Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 889
Hei

Ei lurer litt på ang. dette med å skaffe seg en rifle.
Må man gjennom jegerprøven uansett? Eller finnes det andre måter?
Ei er ikke interressert i å skyte dyr, har heller lyst å lage meg en skytebane å øve meg på diverse blinker, da ei har ett rimelig stort område som kan brukes.

mvh, Sangheili
skaff deg en salongrifle med kikkertsikte til å begynne med om du vil skyte på blinker

det må sendes en søknad som går først til politiet før den videresender til ett sted jeg ikke husker navnet på.

gå til en forretning der de seller våpen. de kan nok hjelpe deg å komme igang og få søknader
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
https://www.politi.no/tjenester/vapen/ --> et av de første treffene når jeg googlet "Anskaffelse av våpen"

Siterer fra siden

Skal du anskaffe skytevåpen, må du kunne dokumentere behovet for våpenet i søknadsskjemaet du leverer til politiet.

Søker du om våpen til jakt, må du legge med dokumentasjon på at du er registrert i Jegerregisteret.

Skal du bruke våpenet til øvelsesskyting eller i konkurranser, må du legge ved kopi av medlemskort i lokal klubb, dokumentasjon på forbundstilknyting og at du er aktiv skytter.

Aktivitet dokumenteres ved å vedlegge en oversikt over hvilke stevner og treninger du har deltatt på.
Sitat av gassrovdyret Vis innlegg
skaff deg en salongrifle med kikkertsikte til å begynne med om du vil skyte på blinker

det må sendes en søknad som går først til politiet før den videresender til ett sted jeg ikke husker navnet på.

gå til en forretning der de seller våpen. de kan nok hjelpe deg å komme igang og få søknader
Vis hele sitatet...
Det er jo forbehold at han har jegerprøven?

Du kan jo bli med i din lokale pistolklubb?
Om du ikke vil jakte med rifla, så er vel det enkleste å melde seg inn i en skyteklubb elns.
Da må du søke til politiet om våpentilatelse (Koster 860,-), og du må få dokumentert hva rifla skal brukes til, og bevis fra skytterklubben!
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med ditt lokale skyttarlag. Her kan du sannsynligvis få låne våpen for skyting på banen deres. Slik finner du ut om dette er noe du vil holde på med, og du får også muligheten til å skaffe deg dokumentasjon på at du er en aktiv "konkuranseskytter." For min del er det mye morsommere å skyte i et skyttarlag, enn å bare skyte alene på blink. Den sosiale biten skal ikke undervurderes.
Takk for tipsene, da vet ei litt mer

Sosialbiten er ikke det store her, ei trives meget vel i mitt eget selskap, og vil helst skyte for meg selv
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Da er du en sannsynlig seriemorder..

Du må nok skyte i selskap med andre skyttere før du får tillatelse til å skyte alene
Kan jeg anbefalle et luftgevær, hvis du først skal lage en iten skytebane i nærheten av hjemmet etc, vil dette være å foretrekke med tanke på sikkerhet