Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  560 66459
Sitat av Speedmaster Vis innlegg
Homofili skulle fremdeles vært forbudt.
Det er like unormalt, galt og forkastelig som pedofili.
De forstod dette i gode gamle dager
Vis hele sitatet...
I gamle dager? Homofili var akseptert og veldig utbredt i antikkens Hellas og Romerriket. Det var ikke før Kristendommen og Islam begynte å få fotfeste at homofile ble forfulgt og drept for deres seksuelle preferanser. Tror du har misforstått betydningen av "galt og forkastelig".
Sist endret av Digital Hybrid; 10. september 2010 kl. 00:52.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Tokis Vis innlegg
Jeg: Men homser er akkurat som menneske bare at de liker samme kjønnet.
Vis hele sitatet...
Flott at du har skiftet mening Tokis, men jeg må uansett reagere på det du skriver her. Hva mener du med at homser er akkurat som menneske? Er de i utgangspunktet ikke mennesker?
Sitat av Digital Hybrid Vis innlegg
I gamle dager? Homofili var akseptert og veldig utbredt i antikkens Hellas og Romerriket. Det var ikke før Kristendommen og Islam begynte å få fotfeste at homofile ble forfulgt og drept for deres seksuelle preferanser. Tror du har misforstått betydningen av "galt og forkastelig".
Vis hele sitatet...
Stor forskjell på sex med unggutter og homofili imo. Eller skal vi begynne med den homofili vs homosexuell debatten igjen? Og btw, 95% var garantert bifil, ellers hadde det vært tynt med folk.

Men det som er innteressant er hvordan den sosiale kondisjoneringen i antikke Hellas førte til at menn fant det naturlig å ha sex med unggutter. Lurer på hvilken alder det var snakk om.

I noen kulturer i dag så er det jo helt normalt å gifte seg og sikkert kose seg med småjenter. Sikkert stas for de som er involvert.

Kanskje vår egen kultur går i samme retning. Det blir stas å ha sex med ungjenter og ungutter. Antikkens Hellas kan jo sies å være en godt opplyst tidsalder, og det kan jo sies om vår egen tidsalder også.

Vi går spennende tider i møte. Snart løper vi nok alle rundt og har sex med dyr.
jeg sier som pappa sa til meg som liten: Jeg har ikke noe imot homofile, men med en gang de prøver seg på meg har jeg veldig mye imot denne homofile!
Sitat av toeless Vis innlegg
? Og btw, 95% var garantert bifil, ellers hadde det vært tynt med folk.
Vis hele sitatet...
Eh, nå forutsetter du at "utbredt" betyr "så godt som alle". Om 10% aktivt drev med det så er det utbredt i mine øyne.

En mann kan forøvrig få barn med flere kvinner og en kvinne kan få mange fler enn bare et eller to barn med samme mann - så ditt poeng om at man måtte ha nesten 100% bifile for å opprettholde populasjonen er jo ikke nødvendigvis riktig sånn uten videre.

Sitat av toeless Vis innlegg
Men det som er innteressant er hvordan den sosiale kondisjoneringen i antikke Hellas førte til at menn fant det naturlig å ha sex med unggutter. Lurer på hvilken alder det var snakk om.
Vis hele sitatet...
Den andre siden av mynten er jo også hvorfor vi synes det er unaturlig.


Sitat av toeless Vis innlegg
Vi går spennende tider i møte. Snart løper vi nok alle rundt og har sex med dyr.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur

Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
jeg sier som pappa sa til meg som liten: Jeg har ikke noe imot homofile, men med en gang de prøver seg på meg har jeg veldig mye imot denne homofile!
Vis hele sitatet...
Og jeg har ingenting mot mammaen din - men hun bør faen ikke prøve seg på meg ass!

Voksne mennesker bør klare avvise tilnærminger fra andre på en voksen måte.

Ei heller skjønner jeg hvorfor man alltid skal kvalifisere meninger om at man ikke har noe imot homofile med at de ikke bør prøve seg. Er det en sterk og iboende angst for at alle homofile til enhver tid er ute etter å tvinge en på det groveste eller hva?
Sist endret av Kinseek; 14. oktober 2010 kl. 22:04.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
jeg sier som pappa sa til meg som liten: Jeg har ikke noe imot homofile, men med en gang de prøver seg på meg har jeg veldig mye imot denne homofile!
Vis hele sitatet...
Jada, vi har hørt det nå. Det samme "argumentet" er gjentatt til det kjedsommelige hundre ganger i tråden tidligere. Jeg synes du burde tenke grundig over om du faktisk mener det som du sier, eller om du bare gjentar utsagn du har hørt før. Hvis du faktisk synes det er så skrekkelig å bli tilsnakket av en homofil (noe som sannsynligvis aldri har skjedd, da de fleste homofile ikke springer rundt som kåte dyr og prøver å sjekke om alle menn/gutter de ser), så bør du kanskje lære deg å avvise folk på en bestemt med hyggelig måte, på samme måte som du avviser jenter du ikke liker.
Jeg vet av to homofile.

Nr1. Oppfører seg helt normalt, men man merker det bare på han ved at han er mest med jenter og er litt...annerledes hvis dere skjønner. Han har jeg ingen problemer med, en tvers igjennom trivelig gutt som sikkert kommer til å få det bra.

Nr2. Han misliker jeg veldig sterkt, han oppfører seg som en jente på 15, altså mer jentete enn jentene. Snakker på en veldig fjortiss-aktig måte og har fjortiss-aktige kallenavn på jentene han er venn med. Jeg vetikke om jeg misliker han fordi han er homofil, men kanskje jeg bruker ordet som skjellsord da jeg ikke vet hva jeg skal si. Tror egentlig at jeg hadde mislikt jenter på min alder som hadde oppført seg som han også.

Jeg er vel ikke homofob? Håper ikke det, ser hvertfall på meg selv som en liberal og åpen gutt.
Du missliker han fordi han oppfører seg motsatt i forhold til det som innen de fleste kretser er "mannsidealet". En mulig forklaring om ikke annet. Hadde en ikke homo gjort det samme hadde nok ditt syn på fyren vært det samme.

Og nei, du er nok ikke homofob siden dette stort sett går på en ubegrunnet frykt for homofile og blandet med en stor dose ignoranse.
Kjenner også to homofile.

Nr.1 Var i omgangskretsen min i mange år og var det vi kaller en "oter" når det gjelder jenter.
Han hadde prøvd dem alle, med andre ord.
Men en dag, så fikk jeg plutselig høre at han var sammen med en annen kjenning av meg. Og gjett om at det var noen biter som falt på plass. Innså først da, alle de små øyeblikkene jeg hadde reagert på, de faktisk betydde noe.
Men han er en kjerne fyr og en jævel på snowboard. Sinnsykt lett å tilbringe tid sammen med.

Fyr 2: Har ikke kjent han så lenge. Men første kontakten jeg hadde med han var på jobb. Det tok meg nøyaktig 30 sek å bedømme at han var homofil. Han begynte etterhvert i en annen jobb. Så plutselig en dag kommer han springene til kjæresten min mens vi var på vindu shopping. Og da bekreftet hun mine mistanker.
Han er den litt mere feminine typen av de homofile.

Og det er her jeg tror vi reagerer sterkt...
Akurat det faktum at en mann oppfører seg feminint, er mere tabu og unaturlig, enn å vise maskulinitet.
Har hatt en del vansker med å føre en samtale som interesserer oss begge, med sist nevnte.
Og det er en av grunnene til at sist nevnte også har flest jente venner. Mens først nevnte har flest gutte venner.
De gutteaktige homofile, merker jeg ikke ute i gata. Mens de feminine, humrer jeg litt for meg selv, mens jeg går vidre.
Og humre litt av folk gjør vi alle, så lenge det er noe uvant vi ser, og jeg er sikker på at enkelte gjør det samme med meg.

Off topic:

Har ikke lest alle sidene i denne tråden, ei heller gått innom den før, siden jeg syns at det er et utrolig meningsløst tema. Så for å bringe litt lys over hva jeg mener er galt. Det er rett og slett feil at homofile (snakker nå om både lesbiske og homofile) nå kan gifte seg i kirken. Dette er feil feil og atter feil. Nok et stort slag i ansiktet på de kristne. Snakker per definisjon om kristne som faktisk praktiserer kristendommen. At to homofile får guds velsignelse er det ingen som skal lure meg til å tro at de får. Dette er i mine øyne å grave sin egen grav. Ser jo også paradosket, mens jeg som ikke-praktiserende kristen skal få lov. Men mener at løsningen hadde vært å bli gift på rådhuset. For til syvende og sist handler det hele om hva som står på papiret. Og på ett stykke papir jeg vet om, står det:
3 Mos 18,22:
Du skal ikke ligge med en mann (meta arsenos ou koimêthêsê) slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom
Vis hele sitatet...
3 Mos 20,13:
Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang (meta arsenos koitên) med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.
Vis hele sitatet...
Dette og mye mer tilsir at homofili er galt, og da mener jeg at kirken ikke kan godta slikt.

(Tenker for meg selv: Hvor bryr jeg meg? Jeg er da verken homofil eller praktiserende-kristen
Kanskje på tide å melde seg ut og og jobbe for å skille staten og kirken.)
Sist endret av clarionify; 15. oktober 2010 kl. 03:24.
Det er jo fra det Gamle Testamentet. Følg det nye!
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Det er jo fra det Gamle Testamentet. Følg det nye!
Vis hele sitatet...
1 Kor 6,9-11;
Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn (arsenokoitai) eller lar seg bruke til dette (malakoi) verken tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike.
Vis hele sitatet...
1 Tim 1,9-10:
Vi må huske at loven ikke er gitt for den rettferdige, men for lovbrytere og oppsetsige, for ugudelige og syndere, folk uten respekt for det hellige, verdslige (1.-3.bud), slike som slår sin far eller mor (4.bud), mordere (5.bud), menn som driver hor eller har utuktig omgang med menn (arsenokoitais)(6.bud), for slavehandlere (7.bud), løgnere og dem som sverger falskt (8.bud), og hva det ellers kan være som strider mot den sunne lære.
Vis hele sitatet...
Dette er det nye. Og det nye er ikke vennligere ved homofili enn det gamle.
Hvorfor ville du ha fra det nye egentlig? (Bare lurer)
Sist endret av clarionify; 15. oktober 2010 kl. 03:35.
Sitat av pokemon Vis innlegg
det jeg lurer litt på er hvorfor homofile på død å liv skal vise alle at de er homofile. er det egentlig noe som heter hetero-parade?
Vis hele sitatet...
Hørt om skaphomo?
Det er en del av de rundt om i verden. Det er "normalt" å være hetero, vil tro de færreste vil bli mobbet for å "stå fram" som det. At noen er modige og står fram som homofil, eller bifil krever litt mer. Derfor en homoparade.

Og ja, det fins en heteroparade: LOVE PARADE i Tyskland utelukker ingen seksuelle legninger
Sist endret av kn^tte; 15. oktober 2010 kl. 23:58.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Og ja, det fins en heteroparade: LOVE PARADE i Tyskland utelukker ingen seksuelle legninger
Vis hele sitatet...
Var seriøst sikker på at den var for gay ppl. Guess not.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Og ja, det fins en heteroparade: LOVE PARADE i Tyskland utelukker ingen seksuelle legninger
Vis hele sitatet...
Det blir jo det samme som å si at 17. mai tog er en homoparade, det utelukker ingen seksuelle legninger.
Hetrofile tvinger sin seksualitet på samfunnet overalt hver dag! Hele samfunnet er gjennomseksualisert fra tidlig pubertet og fremover. At vi fremdeles diskuterer hvem sin legning vi ikke vil se på "display" er jo helt latterlig.

På ett eller annet tidspunkt må man bare innse at samfunnet har passert det punktet hvor homofili var sykdom og onani førte til hårete håndflater.

Man kan selvsagt gjerne diskutere hvorvidt seksuliseringen av samfunnet er en god ting eller ikke, men å diskutere homofili / hetrofili som om den ene er mer normalt, eller hører mer hjemme enn den andre blir utrolig meningsløst...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Man kan selvsagt gjerne diskutere hvorvidt seksuliseringen av samfunnet er en god ting eller ikke, men å diskutere homofili / hetrofili som om den ene er mer normalt, eller hører mer hjemme enn den andre blir utrolig meningsløst...
Vis hele sitatet...
Du har med andre ord samme mindset som Agnes Bolsø og Jørgen Lorentzen?

Det er ikke verdt en diskusjon fordi DE ikke mener at det er av interesse å diskutere.
Sitat av toeless Vis innlegg
Du har med andre ord samme mindset som Agnes Bolsø og Jørgen Lorentzen?

Det er ikke verdt en diskusjon fordi DE ikke mener at det er av interesse å diskutere.
Vis hele sitatet...
Nei. Bolsø og Lorentzen ble presentert med problemstillinger og forskningsresultater med solid vitenskapelig forankring. At "homofili er unormalt og ikke hører hjemme" har ikke fnugg vitenskapelig relevans, og er kun et produkt av enkelte menneskers moralske degenerasjon.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei. Bolsø og Lorentzen ble presentert med problemstillinger og forskningsresultater med solid vitenskapelig forankring. At "homofili er unormalt og ikke hører hjemme" har ikke fnugg vitenskapelig relevans, og er kun et produkt av enkelte menneskers moralske degenerasjon.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet var vel strengt tatt ikke rettet mot deg. Og btw, har du og dine meningsfeller monopol på moral eller noe sånt?

Og hvem er det som avgjør hva som har vitenskapelig relevans og ikke? Finnes det et universelt svar kanskje? Hvilken vitenskapelig "relevans" har Filisofi for eks? Stort sett ingen.

Og når vi er igang, la oss snakke om hva som er "normalt".

La meg tenke litt. Når noe er normalt, hva er det som gjør det normalt og ikke "unormalt"? Kan det ha noe å gjøre at det IKKE SKILLER seg fra normen, aka gjennomsnittet? Ja det er vel ingen urimelig definisjon.

Så en homofil skiller seg ikke fra gjennomsnittet sier du? Ja det var artige nyheter.

Homofil legning er per definisjon unormalt! Skal egentlig ganske godt gjøres å argumentere imot og man trenger ikke engang drive med irrelevant forsking for å komme frem til konklusjonen.
^Problemet med begrepet "unormalt" er at det bærer med seg konnotasjoner til "uønskelig, feil, uriktig, rart" osv. Å påpeke at homofili er unormalt i henhold til definisjonen "ting som skiller seg fra normen, gjennomsnittet" er i seg selv en ganske meningsløs diskurs. Det er også unormalt å være under 10år, være over ca 175cm i høyde, ha blå øyne osv.

Jadda, homofil legning skiller seg ut fra gjennomsnittet antageligvis - men er det så veldig interessant? Å argumenter utifra at det ikke er normalt er poengløst. Intet menneske er normalt på alle måter en kan regne på - og det er heller ikke ønskelig.

Å insistere på å trekke inn normal/unormal begrepet under beskyttelse av at det veldig lett defineres som "ting som skiller seg fra normen" anser jeg som en måte å skyte inn de negative konnotasjonene begrepet har og som ikke er i den rent strenge definisjonen. Og det er litt uredelig...
Sist endret av Kinseek; 16. oktober 2010 kl. 12:56.
Sitat av toeless Vis innlegg
Spørsmålet var vel strengt tatt ikke rettet mot deg.
Vis hele sitatet...
Heldigvis kan jeg svare likevel.

Sitat av toeless
Og btw, har du og dine meningsfeller monopol på moral eller noe sånt?
Vis hele sitatet...
Nei, men vi har rett og mulighet til å ytre at meninger som stempler homofili som noe negativt er moralsk forkastelige.

Sitat av toeless
Og hvem er det som avgjør hva som har vitenskapelig relevans og ikke? Finnes det et universelt svar kanskje? Hvilken vitenskapelig "relevans" har Filisofi for eks? Stort sett ingen.
Vis hele sitatet...
Vitenskap har sitt utspring i filosofi, men mye filosofi kan ikke sies å ha en direkte vitenskapelig relevans, nei. Men til gjengjeld har det ingenting med saken å gjøre. Poenget her er at du sidestiller reaksjonene til Bolsø og Lorentzen med reaksjonen til Cikey, noe det ikke finnes grunnlag for å gjøre. Det er to helt vidt forskjellige situasjoner, hvor den ene omhandler fullstendig håndfaste ting, mens det andre omhandler korttenkt og uforsvarlig synsing.

Sitat av toeless
La meg tenke litt. Når noe er normalt, hva er det som gjør det normalt og ikke "unormalt"? Kan det ha noe å gjøre at det IKKE SKILLER seg fra normen, aka gjennomsnittet? Ja det er vel ingen urimelig definisjon.

Så en homofil skiller seg ikke fra gjennomsnittet sier du? Ja det var artige nyheter.

Homofil legning er per definisjon unormalt! Skal egentlig ganske godt gjøres å argumentere imot og man trenger ikke engang drive med irrelevant forsking for å komme frem til konklusjonen.
Vis hele sitatet...
Normalitet er ikke et punkt på en skala, men et område. Med en enten-eller-bestemmelse av normalitet eksisterer det knapt normale mennesker på noe område – noe som er ganske selvmotsigende. Normalitet er derfor en omfattende størrelse, og når man snakker om noe som muligens eksisterer i en eller annen grad i opp til 20% av befolkningen, så er det lite hensiktsmessig å kalle det unormalt.

Dessuten spiller kontekst inn her, for hvilken hensikt har det å alene påpeke at homofili er "unormalt" hvis det ikke er ment å ha noen negative konnotasjoner? Det er ingen sammenheng mellom at noe ikke er like vanlig som alternativene og at det er negativt, men når det kommer til homofili så blir dette til stadighet påstått – enten implisitt eller eksplisitt.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
^Problemet med begrepet "unormalt" er at det bærer med seg konnotasjoner til "uønskelig, feil, uriktig, rart" osv. Å påpeke at homofili er unormalt i henhold til definisjonen "ting som skiller seg fra normen, gjennomsnittet" er i seg selv en ganske meningsløs diskurs. Det er også unormalt å være under 10år, være over ca 175cm i høyde, ha blå øyne osv.
Vis hele sitatet...
Så vi bør slutte å bruke ordet unormalt og normalt da eller?

Alternativt gjøre "normalt" så bredt og betydningsløst at det slutter å gi språklig mening.

Spør du store deler av Norges befolkning(husk: de fleste har blitt godt påvirket av den kristne kulturarv) så vil majoriteten i mange områder se på homofili som unormalt. Disse menneskene kan da kategoriseres som "ignorante" og bør slutte å bruke ordet unormalt i forhold til homofili fordi "jeg vet mer enn deg" sier så?

Når jeg kommuniserer med likesinnede og bruker ordet unormalt i en gitt kontekst, så vet jeg at jeg gjør meg forstått. Jeg kan eventuellt ikke bruke det og heller bruke ord som forverrer kommunikasjonen.

Om man skal forholde seg til hvilke negative konnotasjoner et ordet måtte på et nettfora så kan man like gjerne slutte å poste.

For å oppsummere:
For dere politiske korrekte herrer så er det godt mulig at det er "normalt" å være homofil.
For en god del andre mennesker så er det "unormalt".
Ingen av partene tar feil, selv om de politisk korrekte herrer liker å tro at det kun er de som sitter på sannheten.
*sigh*

Så du driter i hvilke logiske slutninger en trekker fra dine egne definisjoner?

Jeg påpekte at ifølge din egen definisjon om at unormal betyr ""ting som skiller seg fra normen, gjennomsnittet", så er det mange helt meningsløse ting som også gjør at en faller utenfor normalen (samt meningsfulle hvis du vil kverulere). Hvorfor i all verden skulle det være et poeng i seg selv at noe er unormalt?

Det virker ikke som om du leste det jeg (og Provo) skrev.

Jeg mener igjen at grunnen til at du ønsker bruke begrepet unormal er ikke fordi det er en nyttig bruk utifra din egen definisjon - men nettopp de konnotasjonene som er knyttet til og som gjør at du mot ukritiske sjeler kan henvise til den konkrete definisjonen og de nikker "ja, ja - stemmer det" - samtidig som du forer disse konnotasjonene til at unormalt er noe uønskelig og feil.

Kanskje du kunne forsøke forklare hvorfor det er så viktig å få frem at homofile skiller seg fra det normale?


For å oppsummere:
For dere politiske korrekte herrer så er det godt mulig at det er "normalt" å være homofil.
For en god del andre mennesker så er det "unormalt".
Ingen av partene tar feil, selv om de politisk korrekte herrer liker å tro at det kun er de som sitter på sannheten.
Vis hele sitatet...
Pot calling kettle black...
Sist endret av Kinseek; 16. oktober 2010 kl. 22:45.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Vet at jeg går litt off-topic nå, men hva synes dere om mennesker som blir seksuelt opphisset av trær, lær klær, latex, dyr etc? Jeg mener at homofili er like "ekkelt" som at noen tenner på trær og dyr, dette er selvfølgelig min mening. Men jeg lurer på hva dere mener, det er jo ikke normalt i den forstand å bli opphisset av trær, men det er jo heller ikke normalt å bli opphisset på det samme kjønn. Er jo derfor menn og menn, og kvinner og kvinner ikke kan formere seg. De må ha en person av hvert kjønn, og ikke to av samme kjønn.

Den dagen homofile kan formere naturlig, altså uten kunstig hjelp skal jeg godta homofili. Når menn og kvinner kan formere seg med samme kjønn.
Vis hele sitatet...
Men du skjønner vel at folk som er homofile bare er homofile, og ikke kan gjøre noe med det, uansett hvor mye de ønsket at de var streite?
Ja, du tok oss litt der med såkalte dendrofile og (jeg legger til) pedofile, det er jo det samme, men disse ser vi jo annerledes på..
For min del er det det samme for meg om folk tenner på planter og dyr, og små barn om de vil, dette kan jo ikke disse gjøre noe med? Men når, la oss si, pedofile begynner å voldta barn, da blir det noe annet.
Homofile går jo ikke rundt og voldtar andre menn fordi de er homofile?

Så jeg skjønner at du synes homofili er litt rart, og at det kan virke litt kunstig og unaturlig ect. Men jeg regner med at du aksepterer homofile fordet? At du godtar dem? Hvorfor skulle du ikke det? At noen er forskjellige er ingen grunn til å ikke like dem.
Tenk på handikappede, da? Vedder på at du ikke har noe imot disse, selv om å kjøre rundt i en rullestol ikke er noe særlig mindre unaturlig enn å være homofil? Begge disse kan jo ikke noe for hva eller hvordan de er, og det er jo ikke noe galt i å være det heller?
Sitat av pokemon Vis innlegg
det jeg lurer litt på er hvorfor homofile på død å liv skal vise alle at de er homofile. er det egentlig noe som heter hetero-parade?
Vis hele sitatet...
Jeg trur det har noe med dagen homofili ble lovlig
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så du driter i hvilke logiske slutninger en trekker fra dine egne definisjoner?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet ditt er en ulogisk slutning i seg selv. Kommer uansett ann på kontekst.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Kanskje du kunne forsøke forklare hvorfor det er så viktig å få frem at homofile skiller seg fra det normale?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at det er så viktig. Mange andre gjør det derimot og de klarer ikke å argumentere for seg.


Sitat av Kinseek Vis innlegg
Pot calling kettle black...
Vis hele sitatet...
Ser ærlig talt ikke poenget. I min verden eksisterer nemlig ingen absolutte sannheter.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av toeless Vis innlegg
Spør du store deler av Norges befolkning(husk: de fleste har blitt godt påvirket av den kristne kulturarv) så vil majoriteten i mange områder se på homofili som unormalt.
Vis hele sitatet...
Ja, du sier så.
Du mener jeg tar feil?

Har selvsagt ingen data på området og snakker dessverre kun utifra erfaring(ja jeg vet hvor tåpelig det er å basere slikt på egne erfaringer). Jeg kommer dog fra Møre og Romsdal som selvsagt ikke er representativ for hele Norge. Men jeg er av den oppfatning at Norges befolkning er stort sett ignorante, så jeg tviler på at jeg tar feil. Ser man bort ifra de større byene så er homofili et fenomen som sjelden opptrer. Derfor slutningen.

At homofili aksepteres er tross alt et relativt nytt fenomen og det er vel helt vanlig å frykte det ukjente?

Kjenner flere som ser på homofili som synd. Skulle egentlig bare mangle siden de er kristne og de bibelske tekster har vel blitt tolket deretter i flere hundre år. Personlig er jeg ingen fan av å modernisere religioner så jeg har ikke planer om å fortelle dem at det ikke er synd, ei heller at det er "normalt".
Sist endret av toeless; 17. oktober 2010 kl. 05:17.
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Tja, hvis du noen gang kommer i fengsel burde du passe på at du ikke mister såpa i dusjen.
Vis hele sitatet...
Haha, det er sant, men det har jo noe med å være desperat å gjøre, ikke om å være homofil.

Synes tråden har utviklet seg til å bli en diskusjon om hvor vidt homofili er normalt eller ikke? Homofili er jo ikke normalt, det er mye færre som er homofile enn hetero, det er jo et faktum, så vi kan jo si at det er unormalt at folk er homofile, uten at folk skal fly i taket fordet? Ordet "unormal" ligger det jo ikke noe negativt i, selv om noen kanskje føler det

Sitat av toeless Vis innlegg
Du mener jeg tar feil?

Har selvsagt ingen data på området og snakker dessverre kun utifra erfaring(ja jeg vet hvor tåpelig det er å basere slikt på egne erfaringer). Jeg kommer dog fra Møre og Romsdal som selvsagt ikke er representativ for hele Norge. Men jeg er av den oppfatning at Norges befolkning er stort sett ignorante, så jeg tviler på at jeg tar feil. Ser man bort ifra de større byene så er homofili et fenomen som sjelden opptrer. Derfor slutningen.

At homofili aksepteres er tross alt et relativt nytt fenomen og det er vel helt vanlig å frykte det ukjente?

Kjenner flere som ser på homofili som synd. Skulle egentlig bare mangle siden de er kristne og de bibelske tekster har vel blitt tolket deretter i flere hundre år. Personlig er jeg ingen fan av å modernisere religioner så jeg har ikke planer om å fortelle dem at det ikke er synd, ei heller at det er "normalt".
Vis hele sitatet...
Så klart er folk skeptiske til nye ting, men å "frykte det nye", som du sier, er noe HELT annet enn å diskriminere folk på grunn av legningen sin, og dette skjer. Vi snakker ikke bare om at folk synes det er litt rart at andre folk er homofile, og så ikke gjøre noe videre med det. Homofile har blitt trakasert, stengt ute, til og med drept på grunn av legningen sin. Tror faktisk ikke at det er så koselig å høre at du skal brenne i helvete hver dag.
Så når du her sier at du ikke har tenkt til "fortelle dem at det ikke er synd, ei heller at det er "normalt", oppmuntrer du jo til å hate og diskriminere homofile?

Dessuten er det vel litt ironisk at det i bibelen står at homofili er en synd? Jeg trodde alle mennesker var like for gud? Nei, det at "homofili er en synd" er bare noe folk har funnet på fodi de ikke liker homofile fordi det er unormalt, og så har de brukt kristendommen til å støtte meningene sine. Dette blir for dumt. Noe av grunnen til at jeg ikke er kristen..
Kort sagt:
-Folk synes homofile er skumle og ekle fordi de er annerledes.
-Folk bruker kristendommen og sier det er "guds ord" for å spre budskapet
-De yngre generasjonene får det bare inn fra barndommen av at homofili er fy-fy, og dermed blir det naturlig for dem
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av kilroy1995 Vis innlegg
Synes tråden har utviklet seg til å bli en diskusjon om hvor vidt homofili er normalt eller ikke? Homofili er jo ikke normalt, det er mye færre som er homofile enn hetero, det er jo et faktum, så vi kan jo si at det er unormalt at folk er homofile, uten at folk skal fly i taket fordet? Ordet "unormal" ligger det jo ikke noe negativt i, selv om noen kanskje føler det
Vis hele sitatet...
Det å være norsk er også unormalt. Er jo mange færre som er norske enn som ikke er norske.

I dagens samfunn har folk negative assosiasjoner til ordet "unormal".
Dessuten er det vel litt ironisk at det i bibelen står at homofili er en synd?
Vis hele sitatet...
Homoseksualitet. Ikke homofili såvidt jeg ser.
Jeg trodde alle mennesker var like for gud?
Vis hele sitatet...
...
Og hvem er bibelen skrevet av?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Når vi først argumenterer med bibelen, sier ikke bibelen kun at mann og mann er synd? Kan ikke huske å ha lest noe om "den kvinne som har seksuell omgang med en annen kvinne". Artig detalj bare...

OnTopic: Har ingenting i mot homofile, eller noen andre legninger for den saks skyld
Sitat av Jonta Vis innlegg
Homoseksualitet. Ikke homofili såvidt jeg ser...
Vis hele sitatet...
Okai, så forskjellen på homoseksualitet og homofili er...?

Sitat av CHooBE Vis innlegg
Når vi først argumenterer med bibelen, sier ikke bibelen kun at mann og mann er synd? Kan ikke huske å ha lest noe om "den kvinne som har seksuell omgang med en annen kvinne". Artig detalj bare...

OnTopic: Har ingenting i mot homofile, eller noen andre legninger for den saks skyld
Vis hele sitatet...
De gamle grisene av noen prester hadde vel ikke noe imot girl-on-girl action, da
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av kilroy1995 Vis innlegg
Okai, så forskjellen på homoseksualitet og homofili er...?
Vis hele sitatet...
Er du homofil så tenner du romantisk på samme kjønn (altså; vil innlede forhold ol.)

Er du homoseksuell så tenner du kun seksuelt på samme kjønn.

(Slik jeg har fått det forklart)
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Når vi først argumenterer med bibelen, sier ikke bibelen kun at mann og mann er synd? Kan ikke huske å ha lest noe om "den kvinne som har seksuell omgang med en annen kvinne". Artig detalj bare...

OnTopic: Har ingenting i mot homofile, eller noen andre legninger for den saks skyld
Vis hele sitatet...
Kvinners seksualitet har jo alltid blitt ignorert, så det var vel utenkelig at en kvinne skulle ville ha sex med en annen kvinne. Selvom det sikker skjedde. ^^

Homoseksualitet var jo forbudt i Norge til en gang på 70-tallet, og hvis jeg husker riktig gjaldt det bare seksuelle handlinger mellom menn.
For ordens skyld så kan ikke kristnes syn på homofile forklares med det som står i bibelen. Om man prøver å forklare synet til en kristen ved hjelp av logikk så har man et problem. Det eksisterer tross alt en kulturell faktor som står mye sterkere enn hva som måtte stå i den artige boka.

Og homofil og homoseksuell er per definisjon det samme. At det eksisterer en forskjell mellom disse ordene er bare noe "new age" greier som har lite rot i virkeligheten.

Igjen. Spør man majoriteten av landets befolkning om det er en forskjell mellom homofil og homoseksuell så vil nok de fleste se ut som spørsmålstegn.

Kluet med språk er å gjøre seg forstått. Da hjelper det ikke å gå rundt og lage egne definisjoner på alt mulig rart.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av toeless Vis innlegg
Spør man majoriteten av landets befolkning om det er en forskjell mellom homofil og homoseksuell så vil nok de fleste se ut som spørsmålstegn.
Vis hele sitatet...
Spør man majoriteten av landets befolkning om det er en forskjell mellom switch og router så vil nok de fleste se ut som spørsmålstegn.
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Er du homofil så tenner du romantisk på samme kjønn (altså; vil innlede forhold ol.)

Er du homoseksuell så tenner du kun seksuelt på samme kjønn.

(Slik jeg har fått det forklart)
Vis hele sitatet...
Da har du isåfall fått forklart feil, det er ikke slik at homoseksuelle går kun rundt å tenker på å knulle, de er da akkurat som heterofile på den måten at de også vil etablere et forhold og ha en kjærlighetsrelasjon til en person. Homoseksuelle/homofil = nøyaktig det samme
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av vizzini Vis innlegg
Da har du isåfall fått forklart feil, det er ikke slik at homoseksuelle går kun rundt å tenker på å knulle, de er da akkurat som heterofile på den måten at de også vil etablere et forhold og ha en kjærlighetsrelasjon til en person. Homoseksuelle/homofil = nøyaktig det samme
Vis hele sitatet...
Mente da selvfølgelig som at; du tenner på samme kjønn seksuelt, vil ikke ha et "forhold", men du tenker ikke bare på sex, du har vanlige interesser også.

Tolker jeg det.
Man kan sette det litt på spissen, og kalle det en "minoritet". Særlig i Norge. Norge er et homogent land, og ting som homofili blir sett på som "galt".
I tillegg, særlig blant ungdom rundt 16-18 år, har (særlig blant jenter) det blitt en "trend" å være skeiv. Da blir det tatt veldig useriøst, og folk får feil forhold til hvordan det egentlig er.

Jeg var selv en "motstander" av homofili før, helt til et par stykker i vennegjengen kom ut av skapet. Etter det har jeg fått et mer likegyldig forhold til seksualitet. Om man er straight, bi eller homo driter jeg i. Bare de som evt. er homofile respekterer de som kanskje IKKE er det, og ikke sender feil signaler. Det er det eneste jeg er mot når det kommer til homofili.
Kan fort være kjedelig om man er ute på byn så kommer det en kar bort til deg og legger an på deg (kanskje stas for noen, men)
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Mente da selvfølgelig som at; du tenner på samme kjønn seksuelt, vil ikke ha et "forhold", men du tenker ikke bare på sex, du har vanlige interesser også.

Tolker jeg det.
Vis hele sitatet...
Homoseksuell er et ord som kan brukes på nøyaktig samme måte som homofil, selve ordet legger vel mer vekt på det seksuelle enn hva ordet homofil gjør, men i bunn og grunn er det nøyaktig det samme.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av vizzini Vis innlegg
Homoseksuell er et ord som kan brukes på nøyaktig samme måte som homofil, selve ordet legger vel mer vekt på det seksuelle enn hva ordet homofil gjør, men i bunn og grunn er det nøyaktig det samme.
Vis hele sitatet...
Syns du uttaler deg noe bombastisk her. Er sadomasocisme og heterofili det samme også da? For meg er det forskjeller mellom seksualitet/tenningsmønster og legning/livsstil selv om man svært ofte snakker om det i samme setning.

Eksempelvis kan masocisme forekomme blant både homofile og heterofile, helt uavhengig av det fysiske aspektet ved samleie. Homofile og heterofile kan til og med utføre det sammen uten at det nødvendigvis er relevant hvilken legning personen har.

Mens det kan være en søkt tanke, tror jeg også det kan finnes menn som vil klassifisere seg som heterofile – som aldri ville vært i noe forhold med en annen mann – som likevel har hatt tenning på/seksuelle relasjoner med en mann. Er ikke denne personen da borderline biseksuell/homoseksuell og samtidig ikke homofil?

I mine øyne er det ekstremt vanskelig å se at det er noen fasit på dette, fordi dette i større grad handler om hva folk identifiserer seg med, et fenomen som er mer komplekst enn en ordbokdefinisjon kan oppsummere på en setning.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Til vizzini og toeless, og masse andre folk der ute: SNL om homoseksualitet, og homofili.

frekk93: Jeg forstår at du ikke orker å lese gjennom >24 sider med tråd om et emne, men det er på grunn av innlegg som dine, som bare sier akkurat det samme som andre har sagt før, at slike tråder fylles av duplikat-info, øker sidetallet, og dermed gjør det mindre attraktivt å lese gjennom tråden (:
Sitat av frekk93 Vis innlegg
Man kan sette det litt på spissen, og kalle det en "minoritet". Særlig i Norge. Norge er et homogent land, og ting som homofili blir sett på som "galt".
I tillegg, særlig blant ungdom rundt 16-18 år, har (særlig blant jenter) det blitt en "trend" å være skeiv. Da blir det tatt veldig useriøst, og folk får feil forhold til hvordan det egentlig er.

Jeg var selv en "motstander" av homofili før, helt til et par stykker i vennegjengen kom ut av skapet. Etter det har jeg fått et mer likegyldig forhold til seksualitet. Om man er straight, bi eller homo driter jeg i. Bare de som evt. er homofile respekterer de som kanskje IKKE er det, og ikke sender feil signaler. Det er det eneste jeg er mot når det kommer til homofili.
Kan fort være kjedelig om man er ute på byn så kommer det en kar bort til deg og legger an på deg (kanskje stas for noen, men)
Vis hele sitatet...
På samme måte som rødhårede er en minoritet. Trenger vi diskutere hvorvidt er er akseptabelt å være røhåret eller ikke? På samme måte er det med homofili, det burde i dagens samfunn ikke vært et diskusjonstema.

Å bli forsøkt sjekket opp av en mann er antagelig like kjipt for deg som det er for den dritfine dama du forsøkte deg på, hun var nemlig på utkikk etter andre kvinner. Dere overlever nok begge, et nei er et nei, uansett hva slags legning du har...
Sist endret av Cikey; 18. oktober 2010 kl. 01:08.
At folk i det hele tatt orker å referere til den største eventyrsamlingen i verden som en pålitelig kilde. Omtrent alt som står skrevet er plagiat fra andre mindre fremtredende religioner fra den tiden, og bare skrevet om til sitt eget formål.
Sitat av toeless Vis innlegg
Kluet med språk er å gjøre seg forstått. Da hjelper det ikke å gå rundt og lage egne definisjoner på alt mulig rart.
Vis hele sitatet...
Haha, det tror jeg vi må kalle dagens! For all del, det er mye lettere å gjøre seg forstått uten definisjoner, slik at alle legger forskjellig betydning i det samme ordet. Godt tenkt.

Edit: Oops, mulig jeg misforsto. Du mente kanskje at det er et problem om alle skal lage sine egne definisjoner? I så fall er jeg selvsagt enig, men i dette tilfellet har det blitt vist til faktiske og offisielle definisjoner av ordene.
Gud skapte Adam og Eva. Ikke Adam og Hans.
Sitat av brgz Vis innlegg
Gud skapte Adam og Eva. Ikke Adam og Hans.
Vis hele sitatet...
Aha, da forstår jeg. Siden du tror på en gammal eventyrbok må jo alle andre følge dens regler! Faen at jeg ikke har skjønt det før, det forandrer jo alt!

Bare av nysgjerrighet, siden du tydeligvis tar skapelsesberetningen bokstavelig: Er det greit med incest, men ikke homofili? jeg mener, kidsa til Adam og Eva kan ikke hatt så fryktelig mye å velge i?
Sist endret av fetter; 18. oktober 2010 kl. 11:39.
Adam og Ewa fikk sønner og døtre

Kain var det første barnet som blir født og giftet kanskje med en søster eller niese. Denne gangen var det lov.


Idag er det forbudt.


Tilbake til tråden:
Har selv en kompis som er på kanten, og hver natt snakker han dirty til meg på msn! Han bør ta hintet, for jeg svarer han aldri. Synes generelt den feminine oppførselen til homser er ganske plagsom. Spesielt når jeg ser på femstjernes reise eller hva det heter hehe
Sitat av brgz Vis innlegg
Adam og Ewa fikk sønner og døtre

Kain var det første barnet som blir født og giftet kanskje med en søster eller niese. Denne gangen var det lov.


Idag er det forbudt.
Vis hele sitatet...
Vent nå litt, er det bibelen eller loven som definerer hva som er "rett og galt"? Homofili er jo lovlig...
Sitat av brgz Vis innlegg
Tilbake til tråden:
Har selv en kompis som er på kanten, og hver natt snakker han dirty til meg på msn! Han bør ta hintet, for jeg svarer han aldri. Synes generelt den feminine oppførselen til homser er ganske plagsom. Spesielt når jeg ser på femstjernes reise eller hva det heter hehe
Vis hele sitatet...
Herregud, tror du "Femstjernes reise" er representativt for alle verdens homofile? Du kan la være å se på, og msn har en blokkeringsfunksjon. Hvis du er en bra fyr, og en god venn, burde du jo imidlertid si fra til fyren, istedenfor å ignorere ham.
Jeg vet at homofili er lovlig. Har aldri sagt noe annet heller? Incest er ikke lovlig, men var det før.

Sier ikke at alle verdens homser er som jan thomas og kristoffer, men veldig mange.

Og ja, jeg syns det er ekkelt med homofili, selvom de sikkert ikke kan noe for det. Må innrømme det er litt frykt å drikke med en homse, eller overnatte/se film
Sist endret av brgz; 18. oktober 2010 kl. 12:37.
Sitat av Cadex Vis innlegg
Syns du uttaler deg noe bombastisk her. Er sadomasocisme og heterofili det samme også da? For meg er det forskjeller mellom seksualitet/tenningsmønster og legning/livsstil selv om man svært ofte snakker om det i samme setning.

Eksempelvis kan masocisme forekomme blant både homofile og heterofile, helt uavhengig av det fysiske aspektet ved samleie. Homofile og heterofile kan til og med utføre det sammen uten at det nødvendigvis er relevant hvilken legning personen har.

Mens det kan være en søkt tanke, tror jeg også det kan finnes menn som vil klassifisere seg som heterofile – som aldri ville vært i noe forhold med en annen mann – som likevel har hatt tenning på/seksuelle relasjoner med en mann. Er ikke denne personen da borderline biseksuell/homoseksuell og samtidig ikke homofil?

I mine øyne er det ekstremt vanskelig å se at det er noen fasit på dette, fordi dette i større grad handler om hva folk identifiserer seg med, et fenomen som er mer komplekst enn en ordbokdefinisjon kan oppsummere på en setning.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at jeg uttalte meg litt for bestemt, beklager for det. Definisjonene er vel ikke nøyaktig det samme, men dette blir vel mer en teori fra meg personlig, som bunner ut i at jeg mener det blir litt feil å skille mellom at en person kun har en seksuell drift mot samme kjønn men ingen romantiske følelser, altså tolker jeg det nesten som at denne personen kun føler en trang til sex uten noe kjærlighet inne i bildet, noe som blir ganske drøyt. Du har rett i at det ikke er nøyaktig det samme, noe jeg uttalte meg for raskt om, men i svært mange tilfeller brukes ordet for å beskrive det samme.

Jeg er heterofil, er seksuelt orientert mot det motsatte kjønn, samtidig som jeg også har kjærlighetsrelasjoner til det motsatte kjønn. Ser ikke det store skillet mellom det, skrev vel innleggene for å påpeke at jeg mener det blir for dumt å klassifisere en person som en med en seksuell trang som kun fokuserer på det seksuelle da de i de aller fleste tilfeller også vil etablere forhold og lignende med personer og ikke kun gå rundt å tenke på sex.

Mens det kan være en søkt tanke, tror jeg også det kan finnes menn som vil klassifisere seg som heterofile – som aldri ville vært i noe forhold med en annen mann – som likevel har hatt tenning på/seksuelle relasjoner med en mann. Er ikke denne personen da borderline biseksuell/homoseksuell og samtidig ikke homofil?

Absolutt, det finnes garantert, en søkt tanke, ja, men et godt eksempel. Den siste setningen i innlegget ditt har du uansett rett i, er ikke store vitsen i å diskutere det. Var bare en reaksjon på den første som tok opp forskjellen mellom "homoseksualitet" og "homofili".