Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2375
holder på med mye rart, mange hobbyer, men for ca 5 mnd. syntes jeg at det elektronikk settet jeg fikk til jul en gang ble litt i minste laget...... jeg begynte å lese på web'en og i bøker. jeg bygde en ''kamra tazer'' men siden da har jeg et problem: mamma!
noen som har løst dette problemet med å overtale mutter'n til å la sin 14 år gamle sønn til å zappe i vei? hvordan gjorde du det? erfaringer om hva man ikke skal si? legg ut din historie, da vel!
Lekte alltid med sånne små sett selv, hyggelige greier Men det er vell en grunn til at en 14 åring ikke skal holde på med høyspenning?

Men til svaret: Grunnen til at jeg fikk lov og leke med sånt var fordi jeg hadde masse beskyttelse osv, hansker av gummi, støvler, strømavleder festet i ledd( Hva nå en det egentli heter?).

Selvfølgeli var det ikke de 220V i stikk kontakten jeg lekte med, men sånn bil-batteri og lignende.
masse beskyttelse er altså det som funker, da?
Kanskje du burde vise mora di hva du faktisk holder på med, slik at ho ikke tror du lager farlige våpen som kan skade både deg og andre...

Bruk spenningen til å lage noe "nyttig" eller noe kult som mora di kunne ha interesse for å se på.

Bare et tips!
Få tak i en slik "neon transformator" og lag en sånn lysbue med den, den er vel fin og artig nok.
Det enkleste er å overtale en fatter om at det er interessant og lærerikt for deretter å få foreldrene dine til å snakke med hverandre.
Vis at du kan litt om elektronikk, eventuelt lær deg grunnleggende og bruk gummihansker og for all del fremstill deg selv som en ansvarsfull person når du diskuterer hva du får lov til eller ikke, hvis man skal holde på med høyspenning nytter det ikke å sippe seg til det.

Ha det gøy med elektronikk og vær forsiktig!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har holdt på med høyspenning siden eg var 10 år, då lade eg min første tesla coil, etter det her det bare blitt mer og mer.
eg har fått lov å gjøre dette av min far og mor. pappa er bil-elektriker og høyspennt-elektriker, og eier er automasjons firma som har mangen forskjellige komponenter på lageret som eg forsyner meg av.
hhaa, sappa ikke mamma... men sappa mange andre, teipet en 300volt blits under setet på tråsykkelen, vikla noen kobbertråder rundt styret og vips, hadde jeg en "alarm" mange som testa den og fikk brannsår i handa:P pleide si at det at det var "varmekabler" og at de måtte teste dem:P hehe
Sitat av myrdan11 Vis innlegg
hhaa, sappa ikke mamma... men sappa mange andre, teipet en 300volt blits under setet på tråsykkelen, vikla noen kobbertråder rundt styret og vips, hadde jeg en "alarm" mange som testa den og fikk brannsår i handa:P pleide si at det at det var "varmekabler" og at de måtte teste dem:P hehe
Vis hele sitatet...
Nå var du kul! Skikkelig voksen, akuratt slik du må oppføre deg for å få lov til å leke med høyspent.

Tror jeg holder med moren din jeg.

Bli lett mer voksen og ansvarlig før du finner deg såpass farlige leketøy.
Må vi alltid spørre om lov før vi begynner med slike ting? Jeg spurte aldri og jeg lever enda.
Sitat av OoM Vis innlegg
Nå var du kul! Skikkelig voksen, akuratt slik du må oppføre deg for å få lov til å leke med høyspent.

Tror jeg holder med moren din jeg.

Bli lett mer voksen og ansvarlig før du finner deg såpass farlige leketøy.
Vis hele sitatet...
Til opplysning var det faktisk ikke han som startet threaden , men er ellers enig i det du sier .

Til trådstarter:
Vil si at Junkpal sitt tips er det beste hittil , vet ikke om Thoryllo her på forumet driver med elektrisitet, men hadde kanskje vært en idè å spørre ham om tips ? - Han er 15 år(correct me if I'm wrong) og har vel større kunnskaper enn de fleste jeg kjenner når det kommer til visse punkter .
Sålenge Strømmen (Ampere/Fahrad på kondensatorer) er lav, helst i µ klassen, er det ikke noe skade å ta, samme hvor høy spenningen er, det er bare utrolig ubehagelig.

Dette er noe av grunnen til at kortslutningsstrømmen på sikringer er satt til 30mA, da strømmer rundt dette begynner å reknes som farlige..
30mA ble funnet ut av en menn som jeg desverre ikke husker navnet på akuratt nå (Seigelmeyer elns) (husker at jeg ikke fant filmen hans på youtube), men han har filmdokumentert over 120 forsøk der han setter strøm i seg selv.

Ellers har vi Nikola Tesla
som også har en forsøk/forskning om høyspenning (millioner av volt..!)




Sitat av myrdan11 Vis innlegg
hhaa, sappa ikke mamma... men sappa mange andre, teipet en 300volt blits under setet på tråsykkelen, vikla noen kobbertråder rundt styret og vips, hadde jeg en "alarm" mange som testa den og fikk brannsår i handa:P pleide si at det at det var "varmekabler" og at de måtte teste dem:P hehe
Vis hele sitatet...
Dette anser jeg som useriøst, da jeg aldri har opplevd at kondensatorer på blitz har noe effekt av betydning.. Hvis det oppstår brannskader fra eletrisitet bør en oppsøke lege ASAP hovedsaklig pga. 3 grunner:
1. Hjertet kan komme ut av takt -> Hjerteflimmer/Hjertestans
2. Indre Organer kan bli kokte
3. En kan få koldbrann i områder på huden der den er svidd.


Har selv lekt med både høy spenning og høy ampere.
Kondensator på 5F (les 5 AMPERE!) 24volt ble brukt til å effektivt fjerne colabokser fra all eksistens (avgasser og støv ble igjen).

Sånn ellers, hold deg til lave strømmer, og ingen skade vil oppstå, bare evt. større ubehag i de øyeblikker en får strøm. FYI:
Statisk spenning (gnikker føtter mot golv og tar i andre personer/ledende delere og kjenner et strømstøt) er ofte på etpar hundre tusen volt....
Sist endret av Lanjelin; 29. november 2008 kl. 03:10.
vel, jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg kommer fram til hvor mange amp det er på en kondensator, den største elektrolytt kondensatoren min kommer fra en slik blits du setter oppå speilreflekser, 480v og 1100 uf. noen som har en regel? jeg har forklart det med at amperen er det farlige, men hun er fortsat skeptisk, særlig etter min leiden jar laget av en diger metal blomster potte og teip og alu folie, det ble lange gnister, det.
Sitat av TURBOSOPPEN Vis innlegg
vel, jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg kommer fram til hvor mange amp det er på en kondensator, den største elektrolytt kondensatoren min kommer fra en slik blits du setter oppå speilreflekser, 480v og 1100 uf. noen som har en regel? jeg har forklart det med at amperen er det farlige, men hun er fortsat skeptisk, særlig etter min leiden jar laget av en diger metal blomster potte og teip og alu folie, det ble lange gnister, det.
Vis hele sitatet...
1100µF = 1100µA sålange du kun benytter deg av en kondensator, har du flere gir parallellkopling høyere strøm, mens seriekopling gir høyere spenning Wiki

1100µA = 1.1mA = 0.001100 A
som tildigere sagt, er grensen for når en begynner å ta skade på ca
0.03A / 30mA / 30000µA

en spole samt en kondensator på f.eks 30 000V 10µF er totalt ufarlig, men gir ENORM ubehag ved kontakt

Stunguns er bygget på samme prinsippet, men er ofte oppi 400 000V -> 3 000 000V.
1F=1A/s

Altså, én farad er ikke én ampere, men ett amperesekund, dvs at du kan trekke én ampere i ett sekund, eller 0,1 ampere i 10 sekunder (dere tar tegninga)
Sist endret av VivaLatrina; 29. november 2008 kl. 13:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DrMight Vis innlegg
1100µF = 1100µA sålange du kun benytter deg av en kondensator, har du flere gir parallellkopling høyere strøm, mens seriekopling gir høyere spenning Wiki

1100µA = 1.1mA = 0.001100 A
som tildigere sagt, er grensen for når en begynner å ta skade på ca
0.03A / 30mA / 30000µA
Vis hele sitatet...
Uh, er ikkje det ekstremt forenkla? EKSTREMT? Om kondensatoren har ei ladning på 1100µF vil det sei at den har 1100µ(A*s*v^-1). En god kondensator kan vel dump 2/3 av ladninga på millisekund, og i så fall snakker en jo lett om straumer i området 50-60A på en vanlig liten 4700µF-kondensator som vert kortslutta...

Edit: og 3MV i en stungun? 3 megavolt? Det burde gi arcs på godt over en halvmeter uten problemer... Så nei, eg tviler på at det finst stunguns som er i nærheten.
Sist endret av vidarlo; 29. november 2008 kl. 13:10.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Edit: og 3MV i en stungun? 3 megavolt? Det burde gi arcs på godt over en halvmeter uten problemer... Så nei, eg tviler på at det finst stunguns som er i nærheten.
Vis hele sitatet...
2.7MV Stungun 29$ på eBay.com
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DrMight Vis innlegg
2.7MV Stungun 29$ på eBay.com
Vis hele sitatet...
Til den prisen kan eg love deg at den ikkje leverer 2.7 megavolt. Eg vil bli overraska om den leverer hundredelen.

Forøvrig svarte du ikkje på det viktige: kan du noko, eller rablar du i veg? For definisjonen av farad er vitterlig ikkje ampere, 1F=1A*v*s^-1. Forskjellen er rimelig stor, ettersom en kondensator ofte kan dumpe ladninga si på millisekund, eller om det er foliekondensatorar, ned mot nanosekund. Det fører til at sjølv låge kapasitanser kan levere vanvittige straumar.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Til den prisen kan eg love deg at den ikkje leverer 2.7 megavolt. Eg vil bli overraska om den leverer hundredelen.

Forøvrig svarte du ikkje på det viktige: kan du noko, eller rablar du i veg? For definisjonen av farad er vitterlig ikkje ampere, 1F=1A*v*s^-1. Forskjellen er rimelig stor, ettersom en kondensator ofte kan dumpe ladninga si på millisekund, eller om det er foliekondensatorar, ned mot nanosekund. Det fører til at sjølv låge kapasitanser kan levere vanvittige straumar.
Vis hele sitatet...
Har hatt eletronikklinja på skolen, grunnleggende vel å merke, men begynner å bli endel år siden jeg har arbeidet med det, og tydeligvis endel jeg ikke husker like bra fortsatt..
Bøyer meg i støvet, og beklager virkelig for min missvisende info..
Vil du slette, evt legge inn en kommentar i posten min at dette er missvisende info, da jeg ser nå at det er riv ruskende galt det jeg har skrevet..
vel, etter mine erfaringer, ser det ut til at fler uf, færre volt = lang utladnings tid, større hull i alu folie, mer BOM!
færre uf, fler volt = blå, stor gnist, mye lys, utlader alt på en gang, mindre hull i alu folie. smellet er skarpt, SNAPP! når jeg setter på en spole ser det ut som om resultatet er mer som den øverste. hva kan jeg gjøre for å få et skarper smell, so den nederste?
det er jo ikke selve spenninga (volten) som er farlig, men ampærn.. over 220 mA å du kan være død.
Sitat av IncassoMail Vis innlegg
det er jo ikke selve spenninga (volten) som er farlig, men ampærn.. over 220 mA å du kan være død.
Vis hele sitatet...
30mA veksemstrøm kan føre til hjerteflimmer og eventuell død
Sitat av DrMight Vis innlegg
Sålenge Strømmen (Ampere/Fahrad på kondensatorer) er lav, helst i µ klassen, er det ikke noe skade å ta, samme hvor høy spenningen er, det er bare utrolig ubehagelig.

Dette er noe av grunnen til at kortslutningsstrømmen på sikringer er satt til 30mA, da strømmer rundt dette begynner å reknes som farlige..
30mA ble funnet ut av en menn som jeg desverre ikke husker navnet på akuratt nå (Seigelmeyer elns) (husker at jeg ikke fant filmen hans på youtube), men han har filmdokumentert over 120 forsøk der han setter strøm i seg selv.

Ellers har vi Nikola Tesla
som også har en forsøk/forskning om høyspenning (millioner av volt..!)






Dette anser jeg som useriøst, da jeg aldri har opplevd at kondensatorer på blitz har noe effekt av betydning.. Hvis det oppstår brannskader fra eletrisitet bør en oppsøke lege ASAP hovedsaklig pga. 3 grunner:
1. Hjertet kan komme ut av takt -> Hjerteflimmer/Hjertestans
2. Indre Organer kan bli kokte
3. En kan få koldbrann i områder på huden der den er svidd.


Har selv lekt med både høy spenning og høy ampere.
Kondensator på 5F (les 5 AMPERE!) 24volt ble brukt til å effektivt fjerne colabokser fra all eksistens (avgasser og støv ble igjen).

Sånn ellers, hold deg til lave strømmer, og ingen skade vil oppstå, bare evt. større ubehag i de øyeblikker en får strøm. FYI:
Statisk spenning (gnikker føtter mot golv og tar i andre personer/ledende delere og kjenner et strømstøt) er ofte på etpar hundre tusen volt....
Vis hele sitatet...


Det er ikke farlig i det heletatt fordet strømmen går ikke igjennom hjertet! er selv elektrikker lærling nå og har hat en del om det på skolen, fått 230volt flere ganger i fingrene, og det er ikke farlig så lenge det ikke går fra arm til arm (da går det også igjennom hjertet). og den strømmen du har i huset er noe helt annet en en kondensator. en 300volts kondensator hadde ikke klart å lyst opp en 9volts glødepære en gang! men hadde du kobla den til strømnettet hadde den sprengt

Viste riktig nok ikke alt detta da jeg gjorde det da men... lært det i ettertid når jeg begynte på vidregående

og grunnen til at den lagde brannsår var fordet den sto og lada hele tiden! har du ikke åpnet feks neonlys og tatt ut tenneren der? der kan du holde lederne 1cm fra hværandre og fremdeles ha en lysbue gående i mellom så lenge du vil! den lager brannsår på fingrene dine og det gjør rimelig vondt! men den klarer ikke å skade deg mer en brannsåra! er samme prinsippet med den kondensatoren.
Sist endret av sykofant; 3. desember 2008 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.