Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 6760
Ja.
Er noen spørsmål jeg har fådd om alkohol-drikken
absint. her er noen svar:
* JA! Det er ulovelig i Norge.
* JA! Man kan få hallis av det p.g.a innholdet av stoffet
Tujon som har samme/sterkere virking enn THC.
* alkoholprosent? Trur det er fra 75% til 90%.
* Ble oppfunnet i Paris som ett "kunstverk" 8teit )

Så er det noe jeg lurer på, går det ant å bestille det til Norge?
evt. HVOR! (skal inneholde stoffet tujon)
Evt. hvordan land selger de skikkelig Absint i?

Sånn der.. =)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
De lærde strides om absinths psykoaktive effekter (utenom alkohol).

Kan nok bestilles til norge per post hvis du vil, men blir det stoppet i tollen så får du jo problemer grunnet den høye alkoholkonsentrasjonen... Mulig det også kan regnes som legemiddel pga. høye malurtkonsentrasjoner.
alt av alkohol over 60% regnes jo som narkotika? Eller tar jeg feil?
Trådstarter
Sitat av cryo
alt av alkohol over 60% regnes jo som narkotika? Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
gjør nok det=/
trur ikke det finnes absint med under 70%.
Sitat av ElekTron
gjør nok det=/
trur ikke det finnes absint med under 70%.
Vis hele sitatet...
Vel, den absinten man får handlet i Norge er på 55%.
Selv om dette ikke er den samme man får i utlandet så er det still absint
Sitat av klumpen
Vel, den absinten man får handlet i Norge er på 55%.
Selv om dette ikke er den samme man får i utlandet så er det still absint
Vis hele sitatet...
Halve meninga med absinth er jo borte om det ikke er mye alkohol og malurt i det da
Trådstarter
Sitat av Sinister
Halve meninga med absinth er jo borte om det ikke er mye alkohol og malurt i det da
Vis hele sitatet...

Det er jo Tujon som er det tøffe da ^^
men prosenten også...

jeg vil ha absint...
hehehehe
Har alltid trodd at det var det samme. My bad, mente Thujon.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Thujon er det stoffet i malurt man anerkjenner for å være virkestoffet. Sinister tar på ingen måte feil når han sier malurt.
Denne hører hjemme her: http://www.erowid.org/plants/wormwood/wormwood.shtml

...generelt vet man altså lite.
At the height of this popularity, absinthe was portrayed as a dangerously addictive, psychoactive drug; the chemical thujone was blamed for most of its deleterious effects. By 1915 it was banned in a number of European countries and the United States. Modern evidence shows it to be no more dangerous or psychoactive than ordinary alcohol. A modern-day absinthe revival began in the 1990s, as countries in the European Union began to reauthorize its manufacture and sale.
...
Past reports estimated thujone levels in absinthe as high, possibly up to 350 mg/kg. More recent studies have shown that very little of the thujone present in wormwood actually makes it into a properly distilled absinthe, even one recreated using historical recipes and methods. Most proper absinthes, both vintage and modern, are naturally within the EU limits.[15] A recent French distiller has had to add pure essential oil of wormwood to make a "high-thujone" variant of his product. It can remain in higher amounts in oils produced by other methods than distillation, or when wormwood is macerated and not distilled, especially when the plant stems are used, where thujone content is the highest. Tests on mice show an LD50 of around 45 mg thujone per kg of body weight,[16] much higher than what is contained in absinthe. The high alcohol would kill a person many times over before the thujone became a danger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Absinthe
Offtopic: Jeg har ingen peiling på slike ting, men snakker dere om den drikken i Eurotrip som fikk folka til å halusinere osv? Fungerer den på samme måte?
Trådstarter
Sitat av Tias
Thujon er det stoffet i malurt man anerkjenner for å være virkestoffet. Sinister tar på ingen måte feil når han sier malurt.
Vis hele sitatet...
ahh... ja. det var sånn det var..
beklager.

Sitat av XnoN
Offtopic: Jeg har ingen peiling på slike ting, men snakker dere om den drikken i Eurotrip som fikk folka til å halusinere osv? Fungerer den på samme måte?
Vis hele sitatet...
jau. samme drinken.
ganske morsom igrunn
Sitat av ElekTron
gjør nok det=/
trur ikke det finnes absint med under 70%.
Vis hele sitatet...
Har sett skikkelig fransk absinth på 68%
nja du får lett tak i absinth med bare 60% og jeg er ganske sikker på at du kommer deg mye lengre ned også.

http://www.absinth-oase.de/assets/own/havelposter1.jpg

de selger absinth i nederland, polen, tyskland osv det er de jeg vet iallefall men det er mange flere ja
Sitat av ElekTron
* Ble oppfunnet i Paris som ett "kunstverk" 8teit )
Vis hele sitatet...
http://www.erowid.org/chemicals/absi...e_timeline.php

Det første distilleriet ble opprettet i Sveits, og det står ingenting om at det ble oppfunnet spesifikt i paris, bare hvem som skrev oppskriften. Så dine kilder må undersøkes litt.
www.absinth.nu for bestilling av absinth.. Bestilte selv derfra og en flaske absinth 70% gikk gjennom tollen.. det burde vel egentlig ikke skje, men flaks var vel ordet jeg lette etter
Trådstarter
Sitat av L0rdMeL
http://www.erowid.org/chemicals/absi...e_timeline.php

Det første distilleriet ble opprettet i Sveits, og det står ingenting om at det ble oppfunnet spesifikt i paris, bare hvem som skrev oppskriften. Så dine kilder må undersøkes litt.
Vis hele sitatet...

Hmm leste nu på ei fakta side om alkoholiserte drinker at absint
ble oppfunnet og laget for første gang i paris.

Så vet nu ikke helt
har selv fått meg en flaske "ekte" absinth med wormwood og hele pakka med 55 %. Polsk importert
2 forskjellige hovedtyper absinth har jeg hørt, en med opium, og en med malurt.
Beste absinthen er å finne i Praha, Amsterdam og østblokk-land.

EDIT: har vært borti absinth i sverige..30-40 % en plass..noen kamerater shottet det en hel kveld der, (ikke thujon eller hva faen i denne da) endte opp med at en av dem tok biln i fylla og kjørte til Norge nesten, de 2 andre var amper og aggressiv som f
Sist endret av Kaptein Snus; 31. mai 2006 kl. 13:23.
Har selv en flaske med Absinth fra Tsjekkia. 70%, 20cl. Har ikke prøvd å drikke den enda da, lurer veldig på effekten. Noen som har erfaringer?
var på tur i thailand da jeg kom over en bar som lå i en kjjeller som var så lav under taket at jeg måtte krype!! når jeg hadde krypt bort til baren serverte de absint shott på 70% tok noen såndre men ingen halliser kom, desverre! men ble derimot god og full når jeg kom ut og kunne reise meg opp og stå!!
Trådstarter
trur det er veldig vanskelig å få med thujon.
må sikkert til amsterdam da :S
Sitat av ElekTron
Hmm leste nu på ei fakta side om alkoholiserte drinker at absint
ble oppfunnet og laget for første gang i paris.

Så vet nu ikke helt
Vis hele sitatet...
Hmmm nu leste vel L0rdMel også på en "fakta side" og han kunne til overmål vise til hvilken "fakta side", noe du tydligvis ikke kan.
Så, vet nu ikke helt, jeg

Dude, "alkoholiserte drinker"?

[quote=Kaptein Snus]2 forskjellige hovedtyper absinth har jeg hørt, en med opium, og en med malurt./QUOTE]Absint med opium? Den må du nesten backe opp. Greit nok at absint og opium sikkert var en vanlig kombo (alle har sett "From Hell"), men Absint inneholdt aldri opium, så vidt jeg vet.
Hvor mye malurt er det egentlig tillatt pr. kg i absinth i Norge?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av ElekTron
trur det er veldig vanskelig å få med thujon.
må sikkert til amsterdam da :S
Vis hele sitatet...
De selger absinthe med malurt i de fleste europeiske land. Selv absinthen i Norge har malurt, om enn i små mengder. Jeg tror neppe de produserer thujon-fattig malurt noe sted, så hvis det finnes malurt så finnes det thujon.
Trådstarter
Sitat av Tias
De selger absinthe med malurt i de fleste europeiske land. Selv absinthen i Norge har malurt, om enn i små mengder. Jeg tror neppe de produserer thujon-fattig malurt noe sted, så hvis det finnes malurt så finnes det thujon.
Vis hele sitatet...

hmm. det er det sikkert, kan ikke så mye om sånt der
sikkert phet nok å prøve den de selger i norge. bare for å teste
om det er noe bra.


EDIT: og felix poker, det er jeg som leste feil.

det var polulært for det meste i paris, men ble laget først
av en kar i sveits:
"Absint ble først laget av Pierre Ordinaire, en fransk lege bosatt i Sveits (3, 6, 7). Han solgte oppskriften til M. Pernod i 1797, som startet med omfattende produksjon. Rundt 1840 ble blanding av malurt og vin populært blant franske soldater som deltok i krigen i Algerie."
Sist endret av ElekTron; 1. juni 2006 kl. 00:41.
En kis jeg kjenner sier man kan bli dopa på å ta en spiseskje og ha absinth i den og varme med lighter, men det er sikkert bare kødd ellers så har han vel brukt noe hælvetes sterk absinth..
Trådstarter
Sitat av holabola
En kis jeg kjenner sier man kan bli dopa på å ta en spiseskje og ha absinth i den og varme med lighter, men det er sikkert bare kødd ellers så har han vel brukt noe hælvetes sterk absinth..
Vis hele sitatet...
lurer på hvordan han kan bli dopa bare ved å varme
opp absint i en spiseskje :S
Absinth skal drikkes på en spesiell måte.
Du kan få kjøpt en absinth skje. Her skal du legge en sukkerbit, varme den opp og helle absinth over eller noe.
Står bruksanvisng på min absinth skje, men den er ikke her nå.

Jeg fant, jeg fant: http://www.freakforum.nu/forum/showp...1&postcount=20
Trådstarter
hmm fett ^^
trur faktisk fattern har en sånn der absint-skje :S
tøffe mannen
Jeg drakk absinth i praha for ca. 4-5 år siden, men det smakte spylerveske med lakrissmak. Ikke spesielt godt, ikke merka jeg noe heller, for uten at jeg ble full.

Jeg drakk det på feil måte, blanda ut i noe blandevann. Det skal vel drikkes med vann og sukker, etc, der man tenner på toppen for å brenne bort giftstoffer. Tror ikke de selger orginal absinth i noen land lenger egentlig.

Jeg satte i allefall igjen en liter absinth på hotellrommet når jeg stakk, kanskje like greit, da to av tre spritflasker knuste i kofferten. Var pakka godt inn i gensere og andre klær i en rimelig hardplast koffert. De må behandle flytransport som stein eller spille fotball med de, i allefall jævla irriterende med en koffert full av spritdynka og kutta opp (pga. glasskår) klær. Litt nervøs når jeg gikk forbi tollen og, fordi det stinka litt sprit.
Trådstarter
Sitat av nle
Jeg drakk absinth i praha for ca. 4-5 år siden, men det smakte spylerveske med lakrissmak. Ikke spesielt godt, ikke merka jeg noe heller, for uten at jeg ble full.

Jeg drakk det på feil måte, blanda ut i noe blandevann. Det skal vel drikkes med vann og sukker, etc, der man tenner på toppen for å brenne bort giftstoffer. Tror ikke de selger orginal absinth i noen land lenger egentlig.

Jeg satte i allefall igjen en liter absinth på hotellrommet når jeg stakk, kanskje like greit, da to av tre spritflasker knuste i kofferten. Var pakka godt inn i gensere og andre klær i en rimelig hardplast koffert. De må behandle flytransport som stein eller spille fotball med de, i allefall jævla irriterende med en koffert full av spritdynka og kutta opp (pga. glasskår) klær. Litt nervøs når jeg gikk forbi tollen og, fordi det stinka litt sprit.
Vis hele sitatet...
oh shit.
hørtes ikke bra ut :S

+ flystransport er møkk. de spiller nesten fotball. de kaste koffertene
opp i den der tilhenger saken som de kjører til flyet. har sedd mange
som kaster koffertene utfor den der tilhengeren og bare kaster den oppå
på nytt igjen :S

men trur ikke absint skal blandes med vann ?
sukker iallefall av det som står her i tråden.
Sitat av nle
Det skal vel drikkes med vann og sukker, etc, der man tenner på toppen for å brenne bort giftstoffer.
Vis hele sitatet...
Absint inneholder ingen "giftstoffer", bortsett fra alkohol og thujon. Prosessen med å tenne på absinten har ingen ting med giftstoffer å gjøre.

Sitat av nle
Tror ikke de selger orginal absinth i noen land lenger egentlig.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "orginal absint"? Den absinten som selges rundt om i verden ligner stort sett veldig på den som en gang var så populær blant kunstnere og andre mer eller mindre suspekte personligheter. Den eneste forskjellen er at noe av dagens absint inneholder mindre konsentrasjoner av malurt (thujon), hvilket ikke vil ha mye å si da malurt ikke inneholder veldig mye thujon uansett, og thujon ikke er på langt nær så psykoaktivt som alkohol og effekten av thujonen vil bli overskygget av alkoholrusen.
En kompis som vist skulle kjøpe Abisnth til meg på Kreta, om dette selges der vet jeg ikke, men lå vistnok på 60% , kanskje noe over.
Noen som vet om dette stemmer ?
Sist endret av yeey?; 1. juni 2006 kl. 22:44.
Sitat av yeey?
En kompis som vist skulle kjøpe Abisnth til meg på Kreta, om dette selges der vet jeg ikke, men lå hvist på 60% , kanskje noe over.
Noen som vet om dette stemmer ?
Vis hele sitatet...
Du får krysse fingra & håpe han ikke blir busta. Drekke med over 60% går under narkoloven.
Sitat av Basme
Du får krysse fingra & håpe han ikke blir busta. Drekke med over 60% går under narkoloven.
Vis hele sitatet...
Ja, er fullt klar over dette, vet ikke helt om han er det, men men, spurte aldri om han ville kjøpe, så får håpe at han vet dette. Ellers skal jeg prøve å informere han.

Men , hørtes det ut som om det virket sannsynligt at det kunne være Absinth ?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitter med en flaske Absente her nå. Det er så vidt jeg kan tyde en fransk produsert abinthe, og flasken heter Absente. Fransken min suger, 2 fransk timer på VGS var nok for meg..
Anyway, Flasken er 1 dl 55% og inneholder 1,5% absinthe, og så vidt jeg forstår er det noe plante greier oppi der også..

Flasken koster 75kr for 1 dl (svindyrt) også har de en til type som jeg ikke husker navnet på, men er på 5 dl og koster 3(øh?)69?kr. Jeg har smakt den èn gang, men synest den var altfor bitter på smak, så jeg har akkuratt fått polet til å bestille inn 7,5 dl flasker med denne Absente.

Jeg pleier først ta en shot, før jeg blander en liten mengde vann på flasken, og tilsetter litt sukker perler. Da tar den bort litt av bitterheten og den smaker mye bedre, synest jeg ihvertfall.
Men husk det er snakk om små mengder vann og ikke så altfor mye sukker, 1 dl kan lett bli fort utvannet.
Sist endret av spQ; 7. juni 2006 kl. 14:29.
så på TV3 her en dag, der prøvte de å brenne absinth på 50% så 50% finnes nok i norge :P
Har ganske morsom historie i forbindelse med Absinthe. Vi var på klasse tur i Tyskland og gjorde ikke annet enn å drikke dagen lang. Skulket skolen og kjøpte en kasse pils til nesten ingen ting. Vi ble dessuten spurt hver eneste gang vi satte foten inn hos gjestefamilien om vi ville ha en øl. Noen ble direkte sjenket. En dag fikk en i tysklassen høre av faren til han han bodde hos at han burde prøve Absinthe og at han kunne vise han hvor han fikk kjøpt det. Han var skeptisk, men når han fortalte det til meg sa jeg med en gang at en sånn skulle jeg ha. Viste egentlig ingenting om absinthe, bare det jeg hadde sett på "Euro Trip" og diverse andre filmer. Dagen etter kom han med flasken, lysegrønt innhold og en alkohol prosent på hele 85. Tenkte jeg skulle ta den med hjem å drikke den der, siden jeg ville kose meg så lenge jeg kunne med det gode tyske øllet. Vi tok Kiel fergen tilbake og drakk oss seff sanseløst drita på båten. Dagen når vi våknet og jeg skulle gå i land, følte jeg meg bare helt jævelig å ville hjem. Så bestemte jeg for å bare komme meg i land. Tanken av å bli stoppet i tollen hadde aldri slått meg. Jeg hadde tilsammen: 30 bokser snus, 0.5 liter absinthe, en flaske vin og kanskje 7 halvlitere med øl. Så jeg ventet ikke på de andre bare tok kofferten min og gikk land sammen med alle gamlingene.

Når jeg nesten var ved utgangen. Vinket store tolleren meg inn til siden over alle. I det øyeblikket følte jeg egentlig bare at alt var slutt. Jeg trillet kofferten min inn på det lille siderommet og sa bare med en gang: "Skal jeg bare åpne her?" Tolleren så på meg og svarte: "nei". Kunne ikke helt skjønne det. Så begynte han å stille masse spørsmål. Vet du hva kvoten er? Har du noe sprit? Tobakk? osv osv.. Jeg holdt meg ganske rolig men tror jeg faktisk var litt full fra dagen før. Jeg forklarte at vi hadde vært på klassetur og det var veldig strengt, at vi ikke hadde fått drikke osv. Sa at jeg ikke hadde med noe, bare 5 bokser snus, men de hadde jeg med fra Norge. La også til at jeg bare var 17

Til slutt sa jeg bare at jeg hadde dårlig tid og om han ville gå gjennom skittentøyet mitt måtte han gjøre det nå. Da sa han bare at det var greit og lot meg gå.
Følte meg lettet når jeg gikk ut, men det var ikke før dagen etter det virkelig gikk opp for meg hva som hadde skjedd.

Hva kunne jeg forventet i straff hvis jeg hadde blitt tatt? Vet at sprit over 60% regner som narkotikum. + Alt det andre jeg hadde med.

Dagen etter det igjen måtte en gother på skolen ødelegge for meg og forklarte at det bare fantes "skikkelig" Absinthe i et land i Europa, mens jeg fortalte historien min skolegården. Nedtur : (

Et fint bilde:

http://www.home.no/burningburritos/abs.JPG
Sist endret av J0ppe; 7. juni 2006 kl. 19:17.
Sitat av Kaptein Snus
2 forskjellige hovedtyper absinth har jeg hørt, en med opium, og en med malurt.
Beste absinthen er å finne i Praha, Amsterdam og østblokk-land.f
Vis hele sitatet...

Har også hørt snakk om Opium i absinth. Det er vistnok opiumen som skal gi halliser. Selv om jeg mener opium ikke er et psykadelisk stoff lrns

Ser man derimot på Czechabsinth.com står det at malurten gir absinthen sine "well known hallucinogenic effects". Løgn det noen av dere sier? (tjekkisk side, ja jeg vet)


feeverte.net finner jeg dette:
Lanier notes that the drink was reputed to cause "an effect similar to that of opium or cocaine"(23). Oscar Wilde, another absinthe enthusiast, explains, "The first stage is like ordinary drinking, the second when you begin to see monstrous and cruel things, but if you can persevere you will enter in upon the third stage where you see things that you want to see, wonderful curious things"(Conrad vii-ix). Wilde goes on to explain how, during this third stage, he imagined tulips and simultaneously felt them brushing against his shins.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
Sitat av J0ppe

http://www.home.no/burningburritos/abs.JPG
Vis hele sitatet...
w00t.
Du må jo være verdens lykkeligste mann ser jeg
betalte for snusen og drikken ?
Har ikke lest alt, fordi jeg ble sur i opprør av første siden...

Skal du lage en slik tråd burde den være korrekt!

absinth er fra 50%-70%

Jeg har kjøpt med meg noen liter selv fra tsjekkia, 70%, og jeg advarer.. Vær forsiktig! hvis dere ikke er mange som deler, lønner det seg ikke med halvlitersflasker..! dere kan fortere enn du tror, ende med å burde vært på sjukehus.. 250 ml. er fort nok!

Ikke kjøp den som ser mest fresh ut i designet, de som også smaker best har ett gammelt look.. det smaker av anis (som lakris) hvis den er riktig.. Normalt innhold av thujon er 10 mg/l, og det er ikke bedre effekt av å kjøpe noe med mer.. dette er som jeg har lest bare salgstricks...

Kjøp gjerne med absinth skje, eller så kan vanlig skje også brukes...
Ha på en sukkerbit, hell over absinth, tenn på og la den brenne til den slukker.. så har du det oppi shoten og blander.. drikk!

Fly til Praha koster vel 298,- med norwegian air på en god dag.. bli noen dager der nede, og drikk så det suser! fullt liv ved rynèk (hovedplassen) hver dag, ellers i nærområdet også.. Ta noen bilder av katedralen, og reis hjem med full koffert... (hvis du tør?)

-Ellers så går det ofte turer til øst-europa, der du får kjøpt.. en busstur koster noen tusen, men du får med deg mye opplevelse, og sjansen for at tollere stopper organiserte turer er lik null..!

Absinthen som er å få kjøpt i norge gir visst også sterke virkninger har jeg hørt, men det er selvfølgelig ikke thujon i det...
Sitat av ElekTron
w00t.
Du må jo være verdens lykkeligste mann ser jeg
betalte for snusen og drikken ?
Vis hele sitatet...
Snusen kostet ca 20 kroner boksen. Absinthen 21 eller 28 euro, husker ikke
Trådstarter
Sitat av J0ppe
Snusen kostet ca 20 kroner boksen. Absinthen 21 eller 28 euro, husker ikke
Vis hele sitatet...

det var da aldeles billig
ut i fra denne etiketten, noen som kan fortelle hva den inneholder ? 70% absint
Bilde
Hvor får man tak i malurt, og kvann?
Apoteket(!) hvertfall malurt.. kvann vet jeg ikke hva er engang, men regner med det er en urt så den er nok på apoteket å finne den også..
Bah, fikk BLÅ 80% absinth.
Antar det ikke er så mye Thujon i den ?
Trådstarter
Sitat av yeey?
Bah, fikk BLÅ 80% absinth.
Antar det ikke er så mye Thujon i den ?
Vis hele sitatet...
det vet vel ikke vi?
Farge har da ingenting å si.. lol