Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1664
Her om dagen satt lå jeg i sengen og hørte på musikk og spilte litt playstation..Brått sovna jeg og våkna av musikk som jeg ville skru av..Istedenfor at jeg logga med av osv, så bare dro jeg ut hovedstrømledningen bak i pcen.. Dagen etterpå skulle jeg skru på pcen, alt så ut til å funke fett, men brått når jeg skal logge meg inn i Windows, kommer det opp bare et Windows XP tegn.. Det er ikke noen mulighet for å logge meg inn eller noe..

Prøvde F8, siste fungerende program (ellernoe) og forsøkte å starte den i sikkerhetsmodus, uten resultat...

Noen som har peiling på hva som er feil?

Edit: Dette er KRISE
jeg er ikke kyndig nok til å si hva som er galt. men kanskje kortslutning?

men stemmene i hodet mitt sier at sånn går det når man behandler tingene sine som dritt
hihi samme skjedde med gammel maskinen min... måtte instalere windows på nytt
Prøv å kjøre WinXP sin scandisk...chkdsk, heter det vel. Tror det kan kjøres fra gjennoppretningskonsollen. Eller tving den til å starte på nytt av idet den viser XP logoen i oppstarten. Da vil vanligvis chkdsk kjøre etterpå.

Eller så kanskje Windows CDn -> reparer er et alternativ.
hmm, rartt, gjort dette flere ganger, ikke skjedd noe med meg

Det jeg kan tenkte meg er at idet du dro ut kontakten brukte pcèn sentrale windows filer. Disse ble da skadet/ufullstendige. Hvis dette er tilfelle, kan det nok bli reparert ved å kjøre chkdsk.
Evt. reinstallere windows.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Å dra ut kontakten kan ha alvorlige følger, pc'en som mine foreldre og mindre søsken bruker ble infisert med virus. Den ville ikke starte windows, så de slo den av gjentatte ganger med power knappen.

Til slutt sa disken takk for seg, og den var relativt ny, jeg har gamlere disker jeg har brukt flittig som fremdeles funker uten noe feil.

Jeg husker å ha lest noe om at når man slår av maskinen på den måten (at man bare kutter strømtilførselen), så rekker ikke lesehodet i disken å plassere seg "trygt" igjen før selve plata i disken slutter å spinne. Noe som resulterer i at en luftpute som vanligvis er mellom lesehodet og plata forsvinner, og hodet tar ned i selve plata.
Sist endret av Dodecha; 10. februar 2006 kl. 12:51.
Hmm, så det eneste jeg kan gjøre er å formatere pcen? Fuck, jeg som hadde så mye shit jeg ikke har brent ut som backup HEEELT sikkert at jeg ikke kan gjøre noe som helst?
Sleng hdd'en din i en anna maskin for å se om den funker.
har du i det hele tatt lest hva folk har postet?
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Du MÅ jo ikke formatere for og installere windows på nytt?

Du kan jo installere windows i en annen mappe (så lenge du har nok diskplass) og kjøre checkdisk neste oppstart, og velge den "gamle" xp installasjonen?

Du kan jo også slenge HDD'en inn i en anna masking og kjøre checkdisck på den derfra.
Hadde disken vært ødelagt ville vel ikke maskinen bootet i det hele tatt?
maskinen kan boote selv om det er noen ødelagte sektorer på harddisken
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Huff... jeg har vel samme problem.. Vi er verter for noen dansere og sangere fra hv.russland... (De er faktisk litt fine ) Men ei av dem sover der "hoveddataen" står, og har bare dratt ut ledninger for å få ladet opp telefon og mp3 spiller, trolig også fordi man ikke kan sove i samme rom, pga støy..

Men uansett, jeg får ikke startet opp maskinen, hverken som sist fungerende innstilling, eller noen av sikkerhetsmodusene...


Jeg er ikke helt sikker på om den ene disken min rakk å bli helt full igjen, eller om det fortsatt er plass der.. men den disken som Xp er installert på er det fortsatt plass igjen på..

Hva gjør jeg? innstallerer på nytt på samme disken, men ikke overskrive?
Prøv å logg inn som Administrator, kanskje.
Jeg håper du tuller...

Kommer jo aldri så langt som til noen påloggingskjerm..
Sitat av alien_spiff
Jeg håper du tuller...

Kommer jo aldri så langt som til noen påloggingskjerm..
Vis hele sitatet...
Jeg håper du tuller...
Det går jo an å gå inn på administrator gjennom F8-tasten, da!
Hva med å sette inn en XP CD og prøve en reperasjon? Virker som noen av WINDOWS filene er skadd.
Sitat av goillum
Hva med å sette inn en XP CD og prøve en reperasjon? Virker som noen av WINDOWS filene er skadd.
Vis hele sitatet...
Her er en som ikke tuller...
▼ ... over et år senere ... ▼
Isteden for å lage en ny tråd, så rasker jeg opp en gammel en, siden mitt problem er ganske likt.
Et sekund etter XP loading skjermen, får jeg bluescreen, har ikke sjangs til å lese noe, bare registrerer at skjermen blir blå og så starter pc'n seg pånytt.

Jeg er klar over hva problemet er, det er noen sektorer på C: som er fubar, og jeg har klart å fikset disse med å kjøre scandisk en del 10-talls ganger den siste måneden, men nå er tydeligvis en sektor ødelagt som inneholder noen kritiske windowsfiler. Safemode funker like bra som normal startup, med andre ord dårlig.

Jeg har ikke anledning til å ta ut hardisken fra pc'n, siden den sitter i en laptop, bak hovedkortet, som har et skjermkort klistret på seg. Så jeg må få kjørt scandisk, uten å noen gang komme inn i windows ! Jeg har også XP plata, men hvordan jeg kan kjøre reperasjon er et mysterium !

Er det noen som kan hjelpe ?
Sitat av Same i Skauen!
Jeg håper du tuller...
Det går jo an å gå inn på administrator gjennom F8-tasten, da!
Vis hele sitatet...
Ett ord: LES.

Det står over at han har prøvd med F8 og at det ikke funker. Men har du prøvd å starte hdd'en i en annen datamaskin som nevnt over?
Oppstart via Windows CD, e for reparere, kjør chkdsk /r (repair - tror det skal være en bokstav til, men bare skriv chkdsk /? så kommer syntaksene du skal skrive og betydningen) eventuellt bootcfg /? og skriv et av forslaga - eller gjør som meg: En passe stor slegge, en siste trussel, og startern ikke da - greit, den hardisken skal f... til hardisk-helvete.
Prøvd å kjøre fixboot fra gjenopprettingskonsollen til XP? Er ikke sikker, men tror det skulle være en mulighet for at det hjelper.

Boot opp på XP-platen din og kjør gjenopprettingskonsoll.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Xasma
Ett ord: LES.

Det står over at han har prøvd med F8 og at det ikke funker. Men har du prøvd å starte hdd'en i en annen datamaskin som nevnt over?
Vis hele sitatet...
LES SJØL: du svarer jo på et gammelt spørsmål, ikke det nye
Ang laptop så prøv med live cd.feks ERD Commander 2005 liker jeg å bruke, da jeg ikke er spesielt linux kyndig. Med den starter du kun fra cd rom, og kan herje så mye med windows på c partisjon,eller annen partisjon som du bare vil.

Har brukt den med hell tidligere til diverse. Finner den som isofil på ca 160 mb, mener å huske jeg lastet den med et torrent program.
lykke til!
Gjør som paranoy sier, kjør kommandoen "chkdsk /R /F" fra windows recovery console. (Flekk i en windows CD og trykk "R" under installasjons-spørsmål, logg på rette windows installasjon og voilah).

Om dette ikke fungerer, så reinstallerer du windows i samme mappe (du kan velge å slette den gamle installasjonen).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ja jeg har samme problemet, Pc'en slår seg av når Windows Xp kommer opp på skjermen, kommer så opp Bluescreen. Xasma, jeg prøvde og skrive inn chkdsk og da kom det opp " skadene er uoverkommelige" vil det da si at Harddisken er gått til helvette ?
Jeg tillot meg å kikke i ordboka, og den svarte slik:

" Overkommelig = som en kan greie "

Det betyr at harddisken gjør narr av deg og bør ifølge meg sporenstraks hjelpes til helvete. Klarer'n å lirke fra seg at skadene er uoverkommelig, er den ikke på langt nok nær helvete som den burde vært.
OT: En gang jeg skrudde av pcen ved å holde inne av knappen i 5 sec så funka ikke harddisken mer nei :P anbefales ikke (uansett om jeg gjør det hver dag).