Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2451
Lurer på hvorfor noen blir avhengi av otrivin og andre nesesprayer.Er det et viss stoff i nesesprayen som er avhengihetskapende,eller er dette "fenomenet" "bare" psykiskt?.Folk blir jo hekta som bare juling virker det som.
Det kommer av at huden inne i nesebora hovner opp etter å ha brukt nesesprayen for lenge, slik at det FØLES som du fortsatt er tett i nesa. Derfor MÅ man ha nesespray fordi ellers er man fullstendig tett i nesa.
Man blir avhengig fordi nesen blir tettere av lang tids fast bruk, som igjen fører til at det er bare nesedråper som funker. Jo mer man bruker jo tettere blir man som så fører til mer bruk osv.
Hvis du leser beretninger fra otrivin-missbrukere ser det nesten ut til å kunne bli på linje med tung rusavhengighet. De verste må stå opp om natten for å fylle på. Nesespray og heroin er de stoffene jeg har mest respekt for mtp avhengighet :P
Hyperplasi. Cellene i nesen blir vant til at blodgjennomstrømningen blir redusert ved bruk av nesespray, noe som fører til at slimhinnen automatisk sveller opp og føles tettere. Da får man lyst på mer nesespray.
Sitat av dareknix Vis innlegg
Hyperplasi. Cellene i nesen blir vant til at blodgjennomstrømningen blir redusert ved bruk av nesespray, noe som fører til at slimhinnen automatisk sveller opp og føles tettere. Da får man lyst på mer nesespray.
Vis hele sitatet...
Siden det er hyperplasi (celledeling), og ikke hypertrofi (celleforstørrelse), så vil det tilsi at avhengigheten faktisk til en viss grad er irreversibel....? Skumle greier.
Trådstarter
Ganske sprøtt.Så da er det altså fysisk avhengihet på det sterkeste?.Sykt at slikt blir solgt pr disk ass.
Jeg brukte otrivin flere ganger daglig i 2 og ett halvt år. Har vært otrivin fri i mange år nå, men nesen er fremdeles fucka. den blir visstnok aldri helt frisk igjen. Legen min har anbefalt meg å brenne vekk noe av slimhinnene, hos en øre/nese/hals spesialist.
Det står på pakken at du ikke skal bruke det mere enn 10 dager. Erfaringsmessig så trenger man langt færre en 10dager også før man blir kvitt tett nese. otrimer er også bra å prøve først. Det er vanlig saltvann.
Sitat av Dragoon Vis innlegg
Jeg brukte otrivin flere ganger daglig i 2 og ett halvt år. Har vært otrivin fri i mange år nå, men nesen er fremdeles fucka. den blir visstnok aldri helt frisk igjen. Legen min har anbefalt meg å brenne vekk noe av slimhinnene, hos en øre/nese/hals spesialist.
Vis hele sitatet...
Det er et kirurgisk inngrep som reduserer nesemuslingene, noe som åpner opp nesen og gjør at man lettere får puste. Har også hørt at man kan bruke noe tabletter og nesespray med noe steroider i før en operasjon er nødvendig. Men i ditt tilfelle mener sikkert legen at det har gått for langt, og at operasjon er eneste utvei.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Lurer på hvorfor noen blir avhengi av otrivin og andre nesesprayer.Er det et viss stoff i nesesprayen som er avhengihetskapende,eller er dette "fenomenet" "bare" psykiskt?.Folk blir jo hekta som bare juling virker det som.
Vis hele sitatet...
Jeg sluttet faktisk med otrivin for 1 uke siden.
Har brukt otrivin hver dag i godt og vel 10år og fant ut at nå er det faen i meg nok med det tullet der.
Har begynt skylle nesa med saltvann hver morgen i stedet.
Var mere eller mindre potte tett i nesa 2 første dagen etter jeg har kutta ut.
Nå er jeg nesten helt fin , noe nasal til tider som er en smule irriterende.

For meg ble det en vane som med røyk, siste jeg tok før jeg la meg og det første jeg tok om morgenen.
Avhengiheten gikk ut på følelsen av å være helt åpen i nesa.
Brukte vel ca 2 flasker otrivin i uka.
Vet nå at jeg aldri mere skal sende den driten der opp i nesa igjen.
Mulig jeg tar turen nå til en øre/nese/hals spesialist og får sjekket hvor mye skade jeg har påført lukte organet mitt , og eventuelt får meg en operasjon.
Holder på enda.. Har veldig lyst til å slutte. Noen tips? (Skal prøve det med saltvann, selvom det er ganske ubrukelig for meg.)
Mamma holdt på med det derre for en lita stund siden.
Men, hun begynte å bruke saltvann (som nevnt over her) og hun føler at nesa er fin igjen
Holder på med det selv. Det som er veldig vansklig er at jeg også er asmatiker og har astma-allergi. Med andre ord jeg vet ikke hva som gjør at jeg at jeg er tett i nesa. En annen ting er at jeg får panikkanfall når jeg er helt tett, og får ikke puste. Kjennes som jeg blir kvalt, selv om jeg kan puste fint med munn. I fjor var reddninga å ta sånn allergi sprøyte, da ble jeg så fin og åpen at jeg tilogmed glemte otrivinen forskjellige steder, noe som ikke har skjedd på mange år.
Nesespray er gud og satan i én og samme pakning. Jeg klarer ikke sove med tett nese for eksempel, klin umulig. Med tett så mener jeg forkjøla-tett, ikke tett-på-den-ene-siden-som-går-over-når-man-snur-seg. Er jeg sjuk er det kun nesespray som funker. På den annen side har jeg to venner som har klart å pådra seg nesespray-avhengihet i en pen alder av 25 år. Begge må ha med sprayen overalt hvor de går, og begge skal til operasjon. Hu ene har fått beskjed om at det sannsynligvis ikke vil fungere, men at det er eneste mulighet hun har, han andre har litt bedre prognose, but still... Skumle greier.