Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 7549
Jeg har i det siste gjort meg oppmerksom på kvaliteten på tekstene i dagens musikk. Er vel ikke bare i det siste at R&B og Rap musikken har handlet om sex, alkohol, kvinner og penger men en venninne tok turen innom temaet musikk ista.

Men akk ja, ble overrasket da faktisk flere nevnte Metallica under den sjangeren de kalte "bråk". Metallica er vel noe av det roligste man kan finne av den type rock nå er det ikke?

Dagens musikk og de siste årenes har vel veldig preget av datamaskiner og er vel for det meste datalagd alt sammen, det virker som flere og flere trekker vekk fra den tradisjonelle musikk med instrumenter for å slutte seg til data musikken.

Rocken nå til dags er jo kategorisert som skriking og bråk alt sammen, fra rock til det dypeste black metall, alt er bråk. Dette er noe som frustrerer meg fordi jeg er hører bare på dette.

Hva synes dere, går verden mer og mer bort fra musikk der det brukes instrumenter istedet for data?
Det er vel det samme problemet som da negerne i usa begynte aa spille blues..
Sitat av Trollsauen Vis innlegg

Hva synes dere, går verden mer og mer bort fra musikk der det brukes instrumenter istedet for data?
Vis hele sitatet...
Det brukes mere og mere data ja, men det gjør jo ingen ting så lenge det ikke går ut over kvaliteten på lyden

Rock blir sett på som skriking av noen ja, men det ble det jo før dataen kom ut også
Smak og behag.
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 01:21.
Det blir fler og fler muligheter å lage musikk på. Det betyr ikke at det ikke ennå lages musikk på "ordentlige" instrumenter. At du kritiserer musikk for å ha mer "data" og ubetydelige tekster er nøyaktig like meningsløst som når vennene dine kaller Metallica for bråk. Musikksmak er helt individuelt, samtidig som produksjonsmetodene til de som lager musikken er individuelle. Alt sammen er smak og behag.
Sist endret av ulldott; 19. oktober 2009 kl. 01:21.
Kanskje vi står overfor et paradigmeskifte som når 4 hårete gutter fra Liverpool gjorde ungdommen gal på begynnelsen av 60-tallet?

Come mothers and fathers
Throughout the land
And don't criticize
What you can't understand
Your sons and your daughters
Are beyond your command
Your old road is
Rapidly agin'.
Please get out of the new one
If you can't lend your hand
For the times they are a-changin'.

- Bob Dylan -
det meste av dagens musikk er ikke musikk men mer image!
Se på PCen som et nytt instrument. Hadde vi oppdaget el-gitaren i dag, hadde du kritisert den da?

Jeg syntes det er helt greit med "data lyder" det gir oss mye mer variert musikk. Selv hører jeg på metall, der å blir det brukt en del, og jeg må si at noen av disse lydene får hårene til å reise seg på ryggen.

Alt i alt, så syntes jeg det er greit at musikken utvikler seg på flere områder, techno ol er et fint eksempel på dette.
Sist endret av MikeHunt; 19. oktober 2009 kl. 01:28.
Jeg føler at innen musikk er det ikke hva folk velger å bruke som instrumenter som er det største problemet; for min del kan de lage det med trommer og guitarer - eller med synth og FLStudio, så lenge det er en viss musikalsk kvalitet over det de gjør.

Det som plager meg når det kommer til musikk er hvor trangsynte jeg føler mange i min alder på musikkgenre; og tar alt for lett alt under en kam. Dette gjelder da folk på begge sidene - mange rock og metall folk er absolutt ikke åpne mot å høre på Rap og hiphop mens mange trance og hiphop har samem syn mot rock og metall. Ja det finnes selvfølgelig visse genre som man ikke liker og noen band og sanger som ikke er for alle, men alt for mange tar alt under en kam. Type at de kanskje har hørt metallica og slipknot og derfor hater de alt metall og rock siden det de hørte med disse var bråkete; men til og med disse bandene har litt mer roliga sanger som jeg føler ofte folk kan sette seg ned å si "Okey de sangene der var fine, men resten er bare bråk".

Men føler ofte folkene som er anti-trance er de som er værre, der blir det fortslik at så fort de hører noe som minner on datalyder så slutter man å høre etter og vil ikke en gang prøve å like musikken.

Folk er rett og slett fordommsfulle mot musikk som ikke er innenfor de sin genre.
Vi har større variasjon i musikken enn vi noensinne har hatt, men populærmusikk, listepop, radiolister har alltid vært ensformige i sin egen tid. Man trenger bare å vite hvor man skal lete. Det finnes jo flusst av magasiner som omhandler rock, metal, gitar, undergrunn, trip hop, black metal.. etc etc
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg føler at innen musikk er det ikke hva folk velger å bruke som instrumenter som er det største problemet; for min del kan de lage det med trommer og guitarer - eller med synth og FLStudio, så lenge det er en viss musikalsk kvalitet over det de gjør.

Det som plager meg når det kommer til musikk er hvor trangsynte jeg føler mange i min alder på musikkgenre; og tar alt for lett alt under en kam. Dette gjelder da folk på begge sidene - mange rock og metall folk er absolutt ikke åpne mot å høre på Rap og hiphop mens mange trance og hiphop har samem syn mot rock og metall. Ja det finnes selvfølgelig visse genre som man ikke liker og noen band og sanger som ikke er for alle, men alt for mange tar alt under en kam. Type at de kanskje har hørt metallica og slipknot og derfor hater de alt metall og rock siden det de hørte med disse var bråkete; men til og med disse bandene har litt mer roliga sanger som jeg føler ofte folk kan sette seg ned å si "Okey de sangene der var fine, men resten er bare bråk".

Men føler ofte folkene som er anti-trance er de som er værre, der blir det fortslik at så fort de hører noe som minner on datalyder så slutter man å høre etter og vil ikke en gang prøve å like musikken.

Folk er rett og slett fordommsfulle mot musikk som ikke er innenfor de sin genre.
Vis hele sitatet...
Føler meg truffet nå :P

Grunden til at det ikke frister å høre på metall/ rock er rett og slett for det jeg ikke liker den type musikk.

Men jeg ser den, at hvis jeg gir det en sjanse så kanskje jeg finner noe som fenger for meg.
Er bare kjipt å rote igjennom mye musikk som jeg syns er dritt bare for å se om jeg finner noe jeg liker for å utvide musikksmaken litt.
Det er det man har radio til :P
Sitat av Franks Vis innlegg
Er bare kjipt å rote igjennom mye musikk som jeg syns er dritt bare for å se om jeg finner noe jeg liker for å utvide musikksmaken litt.
Vis hele sitatet...
ELLER, du kan spørre en som har hørt rolige sanger fra slike band.
Jeg så at Slipknot ble bragt opp som eksempel på voldsom musikk, da kan jeg komme med et eksempel på rolig musikk fra Slipknot: Slipknot - Vermillion Pt. 2
Eller så har andre folk prøvd å vise meg det før uten å lykkes?
Jeg er ikke eplekjekk nei...

Har gitt sangen din en kjangse og syns den var sånn nogen lunde, akkurat nå orker jeg ikke å ofre så mye på den, men jeg skal høre den på nytt i morgen og gi den en OBJEKTIV anmeldelse.
Som sang til å sove til, eller bare slappe av/ta en pause fra "bråket", må jeg si den er på toppen av stigen, for min del. Men, musikksmak generelt sett er jo som det har blitt påpekt tusen ganger her på forumet, helt individuelt. Man kommer uansett ingen vei med å diskutere musikksmak.
Min personlige mening i dette emnet, er at dagens musikk er laget for kommersiell suksess, noe som gjelder største parten av all musikk nå til dags.

"Back in the 80's arrogance was backed up with skill" - Er ett sitat jeg liker.

All "god" (ny) musikk har røtter fra 80'tallet, eller før (du finner selvfølgelig unntak). Jeg liker alle sjangre med musikk, klassisk, neoklassisk, metal og noe Pop/rap.. Men musikken har forandret seg fra det og være unik og noe nytt, til lettfordøyelig generisk musikk.

Det er en forandring jeg ikke liker, siden ingenting er mer morsomt enn og sette seg ned og høre på musikk, virkelig høre på musikk, som er teknisk avansert og unik. Sangen er aldri helt den samme siden du alltid oppdager noe nytt som under melodier, harmonier osv.

Si dagens populære metal band, de har ikke noe nytt og komme med. Det går stort sett i de samme riffene og breakdowns, det blir rett og slett kjedelig etterhvert.

Jeg savner musikk som er laget med ekte følelser, ikke jakten etter kommersiell suksess.



Note: Dette er min personlige mening hvis jeg ikke har fått presisert det tydelig nok.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Min personlige mening i dette emnet, er at dagens musikk er laget for kommersiell suksess, noe som gjelder største parten av all musikk nå til dags.

"Back in the 80's arrogance was backed up with skill" - Er ett sitat jeg liker.

All "god" (ny) musikk har røtter fra 80'tallet, eller før (du finner selvfølgelig unntak). Jeg liker alle sjangre med musikk, klassisk, neoklassisk, metal og noe Pop/rap.. Men musikken har forandret seg fra det og være unik og noe nytt, til lettfordøyelig generisk musikk.

Det er en forandring jeg ikke liker, siden ingenting er mer morsomt enn og sette seg ned og høre på musikk, virkelig høre på musikk, som er teknisk avansert og unik. Sangen er aldri helt den samme siden du alltid oppdager noe nytt som under melodier, harmonier osv.

Si dagens populære metal band, de har ikke noe nytt og komme med. Det går stort sett i de samme riffene og breakdowns, det blir rett og slett kjedelig etterhvert.

Jeg savner musikk som er laget med ekte følelser, ikke jakten etter kommersiell suksess.



Note: Dette er min personlige mening hvis jeg ikke har fått presisert det tydelig nok.
Vis hele sitatet...
Syns du burde teste det nye albumet til infected mushrooms

Med bakgrunn på dette utsagnet "Det er en forandring jeg ikke liker, siden ingenting er mer morsomt enn og sette seg ned og høre på musikk, virkelig høre på musikk, som er teknisk avansert og unik. Sangen er aldri helt den samme siden du alltid oppdager noe nytt som under melodier, harmonier osv.

Si dagens populære metal band, de har ikke noe nytt og komme med. Det går stort sett i de samme riffene og breakdowns, det blir rett og slett kjedelig etterhvert.

Jeg savner musikk som er laget med ekte følelser, ikke jakten etter kommersiell suksess.
Sitat av Franks Vis innlegg
Jeg savner musikk som er laget med ekte følelser, ikke jakten etter kommersiell suksess.
Vis hele sitatet...
Se filmen Stardust [Eventyr film], forså å høre på sangen som kommer under rulleteksten.
sangen ble laget for filmen.

Jeg fikk en sykt god opplevelse. Ganske ubeskrivelig.
Når en svensk fyr som kaller seg for Basshunter, kan slippe unne med å selge flere låter med nøyaktig samme melodi i bakgrunn men bare annerledes tekst i hver sang, ja da er det håp for enhver med FL studio og mye fritid.

Det er tydelig at kvantitet går foran kvalitet om dagene, og også å klemme mest mulig glamour modeller inn i musikkvideoene. De samma jentene hele tida.. akkurat som at vi bare har ett modellbyrå i hele landet eller no. Linni Meister og Aylar Lie er kjente gjengangere.

Men ja, når Basshunter kan klare det, da kan alle med en pc klare nøyaktig det samme.

Han har bare vært jævlig heldig, fordi han kjenner en bot som heter Anna, hon kan banna og banna dej så hårdt ..


Ikke la meg starte med hva norsk rap har blitt engang.. "hvor erru bor hen aaaaaaa???"

Helt utrolig at folk hører på denne søpla, og bruker penger på det til og med!!
Sitat av Franks Vis innlegg
Syns du burde teste det nye albumet til infected mushrooms
Vis hele sitatet...
Faktisk, sitter og hører på en sang nå. Utrolig interessant konsept, liker det jeg har hørt hittil meget godt! Mye som skjer rundt om i musikken som ikke gjør den plain og kjedelig.
Sitat av Athena Vis innlegg
Når en svensk fyr som kaller seg for Basshunter, kan slippe unne med å selge flere låter med nøyaktig samme melodi i bakgrunn men bare annerledes tekst i hver sang, ja da er det håp for enhver med FL studio og mye fritid.

Det er tydelig at kvantitet går foran kvalitet om dagene, og også å klemme mest mulig glamour modeller inn i musikkvideoene. De samma jentene hele tida.. akkurat som at vi bare har ett modellbyrå i hele landet eller no. Linni Meister og Aylar Lie er kjente gjengangere.

Men ja, når Basshunter kan klare det, da kan alle med en pc klare nøyaktig det samme.

Han har bare vært jævlig heldig, fordi han kjenner en bot som heter Anna, hon kan banna og banna dej så hårdt ..


Ikke la meg starte med hva norsk rap har blitt engang.. "hvor erru bor hen aaaaaaa???"

Helt utrolig at folk hører på denne søpla, og bruker penger på det til og med!!
Vis hele sitatet...
Den botten møtte han på en chatte side, garantert.


så jeg er så dårlig til å rappe altså :P

Sitat av Zolantor Vis innlegg
Faktisk, sitter og hører på en sang nå. Utrolig interessant konsept, liker det jeg har hørt hittil meget godt! Mye som skjer rundt om i musikken som ikke gjør den plain og kjedelig.
Vis hele sitatet...
Kult å se at du liker det! er veldig mange som ser ned på den type musikk, uten bedre grunnlag enn at det er narko relatert, noe jeg ikke helt greier å se.

Ikke bare er det mange fete lyder og melodier som passer harmonisk sammen i sangene dems, men hele greia er dritbra!
Konseptet mm som du sier!
ble forelsket i det albumet etter første gang jeg hørte på det :P
Og sant skal sies, så var jeg ikke noe spesielt fan av techno før, helt til jeg kom over infected
Infected er vel mer regnet som psytrance, ikke techno.
vet, men jeg ser på det som en sjanger innen for techno og trance og techno er det samme for meg :P
(har ikke så veeldig stor peil på sånne ting nei)
Sitat av Franks Vis innlegg
er veldig mange som ser ned på den type musikk, uten bedre grunnlag enn at det er narko relatert, noe jeg ikke helt greier å se.
Vis hele sitatet...
Det lyser faktisk opp ganske tydelig.
Jeg vil heller egentlig ikke kalle det narko relatert, men heller mere preget av psychedeliske "greier".

Så fort man setter seg inni det, kommer det lettere frem =)
Hvordan kan en musikksjanger lyse opp narkotika?

Jeg vet at det er ofte brukt på rave og sånne ting, men de spiller jo techno på vanlige utesteder også ?

I tillegg så kan ikke sjangeren noe for at at gjeng med narkiser syntes at det var bra musikk når det ble introdusert.

Jeg tror det hele bare er fordommer.

Fordommer som gjør at foreldre kan bli redde bare for det barnet dems hører på en litt anderledes musikk, blir for dumt spør du meg...
Sitat av Athena Vis innlegg
Når en svensk fyr som kaller seg for Basshunter, kan slippe unne med å selge flere låter med nøyaktig samme melodi i bakgrunn men bare annerledes tekst i hver sang, ja da er det håp for enhver med FL studio og mye fritid.

Det er tydelig at kvantitet går foran kvalitet om dagene, og også å klemme mest mulig glamour modeller inn i musikkvideoene. De samma jentene hele tida.. akkurat som at vi bare har ett modellbyrå i hele landet eller no. Linni Meister og Aylar Lie er kjente gjengangere.

Men ja, når Basshunter kan klare det, da kan alle med en pc klare nøyaktig det samme.

Han har bare vært jævlig heldig, fordi han kjenner en bot som heter Anna, hon kan banna og banna dej så hårdt ..
Vis hele sitatet...
Du glemmer kanskje at det knapt snart er 30 år siden punk-band ble kritisert for nøyaktig deg samme, der de sto å hamret tre faste gitargrep mens en vokalist stod å skrek.. Det eneste som tilsynelatende ble endret for hver låt var hva og hvordan det ble skreket.

Sitat av Athena Vis innlegg
Ikke la meg starte med hva norsk rap har blitt engang.. "hvor erru bor hen aaaaaaa???"

Helt utrolig at folk hører på denne søpla, og bruker penger på det til og med!!
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg innrømme at det av norsk rap som havner på topplistene kun er kommerst crap, men heldigvis representerer ikke Erik og Kriss eller Karpe Diem norsk rap på noen måte. Vi har geniale artiser som Gatas Parlament, Herreløse, Puumba, BreakNecks og flere som sammen drar snittet oppover..


Poenget mitt er at selvom det finnes mye drit, betyr ikke det at noe er forandret.. Hver generasjon hadde sin drit, og sine lysglimt...
Sitat av Athena Vis innlegg
Ikke la meg starte med hva norsk rap har blitt engang.. "hvor erru bor hen aaaaaaa???"

Helt utrolig at folk hører på denne søpla, og bruker penger på det til og med!!
Vis hele sitatet...
Og du har selvfølgelig hørt på annen norsk rap enn de som innimellom treffer VG-lista? Dersom man baserer en tids musikalske kvalitet på en hitlistevurdering og blir skuffet over kvaliteten fordi man ikke liker denslags pop-basert musikk er det strengt tatt ikke verre enn å gå etter egne preferanser. Kanskje man da ser at det ikke nødvendigvis er så dårlig som man skal ha det til. Alle tidsepoker har forskjellig kvalitet i musikken sin, det er jo ikke slik at alt som kom ut pre 1980 var episk.
Sitat av Franks Vis innlegg
vet, men jeg ser på det som en sjanger innen for techno og trance og techno er det samme for meg :P
(har ikke så veeldig stor peil på sånne ting nei)
Vis hele sitatet...
Ok, metal og country er det samme for meg. Det er jo gitarer begge to jo!


edit: morragrettent oppgulp fjernet..
Sist endret av fetter; 19. oktober 2009 kl. 09:14.
Jeg hater norsk rap fordi det lukter så wannabe wiggers av det.. Det høres så teit ut når de skal prøve å herme etter amerikanerne, og rappe om f.eks hvordan det var å vokse opp "in the føkkings ghetto, in the hood, inni Oslo, yo gangztas mothafuck shit" og blande inn masse amerikanske ord og prøve så godt de kan å holder det "dirrrrty".

Jeg blåser i om hvem det er og hvor lenge de har vært i bransjen, det høres helt teit ut uansett, ihvertfall når rapperne har dialekt. Dessuten krever rap NULL talent!

Kan man snakke, så kan man også rappe. Unntatt få unntak slik som f.eks Busta Rhymes, som kan rappe fortere enn lysets hastighet.


Norsk rap er latterlig og flaut.
nei.. feil. norsk rap som selger er latterlig og flaut(bortsett fra klovner som faktisk solgte litt).
mye fet norsk hip-hop ute og går.. både nå og tidligere(pen jakke, nils m/skills, klovner, gatas++). men alt drit som selges til fjortis jenter og gutter, det er så trist, så teit, så... DÅRLIG! og det er de som kjøper musikk i skala som gjør det listeplassert.

men over til førstepost:
ja, det er sånn at "data" tar mer og mer marked. og det kommer til å fortsette. eller i hvertfall produksjonene kommer til å bli mer digitaliserte. pop og r&b sjangerene kommer ikke til å dra inn musikere i studio for å legge lyd.(ja, det er masse som er lagt digitalt allerede, men gi det litt tid så er det ikke igjen en eneste "ekte" lyd)
men, så lenge det finnes folk tror jeg at kompiser kommer til å samles i garasjene og jamme sammen. fordi det er det som driver mange musikere, det at det er gøy å spille sammen(selv om det også er gøy å spille gitar alene også). rock kommer til å overleve! (i hope)

og det at rock er bråkete.. nei, da vet ikke folk hva rock er. kings of leon er rock, madrugada er rock, beatles er rock. ingen av dem er bråkete.
metal derimot, det kan oppfattes som bråkete. men er ikke det en bra ting? da slipper man at musikken søples til av wannabe's ++ og står igjen med en kjærne som liker det dem hører...


(sorry for rotete post, noen ganger tenker jeg mer enn det jeg klarer å skrive..)
Det kan jo også nevnes at musikken som ligger på VG-lista, eventuelt bare på salgslistene, ikke engang er en liten brøkdel av all musikken som blir laget nå til dags ettersom musikk har blitt mer og mer tilgjengelig for hvermannsen å produsere.. ergo kan man ikke egentlig si at det er representativt for "musikken idag"... kanskje heller "mainstream musikk idag"
Sitat av fetter Vis innlegg
Ok, metal og country er det samme for meg. Det er jo gitarer begge to jo!


edit: morragrettent oppgulp fjernet..
Vis hele sitatet...
som du ser så har jeg ikke så veldig stor peiling.
Da kan jo du kanskje opplyse meg isteden for å være frekk
Noen kan si at rock/metal er bråk, men for andre er det kunstverk.
Å ha en så grov å rå stemme å kunne screame er en begavet kunnskap.

Vi som er rock/metal entusiaster kan også kalle rap/hiphop for bråk, rett og slett fordi musikken ikke er noe vi liker.
Blues kan også være bråk i andre sine ører.
Sist endret av Ondskap; 19. oktober 2009 kl. 13:36.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Min personlige mening i dette emnet, er at dagens musikk er laget for kommersiell suksess, noe som gjelder største parten av all musikk nå til dags.

"Back in the 80's arrogance was backed up with skill" - Er ett sitat jeg liker.

All "god" (ny) musikk har røtter fra 80'tallet, eller før (du finner selvfølgelig unntak). Jeg liker alle sjangre med musikk, klassisk, neoklassisk, metal og noe Pop/rap.. Men musikken har forandret seg fra det og være unik og noe nytt, til lettfordøyelig generisk musikk.

Det er en forandring jeg ikke liker, siden ingenting er mer morsomt enn og sette seg ned og høre på musikk, virkelig høre på musikk, som er teknisk avansert og unik. Sangen er aldri helt den samme siden du alltid oppdager noe nytt som under melodier, harmonier osv.

Si dagens populære metal band, de har ikke noe nytt og komme med. Det går stort sett i de samme riffene og breakdowns, det blir rett og slett kjedelig etterhvert.

Jeg savner musikk som er laget med ekte følelser, ikke jakten etter kommersiell suksess.



Note: Dette er min personlige mening hvis jeg ikke har fått presisert det tydelig nok.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg seriøst anbefale deg å lytte til noen skikkelige Trance låter. Er helt utrolig hvor mye nytt jeg oppdager vær gang jeg hører en låt, og hvor herlig det er å høre samspillet og harmoniene mellom alle lydene. For meg, finnes det ikke musikk som klarer å bringe fram ekte følelser mer enn denne
Sitat av fetter Vis innlegg
Ok, metal og country er det samme for meg. Det er jo gitarer begge to jo!
Vis hele sitatet...
Country og danseband er en mye bedre sammenligning.
Skal ikke påstå at jeg har mye peiling på country, danseband, trance og techno. Men jeg tør påstå at forskjelden på metal og country er vesentlig større enn forskjelden på trance og techno.
Sitat av Athena Vis innlegg
Når en svensk fyr som kaller seg for Basshunter, kan slippe unne med å selge flere låter med nøyaktig samme melodi i bakgrunn men bare annerledes tekst i hver sang, ja da er det håp for enhver med FL studio og mye fritid.

Det er tydelig at kvantitet går foran kvalitet om dagene, og også å klemme mest mulig glamour modeller inn i musikkvideoene. De samma jentene hele tida.. akkurat som at vi bare har ett modellbyrå i hele landet eller no. Linni Meister og Aylar Lie er kjente gjengangere.

Men ja, når Basshunter kan klare det, da kan alle med en pc klare nøyaktig det samme.

Han har bare vært jævlig heldig, fordi han kjenner en bot som heter Anna, hon kan banna og banna dej så hårdt ..


Ikke la meg starte med hva norsk rap har blitt engang.. "hvor erru bor hen aaaaaaa???"

Helt utrolig at folk hører på denne søpla, og bruker penger på det til og med!!
Vis hele sitatet...
Vel ja, kan si meg enig der. Jeg hater musikk som kun blir produsert for å tjene penger, framfor å fokusere på det som er viktig... Musikken.
Derimot, så kan du ikke påstå at hvem som helst med pc kan sitte seg ned å lage noe slikt, for det er ikke sant. Uansett hvor mye både meg og deg misliekr Basshunter, så tror jeg nok du ikke mener det seriøst, at hvem som helst kan gjøre det. Det kreves faktisk en god del kunnskap, på samme viset som at hvem som helst ikke bare kan plukke opp en gitar og spille på den.

Og på en annen side, selv om vi ikke liker Basshunter, så kan det jo faktisk hende han selv syns musikken hans lager er fin (noe jeg tviler på, but still), og om det er slik det er, så må han gjerne gjøre det, om det er fordi han liker musikken.

Vil og presisere, før noen andre kommer med dumme argumenter. Basshunter er ikke "techno" eller "trance"

Sitat av Franks Vis innlegg
vet, men jeg ser på det som en sjanger innen for techno og trance og techno er det samme for meg :P
(har ikke så veeldig stor peil på sånne ting nei)
Vis hele sitatet...
Skal ikke diskutere så mye rundt det. Men Trance og Techno er stor forskjell på. Som dag og natt.
Sitat av Athena Vis innlegg
Jeg hater norsk rap fordi det lukter så wannabe wiggers av det..
Vis hele sitatet...
Tungtvann blir jo aldri kjedelig da, det er ORDENTLIG norsk rap.
Helt egen stil, og råe tekster.

f.eks Tungtvann - Hold Kjæft og Mor, du e hot!

Skal være enig med deg at norsk rap er noe lame.
Men ikke all rap...


F.eks Karpe Diem, de er så wannabee at det blir ekkelt.

Men så har du Inna Di Lights, Jokke, Klisne Fingra, Tusj, Hekt osv...
Dette er da min personlige mening:

Jeg føler også at kvaliteten på musikken har sunket, men la meg få utdype. Det er tekstene jeg først og fremst blir sliten av. Som tidligere nevnt, når folk lager musikk bare for å få solgt den og tjene penger kan de like gjerne la være. Liker heller ikke når (som tidligere nevnt) norske rappere skal prøve å rappe som de i USA.

Det er desverre ikke slik at det er bare god musikk som blir utgitt, men de med penger får gitt ut akkurat det de vil.

Når det gjelder hvor lyden kommer fra så er det ett fett for meg. Om det kommer fra kassegitar, elgitar, triangel, data eller kniv og gaffel spiller liten rolle. Dersom musikken klarer å "røre" meg er jeg fornøyd.

Det finnes heldigvis også veldig gode tekster. I alt fra blues til heavy metall. Og når gode tekster sys sammen med en god melodi så finner de veien inn på musikklista mi som består av alle typer musikksjangrer (untatt opera kanskje). Hender og at jeg hører på tekster som med vilje skal være morsomme og ikke ha noen spesiell dyp mening. som feks. Rodney Carrington.
Sitat av Franks Vis innlegg
Hvordan kan en musikksjanger lyse opp narkotika?
Vis hele sitatet...
Ikke sjangeren, men Infected mushroom.

Budskapet, teksten og navnet på sangene...

Og igjen, psychedelika.
Sist endret av Sixpounder; 19. oktober 2009 kl. 17:14.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Se filmen Stardust [Eventyr film], forså å høre på sangen som kommer under rulleteksten.
sangen ble laget for filmen.

Jeg fikk en sykt god opplevelse. Ganske ubeskrivelig.
Vis hele sitatet...
Så filmen i går, hva heter sangen du snakker om?
Den kommer i rulleteksten.

Youtube - Take that - Rule the world
kan ikke si at jeg har hørt det på tekstene på det nye albummet, mulig de sier det på en litt "hemmelig" måte da..
Etter som jeg har skjønt, så lar de deg tolke tekstene sånn du hvil på en måte.
Vannskelig å forklare
Men kan jo komme med et eksempel: special place, run run to my special place.
Kan tolkes som om du tar lsd eller andre stoffer å havner i ditt spesielle sted, eller så kan det tolkes som om du prøver å komme deg vekk fra problemer en stund. osv.

Men mulig de synger mye om narkotika og sånt også da, har ikke hørt på så alt for mange sanger fra dem.

Før du kommer med noe motbevisende så ser jeg på rap som 10 ganger værre.
Der synger de faktisk klart å tydelig om hvor gøy det er å røyke, hvor fett det er å sloss osv.
Ja jeg dro alle rapperne under en kam nå, grunden til det er at jeg har fått inntrykket av at de fleste som rapper rapper om det.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av binkabi Vis innlegg
Så filmen i går, hva heter sangen du snakker om?
Vis hele sitatet...
"Rule the World" av Take That, et gammelt band av den utskjelte typen boyband. Den enes bajs er den andres gull.
Sitat av Franks Vis innlegg
kan ikke si at jeg har hørt det på tekstene på det nye albummet, mulig de sier det på en litt "hemmelig" måte da..
Etter som jeg har skjønt, så lar de deg tolke tekstene sånn du hvil på en måte.
Vannskelig å forklare
Men kan jo komme med et eksempel: special place, run run to my special place.
Kan tolkes som om du tar lsd eller andre stoffer å havner i ditt spesielle sted, eller så kan det tolkes som om du prøver å komme deg vekk fra problemer en stund. osv.
Vis hele sitatet...
Skjønner, å jeg hadde det litt i misstanke egentlig, for jeg klarer å se psychedelica i mye annet også, mye mulig fordi det er en av mine største interesser.

Men noen ganger i tekstene virker det som jeg ikke trenger å leite engang for å finne ut hva det handler om.

Men ja, kan ikke si at du tar mindre feil en meg =)


Sitat av luni Vis innlegg
Den enes bajs er den andres gull.
Vis hele sitatet...
Ikke til å unngå.
Sist endret av Sixpounder; 19. oktober 2009 kl. 17:30.
Kan noen med peiling forklare meg hva forskjellen på trance og techno er? Absolutt null skills rundt den sjangeren.
Skal på sensation nå neste helg, der går det mest i house, electronica, hvis jeg har forstått det riktig?

Spørsmålet kommer fra en med metallica foreviget på kroppen, men alltid morsomt å få dansa fra seg litt
Vil si at det er mye bra musikk som blir lagd i dag også, og det er svært mange musikere som er svært flinke og begavet på instrumentet sitt. Jeg mener musikere blir bare bedre og bedre fordi de har så mye forskjellig musikk å ta inflytelse fra, alt fra den særeste jazzen til tradisjonell folkemusikk til populærmusikk og hip-hop. Musikken utvikler seg i mange forskjellige veier og sjangere, men kan si meg enig i at mye av populærmusikken i dag er bare tull.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Det er vel det samme problemet som da negerne i usa begynte aa spille blues..
Vis hele sitatet...
faen meg det dummeste svaret jeg noen gang har lest. hva får deg i det hele tatt til å trekke sammenhengen?

Blues oppsto fra "negro kulturen" fra slavetiden i USA. "the blues" var ofte synonymt med depresjon. Fordi tekstene som ble skrevet, var som oftest syting over hvor kjipt ting var(en måte å takle problemer på)

rent musikalsk er det ingen sammenheng, tekstene kan ivertfal ikke sammenliknes da metal i dag som regel handler om gud, satan og andre demoner eller wtf de brøler om. kommersiell hip hop kan heller ikke sammenliknes selv om hip hop har røtter i blues musikken, da moderne hip hop tekster handler om hvor villige bitches and ho's er til å suge pikken dems, mens de setter fyr på 100 dollar bills for å tenne sigaren sin.

Så var det det at hvite folk mislikte neger musikk? mange hvite elsker blues musikk. så det var vel det rasistiske aspektet ved saken. Så hva er det du egentlig mener? hvem er det du egentlig ser ned på her?
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Rocken nå til dags er jo kategorisert som skriking og bråk alt sammen, fra rock til det dypeste black metall, alt er bråk.
Vis hele sitatet...
Hvem sier det? Mormora di?

Det er tøys fra ende til annen at instrumenter forsvinner fra musikken, at moderne musikk mangler følelser, eller at sjangerskiller innen rock er visket ut (hvis det er det du prøver å si). Det du har lært er bare at ikke alle er like interessert i musikk. Det er ikke noe nytt at mange kaller all rock bråk, og det finnes flere sjangre innen rocken idag enn det noen gang har gjort.

Elektronisk musikk har sine sjangre, andre instrumenter har sine egne, og noen ganger møtes de. Slik har det vært i flere tiår, og det er en positiv utvikling som skaper ny musikk uten at eldre musikk utgår av den grunn.

Du kan ikke si at fordi et par sjangre innen popmusikk ikke legger aller mest vekt på teksten, så gjelder det musikk generelt.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
faen meg det dummeste svaret jeg noen gang har lest. hva får deg i det hele tatt til å trekke sammenhengen?

Blues oppsto fra "negro kulturen" fra slavetiden i USA. "the blues" var ofte synonymt med depresjon. Fordi tekstene som ble skrevet, var som oftest syting over hvor kjipt ting var(en måte å takle problemer på)

rent musikalsk er det ingen sammenheng, tekstene kan ivertfal ikke sammenliknes da metal i dag som regel handler om gud, satan og andre demoner eller wtf de brøler om. kommersiell hip hop kan heller ikke sammenliknes selv om hip hop har røtter i blues musikken, da moderne hip hop tekster handler om hvor villige bitches and ho's er til å suge pikken dems, mens de setter fyr på 100 dollar bills for å tenne sigaren sin.

Så var det det at hvite folk mislikte neger musikk? mange hvite elsker blues musikk. så det var vel det rasistiske aspektet ved saken. Så hva er det du egentlig mener? hvem er det du egentlig ser ned på her?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at musikken utvikler seg og at det er alltid noen som ikke liker det. Jeg ser ikke ned paa noen, liker faktisk blues jeg
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
metal i dag som regel handler om gud, satan og andre demoner eller wtf de brøler om.
Vis hele sitatet...
Må si du drar alle over en kam.

Her er det ikke metal du snakker om, men black metal; noe som er hardere enn mange andre metal-sjangere.
Sitat av Athena Vis innlegg

Dessuten krever rap NULL talent!
Vis hele sitatet...
Tråden handler om kvaliteten på tekstene i dagens musikk, og ikke ditt intense hat mot rap som ikke går i lysets hastighet.

OT: Er forsåvidt enig i at mange av tekstene innen dagens musikk ikke er så veldig bra, men jeg ser ikke på dårlige tekster som et problem hvis selve låta er meget fengende og en fryd for mine ører.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Dette er feil i min mening. Denne tidens fjortis låter er vel så godt som bare datalaget nå, det er jeg enig i. Men det er fortsatt band der som holder seg til instrumentene, kanskje med litt innblanding av teknologi. Muse f.eks. moderne rockeband, de holder seg til instrumentene selvom de har med litt tekno-sounds i noen av låtene. De er heller ikke bråkete, tverdt i mot.