Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5143
Trafikkspørsmål, rett og slett. Kom i denne situasjonen idag, ble usikker.

http://img239.imageshack.us/img239/2696/utennavn1od.th.jpg

Håper på hjelp.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Dette er vel en situasjon hvor alle i utgangspunktet har vikeplikt. Normen er vel da at man skal la eventuelle "myke trafikanter", som f.eks syklister, få kjøre først. Er det tre biler må man vel egentlig bare kommunisere litt og bli enige om at én kjører først.
Gul skal kjøre først, for rød kan ikke svinge før blå har kjørt, og blå har vikeplikt for gul. Hvis rød ikke hadde blinket til venstre skulle han ha kjørt først

Det er sjeldent at du finner slike kryss uten lys, stopp eller vikepliktskilt
Trådstarter
Kirkebakken i Hamar, for de som lurte.
Gul -> Blå -> Rød. Rød skal jo svinge, så han har vikeplikt for alt og alle i den retningen han svinger uansett. Det betyr at gul kan kjøre. Etter at gul har kjørt, har ikke blå noen å vike for lenger, så han kan kjøre. Så er det rød sin tur.
Det er et slikt kryss på Ørlandet også
Haha, kirkebakken pleier skape noen tricky situasjoner... Har hatt et par nestenulykker der selv...

Men er faen ikke sikker i den situasjonen..
Ikke for å start en liste tråd men er en slik kryss i trondheim og. ved sol siden for de som lurte..
Her gjelder det egentlig bare å vær frekkest. Hvis han som du har vikeplikt for venter for han andre tar bare du å peiser på.
Det er i slike kryss det skulle vært rundkjøring. ikke i alle andre tullete bakgater.

Hadde Mesta orket å satt opp 2 vikepliktskilt hadde problemet vært løst. noen ganger tror jeg de folka gror fast
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
A har vikeplikt for C, sidan A får C på si høgre side.
C har vikeplikt for B, fordi B er på C si høgre side.
B har ingen på si høgre side, og kan kjøre.

Så:
B-C-A

Om ein skal svinge eller ikkje har ingenting å sei. Tingen her er høgreregelen: ein har vikeplikt dersom ein ved å kjøre har eller får nokon på si høgre side.

Sitat av VanDeGraaff
Det er i slike kryss det skulle vært rundkjøring. ikke i alle andre tullete bakgater.

Hadde Mesta orket å satt opp 2 vikepliktskilt hadde problemet vært løst. noen ganger tror jeg de folka gror fast
Vis hele sitatet...
Kva problem? Bruk høgreregelen! Det er faktisk fullt mogeleg å løyse uavhengig av rundkøyring, vikepliktskilt o.l, ved hjelp av lova.
Enn om det står en bil i hver av innkjørselene, og ingen skal svinge? da har alle vikeplikt for alle, og du kan ikke gjøre noe uten å bryte trafikkreglene!
Trådstarter
Sitat av slashdot
A har vikeplikt for C, sidan A får C på si høgre side.
C har vikeplikt for B, fordi B er på C si høgre side.
B har ingen på si høgre side, og kan kjøre.
Vis hele sitatet...
B har vel helst en bil ved siden av seg han også?
Alle bilene på bildet har vikeplikt for hverandre, men, siden B ikke skal svinge, og de andre skal, er det bil B som har forkjørsrett her.
Sist endret av DryYouTear; 18. mai 2006 kl. 13:47.
BCA - om B er våken riktignok
Dette blir nesten litt patetisk. Dette er da en hverdagssituasjon, og helt elementært i førerundervisningen. En viktig regel, er at man har vikeplikt for kjøretøy som er i kryss/rundkjøring. Så man kan vel si at det er første mann til mølla, deretter går vikepliktsreglen sin gang.
Jeg ville sagt c a b

A kjører ut i veien med blinklys på og markerer at han skal til venstre, B får da ikke til å kjøre rett fram ergo må han vente. Bil C derimot kjører rett fram, deretter tar bil A svingen og Bil B kjører så snart bil A ikke blokkerer veien.
Sitat av VanDeGraaff
Hadde Mesta orket å satt opp 2 vikepliktskilt hadde problemet vært løst. noen ganger tror jeg de folka gror fast
Vis hele sitatet...
Hehe, ja Mesta kan det der med å lage rot i trafikken.
Hadde oppkjøring sist uke(fikk lappen!)under turen sa sensor på et sted jeg nesten ikke hadde kjørt før at jeg skulle kjøre til Bergen over en bro(husker ikke hvilken han nevnte men jeg kan altså ikke navnet på byens broer(bor utenfor bykjernen i det tidligere Fana))
Jeg valgte da det feitet hvor det sto Bergen på skiltbroen over.
Da kom det fra sensor:
"Øy, vet du ikke at det er feilskiltet her din strile? Du må bruke det andre feltet for å komme til bergen sentrum!"

Man må altså vite om feilskiltingen i bergen for å finne fram, fungerer ikke skiltingen da mot sin hensikt?
Og til trådstarter, her hadde det vært kjekt med vikepliktskilt ja, alle har egentlig vikeplikt i denne situasjonen.
Gratulerer! jeg skal kjøre opp den 30.mai (traktor).

Den store flommen herja jo aller mest her i Åfjord. Arnevikbrua som ble vasket vekk ligger i Åfjord (det var da Carol Ciecka kjørte utti stryket og druknet)

http://img346.imageshack.us/img346/4071/arnevik9te.jpg

Det er satt opp en midlertidig militærbru, men siden den er smal er det også satt opp traffiklys. Ved den blå bilen i bakgrunnen står en av dem. du kan jo tenke deg når turistene kommer rundt svingen i 80km/t. Feite bremsespor!

Det var det en annen bru som hold på å kolapse, Mælanbrua. Der var det så kraftig strøm at når vannet traff brukaret fosset det mange meter til værs! Du kunne høre drønnet av svære kampesteiner som dundret forbi og slo sprekker i brukaret. Så da satte de en feit Mesta-mann til å passe på at det ikke var noen som kjørte over. Her kan jeg nevne an det bl.a. kjørte over en lastebil med 60tonn stål mens han satt der...

Se her for bilder: http://www.fosna-folket.no/incoming/article612093.ece

http://img328.imageshack.us/img328/2359/flomstaven6hh.png

Det er huset mitt du ser i bakgrunnen der! Den innsjøen dere ser er vanligvis bare ei lita elv!
Sist endret av VanDeGraaff; 18. mai 2006 kl. 22:13.
slashdot: b har jo a på sin høyre side.. men siden a må vike for c er jeg helt enig i rekkefølgen din.. måtte bare påpeke det at han har en på høyre side
flere slike kryss på lillehammer... jeg kjører som regel først :P
Dette er enkelt... B og C er større enn A... Og ingen av sjåførene kan reglene... Så A må vente til sist... B kjører først, fordi C har vikeplikt ;D
Velkommen til nFF alien!
Egentli så kunne det og vært at A kjører først, for gul har jo vikeplikt for rød, men rød har jo oxo vikeplikt når han er på vei inn i krysset. Så det blir Rød, gul. blå Min meining
A kjører først fordi han har uzi på innern

men sånn helt realistisk, så tror jeg det ville ha blitt til at den som er frekkest eller tenker kjappest kjører først, fordi:

A har vikeplikt for C, men strengt tatt ikke før han begynner å svinge... dvs at han kan kjøre ut i krysset og vente der. Det kan jo B også, som har vikeplikt for A, men det er vel mer naturlig å bli stående og vente der han står på bildet. C har egentlig vikeplikt for B, men jeg tror det ville ha blitt til at han venter til A er ute av krysset, og derfor kjører C først, så A, og så B.
Sist endret av atomet; 18. mai 2006 kl. 23:09.
Sitat av VanDeGraaff
Gratulerer! jeg skal kjøre opp den 30.mai (traktor).

Den store flommen herja jo aller mest her i Åfjord. Arnevikbrua som ble vasket vekk ligger i Åfjord (det var da Carol Ciecka kjørte utti stryket og druknet)


Det er satt opp en midlertidig militærbru, men siden den er smal er det også satt opp traffiklys. Ved den blå bilen i bakgrunnen står en av dem. du kan jo tenke deg når turistene kommer rundt svingen i 80km/t. Feite bremsespor!
Vis hele sitatet...
Takk takk Hvorfor tar du ikke personbillappen mens du først er igang?
Lykke til, lurt å legge seg noen timer tidligere enn vanlig kvelden før.

Er ikke kjent der du bor men virker da lurere å plassere trafikklyset før svingen?
Svingen er vel ikke uendelig lang?
Mestas snåle krumspring er foresten ikke noe nytt.
Så Norske Byggeklosser på tv igår, filmen er vel fra 70 tallet.
Der kjører en fyr bortover motorveien i 80 på en vei som er skiltet 80 hele tiden.
Så står en politidame og -mann på en rasteplass og måler fart uten å ta noen.
Den ene får en idé, drar frem et 10 skilt og holder det opp foran fyren som kommer kjørende. Han bråbremser og får bot for å kjøre i 12 km/t...
Da het det vel veivesenet men ellers har altså lite forandret seg...
et slikt kryss finner du også på jæren..
Jeg er bare 16, så jeg får nok ikke kjøre opp for bil ennå