Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3612
Ja, etter en lang, elendig dag skulle jeg endelig sette meg ned og skrive en innlevering som skal inn til imorgen. Før jeg kom hjem dro jeg innom butikken og kjøpte en stor Cola så jeg hvertfall kunne ha noe å kose meg med. Men hva skjer?

Jo. Colaen nekter å stoppe å boble. Selv når jeg stenger av korken bobler den enda. Og når jeg heller den i et glass bobler den fortsatt, flere minutter etter jeg puttet den i glasset.


Vær så snill og fortell meg at brusen ikke er livsfarlig å drikke.
Jeg har opplevd det samme flere ganger, og jeg lever nå enda
Vil tro den ikke er farlig, er sikkert bare mye kullsyre i den eller noe.
Men du kan jo sende en mail til Coca Cola og "klage" over feilproduktet.
Jeg pleier ikke å poste i tulletråder som dette, men dette skjedde faktisk med meg for cirka 2 uker siden også - og det var ganske rart.

Dette var riktignok Tab X-tra, men det var merkelig allikevel: Colaen boblet ut av flasken i cirka 1 minutt, helt av seg selv, og først etter at jeg hadde tatt 3-4 slurker. Mulig det skjedde en kjemisk reaksjon med spyttet mitt, el. tilsvarende - men det var merkelig at denne reaksjonen ikke oppstod etter den første slurken.

Det endte forøvrig med at jeg helte ut det lille som var igjen av colaen.
Har skjedd meg flere ganger, jeg vet ikke om det er sant men en kompis av meg fortalte meg at det var en produksjonsfeil som skjedde med et parti av 1,5 liters flaskene. Jeg vet dog ikke om det er sant i det heletatt, men det er sikkert en mulighet.
Meg i går kveld og, tror neppe det er farlig, for jeg lever enda
Det er nok som Grimdoc sier, en GOD mengde kullsyre, neppe noe mer!
Hell et par mentos oppi så nøytraliserer du hele greia. Trust me!
Sist endret av margido; 1. juni 2009 kl. 21:55.
skjedd meg flere ganger, drikk den fort, så blir den ikke så dau når du nærmer deg slutten :P

eneste effekten på kroppen jeg merka: litt ekstra luft i magen

kos deg med cola'n og lykke til med innlevering :P
sofa's Avatar
Trådstarter
Jeg spurte en kompis av meg og han sa det kom av at kjemikaliene som brukes for å rense flaskene ikke er skylt skikkelig ut og reagerer med kullsyren. Kjemikaler høres skummelt og farlig ut, men jeg regner bare med at kjemikalier som brukes til å rense brusflasker ikke er farlige, siden det muligens hadde vært en katastrofe som hadde endt i utallige søksmål. Jeg tar en sjanse og drikker brusen, jeg. Lever litt på kanten.
gale, gale, GALE person!
Sitat av margido Vis innlegg
Hell et par mentos oppi så nøytraliserer du hele greia. Trust me!
Vis hele sitatet...
Jævlig bra tips!
Sitat av sofa Vis innlegg
Ja, etter en lang, elendig dag skulle jeg endelig sette meg ned og skrive en innlevering som skal inn til imorgen. Før jeg kom hjem dro jeg innom butikken og kjøpte en stor Cola så jeg hvertfall kunne ha noe å kose meg med. Men hva skjer?

Jo. Colaen nekter å stoppe å boble. Selv når jeg stenger av korken bobler den enda. Og når jeg heller den i et glass bobler den fortsatt, flere minutter etter jeg puttet den i glasset.


Vær så snill og fortell meg at brusen ikke er livsfarlig å drikke.
Vis hele sitatet...
Sikker på at det bare ikke er kullsyre? kullsyre har en lignende "brusende" effekten. Tror ikke det er farlig men har hørt at det kan gi sure oppstøt og er ikke godt for tenner.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det skyldes mest sannsynlig en urenhet eller en feil i flaska. Kullsyre har veldig lett for å "bruse" hvis det finner et nukleasjonspunkt(sp?) hvor boblene kan dannes. Hvis det f.eks. er ei stripe på innsiden av flaska eller noe annet rart så bruser det ganske lett.
Akkurat det samme som når du putter isbiter i colaen og det bruser over. Dette er på grunn av den ru overflaten til isbitene.


Men fra spøk til revolver,

Jeg estimerer at du har 3-4 uker igjen å leve. Kos deg.
Det med og levere inn igjen Colaen og klage minner meg om noe artig jeg så på skoletur i April.

Vi var på Hansa på omvisning, da vi kom til et sånt returrom, der "forskere" studerte hva som var feil osv. med varene.

Og i en liten krok ser jeg en enslig cola-flaske, der en lapp er klistret på:
"Retur, mann syntes den smakte dritt"

Lo ganske leneg av det, virket så usaklig

Men over til topic;

Cola smaker vel det samme, uansett om den bruser litt vel?
Har selv opplevd superbrusende cola, men har ikke brydd meg, og bare drukket opp brusa (riktignok over en vask), smakte akkurat det samme

SKÅL
Skjedd meg meg å, tab xtra, bobla i 10-15min, helt merkelig. blei dog ikke dårlig av tab'en
Har skjedd med meg og, men sikkert ikke så syyyyykt kraftig, men det bruste lenge og var hissig. Husker ikke hvilken brus dette var, men jeg synes det var litt facinerende
Skjedde hele tiden med cola jeg drakk i fjor sommer, slutta å kjøpe en stund. Det var 1,5l-flasker det også.
Det bare rant over med skum til det bare var igjen litt død brus i bunnen, omtrent like mye som etter cola + mentos.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Skjedde hele tiden med cola jeg drakk i fjor sommer, slutta å kjøpe en stund. Det var 1,5l-flasker det også.
Det bare rant over med skum til det bare var igjen litt død brus i bunnen, omtrent like mye som etter cola + mentos.
Vis hele sitatet...
Kan hende at det bare var jævelunger som fillerister brusen eller mister den i gulvet
Tviler på at det bor jævelunger i kjøleskapet
Kan jo alltids sjekke, men som sagt: Tviler

Kommer med en liten update med bilder hvis jeg finner noen.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Tviler på at det bor jævelunger i kjøleskapet
Kan jo alltids sjekke, men som sagt: Tviler

Kommer med en liten update med bilder hvis jeg finner noen.
Vis hele sitatet...
Venter spent! Har hørt mange historier og myter om jævelunger men har aldri sedd de i virkeligheten. Vil tro de går med rosa pannebånd, piggete hår og lacoste men det er bare noe jeg har hørt
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det skyldes mest sannsynlig en urenhet eller en feil i flaska. Kullsyre har veldig lett for å "bruse" hvis det finner et nukleasjonspunkt(sp?) hvor boblene kan dannes. Hvis det f.eks. er ei stripe på innsiden av flaska eller noe annet rart så bruser det ganske lett.
Akkurat det samme som når du putter isbiter i colaen og det bruser over. Dette er på grunn av den ru overflaten til isbitene.
Vis hele sitatet...
Det er også grunnen for at de bruker mint-mentos og ikke frukt-mentos, frukt-mentosen har en glatt overflate. Mint-mentosene har små krater(om man kan kalle det det) som gjør at kullsyren blir frigitt og brusen bobler.

CO2-gassen leter etter enhver sprekk, uregelmessighet, klump hvor den kan lage en boble, det er derfor det for eksempel danner seg bobler rundt fingeren din når du tar den nedi et glass med kullsyreholdi væske.

Så det er nok en feil i flasken, en rift på innsiden eller noe lignende som gjør at brusen bobler lenge.
Skjer ofte med Pepsi Max også, får nesten 1 per 4 pack, men bare hell ut litt i starten, så stopper det...
Dette har desverre ikke noe med urenheter eller andre ulumskheter i flaskene.

Grunnen til at noen flasker konstant bruser kommer av for store mengder kullsyre i flasken. Dette skjer stort sett på begynnelsen av hver batch med produksjon. Da er det gjerne fylt på ny kullsyre i stort trykk på tankene. Ingenting å frykte, og ser heller ingen grunn til å klage til noen. Ihvertfall ikke med tanke på kost/nytte. Dette har skjedd med meg flere ganger, og da er det bare å helle av 2-3 dl så det ikke bruser over. Men den blir fort dau.
Da det skjedde med meg noen ganger i fjor sommer var det bare igjen kanskje 2/5 av colaen etter den var ferdig å bruse, og det hjalp lite å tømme av litt. Det startet ofte etter man hadde fylt på et glass også.
Sikkert bare en som har mistet en finger oppi flasken elns, også har den bare blitt løst opp av colaen så man ikke ser den

Har ikke sett noen jævelunger i kjøleskapet enda forresten.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg pleier ikke å poste i tulletråder som dette, men dette skjedde faktisk med meg for cirka 2 uker siden også - og det var ganske rart.

Dette var riktignok Tab X-tra, men det var merkelig allikevel: Colaen boblet ut av flasken i cirka 1 minutt, helt av seg selv, og først etter at jeg hadde tatt 3-4 slurker. Mulig det skjedde en kjemisk reaksjon med spyttet mitt, el. tilsvarende - men det var merkelig at denne reaksjonen ikke oppstod etter den første slurken.

Det endte forøvrig med at jeg helte ut det lille som var igjen av colaen.
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat til å skrive om den gangen Tab X-tra klikka helt, selv:P
Hadde kjøpt ei flaske og åpna den, og så rant det skum ut av flaska i flere minutter, uten noen form for provokasjon, måtte sette hele flaska i søpledunken:P