Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 16931
Har nå brukt denne snusen i ca 4 uker, og ikke snust vanlig siden 4 januar.
Lurer bare på noen ting om denne.
Nå når jeg tar meg en av disse her, får jeg en slags fysisk effekt av den. Hva skyldes det? Det er ikke det samme som nikotin nei, men noe er det.
Og broderen sa at denne var kreft fremkallende, er det sant?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Kan ikke se for meg at den er kreftfremkallende, men vet ikke mye om snusen heller. Den fysiske effekten du får er mest sannsynlig placebo. Kan ikke tenke meg noe annet.
Kan hende det er følelsen av å ha en snus under leppa som troller deg?
Spør Snuskongen!
Onico inneholder hverken tobakk eller nikotin så den er vel ikke kreftfremkallende?
Det finnes ikke noen garanti for at Onico er 100% ufarlig, men den vil ikke ha samme typer skadevirkninger som snus med tobakk. Det betyr (antakelig) at den ikke vil kunne forårsake kreft i bukspyttkjertelen (som er svært alvorlig). Nikotin assosieres også med økt fare for å dø av hjerte- og karsykdommer. Sannsynligvis vil man ikke ha økt risiko for dette dersom man ikke får nikotin i kroppe
Vis hele sitatet...
http://www.ung.no/oss/tobakk/6208.html

Det er sannsynligvis at du merker et slags placebo. Du kan også merke dette med veldig svak snus. Jeg vil anta at hvis du fortsetter en stund til så vil denne effekten avta gradvis.
Svenske tannleger advarer mot nikotinfri snus da de kan føre til store kariesangrep.

http://www.nrk.no/nyheter/1.5608662
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Svenske tannleger advarer mot nikotinfri snus da de kan føre til store kariesangrep.

http://www.nrk.no/nyheter/1.5608662
Vis hele sitatet...
Om jeg ikke tar helt feil ble onico endret etter disse omtalene i 2008, og er nå ikke like farlig mtp kariesangrep. Shoot me if i'm wrong. Har desverre ikke kilder.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Kan være dette er et dumt spørsmål men;

Hvorfor ønsker du å bruke snus om den ikke inneholder tobakk eller nikotin? Er det så behagelig å ha under leppa? Eller bruker du denne som "nedtrapping"?
Sist endret av Bea; 3. februar 2011 kl. 08:12.
Sitat av Bea Vis innlegg
Kan være dette er et dumt spørsmål men;

Hvorfor ønsker du å bruke snus om den ikke inneholder tobakk eller nikotin? Er det så behagelig å ha under leppa? Eller bruker du denne som "nedtrapping"?
Vis hele sitatet...
Bruker den mest sannsynlig for å prøve å slutte å snuse
^ Slutte å snuse ja, eller å trappe ned på den helseskadelige snusen.
Sitat av trodeh* Vis innlegg
Onico inneholder hverken tobakk eller nikotin så den er vel ikke kreftfremkallende?
Vis hele sitatet...
verken knekkebrød eller chips inneholder tobbakk eller nikotin. De er bevist kreftfremkallende. Ser ingen grunn til at onico ikke skal være kreftfremmkallende, mtp at det meste vi er borti kan gi deg kreft.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tenkte å prøve meg på noe sånt for å roe ned forbruket. Men jeg finner de ikke noe sted, noen som har peiling på hvor slikt selges? Har prøvd Kiwi, Rimi og Rema 1000
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Tenkte å prøve meg på noe sånt for å roe ned forbruket. Men jeg finner de ikke noe sted, noen som har peiling på hvor slikt selges? Har prøvd Kiwi, Rimi og Rema 1000
Vis hele sitatet...
De selger det i allefall på Kiwi her, men onico smaker piss etter min mening. Smaker nesten bedre å stappe en munnfull oregano opp under leppen.
Tja, er vel kreftfremkallende i samme grad som poteter, brød, Pepsi Max og omtrent alt anna er kreftfremkallende.

Tror ikke du skal være bekymra.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Om jeg ikke tar helt feil ble onico endret etter disse omtalene i 2008, og er nå ikke like farlig mtp kariesangrep. Shoot me if i'm wrong. Har desverre ikke kilder.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig
Onico var mye verre en vanlig snus. altså for tennene, og tannkjøttet.
Men så Endra dei oppskrifta, og skal visst vere veldig ok å bruke nå
Sitter med en under leppa akkurat nå jeg. Ikke noe særlig digg, men bedre enn ingenting når du skal gjennom de fysiske nikotinabstinensene. Kan sammenlignes med å ha en liten tepose under leppa. Lukter og smaker som te.

Jeg har ikke hatt noen problemer med å få tak i det ihvertfal. Kjøpt den på Meny, Deli og matkroken. Sikkert mange andre steder også