Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2385
Har fått en oppskrift på et knekkebrød som er litt utenom det vanlige!
Den er vel basert på en lavkarbo-diet, men tror vel også den kan brukes greit for de som trener mye?
Her er ihverfall oppskriften og næringsinnhold. Ønsker bare litt tanker rundt denne oppskriften. Er den i det hele tatt så sunn som jeg har hørt den skal være?

1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø (disse skal visst også knuses, men det gjør ikke jeg)
1 dl valnøttkjerner - hakkes
1 ts salt (IKKE bruk for mye salt! ta heller mindre)
2 egg

røres sammen, smøres tynt utover bakepapir og stekes ved 180C i 10-15 min (jo lenger den stekes jo tørrere blir den)

Tror det er linfrø som inneholder karbohydrater. Kan vel da kanskje byttes ut om man skal ha lavkarbo-diet?

Næringsinnhold per 100g

460kcal
18g protein
11g karbohydrater
42g fett. Hovedsakelig flereumettet. Noe enumettet. Lite Mettet.
Du får vel ikke sunnere knekkebrød enn det der. Masse fiber, bra fettsyrer og lite karbohydrater. Med bare 11g karbo per 100g knekkebrød så vil det funke kjempefint til folk på lavkarbo.
Jeg hadde faktisk vurdert å slenge den opp her. En utrolig bra oppskrift på et knekkebrød som i tillegg til å være rik på smak, også er en viktig brikke i et godt og variert kosthold. De som trener mye kan godt ete dette knekkebrødet, ja, men da er det viktig å passe på hva slags pålegg man har. Jeg spiser disse knekkebrødene bare som sofakos istedenfor potetgull. Det er viktig å spise andre ting som hovedmåltid. En ytterst sjelden gang unner jeg meg et knekkebrød med ei skive brunost på, det er himmelsk.
Sitat av Ivellios Vis innlegg
Du får vel ikke sunnere knekkebrød enn det der. Masse fiber, bra fettsyrer og lite karbohydrater. Med bare 11g karbo per 100g knekkebrød så vil det funke kjempefint til folk på lavkarbo.
Vis hele sitatet...
God å høre! Blei litt jo litt sjokket når jeg regnet ut hvor mye fett det inneholdt men


Sitat av lambador Vis innlegg
Jeg spiser disse knekkebrødene bare som sofakos istedenfor potetgull. Det er viktig å spise andre ting som hovedmåltid. En ytterst sjelden gang unner jeg meg et knekkebrød med ei skive brunost på, det er himmelsk.
Vis hele sitatet...
De smaker jo faktisk såpass digg at jeg ikke pleier å spise de med pålegg
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
God å høre! Blei litt jo litt sjokket når jeg regnet ut hvor mye fett det inneholdt men
Vis hele sitatet...
Fett er bra, så lenge det er riktig fett.