Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1126
Hei skal ha billig anlegg til pj og tv og litt musik etc.
hva er fordelene med

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-mu...51(125829,4317)

eller

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-mu...51(124166,4317)

i forhold til :

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-mu...5b(124892,4317)



jeg er ikke audiofil... og trenger ikke det super lyd (ja, jeg vet at man uansett ikke får super lyd i den prisklassen)

størelsen er jo veldig ulike..


men hva mer? hva vil jeg merke?

tusen takk !
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Uten å nevne de små forskjellene er vel de største forskjellene at det siste settet består av små sattelitt høytalere. Og Nr1 takler DTS, Dolby Digital, og Logic da.

Det er også noe Dynamisk lyd og lydkalibrering, Jeg syntes ikke det er hørbar forskjell, forvrenger bare lyden =/

Onkyo har levert bra i mange år, går for Nr 1 er min pæng!
Hei Hei
Trådstarter
kan noen forklare hva forskjellene er litt mer i detalj? DTS og sånt er lyd formater? men jeg skal bruke en macbook pro til hdmi adapter ting til forsterker/reciver og så til høytallere og projektor,...

den siste tar jo sinsykt mye mindre plass da...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Høyttalerpakken som er med i pakke 1 og 2 har jeg aldri hørt om, og ei er det heller så lett å finne noe info om det på nettet. Mest sannsynligvis er et noe rebranded, eller noe annen kinavare.

Ellers så følger det med en ok receiver i pakke nr2 fra en annerkjent produsent - OG til en billigere penge.

I den siste pakken så er det igjen samme receiver som i pakke to, men en høyttalerpakke som består kun av satelitthøyttalere og en sub.

Personlig så er jeg veldig lite glad i høyttaleroppsett som i løsning nr #3. Grunnen til dette er at alt som er noe særlig lavere enn diskant må gjengis av subben, som ikke er heldig hverken ved musikkavspilling eller film spør du meg. Spesielt det førstnevnte kanskje. Synes ofte det er vanskelig å få en sub til å gli fint inn i lydbildet ved musikkavspilling, spesielt når man har så små fronter. Er veldig glad i gulvstående fronthøyttaler, selv om det finnes mye bra på stativ.
Når det kommer til film så kommer så mye som opp til 70% av lyden ut fra center. Så uansett hvor stor sub du har - så blir kinolyden ekstrem tynn med en center av denne typen.

Når man i tillegg får en riktignok liten - men kjent forsterker i pakke #2, ville jeg nok gått for den.

Forøvrig støtter alle forsterkerne (såklart) Dolby Digital og DTS 5.1.

Sitat av Petterjfs Vis innlegg
kan noen forklare hva forskjellene er litt mer i detalj? DTS og sånt er lyd formater? men jeg skal bruke en macbook pro til hdmi adapter ting til forsterker/reciver og så til høytallere og projektor,...

den siste tar jo sinsykt mye mindre plass da...
Vis hele sitatet...
DTS og Dolby er to forskjellige studier som behandler lydspor.
Ofte kan man velge mellom både DTS-, og Dolby-spor når man ser film - så lenge man har en dvd-spiller eller forsterker som kan dekode signalet.
Og det kan vel så og si alt av forsterkere produsert etter 1995.
Hei Hei
Trådstarter
tusen takk ond sofa

med tynn lyd, hva mener du da?
att det ikke blir mye lyd?
høytalerne i pakke 2 er jo veldig veldig stygge.... :O
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
tusen takk ond sofa

med tynn lyd, hva mener du da?
att det ikke blir mye lyd?
høytalerne i pakke 2 er jo veldig veldig stygge.... :O
Vis hele sitatet...
Det er små høyttalere som lager liten lyd. Uten skikkelig mellomtone, og med total fravær av midbass eller sub-elementer så vil det ikke være noe tynge eller bunn i lydbildet. Onkyo selv oppgir ett frekvensområde mellom 80hz og 20khz, noe som innebærer at du mangler mye elementært både i bunn (bass) og i topp (diskant).
Hei Hei
Trådstarter
hm.. sier ikke meg en dritt egentlig ... men what ever.... jeg liker sofaer... så jeg stoler på deg. nr 2 it is!
med mindre noen kan finne noe annet i 3k pris klassen... nr 2 er stygge :O
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Frekvensområdet angir hvor bredt lydbilde høyttaleren kan gjengi. Onkyo oppgir frekvensområdet på disse høyttalerne ti å være 80hz til 20 000hz (20khz). Jo lavere ned på skalaen, jo mere bass. Sånn typisk rumlebass ved eksplosjoner og lignende ligger under 80hz. Jo lengre opp du kommer på skalaen, jo lysere blir det. Jentevokal som synger høyt og lyst vil jo for eksempel havne i den andre enden av skalaen. Frekvensområdet sier oss dermed da hvor "lave" og "høye" toner høyttaleren klarer å gjengi.

Forøvrig så er fordelen med alle disse pakkene at de kan bygges ut etterhvert. Dette er ofte veldig begrenset i slike billige pakker.

I alle eksemplene så har du en fullverdig forsterker, fem separate høyttalere og en aktiv sub.

Dette innbærer at du kan oppgradere komponenter etterhvert som du får råd/lyst.
Dvs at du feks kan bytte ut kun fronthøyttalere, kun forsterker, hele frontrekka, etc.
Hei Hei
Trådstarter
åja... nå forstår jeg litt mer takk takk
men finnes det noe der ute som ser litt mindre ut som crap men ca det samme?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
http://www.surround.no/product/55973...5.0-Black.html
Dette er kun høyttalere, uten sub og forsterker.
Hei Hei
Trådstarter
etter som jeg har brukt opp over 18k :O denne uken på projektor kabler og andre ting... så har jeg ikke mer en 4k is +- å rutte med men vil dårlige høytallere ødelegge for opplevelsen av en god projektor?

vet noen her om andre sider som selger billige høytallere?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
etter som jeg har brukt opp over 18k :O denne uken på projektor kabler og andre ting... så har jeg ikke mer en 4k is +- å rutte med men vil dårlige høytallere ødelegge for opplevelsen av en god projektor?

vet noen her om andre sider som selger billige høytallere?
Vis hele sitatet...
4000,- på komplett surroundanlegg? Det ødelegger jo ikke projektoropplevelsen, men jeg synes ett "dårlig" anlegg hvertfall senker både musikk-, og filmopplevelsen betraktelig.