Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1970
Hoit
Har reist endel rundt om i verden, men har alltid vært i regi av forsvaret og har aldri trengt noe reiseforsikring.

Tingen er jeg reiser til Egypt på Søndag som en sivil person og jeg kom idag på at jeg har glemt reiseforsikring.

Men det jeg lurer på, har jeg krav på gratis legehjelp siden jeg er Norsk statsborger eller må jeg ha reiseforsikring for å få legehjelp i utlandet?
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Du har nok ikke krav på det, da Egypt ikke ligger i europa, og da dekker ikke helsetrygdkortet det.

Så hvis du trenger hjelp så er det fra din egen lomme.

Kjøp en reiseforsikring nå, spiller ikke noe rolle om du ikke får kortet på forhånd, bare betal det før du reiser og du er dekket.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Du får helt sikkert hjelp, men det blir ikke gratis. Fra det øyeblikket du har bestilt reiseforsikring er du forsikret. Uavhengig om du har betalt for den, og sjøl om du ikke har det plastikkortet. For sikkerhetens skyld ville jeg nok hatt et pappkort i lommeboka der det står at jeg er forsikret og at sykehuset kan få tak i forsikringsselskapet et bestemt nummeret. Forsikringsselskapene har gjerne sjekket ut hvilke sykehus som er de beste på forhånd og vil gjerne prøve å flytte deg dit. Hvis du ikke kan flyttes på gir de sykehuset grønt lys for å gi deg den beste hjelpen.

De gangene jeg har farta i Europa har jeg ikke stolt på Europeiske helsetrygdekort aleine, jeg har alltid hatt en forsikring på si. Jeg er veldig usikker på åssen reglene er rundt trygdekortet, men jeg tror det bare gjelder i EU og EØS land.
Takker for svar!

Reiseforsikring kom på 575kr hos Europeiske!
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Ikke store beløpet for den økonomiske tryggheten det gir!
500kr til og du hadde hatt reiseforsikring i 1 år :P
kjedelig streiting
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Takker for svar!

Reiseforsikring kom på 575kr hos Europeiske!
Vis hele sitatet...
Kan også lønne seg å lese igjennom avtalen du har med banken din. De fleste Mastercard har inkludert reiseforsikring så lenge du betaler minst 50% av reisen med kortet. Gjelder noen debetkort og har jeg hørt.

Ellers så kan det være greit å ha reiseforsikring hele året og, skulle noe skje mens du er ute av huset her hjemme, kan også mye dekkes av reiseforsikringa.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bumper denne da jeg trenger en reiseforsikring til en reise om en knapp uke, har sett på europeiske, de skal ha 445 spenn for enkelt-tur og 1290 for en helårsforsikring og 2280 for en student-forsikring i 12 måneder.

Noen som har erfaring med resieforsikringer?
Jeg kjøpte via postbanken, gunstig tilbud ettersom det er banken jeg bruker. Tror ett års forsikring kom på 400-500 spenn. Litt usikker.
Etter hva jeg har fått med meg så er Europeiske en av de dyrere reiseforsikringene du kan kjøpe. Som HossCarter skriver så kan det være lurt å sjekke hos banken sin.
gir deg rett på samme behandling som landets innbyggere innen europa. Dvs du står i samme køer som de, betaler samme egenandeler og får behandling på samme sykehus som de.

Det viktigste det mangler er rett på hjemtransport og at den bare gjelder i europa.

Tegn helårlig reiseforsikring folkens.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ivellios Vis innlegg
Etter hva jeg har fått med meg så er Europeiske en av de dyrere reiseforsikringene du kan kjøpe. Som HossCarter skriver så kan det være lurt å sjekke hos banken sin.
Vis hele sitatet...
...og ei av dei beste, som t.d. gir deg dekning i det du trakker utom dørstokken heime.

Prisen på ei forsikring er avhengig av dekning, og det er åpenbart at ei forsikring som kun dekker deg ved overnatting utanfor heimen er langt billigere enn ei som dekker deg på veg til postkassen for å hente dagens tekst.

Kva ein bør ha kjem jo sjølvsagt an på kva ein har behov for. For min del betaler arbeidsgiver Europeiske, så det er strengt tatt nobrainer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
...og ei av dei beste, som t.d. gir deg dekning i det du trakker utom dørstokken heime.

Prisen på ei forsikring er avhengig av dekning, og det er åpenbart at ei forsikring som kun dekker deg ved overnatting utanfor heimen er langt billigere enn ei som dekker deg på veg til postkassen for å hente dagens tekst.

Kva ein bør ha kjem jo sjølvsagt an på kva ein har behov for. For min del betaler arbeidsgiver Europeiske, så det er strengt tatt nobrainer.
Vis hele sitatet...
Finnes det virkelig reiseforsikringer som dekker deg i det du trakker ut av dørstokken hjemme? Ser for meg scenarioet at man knuser 2 tenner på en joggetur i skogen. Dekker forsikringen tannlegeregningen da?