Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 3512
Hei =)!
Er aktiv SU-mann, men tenker på å gå over til RU ettersom at de har et bedre tilbud til meg (skolering, konferanser, studiesirkler osv) her jeg bor.
Mamma og pappa sier at jeg burde holde meg til SU, og at de er ekstreme nok, og at hvis jeg melder overgang til RU kan jeg få problemer med å få jobb osv. siden jeg er "så ekstrem".
Vil helst ikke ha noe debatt rundt hvorfor jeg er med i SU e.l, bare "reint svar" på om et medlemskap i RU vil ødelegge for min jobbkariere (:!

Takk.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis du er kvalifisert så har en arbeidsgiver per lov ikke lov til å diskriminere pga. politisk holdning, men stilen som følger med sosialistene er jo ganske shabby, så det trekker ganske mye ned.

(Men en arbeidsgiver kan si noe så enkelt som at du ikke var skikket til jobben...)
Tja, det skal jo være tilhørighetsfriet her i landet. Jeg hadde ikke sett på det som negativt om du har RU verv på CV'en.
Takk for raske svar.
Hva mener du med:
"...men stilen som følger med sosialistene er jo ganske shabby, så det trekker ganske mye ned"?
Jeg tror ikke de fleste på gata ville tro at jeg var RUer for å si det slikt, men mine meninger passer fint inn der.
Jeg tror det å få deg en jobb vil bli det siste av dine problemer dersom du blir RU-er. Kan hende at du fremstår som useriøs hvis du kjører punkerstil, men som kjent ser de fleste RU-ere ganske vanlige ut.
Sitat av ivioyner
Jeg tror det å få deg en jobb vil bli det siste av dine problemer dersom du blir RU-er. Kan hende at du fremstår som useriøs hvis du kjører punkerstil, men som kjent ser de fleste RU-ere ganske vanlige ut.
Vis hele sitatet...
Takk =). Hørtes greit "ut som meg". Kjører verken punkerstil eller henger noe særlig på Blitz (så får liksom ikke det miljøet presset på meg), men har politiske meninger som ikke hører hjemme hos Unge Høyre for å si det fint!

Vil gjerne ha fler svar på dette også, slik at jeg kan vise dette til mine foreldre som et slags svar på deres argument mot at jeg skal bli medlem i RU .
Sist endret av Maol33t; 12. mars 2008 kl. 22:04.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Maol33t
Takk =). Hørtes greit "ut som meg". Kjører verken punkerstil eller henger noe særlig på Blitz (så får liksom ikke det miljøet presset på meg), men har politiske meninger som ikke hører hjemme hos Unge Høyre for å si det fint!
Vis hele sitatet...
Men som et lite tips: Aldri uttrykk din politiske mening i et jobbintervju. Hvis de spør så sier du at du ikke ønsker å snakke om det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Obligatorisk lesing for å få litt bakgrunnsinfo om kvifor foreldra seier dette til deg...: Lund-kommisjonen sin rapport om dei hemmelege tenestene
Jeg har hilst på Høyrepolitikere som mest minner om blitzere, men som normalt jobbet som tannlegeassistent. Tannlegen han jobbet for var glødende SVer. Så lenge du klarer å skille mellom jobb og politikk skulle ikke jobb være noe som helst problem.
RV er langt i fra like provoserende som SV, så det skal ikke være noe problem
Og så lenge du ikke "prøver" å se ut som en fattig rægger så bør ikke det bli noe problem mht jobbsøk.
er det slik at du ikke får lov av dine foreldre å gå over til RU?
Isåfall, kan du be de ti stille. Fordi, etter norsk lov har du selv lov å melde deg inn og ut av politiske og religiøse samfunn, når du er over 15 eller 16.

Sitat av www.ung.no
Om din venninne har fylt 15 år, kan hun selv bestemme om hun vil være medlem av statskirken eller ikke. Før hun fyller 15 år må hun ha foreldrenes samtykke til å melde seg ut av et trossamfunn.
Vis hele sitatet...
Mener det skal være likt for politiske grupper også.
Norge trenger unge mennesker som faktisk har litt innblikk i politikk! Hadde jeg vært arbeidsgiver, så hadde det bare trukket opp at du var medlem av SU eller RU. Som tidligere nevnt har de ikke lov til å diskriminere deg for din politiske mening, men det er private personer som ansetter, og de ER subjektive, enten om de vil det eller ei. Så lenge du ser folk i øya, ikke har for mye fravær, har bra snitt virker sosial og ålreit, så er det det som skal være viktig for din jobbkarriere.
Vel... For det første så har ikke arbeidsgiver lov til å spørre deg om religion, politiskesynspunkter eller etisk opphav, med mindre det er noe som inngår i jobben din. Fks. så har de lov til å spørre om du er kristen dersom du søker jobb på en kristen skole.

Med mindre du dukker opp i avisene og fremstår som en bølle til stadighet, så bør nok ikke ditt politiske synspunk ha noen som helst invirkning på hvem som vil ansette deg.

Også er det det med utseende da, dersom du søker jobb i en snobbete klesforretning eller på kontor så lønner det seg svært sjeldent å møte opp med hanekamm og revnetbukse eller uten tenner, for den saks skyld.
Bra du tar til fornuft å melder deg inn i RU. RU er veldig aktivt i forhold til antall medlemmer, og er veldig flink til å skolere. Blir så klart ikke nå problem med jobb for den grunn. Viss du etter hvert får deg et verv, så er det bare positivt å ha på cv.
Sitat av OoM
er det slik at du ikke får lov av dine foreldre å gå over til RU?
Vis hele sitatet...
Joda, jeg får lov, men de prøver å komme med så mange argumenter som mulig for at jeg skal holde meg til SU, eller overgang til AUF for den saks skyld.

Sitat av vidarlo
Obligatorisk lesing for å få litt bakgrunnsinfo om kvifor foreldra seier dette til deg...: Lund-kommisjonen sin rapport om dei hemmelege tenestene
Vis hele sitatet...
Ja, snakket om dette med en kamerat. Han sa at (overvåknings)politi etc. ikke lengre holder mapper med informasjon om politisk rettning osv.
Men de gjorde vel dette da AKP/NKP var aktive? Er vel kanskje derfor mine foreldre er redde for dette ja.

Men tusen takk til alle som har svart! Nå har jeg alle argumentene JEG trenger for å melde overgang til RU =).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Maol33t
Ja, snakket om dette med en kamerat. Han sa at (overvåknings)politi etc. ikke lengre holder mapper med informasjon om politisk rettning osv.
Men de gjorde vel dette da AKP/NKP var aktive? Er vel kanskje derfor mine foreldre er redde for dette ja.

Men tusen takk til alle som har svart! Nå har jeg alle argumentene JEG trenger for å melde overgang til RU =).
Vis hele sitatet...
Dei har fortsatt ikkje lov til det, men etter som dei braut lova systematisk frå 1945 til 1993, så vil eg ikkje sjå vekk frå mogelegheita for at liknande lovbrot fortsatt føregår. Det er ikkje så veldig lett å finne ut av det i så fall...
Sitat av GothQueen
Vel... For det første så har ikke arbeidsgiver lov til å spørre deg om religion, politiskesynspunkter eller etisk opphav, med mindre det er noe som inngår i jobben din. Fks. så har de lov til å spørre om du er kristen dersom du søker jobb på en kristen skole.
Vis hele sitatet...
Eigentleg har dei ikkje lov til å spørra om dette. Det dei kan spørra om, det er om du vil ha nokre problem med å oppføra deg som om du meinte det som er den utvida formålsparagrafen i skulen. Her har heller ikkje religiøs (eller politisk, som det eigentleg er snakk om) overbevisning eigentleg noko å seie.

Dersom du søkar jobb som sekretær hjå Høgre seinare, så har ikkje politisk overbevisning eigentleg noko å seie, det er at du i jobben oppførar deg som om du var høgrevendt i politikken.

Men så er det diverre slik at det er veldig mange som ser kritisk på om ein har ei veldig venstrevendt politisk haldning, og om ein ser ut som ein pønkar eller ein frå betre strøk, så vil ofte tankegangen og meiningar i vanlege samtalar avsløra haldningar som arbeidsgivar kanskje ikkje er særleg interressert i.

Og får å få det på det reine, dersom ein skulle vere sterkt høgrevendt (laaaangt forbi Unge Høgre), så skal eg garantera at det heller ikkje er positivt. Noreg er ikkje i utgangspunktet eit ekstremistland, og begge fløyar vert sett på med skeptisisme.

Og sjølv om mange har argumentert om at det ikkje er noko vanskeleg å få jobb om du vert med i UR, så er det diverre ikkje heilt sant. Du må vere forbredt på at det er ein del arbeidsgjevarar som ikkje ser positivt på det om dei får nyss i den politiske overbevisninga di. Med internett er ikkje det veldig vandkeleg heller.

Men sannsynlegvis er det meir negativt om arbeidsgjevar oppdagar at du heng på dette forumet, og ein del trådar (som omhandlar for eksempel privat WoW server, kjøping av mynt frå Sovjetunionen, og liknande) er heller ikkje heilt heldige.

Men stort sett går det bra. Google er arbeidgjevarane sin gode ven, og det er om å gjere å ikkje havna for høgt på trefflista...
Religion og politikk er et _ikke_ tema på jobbintervju. Men skriver du det i cv`en din så blir det uansett tatt med i helhetsbetrakningen av deg. Om det hadde vært jeg som skulle valgt folk til en jobb så hadde jeg glatt hoppet over deg om det hadde stått su og ru i cv`n.
Takk for flere gode svar!

Sitat av UngarEffect
Om det hadde vært jeg som skulle valgt folk til en jobb så hadde jeg glatt hoppet over deg om det hadde stått su og ru i cv`n.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde vært med i FpU, hadde du da også hoppet over meg?
Sitat av UngarEffect
Religion og politikk er et _ikke_ tema på jobbintervju. Men skriver du det i cv`en din så blir det uansett tatt med i helhetsbetrakningen av deg. Om det hadde vært jeg som skulle valgt folk til en jobb så hadde jeg glatt hoppet over deg om det hadde stått su og ru i cv`n.
Vis hele sitatet...
Egentlig ganske usakelig kommentar det siste, for en arbeidsgiver har ikke lov til å "hoppe" over noen fordi arbeidssøkerens politiske mening ikke stemmer med din. Hadde skjønt det hvis det sto noe mer ekstremt som vigrid eller FRP, men om det bare står SV, RU eller høyre for den saks skyld så blir det feil.
Sitat av Scr0tum
Egentlig ganske usakelig kommentar det siste, for en arbeidsgiver har ikke lov til å "hoppe" over noen fordi arbeidssøkerens politiske mening ikke stemmer med din. Hadde skjønt det hvis det sto noe mer ekstremt som vigrid eller FRP, men om det bare står SV, RU eller høyre for den saks skyld så blir det feil.
Vis hele sitatet...

Nå sa du akkurat det samme som UngarEffect. Klarer du å se hva det er jeg hinter til?
Sist endret av pyramide; 13. mars 2008 kl. 15:07.
Sier seg vel kanskje selv, men skal du jobbe i militæret, tror jeg ikke at en "blodrød" bakgrunn er særlig positivt med tanke på deres meninger om krigen i afghanistan og internasjonale operasjoner generelt.
Sitat av isolid
Sier seg vel kanskje selv, men skal du jobbe i militæret, tror jeg ikke at en "blodrød" bakgrunn er særlig positivt med tanke på deres meninger om krigen i afghanistan og internasjonale operasjoner generelt.
Vis hele sitatet...
Takk for svaret, men hvis det hadde sagt seg selv, hadde jeg vel ikke spurt her .
Sitat av Maol33t
Hvis jeg hadde vært med i FpU, hadde du da også hoppet over meg?
Vis hele sitatet...
Nei, da hadde jeg ansatt deg med en gang.

Har selv hatt ansvar for å velge ut intervjuobjekter for en stilling i det siste året, som daglig leder skal ta inn til invervju. På de søknadene jeg har lest er det ingen som har skrevet noe om politisk syn, eller hvor aktiv de er innenfor politikken.

Dessuten det der med at arbeidsgiver "ikke har lov" til å hoppe over visse personer pga rase eller politisk syn..BS! Loven sier kansje at man ikke har lov til å utelukke personer, men har man mange nok personer som er kvalifisert til jobben - så siler man ut noen på intervju og noen på søknaden de har skrevet.

Dette skjer faktisk ganske åpenlyst også. Prøv feks å registrer en cv på www.jobbnorge.no - å merk delen når man kommer til statsborgerskap og fødested. Krysser man av for norsk så kommer man videre i prosessen, krysser man av noe annet så må man skrive en liten avhandling "Min far er fra pakistan å bla bla bla"

Når det gjelder å utelukke folk pga rase og religion så tror jeg dette er værre på mindre firmaer enn det er på store "ansiktsløse" firmaer.
Jeg hadde som arbeidsgiver satt et stort minus hvis du skrev at du var med i RU. Jeg ville med mine fordommer tenkt ansvarsfraskrivelse, overdreven fagforeningstivitet, dårlig arbeidsmiljø som følge av usunne politiske diskusjoner m.v.

Gjør hva du vil, men det er sjelden det er lurt å fronte politisk ståsted i jobbsammenheng - majoriteten vil alltid mene noe annet enn deg uansett hvilket parti du tilhører - og spesielt hvis du velger et ekstremparti.

Min mor har alltid stemt SV; selv om hun er jurist og har hatt direktørstillinger. Hun har ihvertfall valgt denne tilnærmingen og det ser ut til å ha fungert bra.

http://www.youtube.com/watch?v=eBGIQ7ZuuiU
Sist endret av Santiago; 15. mars 2008 kl. 02:59.
De hadde noe lignende innslag på ukens "Etterlyst" på Viasat 4. Dog dette var Vigrid som kanskje er en liten smule mer ekstreme enn RV. Uansett, sa politietterforskeren at slike medlemskap forfulgte deg senere i livet.
Å i det hele tatt sammenlikne vigrid og rv/ru på noen som helst måte blir omtrent som å sammenlikne en bil og et eple. Begge er gjenstander (organisasjoner), men de har ikke så mye mer til felles enn det.

Må vel også innrømme at jeg hadde blitt skeptisk til å ansette noen som hadde hatt verv i FrP/FpU, rett og slett fordi jeg ser på det som et parti som ville ha dødd ut svært kjapt hvis noen hadde funnet opp en IQ-pille.

Jeg ville faktisk heller ha ansatt en som tidligere hadde vært med i Vigrid, men kommet seg ut og tatt avstand fra alt de står for, enn en med verv i FrP/FpU, som ikke tar avstand fra det.
Sist endret av atomet; 15. mars 2008 kl. 12:48.
Sitat av atomet
Å i det hele tatt sammenlikne vigrid og rv/ru på noen som helst måte blir omtrent som å sammenlikne en bil og et eple. Begge er gjenstander (organisasjoner), men de har ikke så mye mer til felles enn det.
Vis hele sitatet...
Dere har har ikke like politiske meninger, nei. Men dere er begge det man vil kalle ekstreme; altså ytterliggående som svært svært få vil omgås med.

Må vel også innrømme at jeg hadde blitt skeptisk til å ansette noen som hadde hatt verv i FrP/FpU, rett og slett fordi jeg ser på det som et parti som ville ha dødd ut svært kjapt hvis noen hadde funnet opp en IQ-pille.

Jeg ville faktisk heller ha ansatt en som tidligere hadde vært med i Vigrid, men kommet seg ut og tatt avstand fra alt de står for, enn en med verv i FrP/FpU, som ikke tar avstand fra det.
Vis hele sitatet...
Så hvis en svært dyktig inteniør med lang erfaring, som var kjempehyggelig og tilsynelatende intelligent skulle begynne å jobbe hos deg så ville du ikke ansatt ham hvis du fant ut at han stemte FrP, fordi ham må ta en IQ-pille? Sikker på at det ikke er du som må ta deg en IQ-pille?

Jeg stemmer ikke engang FrP, og ville aldri gjort det. Men det er et liberalt parti med mye bra i programmet sitt. Selv om det fra min vinkel er et økonomisk uansvarlig parti (les: venstrevridd) på mange felt, vil ikke det si at de som stemmer på dem bør ta seg 'en IQ pille'.

Hvis noen skal ta seg en IQ pille må det være Rødt. De forfekter en ideologi som gang på gang har endt i verdens mest ødelagte samfunn og noen av vår tids største massemord; og det i dagens Norge. Et velfungerende samfunn. Så ønsker de væpnet revolusjon og kommunistdiktatur. Mens FrP som... vil senke skattene litt, mer penger til eldre og... billigere alkohol? Tja.


http://smouch.net/lol/
Sitat av Santiago
Så ønsker de væpnet revolusjon og kommunistdiktatur.
Vis hele sitatet...
Vil de det? Jeg har vært medlem av RU/RV/Rødt i over ti år, og har aldri møtt ett eneste medlem som har sagt dette. Det er snart på tide at høyreekstremistene oppdaterer argumentene sine.
Sitat av Santiago
Dere har har ikke like politiske meninger, nei. Men dere er begge det man vil kalle ekstreme; altså ytterliggående som svært svært få vil omgås med.



Så hvis en svært dyktig inteniør med lang erfaring, som var kjempehyggelig og tilsynelatende intelligent skulle begynne å jobbe hos deg så ville du ikke ansatt ham hvis du fant ut at han stemte FrP, fordi ham må ta en IQ-pille? Sikker på at det ikke er du som må ta deg en IQ-pille?

Jeg stemmer ikke engang FrP, og ville aldri gjort det. Men det er et liberalt parti med mye bra i programmet sitt. Selv om det fra min vinkel er et økonomisk uansvarlig parti (les: venstrevridd) på mange felt, vil ikke det si at de som stemmer på dem bør ta seg 'en IQ pille'.

Hvis noen skal ta seg en IQ pille må det være Rødt. De forfekter en ideologi som gang på gang har endt i verdens mest ødelagte samfunn og noen av vår tids største massemord; og det i dagens Norge. Et velfungerende samfunn. Så ønsker de væpnet revolusjon og kommunistdiktatur. Mens FrP som... vil senke skattene litt, mer penger til eldre og... billigere alkohol? Tja.


http://smouch.net/lol/
Vis hele sitatet...
"Så hvis en svært dyktig inteniør med lang erfaring, som var kjempehyggelig og tilsynelatende intelligent skulle begynne å jobbe hos deg så ville du ikke ansatt ham hvis du fant ut at han stemte" Rødt?
Går ut på det samme. Folk trenger ikke å se ut som duster bare fordi de stemmer Rødt, eller FRP for den saks skyld.
Og en ting til... Rødt er da verken for væpnet revolusjon eller kommunistdiktatur. Rødt er for en fredelig revolusjon (untatt i land hvor det ikke finnes demokrati, f.eks Burma) og et sosialistisk folkestyre. Les litt om Rødt før du begynner å slenge slikt rundt.
No offence Santiago, men soviet falt for lenge siden.
RV er ikke soviet. Ellers er jeg rellativt enig. De blå ekskluderer de rød, og motsatt. Det blir egentlig litt "feil".
Politikk og fagkompetanse er to forskjellige ting.
Sist endret av Joachimsen; 15. mars 2008 kl. 19:12.
Sitat av DonTomaso
Vil de det? Jeg har vært medlem av RU/RV/Rødt i over ti år, og har aldri møtt ett eneste medlem som har sagt dette. Det er snart på tide at høyreekstremistene oppdaterer argumentene sine.
Vis hele sitatet...
Tjen Folket, ML-gruppa Revolusjon(?), KPml (eller, de meldte seg ut av Rødt/RV når AKP gikk dukken for å starte den nye taxi-sekta KPml). Så, de finnes, men de er rimelig få og har ikke akkurat noe innflytelse utover å være irriterende.
Tjen-Folket og Rødt/Rød Ungdom liker ikke hverandre i det heletatt. RU er verken maoister eller stalinister, og ser ikke opp til "de 5 store" slik som TF er og gjør.
gidder ikke lese alt her. så ifare for å gjennta noen:

eneste jeg ser som kan bli et "problem" er at vist du "preker" mye politikk i prøveperioden og andre føler seg støtt eller lignende av det. så kan dette påvirke.
men er jo rett og slett så enkelt som å holde jobb og sivile livet adskilt.

å så lenge du ikke finner på noe idioti som gjør at du ikke får sikkerhetsklarering så kan du jobbe stort sett overalt der du skulle være kvalifisert
Sitat av DonTomaso
Vil de det? Jeg har vært medlem av RU/RV/Rødt i over ti år, og har aldri møtt ett eneste medlem som har sagt dette. Det er snart på tide at høyreekstremistene oppdaterer argumentene sine.
Vis hele sitatet...
Vel jeg har vært på én Cubareise med en del fra AUF og til venstre for det og møtte en rekke personer som kunne være tilbøyelig til å støtte væpnet revolusjon og diktatur i en "overgangsperiode". Så da kan du ikke være særlig årvåken.

Som Commie nevnte har vi også enkelte som har dette som offisiell politikk:
http://tjen-folket.no/Sentralt/view/10218

Men det var uansett ikke poenget mitt; jeg mente bare at Rødt vil av de fleste sees på som ekstremt i politisk sammenheng.
Sitat av Santiago
Vel jeg har vært på én Cubareise med en del fra AUF og til venstre for det og møtte en rekke personer som kunne være tilbøyelig til å støtte væpnet revolusjon og diktatur i en "overgangsperiode". Så da kan du ikke være særlig årvåken.
Vis hele sitatet...
Dette er ekstremister. Det er få av oss kommunister og sosialister som ønsker væpnet revolusjon. Er selv medlem av rød ungdom, og har heller ikke opplevd noen mennesker som er for væpnet revolusjon. Kommunister har stort sett fredelige meninger, uten å generalisere for mye, så mener jeg at vi er fredelige=)
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg tror ikke det er så veldig lurt å skrive i en jobbsøknad at du tilhører og er aktiv i et parti sjefen/personalsjefen missliker. Du har større sjanse for at sjefen virkelig missliker partiet ditt om det befinner seg på en av føylene. Venstre må i så tilfelle være et godt valg de fleste arbeidsgivere kan leve med. Man kan ikke velge parti ut i fra hvor lett man får jobb. Om man ikke velger parti ut i fra overbevisning og hva man tror på så har man ingenting i politikken å gjøre.

Om RU er ditt parti så må du for all del være med der uten tanke på hva en evt arbeidsgiver vil måtte finne på å mene. Sjansen for at du vil ta din utdanning på NHH er uansett forsvinnende lite sannsynlig med din parti tilhørighet så typiske Høyre yrker kommer du lite trolig til å søke på. (Joda jeg VET Torstein Dahle har utdannelse fra NHH) Om du uansett skulle finne på å søke jobb der det var en "risiko" for at partitilhørighet ville virke negativt er det bare å stryke alle referanser i CVen. Får du et slikt spørsmål på intervjuet kan du jo si at det egentlig ikke var et spørsmål du ikke forventet å få på et jobb intervju, smile pent å tie det i hjel.
Santiago: Tror faktisk ikke du finner så mange høyt utdanna ingeniører som stemmer FrP. Alle undersøkelser tilsier at sjansen for at du stemmer frp øker jo mindre utdanning du har...

Men nei, jeg ville fremdeles ikke ha ansatt han, bl.a. på grunn av trivsel, fordi jeg ser på frp-folk som svært lite ansvarlige, og... vel, helt ærlig så må man være stokk dum for å ikke se at det programmet deres ikke henger på greip.

Å kalle frps "økonomiske politikk" venstrevridd blir helt tåpelig. De sier hva som helst som til enhver tid ser ut til å være mest populært (+billig alkohol & bensin), enkelt og greit.
Sitat av atomet
Santiago: Tror faktisk ikke du finner så mange høyt utdanna ingeniører som stemmer FrP. Alle undersøkelser tilsier at sjansen for at du stemmer frp øker jo mindre utdanning du har...

Men nei, jeg ville fremdeles ikke ha ansatt han, bl.a. på grunn av trivsel, fordi jeg ser på frp-folk som svært lite ansvarlige, og... vel, helt ærlig så må man være stokk dum for å ikke se at det programmet deres ikke henger på greip.

Å kalle frps "økonomiske politikk" venstrevridd blir helt tåpelig. De sier hva som helst som til enhver tid ser ut til å være mest populært (+billig alkohol & bensin), enkelt og greit.
Vis hele sitatet...

Hva får deg til og tro at du er så mye bedre enn ca 30% av det norske folket? Stemmer ikke frp selv. Men blir så forbannet av at alle som stemmer på de skal bli stemplet som stokk dumme. det er trossalt nesten 1/3 av alle som bor hær i landet.
Litt enig med Fisefin nå.
Foreldra mine stemmer frp - og jeg vil aldri påstå at de er dumme.
På en annen side er det derfor jeg lurer på hvorfor de i det hele tatt stemmer på frp..
Sist endret av Joachimsen; 16. mars 2008 kl. 13:18.
Siden det har begymt å handle om forskjellige syn på politikk osv..

1. Et demokratiskkommunistisk styre er det beste idealet, og ville skapt likhet.
2. Soviet var diktatorkommunistisk. Det vil si; ikke det som var idealet til Karl Marx. Han ville ha likhet og rettferdighet. Ikke at noen bare skulle ta makten.
3. Et demokratiskkommunistisk styre er umulig å gjennomføre. Det er bare å gi opp. Lurer du på hvorfor, bør du også lure på hvorfor du fikk utdelt noe som heter "hjerne"

4. We're fuck'd anyways. Det vil alltid være et "sug" etter å bli best. Apene, våre nærmeste(?) slektninger av primater, er jo også styrt av at det er 1 hann og 1 hunn leder. Sånn er det i alle dyr/menneske samlinger også. Noen går foran og leder. Og MÅ være best, koste hva det koste vil.
Først og fremst vil jeg ikke kalle RU særlig ekstreme, og hva SU angår, utgir de seg for å være noe de absolutt ikke er. Alle tiders at du beveger deg vekk fra dem. Det er helt klart lettere å bli avvist om en framstår som en ekstremist, uansett retning. Jeg har i flere intervjuer merka at de er positive og kule helt til jeg nevner jeg er aktivt medlem i NKU, og da er det brått slutt på vennligheta. Hold det for deg sjøl, og la det skinne mer og mer igjennom hvor du står politisk, er mitt tips. Ikke fly inn døra med flagg og løpiser, vis at du er en de trenger. Etterhvert vil de bli kjent med deg, og du kan da få anledning til å forklare og utdype synet ditt mer enn på et intervju hvor ting lett kan bli misforstått og lagt mer vekt på enn det strengt tatt bør.
Hvis du føler deg diskriminert på grunn av politisk syn har du rett til å klage på det. Arbeidsgiver har heller ikke lov til å spørre deg om hvor du står politisk eller religiøst.
Sitat av Xasma
3. Et demokratiskkommunistisk styre er umulig å gjennomføre. Det er bare å gi opp. Lurer du på hvorfor, bør du også lure på hvorfor du fikk utdelt noe som heter "hjerne"
Vis hele sitatet...
Hvem jobber for et demokratisk kommuniststyre?
Dette koker vel ned i at du må regne med å bli googlet når du søker jobb. Hvis du prøver å holde navnet ditt unna media og partiets nettsider, er det jo lite sannsynlig at de finner ut om du er politisk aktiv eller ikke..?
Sitat av FiseFin
Hva får deg til og tro at du er så mye bedre enn ca 30% av det norske folket? Stemmer ikke frp selv. Men blir så forbannet av at alle som stemmer på de skal bli stemplet som stokk dumme. det er trossalt nesten 1/3 av alle som bor hær i landet.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke alle som stemmer FrP er dumme, men det er vel ikke uten grunn at de f.ex. er det partiet som har flest folkevalgte med rulleblad... og nei, da snakker vi ikke om å ha kjørt for fort, men ting som f.ex. voldtekt, smugling, svindel+++. Stemmer man på at sånne folk skal sitte på stortinget og ønsker at de skal styre landet, så vil jeg påstå at man er litt dum. Det er en ting. Neste er ren statistikk: Jo mindre utdanning du har, jo mer sannsynlig er det at du stemmer FrP. Sjekk selv, finner ikke kilder i farta og gidder ikke å bruke masse tid på å lete det fram.

Men, som sagt - langt fra alle som stemmer FrP er dumme. En del er også bare utrolig egoistiske, og driter i at FrPs politikk vil ødelegge VOLDSOMT for utrolig mange andre - noe som komisk nok inkluderer mange av dem selv, selv om de tydeligvis ikke skjønner det - så lenge de selv vil få det bedre. Egentlig vil jo det si at vi kan dele opp FrP i tre grupper:

1: De som er egoistiske og smarte (vet at politikken deres vil skape store problemer for et stort flertall, men driter i det siden de selv vil få det bedre)
2: De som er egoistiske og dumme (har skjønt at politikken deres vil skape store problemer for et stort flertall, men har ikke skjønt at de er i dette flertallet selv)
3: De som er dumme (tror at FrPs politikk faktisk vil være bra for folk flest)
^^ Ja der reddet du deg inn fra den arrogante (eller bør jeg si ignorante) fremtoningen du hadde i forrige post, atomet!

Jeg brukte faktisk litt tid på å prøve å finne noen kilder på påstandene dine. Men det ble veldig vanskelig for jeg fant svært lite matnyttig, og det lille jeg fant var mest indisier (ikke undersøkelser, bare artikler) - men selv ikke de underbygget ditt syn i nevneverdig grad.

http://www.frifagbevegelse.no/magasi...cle2143896.ece
Denne artikkelen viser at AP og FrP er de store partiene for Fellesforbundet (typisk lavtutdannede, yrkesaktive). Den er basert på en undersøkelse fra 2006.

Sitater:
"Noe overraskende er det altså mange medlemmer med videregående utdanning som gir sin støtte til Fremskritsspartiet. "

"Arbeiderpartiet har høyest oppslutning blant disse: eldre medlemmer, personer med medlemskap siden 60- og 70-tallet, medlemmer fra Østlandet/Oslo, medlemmer med Grunn- eller Folkeskole som høyeste utdanning"

Så selv om du ikke var helt på jordet, er det altså Arbeiderpartiet, ikke FrP som er større sannsynlighet for å være partivalg jo mindre utdannelse man har.

Og som forventet:
"Hver sjette Ap-velger (17 prosent) kunne tenke seg å stemme Frp. På den annen side sier mer enn hver fjerde Frp-velger blant Fellesforbundets folk at de har Arbeiderpartiet som sitt første alternativ (28 prosent). "

Med andre ord er begge disse såkalte "arbeiderpartier", hvor jeg vil anta at i dag er tallene enda likere mellom FrP og AP siden Frp har vokst siden 2006. Så hvis du mener at FrP sine velger er dumme må du inkludere AP og, og da har du 70 % av befolkningen som går i de 3 kategoriene du satt opp. Over 7 av 10 altså, 7 av 10 i klassen din, 7 av 10 i slekten din, osv.

Med andre ord: Du latterligjør og urettmessig angriper den gruppen av folket du liksom skal kjempe for i din ideologi. Det er hyklersk.

Neste artikkel jeg fant stikker ytterligere hull i din verdensoppfatning:
"Middelklassen stemmer FrP"
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2242001.ece

Eller fra Arbeiderpartiet:
Sitat: "ca. 38,9% av dem mellom 18-29 år ville stemt FrP"
Altså unge, mer enn gamle, stemmer FrP - som med SV.

Hvor du fant at FrP velgerene i tillegg var voldteksmenn og smuglere er jeg veldig spent på. Men siden jeg som sagt har lett uten å finne håper jeg du kan komme opp med disse kildene, eller må vi vel anta at du rett og slett løy.

Til min glede (fra aftenposten artikkelen) oppdaget jeg imidlertid, at mine 'fordommer' om høyre (mitt parti) stemte godt:
"Høyre har stikk motsatt profil, og er partiet for dem med høy status, inntekt og utdanning"
Alle som mener noe som helst om Frp er nødt til å lese Frp-koden, av Magnus Marsdal. Den forteller det meste om fenomenet på en ryddig måte, og virker troverdig også for Frp-ere. Jeg tror absolutt ikke at alle av de hundretusenvis av Frp-ere er dumme eller usympatiske, jeg har f.eks møtt mange trivelige Frpere som er opptatt av å ta vare på velferdstaten og de som faller utenfor, og som mener at Frp er det nye partiet for arbeiderklassen.

Frps vekst handler mer om at alternativet er så katastrofalt dårlig, og at Arbeiderpartiet med sin arbeiderfiendtlige politikk har åpnet for Frp.
Så Magnus Marsdal sine synsninger er vårt store sannhetsvitne?
Det er i hvertfall ikke Medlem i Oslo SV, Ketil Raknes enig i. Les en gjennomført slakt av revolusjonens posterboy under overskriften "Marsdals merkelige verden". Noen stikkord; pinlige analyser, plager Akersgata, delirisk forsvar, opphetet skolevalgsretorikk.
http://www.dagbladet.no/kultur/2005/11/30/450797.html

En kan påstå mye rart om hvorfor FrP steg frem. Jeg kan for eksempel si at det siden 80-tallet har vært en høyrebølger i hele nord-europa. Moderatane i Sverige og Venstre / Dansk Folkeparti i Danmark er eksempler på dette. Problemet var at på slutten av 80-tallet skilte høyrebølgen og partiet høyre lag, og FrP tok over.

Et bevis på dette er at Høyre tross alt er andrevalget til 40 % av FrP-velgerene, mens AP bare har litt under 20 % selv om Høyre og FrP kanskje er det partiet med størst avstand når det gjelder inntekt, utdanning og sosial status hos velgere. Det er med andre ord gjennomtenkte høyrevelgere, men høyre er ikke partiet for dem. Det er ikke venstresiden som bør jobbe mest med å tiltrekke seg Frp-velgere, det er de andre borgerlige partiene.

Kanskje har jeg feil, kanskje har jeg rett - du vet det ihvertfall ikke.
Ketil Raknes er en del av høyrefløya i SV, og er uenig med Magnus Marsdal sin kritikk av SV sin regjeringsdeltakelse. Boka har fått generelt mye skryt fra alle politiske leire, så hva en enkelt SVer mener tar jeg ikke så tungt. Jeg har heller ikke påstått at Marsdal er "vårt store sannhetsvitne" slik du skriver, men han skriver godt og troverdig, og har en annen innfallsvinkel enn AP sin Frp-kode, som vel dreier seg om at Frp er dumme. Magnus gjør i allefall et forsøk på å analysere situasjonen, og fikk støtte av Carl I Hagen i en debatt på Redaksjon 21 på NRK i nettopp det.

Jeg har ikke lest statistikk på hvem som har hvilke partier som andrevalg, og det er godt mulig at mange Frpere har Høyre som andrevalg. Jeg er ikke sikker på at dette betyr en generell politisk overbevisning eller høyredreining av samfunnet, siden AP og resten av politikerstanden har gjort sitt beste for å fjerne all ideologisk diskusjon til fordel for debatt om hvem som fremmet hvilke forslag på Stgrtinget for fire år siden.

Jeg tror mange stemmer Frp fordi de er uenige med Jens, fordi regjeringa dummer seg ut, og ikke bruker nok oljepenger på sykehusene, og ikke fordi man mener Norge trenger en generell dreining i retning av sterkere markedskrefter.