Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1665
Er igang med å lære meg programmering.
Har lest et par bøker nå og er igang med forskjellige basic oppgaver i python.

Føler jeg mangler oversikt og kunnskap til å skjønne ting mer grunnleggende.
Feks kom jeg over dette i en bok for nybegynnere:

we recommend that you already have familiarity with basic programming concepts
such as variables, loops, subroutines, and arrays, and the all-important “editing a
source code file with your favorite text editor.” We don’t spend any time trying to
explain those concepts.
Vis hele sitatet...
Nei jeg har ikke det. Eller jo har jo gjort øvelser på noe av dette men selv da var det ingen god forklaring på hva dette er og hvorfor det er viktig.

Tror jeg trenger en bok som virkelig tar ting helt fra scratch. Gjerne så forsiktig og generelt at det kan gjelde flere programspråk en kun Python.

Noen som har godt boktips? Eller kanskje vet om gode tutorials om dette?



Bare en ting før noen fyrer seg. Jeg har googlet. Og ja det er tonnevis av info om emnet. Problemet er å vite HVA som er verdt å bruke tid på. Blir dumt å gjøre masse lesing og øvelser for så å oppdage at man faktisk ikke skjønner hva man gjør. Det er så mange bøker som tar forskjellige forutsetninger og alt jeg har gjort tidligere er html og css. Har NULL kunnskap om programmering. Og derfor blir mange bøker for høytflyvende for meg.

Så om noen som har lært seg programmering kan fortelle hva de brukte for å komme igang og få den elementære forståelsen av koding så blir jeg veldig glad.
Sist endret av ompapa; 1. juli 2012 kl. 13:25.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
For å lære python begynte jeg med boka: Learn Python The Hard Way (her koster pdf-fila noen kroner, men du finner den ganske raskt på bukta, beskriver det meste av basic'en som du trenger å vite. Nå husker ikke jeg om den beskrev variabler, looper, subrutiner og array'er da.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
http://learnpythonthehardway.org/
Kan dette være noe for deg?!


edit: ninja
Sist endret av halliballi; 1. juli 2012 kl. 13:29.
Har 2ndre utgaven og holder på med den.
Men den går for fort frem og uten å forklare i dybden.
For folk med generelt gode datakunnskaper så er det helt sikkert en flott bok.

Men når man har store hull i datakunnskap slik som jeg har så blir det litt høytflyvende. Pluss at det er jo greit å få ting inn med teskje slik at man ser sammenhenger og skjønner hva variabler er og gjør, hva klasse er og osv.
Kan prøve å forklare de begrepene som ble listet opp enkelt.

Variabel:
En slags beholder som lagrer en verdi. En bil kan ha en variabel som heter "farge", og verdien til variabelen "farge" vil da være fargen bilen har. Er bilen rød vil "farge" ha verdien "rød". Variabler kan ha forskjellige data-typer, og siden "rød" er ren tekst vil det være en string. Andre data-typer kan være number (tall med desimaler - f.eks. 2,71828), integer (heltall - f.eks. 3), boolean (enten true eller false) eller array/list (en tabell med verdier, omtrent som et regneark i excel). Fordelen med en variabel er at den kan lagres ett sted i koden og hentes ut ved å kalle på den. På den måten kan man bruke den samme verdien flere steder, og når den endres vil den endres alle steder i programmet.

Loop:
En loop er bare noe som kjøres flere ganger. I loopen bestemmer man hvor mange ganger en bit av koden skal kjøres, og dette er veldig praktisk når noe skal gjøres flere ganger eller man har med arrayer/lister å gjøre. Hvis man har en liste med verdier og skal hente ut alle kan man ikke gjøre det i én enkelt omgang, men det må gjøres linje for linje. Derfor kan man ha en loop som kjøres én gang per linje, og som henter ut verdiene i rekkefølgen de står. Man kan f.eks. se på det som når man sier alfabetet. Man sier ikke "abcdefg ... æøå", men hver bokstav for seg.

Subroutines (funksjoner):
Dette er stort sett funksjoner. Det en funksjon stort sett gjør er å behandle en verdi. Hvis du har en funksjon som skal legge sammen to verdier har den to parametre, som er verdiene som skal behandles. En funksjon som skal legge sammen to tall (f.eks. 10 og 15) vil ha parametrene 10 og 15. Det funksjonen gjør da er å legge sammen parametrene den får oppgitt og returnerer verdien man får da. Hvis funksjonen heter "legg_sammen", og du skriver "print legg_sammen(10, 15)" i python vil du se at det står 35. Syntaksen er ganske lik i de fleste programmeringsspråk, og parametre står oppgitt i parentes etter funksjonsnavnet adskilt med komma.

Array (heter list i python):
Som jeg skrev tidligere er det en tabell med verdier. I begynnelsen er det greit å tenke på den som todimensjonale og flerdimensjonale arrayer og heller gå mer i dybden på det etterhvert. I et array har du en tabell med verdier, og hver oppføring i denne tabellen har en indeks.
Enkelt todimensjonalt array:
http://www.math.ucla.edu/~wittman/10a.1.10w/ccc/ch09/ch09/images/twodim-array.png

Håper det var greit forklart, hvis ikke finnes det garantert noen bra tutorials på dette.
Jeg begynte først med bash programmering, og det har hjulpet veldig når jeg begynte med Python :-)
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av 23732 Vis innlegg
Jeg begynte først med bash programmering, og det har hjulpet veldig når jeg begynte med Python :-)
Vis hele sitatet...
Bash, html, .bat, osv, start med noe "lett" så lærer du veldig fort basic'en om variabler o.l
Og vurdere om man virkelig vil ta imot tips til å lære seg programmering fra en som omtaler html som et programmeringsspråk og tror at .bat (som er en filtype) er et programmeringsspråk.

Man kan kanskje lære seg litt om variabler og if-setninger ved å lage batch-scripts, men syntaksen er så forskjellig at jeg vil tro det blir veldig forvirrende å begynne med python etterpå. Jeg vil tro du kommer mye lenger ved å lese litt om objektorientering og hvordan et program er bygget opp, for så å gå videre til å lære deg syntaksen i python og begynne med programmeringen.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av drittunge Vis innlegg
Og vurdere om man virkelig vil ta imot tips til å lære seg programmering fra en som omtaler html som et programmeringsspråk og tror at .bat (som er en filtype) er et programmeringsspråk.

Man kan kanskje lære seg litt om variabler og if-setninger ved å lage batch-scripts, men syntaksen er så forskjellig at jeg vil tro det blir veldig forvirrende å begynne med python etterpå. Jeg vil tro du kommer mye lenger ved å lese litt om objektorientering og hvordan et program er bygget opp, for så å gå videre til å lære deg syntaksen i python og begynne med programmeringen.
Vis hele sitatet...
Kalte aldri html programerings språk, men sa bare at du får litt kunskaper om arrays og variabler fra det, og han spurte da bare om metoder for å lære mere om de forskjellige tingene, ikke om syntaksene... (nevnte bare de skripting og programerings språkene som jeg lærte før jeg begynte med python...)
Sitat av Melcor Vis innlegg
Kalte aldri html programerings språk, men sa bare at du får litt kunskaper om arrays og variabler fra det, og han spurte da bare om metoder for å lære mere om de forskjellige tingene, ikke om syntaksene... (nevnte bare de skripting og programerings språkene som jeg lærte før jeg begynte med python...)
Vis hele sitatet...
Greit det, men du bør jo tydeligvgis holde igjen på tipsa dine, når du tror at HTML har løkker og variabler?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Bare sånn for å gjøre det helt klart: Batch (Windows-typen) er veldig knapt nok et programmeringsspråk i det hele tatt. HTML er ikke programmering (eller scripting) på noen som helst måte. Ingen av dem bør nevnes i sammenheng med mer ordentlige typer programmering, utover at HTML brukes i konjunksjon med webprogrammeringsspråk.

Man lærer ingenting nyttig (programmeringsmessig) av HTML, og windows-batch er sært nok til at det ikke er spesielt nyttig, det heller.
Sist endret av robhol; 4. juli 2012 kl. 00:11.