt D vitaminnivå sees ofte hos folk som sliter med psykiske problemer. Og legene vet ikke sikkert om det ene fører til andre ennå. Derfor anbefales tilskudd til alle som er under minstenivå.

Noen verdier av slike blodprøver kan jo også endre seg over tid, pga økt alder eller andre sykdommer eller lidelser.

Nei jeg ser ingenting galt i at ts ber om disse prøvene et par ganger per år. Legen hans tar betalt så det er jo ikke gratisarbeid.

Det virker jo også som om ts ønsker å gjøre store endringer i sin livsstil. Og det er jo ikke enkelt. Om et par blodprøver hjelper ham å holde fokus og forbli motivert er det tross alt billig både for ham privat og samfunnet som helhet. Han minimerer risikoen for å ta for mye vitaminer, er sikker på at alt er ok, og jo bedre form han er i å billigere er det for samfunnet over tid.

Kjør på ts, vil ikke fastlegen hjelpe deg neste gang gå til privat lab.
Vis hele sitatet...

1 Det er veldig vanskelig å forstå ts på akkurat dette punktet. Om vedkommende tar insulin og testo for å bygge kropp, om vedkommende kan ha en variant av diabetes (det er tross alt voldsomt mange nordmenn som har en uoppdaget diabetes type 2) eller om vedkommende har sjekket blodsukkeret eller hba1c(langtids blodsukkeret) er ikke godt for meg å vurdere. Så da svarte jeg deretter.


2 jog 3 jeg er fullstendig klar over at d vitamin mm er avhengig av fett for å tas opp i kroppen. Og jeg vet veldig godt at det er mange både med og uten psykisk uhelse som påvirkes negativt av mangel på d vitamin. Hvorvidt ts vet eller ikke vet at jern og d vitamin og masse annet er tilgjengelig for alle på apotek, butikk og slikt, skal ikke jeg si noe om. Kosthold er en sinnsyk variabel og mangel på diverse kan absolutt oppstå på bakgrunn av kostholdet. Men, akkurat d vitamin hos lege er gjerne av en veldig mye høyere dosering enn du får kjøpt uten resept. Sånn var det ihvertfall når jeg fikk det.
Hvis legen din ikke finner noe grunnlag for å ta enkelte blodprøver så kan man betale i dyre dommer for å ta det privat. Det er selvfølgelig i allmenn interesse at folk har en best mulig helse, men de fleste leger jobber jo med akkurat det på daglig basis. Og jeg forsøkte bare å påpeke at det ikke er gitt at leger imøtekommer ethvert ønske om å ta prøver av forskjellige typer.

Jeg vet ikke hvordan ts sitt liv er nå eller hvordan ts ønsker å forandre på det. Men, det er dessverre sånn at det kreves å være en "god pasient" med god evne til å presentere sine behov for tester for å få gjennomslag for det.
Det er relativt trendy å sjekke hormonprofilen sin, gjerne fordi en fitnessinfluencer eller en annen dust mener det er som natt og dag hvis du klarer å øke egenproduksjonen av testosteron med feks 10%.

Derfor trenger man en baseline, og det blir blodprøvene. Jeg kan forstå fastlegenes frustrasjon fordi dette blir i gråsonen for misbruk av fastlegeordningen.

Leger skjønner jo og at boling og blodprøver går ofte hånd i hånd. Men skadereduksjon? Neida, det vil vi ikke ha.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Fått ny fastlege. Som "ga meg lov" denne gangen til å teste ting som insulin, testosteron, d vitamin, jern +++ mye annet. Men sa at man egentlig må ha medisinsk grunn. Er ikke det å passe på helsen sin medisinsk grunn?
Vis hele sitatet...
Hvis du vil være ordentlig drittsekk, så kan du jo google opp symptomer på lavt testosteron, lavt jern eller whatever. Hvis du forteller legen hvordan du opplever formen, så kan det hende at det er han som tar initiativet til blodprøve.
Sist endret av IneartheDx; 1 uke siden kl. 13:27.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
For at HELFO skal dekke kostnadene så må det være et medisinsk behov, som legen må dokumentere. Det er ikke regnet som godt nok behov at du ønsker oversikt over egen helsestatus. Det er også av veldig begrenset verdi å bare ta masse prøver uten at det er et underliggende problem man ønsker å adressere eller sjekke. Det du betaler er en egenandel, som du med noen få unntak og frem til du har nådd frikortgrensen, alltid betaler når du er i kontakt med allmennhelsetjenesten.

Nå er det ikke ekstremt dyrt å ta blodprøver ved en privat klinikk. Om noe så bare viser det bare hvilke kostnader det er du tenker at det offentlige skal dekke, på ganske sviktende grunnlag. Jeg har ingen ønske om å betale enda mer skatt bare fordi trådstarter skal sjekke testosteron, insulin og alt annet regelmessig fordi han driver sin egen testosteronbehandling eller noe annet whack.
2pac alive in serbia
Du må ha en rimelig grunn til å tro at noe er "feil" i kroppen for å få medhold til hjelp fra fastlegen til sinne greier.

Si hvis du har slitt med d vitamin mangel før. Så kan du få det på resept, hvis tights.no vitamin dråper ikke er billig nok.. og gjerne sjekke verdiene en gang i året.

Men personlig hadde jeg bare booka time hos privat klinikk. Da kan du be om å få sjekket "alt", uten å krangle samt beholde god samvittighet.

Som andre påpeker er det fastlege krise de fleste steder i landet, de knekker nærmest isammen av alt presset de opplever av pasienter fordi det rett og slett ikke er nok av dem.