Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1105
Hei!

1. mars sendte jeg en søknad til en bedrift. Jeg har snakket med personen som eiger mailen, og han skulle ikke sjekke den før på mandag (14.03). Jeg har oppdaget noen feil og mangler i søknaden, og jeg lurer derfor på om det er noen måte å få slettet en mail som allerede er sendt, men som ikke enda er mottatt eller åpnet.

Tviler vel egentlig på det, men det er jo verdt å spørre.

Takk!
Funker ikke med mindre du har adgang til mailserveren han bruker. Bare send en ny mail med subject "Oppdatert søknad. Slett den gamle" eller noe sånt.
Off topic: Det bruker ikke å være lurt å sende jobbsøknad på mail. Søknaden blir bedre lagt merke til, og skaper et bedre inntrykk, dersom du sender den med Posten eller -- enda bedre -- leverer den personlig etter å på forhånd ha avtalt det med daglig leder.
Sitat av enquiry
Off topic: Det bruker ikke å være lurt å sende jobbsøknad på mail. Søknaden blir bedre lagt merke til, og skaper et bedre inntrykk, dersom du sender den med Posten eller -- enda bedre -- leverer den personlig etter å på forhånd ha avtalt det med daglig leder.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder ikke alle bedrifter. Faktisk er det flere og flere bedrifter som ønsker at søkere sender søknad på mail og ikke pr. post (noe som gjerne står konkret i stillingsannonsen). Dette fordi jobben blir lettere for den/de personen/e som i ettertid skal gå gjennom alle søknadene.
Har selv jobbet med stillingsannonsene på sol.no/jobbsøk og har fått en del tilbakemeldinger på dette.
q-wEr's Avatar
Trådstarter
Sitat av enquiry
Off topic: Det bruker ikke å være lurt å sende jobbsøknad på mail. Søknaden blir bedre lagt merke til, og skaper et bedre inntrykk, dersom du sender den med Posten eller -- enda bedre -- leverer den personlig etter å på forhånd ha avtalt det med daglig leder.
Vis hele sitatet...
Var avtalt på forhånd at søknaden skulle sendes pr. mail.
Sitat av thomasrino
Dette gjelder ikke alle bedrifter. Faktisk er det flere og flere bedrifter som ønsker at søkere sender søknad på mail og ikke pr. post (noe som gjerne står konkret i stillingsannonsen).
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig skal man sende på mail dersom arbeidsgiver ber om det. Men jeg har selv jobbet med å behandle jobbsøknader, og jeg har sett at det er lettere å legge merke til en fysisk søknad. Skal man imidlertid først sende på mail, så send for all del ikke som Word-vedlegg. Skriv heller søknaden som rein tekst i mailen, eller legg den ved som PDF-fil.
enquiry: Noe spesifikk grunn til at man ikke burde sende det i ei Word-dokument?
Litt uten for tema, men siden temaet likevel er i ferd med å skli ut:
http://www.primopdf.com/ får du lastet ned en genialt lite (gratis) app som lar deg "printe" til .pdf (Ja, .pdf-printing er et standard valg på Mac. Det er det desverre ikke på Windows).

Når du installerer programet registrerer det seg som en "virtuell printer". Velg Fil -> Print fra hvor som helst, velg "PrimoPDF" fra dropdownlisten over printere, og trykk "Print". Du får da opp en boks med et par valg, f.eks. om kvalitet og hvor du vil lagre .pdf-filen.

Jeg fant forresten dette for et par-tre uker siden nettop fordi kjæresten skulle sende en jobbsøknad pr. e-post, og jeg mente at en .pdf ville se best ut. ( -Og ja: Hun fikk jobben )

edit: Morjas: PDF gir mulighet for å vise/presentere noe som er ferdig. Man slipper da de fleste verktøylinjer, samt den blinkende cursoren. Skal man åpne den samme søknaden i word får man muligheten til å redigere teksten, og det hele ser rett og slett litt mindre proft ut. Pdf-filer blir dessuten alltid mer "stilrene" og elegante, noe som gjør dem mer behagelige å lese.
Sist endret av Psy_Illusion; 12. mars 2005 kl. 19:39.
Sitat av Morjas
enquiry: Noe spesifikk grunn til at man ikke burde sende det i ei Word-dokument?
Vis hele sitatet...
Det er mange gode grunner. Du kan lese om det her: http://www.goldmark.org/netrants/no-word/attach.html
Takk for informative poster. Skal ha det i bakhodet neste gang jeg søker på jobb.