Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 13869
Det kan være meg som er elendig til å søke, men jeg fant ikke svar på spørsmålet mitt, så jeg spør dere

Det jeg lurer på er om det vil være noen (og eventuelt hva slags?) negative bivirkninger av å bruke amfetamin over lengre tid, si 1-5 år, selv om man holder bruket moderat, (slik jeg har forstått det fra andre) ved å kose seg med stoffet, men aldri være våken over 48 timer og passe på å at man gjør det maks. 1-2 ganger i mnd. Samtidig som man passer på å spise/ta vitaminer og holde seg i en ellers fin form, såklart.

Beklager litt rotete inlegg. Sitter og shtuker her
Sitat av Sukoru Vis innlegg
Det kan være meg som er elendig til å søke, men jeg fant ikke svar på spørsmålet mitt, så jeg spør dere

Det jeg lurer på er om det vil være noen (og eventuelt hva slags?) negative bivirkninger av å bruke amfetamin over lengre tid, si 1-5 år, selv om man holder bruket moderat, (slik jeg har forstått det fra andre) ved å kose seg med stoffet, men aldri være våken over 48 timer og passe på å at man gjør det maks. 1-2 ganger i mnd. Samtidig som man passer på å spise/ta vitaminer og holde seg i en ellers fin form, såklart.

Beklager litt rotete inlegg. Sitter og shtuker her
Vis hele sitatet...
Det er ikke så fryktlig mange år siden amfetamin ble brukt som medisin her i Norge, mot hyperaktivitet og generelt ADHD. Det er jo i dag erstattet med forskjellige andre stoffer, mest brukt er metylfendiat (Ritalin, Concerta). Det er kunstig anfetamin, men noen hevder at bivirkningene er færre på vanlig amf enn metylfendiat.

Men virkningene og bivirkningene blir jo mye mer fremtredende hvis du snorter det istedenfor å svelge tabletter. Det blir faktisk gitt ut amf tabletter i Norge i dag også, Racemisk amfetamin gitt ut av NAF apotek Norge. Den største faren er nok at du kommer til å bli avhengig. Du vil sikkert etterhvert ta det oftere og oftere uten å realisere det og til slutt sprekker magesekken din eller du dør av hjerte/kar feil.
Mest sannsynlig ville det gått bra, slik jeg ser det. Jeg kjenner amfetamin vrak som har skutt det hver dag i omtrent 30 år, 1 gang i måneden går nok fint det og.
Sukoru's Avatar
Trådstarter
44 6
Takker for svar. Da får jeg huske på å være forsiktig og ikke holde på ofte ihvertfall (og jeg vet jo hvor glad man blir i det)
Ja, og husk å ikke overdriv mengdene, slik at du ikke går våken i flere døgn osv. Og skulle du foreksempel komme over noe sinsyk amfetamin eventuelt meta, juster mengdene deretter.
Sukoru's Avatar
Trådstarter
44 6
Det skal jeg ta til meg Har fått kjenne selv at det ikke er spesielt gøy å være oppe mange netter på rad, og det er noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen Er aldri oppe i mer en 1-2 døgn, og på den 48. timen legger jeg meg uansett Over lengre tid enn dette blir det mer sånn at man bare er våken, og man har ikke den gode feelingen mange ser etter.
Sparer heller makkaen til senere når det er mer igjen og ang. det der.. dumt spørsmål, men er det noen "holdbarhetsdato" på makkaen? Sett at jeg legger den til side til senere bruk altså.
Faktisk: I helgen fant jeg fram en ziplock pose på rommet mitt som jeg visste inneholdt sirka 2 greie striper med amfetamin. Den har ligget der i sikkert 4-5 uker. Jeg har heller ikke tatt amfetamin siden da, amfetaminen funket uansett ganske så bra. Amfetamin skal helst ikke ligge ute i romtempratur for lenge, men i en ziplock pose vil den nok holde seg lenge nok, å gi funk.
Sist endret av ZionRoad; 31. mai 2010 kl. 20:20.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Den største faren bortsett fra avhengighet er at stoffet er som regelt utblandet med andre stoffer, som f.eks vaskepulver. Dette er noe som VIL skade kroppen din. Men får du tak i ren amf, så kan jeg ikke tro at det skal være et problem å bruke stoffet 1-2 ganger i måneden.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det er utblandet ja, men ikke med vaskepulver! Har du lukta på vaskepulver noengang? Det er giftig og lukter jævlig stramt, selv den mest desperate speedfreak ville nok rynka på nesa hvis han fikk servert noe sånt. Dealerne er ute etter å spe ut speeden, og evt gi den et lite "kick" med eter og whatnot, men jeg fatter ikke hvorfor de skulle spe det ut med vaskepulver.
Sist endret av Bothrops; 31. mai 2010 kl. 20:55.
Sukoru's Avatar
Trådstarter
44 6
Fikk skaffet meg noe god makka her om dagen som jeg mener er ganske ren. Har prøvd sammen med 3 andre som er litt mer erfarne enn det jeg er, og det ser ut til at denne makkaen var ganske så ren. Den ga den oppkvikkende følelsen som jeg har lest det skal gi, og ikke den "loka" formen man visstnok får av marsipan og slikt. Merker at jeg er litt småtreg nå etter en natt oppe samt en del røyking, så jeg er forsåvidt loka da jeg har dog fått høre at det er fyringsen som gjør meg loka på denne måten

Takker så meget for gode svar Da ser det ut til at makkaen fint vil holde seg, med tanke på at den først ligger i pose fra røykpakke, og deretter en ziplock pose Igjen, takker så meget, nå har jeg en mye bedre viten om "problemstillingene" mine : D
Du burde ikke røyke cannabis under en amfetamin rus. Dette kan føre til psykoser. Jeg hadde kraftig nedtur engang hvor jeg røyket en del piper, jeg begynte å se ting, fikk dødsangst osv. Flere har opplevd dette. Du kan godt røyke for å få sove, men kun om amfetamin rusen er ferdig, alså anbefaler ikke å røyke på nedturen. Ta deg heller noen pils, noe som er veldig behagelig spesielt på nedturen.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er utblandet ja, men ikke med vaskepulver!
Vis hele sitatet...
Var bare ett eksempel. Vet ikke hva som er vanlig, men det har forekomt at de har brukt en form for vaskepulver i amfetamin.
Skulle du få vaskepulver i greiene dine vil jeg tro selgeren var i ett hastverk eller ikke hadde annet å blande ut med for anledningen. Ingen selgere bruker dette til og blande ut stoffet sitt med til vanlig. Som oftest er det blandet ut med noe slikt at stoffet skal fungere bedre, smake bra, lukte bra, se bra ut og tiltrekke kunden til ett nytt kjøp. Vanlighvis er det jo kun 20-50% amfetamin i stoffet.
Amfetamin er brukt som legemiddel tidligere som noen nevner - men det ble stoppet for en grunn. Jeg er muligens litt mer kritisk til skadevirkningene enn de andre i tråden - men du får ta mitt innspill for det du synes der er verdt.

Det sies at makka har et likt avhengighetspotensial som kokain - altså et av de mest avhengighetsskapende - men fortsatt under heroin.
Akutte farer ved engangsbruk er at blodtrykket og puls stiger og kan med dette ødelegge svake organer. F.eks en vegg i hjerte eller verre : hjerneblødning
Amfetaminmisbruk i lengden vil "koke bort" hjernen din. Man kan få permanent personlighetsforstyrrelse. Man kan lese om ekstrem tilfelle her : Link
Makka er plassert et steg opp på russtigen enn cannabis noe som også kan bety noe. Dette får du evt lese om selv.

Som du sikkert skjønner er jeg ikke noen fan - men mitt inntrykk er at flere blir det.

_Ole_
Sukoru's Avatar
Trådstarter
44 6
Tar til meg det dere sier Har merket at det er blitt litt "kjedelig" med makka når man liksom ikke gjør noe særlig som er med på å "jobbe i gang" "rusen" som det så pent har blitt sagt tidligere. Bruker det litt som eksamenshjelp i denne litt stressende perioden, så tror jeg ikke jeg kommer til å ta noe mer på en stund. Merker selv at det blir litt for mye gjemsel fra familien og slikt til tider, med tanke på hvor lenge man får de klinkekulene av noen pupiller, og jeg merker selv at jeg får litt dårlig samvittighet for mammas skyld, med tanke på hvor overbeskyttende hun er, samtidig som hun er sykepleier og ser de verste tilfellene på sykehuset hele tida som så klart skremmer henne henne litt og får henne til å passe på ekstra
Best aa holde seg unna vıl naa jeg sı.. moderat bruk blır fort dagelıg bruk og vanskelıg og komme ut av. Ikke er lıvet noe göy naar man endelıg kommer seg ut av det heller
Nå for tida så blander de den ut med alt mulig djevelskap. De driter i hva du får i deg,bare det er kr å tjene.
Vet om folk som blander det ut med batterisyre osv. Så vær forsiktig med hvem du kjøper av hvis du først skal bruke det svineriet der..
Sukoru's Avatar
Trådstarter
44 6
Det skal jeg huske på Har et par kompiser som både selger og ellers kan skaffe, og jeg er så heldig at de alltid har testet det, så jeg sitter liksom inne og får sett på den og får vite hvordan den er, samtidig som andre kompiser har testet peppern og kan gå god for den jeg blir forsåvidt også tilbudt testings hvis jeg skulle være i tvil, selv om det sjeldent er tilfelle
ArbeidsledigProletar
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Nå for tida så blander de den ut med alt mulig djevelskap. De driter i hva du får i deg,bare det er kr å tjene.
Vet om folk som blander det ut med batterisyre osv. Så vær forsiktig med hvem du kjøper av hvis du først skal bruke det svineriet der..
Vis hele sitatet...
Batterisyre gir jo ikke noe mening å blande ut med... Jaja.
Sukoru's Avatar
Trådstarter
44 6
Jeg mener å ha hørt at ting som knuste pinex/paracet også blir brukt, selv om jeg ikke sikkert. Også er det vel eter i marsipan hvis det jeg har fått høre er riktig Jeg er forsåvidt heldig som har en del kompiser som har mer peiling på kvalitet på pepperen og som lett kan lukte/kjenne/smake hva det eventuelt er blandet ut før jeg kjøper det ^^ =P
Som _OLE_ har sagt tidligere i tråden her, ikke for å moralisere, men om du fortsetter med makka over lengere tid vil du mest sannsynlig kjøre deg på ræv. Selv brukte jeg ekstremt mye makka fra jeg var rundt 14 år gammel til jeg var 19. I denne perioden brukte jeg makka hver eneste dag, selv på jobben for å holde meg gående. Jeg kunne gå en uke i strekk før jeg kollapset på sofaen med hallusinasjoner som skygger, demping av lyset osv. Når man bruker makka på denne måten vil en uke være over in no time. Makka bryter deg ned psykisk over lengere tid og kan gi deg personlighetsforstyrringer som angst, noe jeg enda sliter med mange år etter sluttet bruk. Det er veldig enkelt å skli over i denne fasen hvor man blir så vant til å bruke stoffet att det blir som å drikke kaffe, man tar seg en enkel på tuppen av nøkkelen når man føler man trenger det.

Og til dere andre som sier dere kjenner noen som har blandet ut med vaskemiddel og batterisyre, finn ett annet forum hvor dere kan diskutere myter.
Det starter som regel med av og til for de fleste, så etter en tid sklir det ut til å justere til "all time high". Deleren vil ikke drepe kundene sine med utblanda junk, plutselig sitter han der med ingen kunder Hadde jeg fått urene varer ville han fått besøk rimelig kjapt.

Max_Minus
kjenner meg veldig godt igjen i det med å " ta av og til" osv.. håper du ser av det jeg og mange andre som har brukt dette skriver, at alle sa det i starten.. etter mange år med dette stoffet føler jeg det nesten som en plikt å si ifra til medmennesker hva det stort sett fører til. og det er et psykisk helvete uten like. noen blir skremt av nedturen og slutter fort, men de fleste som bruker amf blir hekta uten og skjønne det selv før man sitter dypt, dypt i det. vil du virkelig gamble med livet ditt for dette? mitt råd er å evt bruke noe annet enn akkurat amf, du kommer til å angre i fremtiden.
Sitat av WazzaBazza Vis innlegg
Som _OLE_ har sagt tidligere i tråden her, ikke for å moralisere, men om du fortsetter med makka over lengere tid vil du mest sannsynlig kjøre deg på ræv. Selv brukte jeg ekstremt mye makka fra jeg var rundt 14 år gammel til jeg var 19. I denne perioden brukte jeg makka hver eneste dag, selv på jobben for å holde meg gående. Jeg kunne gå en uke i strekk før jeg kollapset på sofaen med hallusinasjoner som skygger, demping av lyset osv. Når man bruker makka på denne måten vil en uke være over in no time. Makka bryter deg ned psykisk over lengere tid og kan gi deg personlighetsforstyrringer som angst, noe jeg enda sliter med mange år etter sluttet bruk. Det er veldig enkelt å skli over i denne fasen hvor man blir så vant til å bruke stoffet att det blir som å drikke kaffe, man tar seg en enkel på tuppen av nøkkelen når man føler man trenger det.

Og til dere andre som sier dere kjenner noen som har blandet ut med vaskemiddel og batterisyre, finn ett annet forum hvor dere kan diskutere myter.
Vis hele sitatet...

Myter?
Tror du folk bryr seg om hva du får i deg?
Jeg vet med 100% sikkerhet at folk har blanda det ut med batterisyre,din bedreviter.

Folk blander heroinen med slangegift også!
Sitat av slakte Vis innlegg
kjenner meg veldig godt igjen i det med å " ta av og til" osv.. håper du ser av det jeg og mange andre som har brukt dette skriver, at alle sa det i starten.. etter mange år med dette stoffet føler jeg det nesten som en plikt å si ifra til medmennesker hva det stort sett fører til. og det er et psykisk helvete uten like. noen blir skremt av nedturen og slutter fort, men de fleste som bruker amf blir hekta uten og skjønne det selv før man sitter dypt, dypt i det. vil du virkelig gamble med livet ditt for dette? mitt råd er å evt bruke noe annet enn akkurat amf, du kommer til å angre i fremtiden.
Vis hele sitatet...
helt enig med deg slakte! det går til helvette til slutt nesten uansett!! du skal ha jævelig flakks om du ikke skyer om et år,moderat bruk fører til mye mye mere, se rundt deg og tenkt hva makkastukerne har?ikke en dritt! har adhd selv og hater makka! røyker meg heller en feit en! sett søstra mi fucka opp livet sitt på makka! nå sitter hun her med psykoser og har det helt jævelig, tenk på folk rundt deg også!familie,venner, medmennesker!!!dont fuck with speed when you can smoke some weed and fly!!!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Myter?
Tror du folk bryr seg om hva du får i deg?
Jeg vet med 100% sikkerhet at folk har blanda det ut med batterisyre,din bedreviter.

Folk blander heroinen med slangegift også!
Vis hele sitatet...
"Batterisyre" er jo et begrep som kan omfatte mye, snakker du om svovelsyre? Såvidt meg bekjent kommer det i flytende utblandet form, hvordan skulle man da blande dette inn i et pulver?

Og slangegift? Den må du lenger ut i skogen med..
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Folk blander heroinen med slangegift også!
Vis hele sitatet...
Her har du prisene på slangegift.... http://www.venomsa.com/prices_list/index.htm Kan du nå forklare meg hvorfor det gir noen som helst økonomisk mening å bruke det til å blande med?
Kansje han tenkte på rottegift? Tynner jo blodet ut
ArbeidsledigProletar
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Myter?
Tror du folk bryr seg om hva du får i deg?
Jeg vet med 100% sikkerhet at folk har blanda det ut med batterisyre,din bedreviter.

Folk blander heroinen med slangegift også!
Vis hele sitatet...
Jo. Det er dårlig butikk om alle kundene dine dør. En kjøpmann som selger produkt som dreper brukeren får neppe solgt mye framover. Svovelsyre, i konsentrert form ville jo kunne ha etsa vekk en kanyle. (det er vel en legering som tåler litt surhet, men jeg er ingen ekspert)

I tillegg som allerede nevnt er den flytende eller i gassform i romtemp.
alle som har handlet på jernbanetorget vet at det er mye hvitt pulver der som blir kalt speed. dette kan være hva som helst. det som er skummelt er når folk skyter dette. folk som bare vil ha noen raske penger kan selge deg hva som helst i grunn, selv om jeg tror rottegift o.l. hører til sjeldenhetene, det er bare ondskap. bruker man en fast dealer er man mer trygg, da er det som regel blandet med noe som gir feng, faktisk. det vanligste å blande ut med er f.eks. engelsk salt, etter det jeg har sett.
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Myter?
Tror du folk bryr seg om hva du får i deg?
Jeg vet med 100% sikkerhet at folk har blanda det ut med batterisyre,din bedreviter.

Folk blander heroinen med slangegift også!
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du oppfatter i det å blande ut, men kanskje du har mistolket dette med lithium batterier som blir brukt i fremstilling av metamfetamin.
Uansett om folk ikke bryr seg om hva du får i deg, så blander de ikke ut amfetamin med batterisyre. Hvorfor i all verden skulle noen gjøre det?

Ikke tro på alt du hører.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
"Batterisyre" er jo et begrep som kan omfatte mye, snakker du om svovelsyre? Såvidt meg bekjent kommer det i flytende utblandet form, hvordan skulle man da blande dette inn i et pulver?

Og slangegift? Den må du lenger ut i skogen med..
Vis hele sitatet...

Har en kompis som har holdt på med det dritt stoffet der i rundt 10 år som sa det,det her er snakk om guttunger ned i 14-15 års alderen som gjør. Hvordan de gjør det har jeg ikke peiling på.

Joda,slangegift. Nå snakker jeg ikke om i Norge. Var på en dokumentar for ett par år siden..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Har en kompis som har holdt på med det dritt stoffet der i rundt 10 år som sa det,det her er snakk om guttunger ned i 14-15 års alderen som gjør. Hvordan de gjør det har jeg ikke peiling på.

Joda,slangegift. Nå snakker jeg ikke om i Norge. Var på en dokumentar for ett par år siden..
Vis hele sitatet...
Vel, nå hadde jo jeg en "kompis" som påsto at 90% av katterhjernen bestod av LSD. Ikke tro på alt som blir sagt, spesiellt ikke av de i miljøer som det der.
Det florerer tonnevis av seiglivete myter: Flein med blåsyre, appelsinmannen som ikke vil skrelles, kamelmøkk i hasj og batterisyre i amfetamin.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vel, nå hadde jo jeg en "kompis" som påsto at 90% av katterhjernen bestod av LSD. Ikke tro på alt som blir sagt, spesiellt ikke av de i miljøer som det der.
Det florerer tonnevis av seiglivete myter: Flein med blåsyre, appelsinmannen som ikke vil skrelles, kamelmøkk i hasj og batterisyre i amfetamin.
Vis hele sitatet...


Hehe,joda er fullstendig klar over det. Men han er faktisk,tro det eller ei,helt oppegående. Hadde ikke trudd på det selv hvis jeg ikke visste. Han spiser sundt og sover nesten hver kveld. Har faktisk klart å legge på seg rundt 20 kilo i løpet av de siste 2 åra i mens han har gått på pepper. Skjønner ikke hvordan han klarer det. En ting kan jeg si deg,han er det mest jlojale menneske du kan tenke deg. Aldri noe tull med han. Du kan heller ikke se det på han at han bruker det. Ja jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Han er mere oppegående enn alle de andre pepperhuene jeg kjenner,jeg hadde ikke trudd han brukte det hver dag hvis jeg ikke visste!
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Hehe,joda er fullstendig klar over det. Men han er faktisk,tro det eller ei,helt oppegående. Hadde ikke trudd på det selv hvis jeg ikke visste. Han spiser sundt og sover nesten hver kveld. Har faktisk klart å legge på seg rundt 20 kilo i løpet av de siste 2 åra i mens han har gått på pepper. Skjønner ikke hvordan han klarer det. En ting kan jeg si deg,han er det mest jlojale menneske du kan tenke deg. Aldri noe tull med han. Du kan heller ikke se det på han at han bruker det. Ja jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Han er mere oppegående enn alle de andre pepperhuene jeg kjenner,jeg hadde ikke trudd han brukte det hver dag hvis jeg ikke visste!
Vis hele sitatet...
Hvor oppegående denne kompisen din er, eller hvor mye han klarer å legge på seg samtidig som han bruker amfetamin har fint lite med batterisyre i amfetaminen og slangegift i heroin å gjøre.

Host opp noen troverdige kilder som underbygger påstandene dine så går det an å ha en diskusjon rundt temaet. Det går ikke an å komme med: "En kompis av meg sa dette, så da må dere ta det som bevis godt nok" i en diskusjon om noe som er såpass kontroversielt som slangegift(!?) blandet i heroin. Jeg vet ikke om du kikket på prislisten til fuzzy76, men jeg har vanskeligheter med å tro at noen gidder å bruke slangegift til 1000$ grammet som utblandingsmiddel når stoffet i sin rene form er såpass potent. Ockhams barberblad er en fin ting å ha i bakhodet når man blir servert historier som denne. Folk som produserer og dealer dop, er som regel opptatt av profitt.
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Hvor oppegående denne kompisen din er, eller hvor mye han klarer å legge på seg samtidig som han bruker amfetamin har fint lite med batterisyre i amfetaminen og slangegift i heroin å gjøre.

Host opp noen troverdige kilder som underbygger påstandene dine så går det an å ha en diskusjon rundt temaet. Det går ikke an å komme med: "En kompis av meg sa dette, så da må dere ta det som bevis godt nok" i en diskusjon om noe som er såpass kontroversielt som slangegift(!?) blandet i heroin. Jeg vet ikke om du kikket på prislisten til fuzzy76, men jeg har vanskeligheter med å tro at noen gidder å bruke slangegift til 1000$ grammet som utblandingsmiddel når stoffet i sin rene form er såpass potent. Ockhams barberblad er en fin ting å ha i bakhodet når man blir servert historier som denne. Folk som produserer og dealer dop, er som regel opptatt av profitt.
Vis hele sitatet...


Sa jeg ikke akkurat at det her ikke var i Norge?

Ok,var sikkert bare en hallis den dokumentaren.

Skal se om jeg klarer å finne en link til den,men det kan nok bli litt vanskelig siden det er rundt 2 år siden jeg så den. Ikke husker jeg navnet heller,men jeg skal prøve siden du nekter å tro på det.

Hvorfor skulle jeg juge om noe sånt? Jaja
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Sa jeg ikke akkurat at det her ikke var i Norge
Vis hele sitatet...
Det er jo ravende likegyldig. Slangegift er svært dyrt uansett hvor i verden du skulle befinne deg. Det brukes stort sett bare til fremstilling av motgift også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Hvorfor skulle jeg juge om noe sånt? Jaja
Vis hele sitatet...
Ingen har anklaga deg for det. Poenget er at du kom med så usannsynlige påstander at med mindre du er i stand til å backe dei opp er det fornuftig å annta at dei er direkte feil - inntil en har fått meir fakta på bordet.
ville holdt meg langt unna amfetamin.. jeg prøvde det for første gang for ca 5år siden og holdt på nærmest hver helg(har som regel holdt meg til 1 våkenatt).
har hatt et par psykoser opgjennom når det har vært dradd litt for mye og det er meget ubehagelig,kan også nevne at angst(også kalt detten) ikke er til å slippe unna og halve uken din vil være ødelagt frem til det nærmer seg helg og du kommer på bena igjen,og en ny runde pepper venter(ond sirkel).jeg tror det er et fåtall som greier å moderere amf bruken sin til at det ikke har betydning for hverdagen eller ting som er viktig her i livet,selv om enkelte som holder på med det kan virke særs hardbarket,det er heller ikke noe gøy for foreldre og familie når de omsider innser hva du holder på med(det er ikke så vanskelig å se på klinkekuleøynene som varer LENGE)
Jeg har selv så godt som kuttet amf bruken nå og merker at hverdagen er mye mye lettere og dette er etter et moderat forbruk,jeg tør ikke engang å tenke på hvordan det må være å gå på dette hver dag.
så tenk deg godt om før du bruker det,dette er sterke saker selv om mange kan få det til å virke som helgemoro.
Hei kompis. SKjønner at du liker rusen, å føler du har kontroll over bruken din. Men før du ender i en ond sirkel du ikke kommer deg ut av; anbefaler jeg deg å lese denne tråden! Håper du tar deg tiden. (om du ikke allerede har lest da, for da er du forbi all hjelp).
http://freak.no/forum/showthread.php...ight=amfetamin
Sitat av Sukoru Vis innlegg
Det kan være meg som er elendig til å søke, men jeg fant ikke svar på spørsmålet mitt, så jeg spør dere

Det jeg lurer på er om det vil være noen (og eventuelt hva slags?) negative bivirkninger av å bruke amfetamin over lengre tid, si 1-5 år, selv om man holder bruket moderat, (slik jeg har forstått det fra andre) ved å kose seg med stoffet, men aldri være våken over 48 timer og passe på å at man gjør det maks. 1-2 ganger i mnd. Samtidig som man passer på å spise/ta vitaminer og holde seg i en ellers fin form, såklart.

Beklager litt rotete inlegg. Sitter og shtuker her
Vis hele sitatet...
Tar man utgangspunkt i at det er liten tvil om at enormt mange får diagnosen ADHD uten å egentlig lide av det - og behandles deretter (med amfetamin) så har man en svær gruppe som sitter på svaret på spørsmålet ditt.

Det faktum at de fortsetter å gi amfetamin til småunger som ikke synes det er så jævla gøy med mattematikk uten grundigere utredning enn man har idag taler egentlig for seg selv. Hadde frekvent lavdosebruk av amfetamin ødelagt liv - så hadde vi nok hørt om det og innskrenket tilbudet deretter.

Det er selvfølgelig enormt mange aspekter ved det som er helsefarlig og potensielt livsødleggende, men om man hører på anerkjente forskere på emnet eller ser på øvrig bruk innenfor medisin, sport og militære er det ingen grunn til å tro at amfetamin er den dødsdommen mange omtaler det som.

Slik jeg ser det er problemstillingen heller hva man ønsker å få ut av det, følgene det har for dag-til-dag livet, og de indirekte følgene av at man ikke sover eller spiser etter naturlig mønster, uansett hvor hardt man prøver. Tro meg.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Det faktum at de fortsetter å gi amfetamin til småunger som ikke synes det er så jævla gøy med mattematikk uten grundigere utredning enn man har idag taler egentlig for seg selv. Hadde frekvent lavdosebruk av amfetamin ødelagt liv - så hadde vi nok hørt om det og innskrenket tilbudet deretter.
Vis hele sitatet...
Nå gies jo amfetamin i størst grad til voksne som sliter med ADHD. Barn får i de aller fleste tilfeller metylfenidat.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nå gies jo amfetamin i størst grad til voksne som sliter med ADHD. Barn får i de aller fleste tilfeller metylfenidat.
Vis hele sitatet...
Det er egentlig irrelevant. Bivirkningene av langtidsbruk av amfetamin kommer av de farmakologiske egenskapene, og siden metylfenidat deler disse egenskapene, vil langtidseffektene være de samme.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det er egentlig irrelevant. Bivirkningene av langtidsbruk av amfetamin kommer av de farmakologiske egenskapene, og siden metylfenidat deler disse egenskapene, vil langtidseffektene være de samme.
Vis hele sitatet...
To stoffer som har en tilnærmet lik psykoaktiv effekt, kan vel ha forskjellig grad av toksisitet?
Som sagt kommer langtidstoksisiteten til begge disse stoffene av deres farmakologiske egenskaper, så psykoaktiv virkning og skadelighet grunner på det samme her.
Sukoru's Avatar
Trådstarter
44 6
Jeg har tenkt litt over tingene som har blitt sagt her i tråden, og har bestemt meg for å moderere bruket veldig. Fra nå av er det først og fremst "leksehjelp" jeg kommer til å bruke det til. Jeg har fått bevist at jeg egentlig er utrolig smart, men problemet mitt er med konsentrasjon og det faktum at jeg rett og slett sjeldent gidder å gjøre oppgaver som ser veldig store ut. Gikk på pepperen under forberedelse og selve eksamen, og takket være oppkvikkingen gjorde jeg mest arbeid av alle i gruppen, og fikk en bedre karakter enn resten dette var ganske ren pepper, så den funket fin til oppkvikking uten at man blir veldig loka som jeg har merket på noen andre typer.

Jeg har også merket at nå som jeg har tatt speed en del ganger, virker det liksom "kjedeligere", og er ikke så spennende lenger, for å si det sånn. Dermed kom jeg frem til at jeg kommer til å skaffe ganske ren pepper en gang iblant når jeg har behov for å ta i ekstra i arbeidet på skole/jobb, og ellers holder jeg meg bare åpen og tar heller litt når jeg er i en "passende" situasjon, istedet for å ta det regelmessig eller sånt. Da er jeg liksom sikker på at det ikke ødelegger meg eller noe. Jeg kjenner et par folk som har vært på kjøret og nær det punktet, og de sier det samme; at ting går til helvete mye fortere enn du aner. Så er det jo det at hvis jeg først skulle få negative virkninger, spesielt de mer alvorlige, så er det liksom liten eller ingen mulighet til å unnslippe problemene, og det er en situasjon jeg tror jeg helst unngår :P jeg har fortsatt massevis av tid til å prøve diverse ting med store mellomrom, og det er uansett ikke poeng i å ruse seg for ofte, merker jeg litt på meg selv. Jeg liker ikke engang hvor daff jeg blir når jeg har fyrt alt for mye mornings en periode, og det liksom "henger igjen" hele tiden
Sitat av exocytose Vis innlegg
Som sagt kommer langtidstoksisiteten til begge disse stoffene av deres farmakologiske egenskaper, så psykoaktiv virkning og skadelighet grunner på det samme her.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er en noe forhastet konklusjon. For det første er dette to forskjellige stoffer, som ikke virker på nøyaktig samme måte:
Sitat av Wikipedia
Although methylphenidate is an amphetamine derivative subtle differences exist in its pharmacology; amphetamine works as a dopamine transport substrate where as methylphenidate works as a dopamine transport blocker.[107] Methylphenidate is most active at modulating levels of dopamine and to a lesser extent noradrenaline.[110]
Vis hele sitatet...
For det andre er ikke alle langtidseffekter kartlagt. Jeg synes det er for tidlig å si at det 100% sikkert ikke forekommer andre langtidseffekter enn de som skyldes stoffets effekt på nervesystemet.

Når det er sagt, så har man jo f. eks. utelukket at metylfenidat er kreftfremkallende, og begge stoffene er blitt mye brukt uten at skumle langtidseffekter har dukket opp (annet enn de du beskriver, som er direkte relatert til stoffets effekt på nervesystemet), så dette blir veldig flisespikkende og tynt fra min side
Ja, det er riktig. Amfetamin hemmer og reverserer noe av opptaket av dopamin, mens metylfenidat først og fremst hemmer. Denne forskjellen er dog marginal. Setningen «Methylphenidate is most active at modulating levels of dopamine and to a lesser extent noradrenaline.» passer perfekt til amfetamin også. Og hva er resultatet av dette? Økt mengde av dopamin og noradrenalin i synapsene, hvor de påvirker reseptorer på den postsynaptiske cellen osv. Resultatet er det samme, og derfor også effektene på f.eks. det kardiovaskulære systemet i kroppen.

Resten får jeg vel bare godta og si meg enig i.
Nå søkte jeg gjennom tråden etter "tenner", men fant ingenting så jeg velger også å opplyse om at amfetamin tærer på tennene. Jeg har møtt flere vanskeligstilte personer opp gjennom tidene, og flere nevnte at tennene deres var tatt av amfetaminen. Bare en ting å huske på

Jeg hørte dog fra en jente jeg gikk på skolen med noen år tilbake at hennes type hadde fått tannlegeregningen dekket av staten da hans tenner var i den tilstand pga kokainbruk og annet ymse.
Sist endret av møkk; 13. juni 2010 kl. 08:37.
▼ ... flere år senere ... ▼
ʕ•ᴥ•ʔ
M4Dhatter's Avatar
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Du burde ikke røyke cannabis under en amfetamin rus. Dette kan føre til psykoser. Jeg hadde kraftig nedtur engang hvor jeg røyket en del piper, jeg begynte å se ting, fikk dødsangst osv.
Vis hele sitatet...
I second this.