Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1554
Hei. Jeg ble tatt med fake legg på et utested for en uke siden. Dørvaktene tok det falske legget og mitt eget legg som jeg ga dem da jeg ble oppdaget og tilkalte politiet. Jeg så aldri noe til politiet siden vaktene ba meg vente i et rom. Men så fortalte dørvaktene meg at politiet hadde kommet, men ba dørvaktene beholde både mitt og det falske legget så lenge, siden de ikke hadde tid der og da til å prioritere saken. Deretter sa dørvakten at jeg kunne gå hjem. Dørvakten beholdt begge leggene og jeg gikk hjem.

I dag fikk jeg sms av Vegvesenet at de har motatt mitt legitimasjon som hittegods.

Det jeg lurer på er om jeg kan bli dømt for dette siden politiet ikke så meg. Og hva som egentlig kan ha skjedd. Jeg har ikke hørt fra noen siden, og siden politiet ikke har noe bevis på at det var meg som brukte fake legg (siden de ikke så meg der og da). Jeg kan jo si at jeg mistet legget mitt? og at noen andre brukte det?

Jeg ville satt stor pris på litt hjelp her
Takk for alle svar
Vil tro at dørvaktene ikke gadd å si noe, og at legget ditt havnet hos vegvesenet til slutt.

Men uansett, hvorfor ga du dem ditt legg? De kunne ikke gjort deg noe uansett. De har heller ikke lov å holde deg igjen, så lenge du har gitt fra deg det legget som er falskt(Tror de har lov å holde deg igjen da inntil politiet kommer).

Men tviler på at det skjer noe. De møter nok på utrolige mange med fake legg utover kvelden.
Sist endret av Waffaz; 7. mai 2010 kl. 21:32.
Sitat av simen929 Vis innlegg
Vil tro at dørvaktene ikke gadd å si noe, og at legget ditt havnet hos vegvesenet til slutt.

Men uansett, hvorfor ga du dem ditt legg? De kunne ikke gjort deg noe uansett. De har heller ikke lov å holde deg igjen, så lenge du har gitt fra deg det legget som er falskt(Tror de har lov å holde deg igjen da inntil politiet kommer).

Men tviler på at det skjer noe. De møter nok på utrolige mange med fake legg utover kvelden.
Vis hele sitatet...
Siden han har utgitt seg for å være en annen person har han brutt loven, og da har enhver borger rett til å pågripe vedkommende.

Til trådstarter: Det er ikke noe artig med anmeldelser. Å ta det videre vil ikke gi dørvakten noe annet enn mer arbeid, og med litt uflaks må han bruke fritiden sin som vitne i retten. Med andre ord er det veldig ofte de rett og slett ikke gidder å ta det videre, og dermed ender det til slutt opp hos et hittegods (eller søppelet).

Må selv i retten pga en jobbsituasjon, enda jeg sluttet for ganske lenge siden. Ekstremt kjedelig.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Siden han har utgitt seg for å være en annen person har han brutt loven, og da har enhver borger rett til å pågripe vedkommende.
Vis hele sitatet...
Denne retten gjelder kun forbrytelser med strafferamme på minst seks måneder. Dokumentforfalskning har en strafferamme på to år, så i denne saken har du rett, men vanlige borgere har ikke rett til å pågripe personer mistenkt for et hvilket som helst lovbrudd.
halvoralex's Avatar
Trådstarter
18 0
Nå har jeg mottatt mitt eget legg som ble sendt fra det lokale vegvesenet. Men hvis det hadde blitt anmeldelse, hadde kortet blitt sendt fra vegvesenet da? eller fra politiet selv?
Det er kanskje en mulighet for at jeg ikke blir dømt
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Siden dørvaktene bare har levert legitimasjonen din som hittegods tviler jeg på at de har pratet med politiet i det hele tatt.
1. Dørvaktene bestemte seg for å skremme deg litt slik at du ikke prøver deg igjen og fant opp alt det der.

eller
2. Politiet hadde ikke tid til å komme, så dørvaktene ga faen og lot deg gå/skremte deg..(de liker å SKREMME FOLK, spesielt kidsa).

Min erfaring er at de ikke bryr seg så veeldig mye, så likegreit å bare være snill og grei når du blir "tatt" så lar de deg ofte gå uten å gjøre noe mer med saken.
Jeg er dørvakt selv og dette er et triks vi bruker for å skremme folk med fake-legg!
Men du ser jo selv at det funker! regner ikke med at du tar med deg fake-legg på byen neste gang og at du nå VENTER til du er 18 med å gå ut.
Visst du skal bli tatt for dokument forfalskning (fake-legg) må politiet møte opp på stedet å hente deg. eller så er det ingen juridiske vitner i saken.

Så bare gå å hent legge ditt