Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 7078
Jeg har lagt merke til at det er mennesker her som er ute etter å oppleve åndelighet ved å spise/røyke psykedeliske stoffer for å finne en mening med livet eller ett bredere perspektiv på noe man ikke vet noe om fra før.
Veldig mange av dere som tar disse stoffene tror også på dette med energier, trommereiser, healing, sjamanisme osv. Spørsmålene er vel helst rettet mot akkurat dere, så her kommer de:

1. Hvorfor tar dere disse stoffene for å nå nettopp dette, når dere vet at man kan oppnå omtrent samme resultatet på en ''naturlig'' måte og utelukke farene ved å ta disse stoffene?

2. Jeg vet at dere mener det er en ''snarvei'' til åndelighet ved inntak av stoffene, men dere opplever vel ikke det samme naturlige resultatet som man ville ha gjort gjennom en meditasjon eller en trommereise?
Sist endret av Tensor; 3. oktober 2007 kl. 20:00.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Uten at jeg har førstehånds kjennskap så vil jeg påstå at majoriteten av de som tar dette nok gjør det for å få illusjonen av noe åndelig -- de fleste er nok oppvakte nok til å forstå at gud, engler og astralplan hører til i kategori eventyr.
Sitat av nso
de fleste er nok oppvakte nok til å forstå at gud, engler og astralplan hører til i kategori eventyr.
Vis hele sitatet...
Jeg er tror ikke på Gud eller engler, men kanskje på ett plan høyere enn det vi opplever til vanlig. Jeg har opplevd nok personlig til å tro at det er mer mellom himmel og jord enn det vi er klar over.
Det er flere teorier innenfor dette igjen, og imellom der er blant annet Buddhismen (troen på liv etter døden etc.) og healing, åndelige vesener osv. Jeg har lagt merke til at det er mennesker her inne som har ganske lik tankegang som meg (en tankegang om at det er mer mellom himmel jord). Det er disse menneskene jeg vil ha svar fra.
Når du ikke tror på noe av det jeg har skrevet skulle du ha holdt deg utenfor denne tråden istedenfor å komme med dritt.. Å gå off-topic i tillegg syns jeg du som moderator burde holdt deg langt unna.

OT fra nå av..
Sist endret av Tensor; 3. oktober 2007 kl. 21:04.
Bruk av enteogener er ikke noe annerledes enn bruk av trommereiser og meditasjon. Hensikten med alle slike teknikker er å komme inn i transe, slikt at man kan bevege bevisstheten sin mellom forskjellige tilstander, som igjen er det samme som å bevege seg gjennom forskjellige former for virkelighet.

Fordelen med å bruke et psykoaktivt sakrament i stedenfor en meditasjonsteknikk er at sakramentet er mye kraftigere, og kan ta deg mye lengre og mer effektivt ut enn det disse teknikkene kan.

Men i bunn og grunn går det ut på akkurat det samme. Forskjellen er at transe-tenkikker gjør deg høy på kroppens egenproduserte kjemikalier, mens psykoaktive substanser er en tilførsel av slike kjemikalier fra eksterne kilder..

De beste resultatene oppnår du hvis du klarer å kombinere disse tingene, på en kontrollert måte, innefor en seremoniell konteks..
Sist endret av mentalmelt; 3. oktober 2007 kl. 20:47.
Mentalmelt: men når du er i en slik transe ved hjelp av det som du kaller ett psykoaktivt sakrament så har du vel ingen som helst anelse om hva du får oppleve og har derfor ingen kontroll.
Når du ikke har kontroll og har kanskje ett spørsmål du vil ha svar på, er det vel heller mye større sjanse for at du aldri får det på det planet man egentlig er ute etter. At det er kratftigere tror jeg nok, men for meg virker det som om at det er veldig usikkert i forhold til f.eks. trommereiser der en sjaman/cd-spiller bruker forskjellige lyder kontrollert ved bruk av trommer for å få andre/seg selv inn i en slik tilstand der du har muligheten til å snakke med ånder o.l. på ett spirituelt plan.

Hvorfor velge noe som er ukontrollert enn noe som er kontrollert og svakere men som igjen gir ett mye mer konkret svar på det du er ute etter?

(takk for ett opplysende svar)
Sist endret av Tensor; 3. oktober 2007 kl. 20:59.
At slike typer stoffer blir misbrukt av ungdom som tror de hører hjemme på raveparties betyr ikke at de i riktig sammenheng ikke kan kontrolleres. Det er fullt mulig å bruke slike stoffer som verktøy, men dette med kontroll er mer innviklet enn du framstiller det som.

Det er så klart viktig å ha en viss form for kontroll, slik at du ikke flipper ut og lignende, men jeg vil heller si det at det som er viktig er å ha en trygghet og en ro i forhold til det du driver med. Du skal kunne slippe deg løs og gi fra deg kontrollen, men samtdig være trygg, og slappe av.

Samtidig skal du kunne hent inn kontrollen igjen, og da kan det være godt å ha disse teknikkene i tilllegg. Chanting, synging, dansing, meditasjon, og pusteøvelser fungerer godt sammen med disse stoffene, og hvis du ser på en tradisjonell sjamanistisk seremoni, så innebærer de alltid slike tenkikker.

Det er bare i vestlig underholdnings-tripping av vi stapper i oss et stoff og ikke gjør annet enn å sitte og vente på effekten. Dette er jo sikkert gøy for mange, og jeg skal ikke nekte for at jeg har gjort det mye selv, men det er ikke slik man får ordentlig utbytte av sakramentet..
Uten å blande meg alt for mye inn i denne debatten, vil jeg bare si at jeg synes det er tåpelig å hevde at en måte å bruke stoff på er "riktig", mens en annen måte er feil. Hvorfor er det galt å ta syre på rave, mens det er mer riktig å sitte hjemme å filosofere mens man turer?
Sist endret av Slaktern; 3. oktober 2007 kl. 21:27.
Vel, jeg er enig til en viss grad Slaktern. Det er så klart ingen ting her i verden som er rett eller galt. Det er jo opp til hver enkelt å avgjøre..

Men det er utarbeidet en del rettningslinjer av all verdens folk gjennom tusenvis av år, som forteller oss hvordan vi best kan få utbytte av slike stoffer. Jeg kaller disse metodene "riktige" fordi jeg mener det er slik man bør bruke hallusinogener, og det er en slik rolle jeg skulle ønske hallusinogener hadde i vår kultur..
Sist endret av mentalmelt; 3. oktober 2007 kl. 22:02.
Sitat av Tensor
Hvorfor velge noe som er ukontrollert enn noe som er kontrollert og svakere men som igjen gir ett mye mer konkret svar på det du er ute etter?

(takk for ett opplysende svar)
Vis hele sitatet...
Kanskje det er når du ukontrolert gjør det at du virkelig skiller deg fra din egen bevisthet\rammer og kan oppleve den "åndelige verden"
Og du kan ikke si at alle får et mer konkret svar på det de lurer på gjennom meditasjon og slikt, enn med feks LSD.
Sikkert i noen tilfeller, men mange som føler motsatt også vill jeg tro.

Men som sagt, kan man kombinere de så tror jeg man ville fått utrolig mye ut av det.
Skal selv prøve LSD om ikke så lenge, og gleder meg veldig.
Har forberedt meg på det i år nesten og håper jeg får noe possitivt ut av det.

Men jeg er også interisert i meditasjon og slikt, det virker som en veldig bra måte og takle stress på og så har man jo det¨åndelige.
Men disse retningslinjene som folk har utarbeidet har stort sett hele tiden rot i det overnaturlige eller religion, og jeg som en som ikke tror på slikt mener da at det blir tåpelig å hevde at deres måte er mer riktig (nesten tvert imot :P). At enkelte tror på slikt å bruker disse rusmidlene i en slik sammenheng er helt forståelig, men det er bare den "holier-than-thou"-holdningen som plager meg.

P.S: Jeg liker å ta psykedelia i rolige omgivelser og filosofere selv, men mener ikke at jeg har mere rett enn de som liker å ta det på rave.
Sist endret av Slaktern; 3. oktober 2007 kl. 22:07.
Du behøver ikke tro på spirits for å ha utbytte av sjamaistiske teknikker. For meg er spiritualitet og vitenskap to sider av samme sak, og de seremonielle settingene jeg har tatt del i ligner ikke så mye på de du finner ute i Amazonas.

Det foregår jo her, som på alle andre plan i verden, en modernisering av gamle tradisjoner. Vi bør ta lærdom av disse, og benytte dem på vår måte.

Hvis det plager deg at jeg mener det finnes måter å anvende enteogener på som gir mer utybtte enn andre, så synes jeg du er litt hårsår.. Det er jo bare min mening, og jeg ytrer den fordi jeg ærlig tror det vil være menneskeheten til gode å sette seg mer inn i dette..

Og jeg mener absolutt ikke at jeg har noe mer rett enn deg, isåfal har du mistolket meg..
Sist endret av mentalmelt; 3. oktober 2007 kl. 22:20.
Jeg er på ingen måte hårsår, men virker bare som det hele grunner i en misforståelse. Var bare at jeg mente at det er like riktig å bruke rusmidler til ren underholdning, som å bruke det i en filosofisk/spirituell setting. Tror forøvrig jeg har misforstått i hvilke seremonielle settinger du mener rusmidlene bør brukes.
Hvis man ikke vet riktig hva man leter etter, men er av den "det er mer mellom himmel og jord enn vi forstår" typen syntes jeg ikke det er riktig å si at man ikke får en ekte opplevelse av å ta psykedelika istedet for å bruke andre metoder.

Hvis man ikke vet hva man skal lete etter, la folk lete som de vil
Sitat av Bothrops
Hvis man ikke vet riktig hva man leter etter, men er av den "det er mer mellom himmel og jord enn vi forstår" typen syntes jeg ikke det er riktig å si at man ikke får en ekte opplevelse av å ta psykedelika istedet for å bruke andre metoder.

Hvis man ikke vet hva man skal lete etter, la folk lete som de vil
Vis hele sitatet...
Nja.. Men alikevel nei... Det er derfor jeg spør, jeg har selv aldri tatt noen psykedeliske stoffer man har vært litt borti åndelighet og energier etc. uten bruk av andre stoffer. Som sagt over har jeg lagt merke til at det er mange her som er ute etter å nå dette ved hjelp av andre stoffer.
Spørsmålet mitt fulgte da om hvor naturlig det da ville bli. Ved å ta andre stoffer tenker jeg at man kanskje ikke får en 'ekte' opplevelse da man har tatt i bruk andre midler for å få en opplevelse som kanskje er mer kunstig enn virkelig. Jeg har delvis fått svar på dette og kommer nok til å tenke en del frem og tilbake på dette før jeg har dannet meg en någenlunde sikker og klar mening om det. Ved å bruke mer 'naturlige metoder' tror jeg kanskje at man får bedre opplevelser som ikke er preget av 'uekte hallusinasjoner' hvis du skjønner... litt vanskelig og forklare men håper du/dere forstår..
Ett fullstendig klart svar kommer nok aldri, kanskje en sterkere mening om hva som funker best osv. hvis jeg prøver det selv, men det har jeg ikke planer om å prøve i nærmeste fremtid..

Til dere andre: Hva som er mest riktig/forsvarlig bruk av psykedelika eller om det skal brukes til ren underholdning eller til spirituelt bruk er en annen diskusjon
Skjønner hva du mener, men inntak av psykedeliske stoffer kan gi gode og ganske ekte opplevelser de og. Jeg skal ikke på noen måter oppfordre til bruk, det er det opp til deg selv å avgjøre. Men det som trigges av disse stoffene ligger allerede inne i hodet ditt, men stoffene akselerer denne tankegangen som kanskje ikke allerede har kommet frem i lyset. Jeg nekter ikke for at f.eks meditasjon er et like godt alternativ, men det kreves bra tolmodighet og øvelse for å oppnå sinnstemningene. Psykedelia er en snarvei til disse.
Det er ikke sånn at man får en "pakke" med spirituell opplevelser hvis man tar et spesielt stoff (selv om man ofte på forhånd kan ane konturene av hva du er iferd med å begi deg inn på.)
Det blir sterkt påvirket av hva du har på hjertet, hva som foregår i livet ditt og settingen.

Intrykkene og opplevelsene kommer fra hodet ditt, så om de er utløst av meditasjon eller sopp vil jeg tro det er like ekte.

Anngående hallusinasjonene vil jeg kanskje si at det er stort sett ikke der man finner de dypeste opplevelsene. Det er mye mer den abstrakte tankegangen og det at man ofte føler at man ser på ting fra en annen vinkel, og din liste over hva som er viktigst i livet kanskje blir stokket om litt, men igjen kan dette variere fra stoff til stoff.

En ulempe med denne diskusjonen er at det dreier seg om "stoff vs the real thing", og det gjør det til en ganske flytende affære siden det kan variere volsomt fra stoff til stoff.

Hva som er riktig eller feil bruk av psykedelika er vel opp til en og enhver (med mindre man velger å høre på lover osv). Jeg syntes dog det er litt drøyt at folk spiser psykedelika for å bli mest mulig "fucked up", men igjen hvem er jeg til å dømme andre folk for hva de gjør mot seg selv.
Sist endret av Bothrops; 4. oktober 2007 kl. 02:31.
Det som skiller psykedelika fra andre drugs er at du faktisk må jobbe deg gjennom opplevelsen. Man kan kalle det en snarvei, men samtidig er det ikke bare å innta et stoff og få en opplevelse tredd over huet. Det krever mye av deg, og du er nødt til å yte en innsats om du skal få noe verdifullt igjen for det..

Disse opplevelsene er mist like ekte som enhver annen opplevelse. Det er ikke noe som heter falske følelser eller opplevelser. Skjønner ikke hvordan man kan forestille seg noe sånt.

Du kan kanskje skape vrangforestillinger i forhold til reelle fakta, men selve opplevelsen, det være seg en vrangforestilling eller ikke, er 100% ekte og naturlig. Vrangforestillinger kan skapes som følge av en hvilken som helst opplevelse. Det er ikke noe som er forebeholdt brukere av enteogener..

Edit:
Bothrops kom med en del av de samme poengene ser det ut til =)
Sist endret av mentalmelt; 4. oktober 2007 kl. 02:29.
Bothrops: Gode poeng. Men at folk bruker psykedelia bare for rusen er dessverre sant, og det i seg selv er vel nødig noe galt, men jeg må si at de går glipp av noe. I starten var jeg litt av samme type, men nå gjør jeg det heller for opplevelsens skyld, og hva jeg kan dra nyttig ut av den. Psykedelia er ingen erstatning for helge-rusen. Enkelte psykedeliske stoffer fungerer jo utmerket i en party-sammenheng også, og jeg har tatt bruk av det selv. Det ser jeg ikke noe galt i, men at folk tar det fordi "woow, shiiet ass, detta her blir man helt fucka av!" eller "dette funker mye bedre enn <insert random stoff>, man blir myyye mer fakka av det" er feil tankegang i min mening. Da blir det mer en erstatning for de litt mer "vanlige" stoffene man bruker simpelthen for rusens skyld, og et ønske om å bli stein som et fjell eller høy som et fly. Psykedeliske stoffer har utrolig mye å gi, brukt under rette omstendigheter og av rette personer, men er i seg selv en intens og morsom rus, for de som bare er ute etter dette.

Tilbake til et mer spirituelt bruk: Som mentalmelt sa er det ikke en opplevelse gitt til deg på et sølvfat. Man må klare å dra noe nyttig ut av det man opplever, og dette krever litt selvinnsikt og fornuft. Det kan ofte være vanskelig å sette fingrene på hva som egentlig har skjedd, og i det hele tatt få noe ut av det. Men jo, i teorien er det en snarvei til transer/sinnstemninger som spesielle øvelser kan gi, men ikke i praksis. Du må gi noe tilbake, ikke forvente at alt blir gitt til deg.

Men til dette med åndelige entiteter, og uforklarelige fenomener er det ikke et hvilket som helst stoff som kan gi. Jeg vil si at DMT er egnet spesielt godt for dette, og det er andre men det tar jeg ikke her. Folk bruker også psykedelia til fordel for seg selv, i den forstand at man kan forstå mer av seg selv, sette ting i perspektiv, få ting til å gi mening, dypere selvinnsikt og et forandret syn på det hverdagslige livet og skifting av prioritering. Psykedelia utmerker seg godt for dette også. Det er opp til en selv hvordan man vil bruke psykedelia, og jeg vil egentlig ikke si - i et objektivt syn - at det finnes en feil måte utenom det faktum at noen ønsker bare å bli helt fucka. Men skal jeg snakke bare for meg, vil jeg si at den beste og mest givende bruksmåten er spirituell.

Folk har forskjellige syn på hva som er rett og galt og dette stammer fra det du har mellom øra, eller hva du har blitt lært. Uansett: Alt med måte, så går det ann.
Sist endret av Sky; 4. oktober 2007 kl. 03:48.
Vil starte med at jeg har tenkt alternativt så lenge jeg kan huske.

Jeg for min del har en veldig enkel forklaring på hvorfor JEG bruker psykedeliske stoffer når jeg skal forenkle min reise inn i enn mer "åndelige" verden. Jeg mener at det vi i dag kaller for "normalen" er egentlig en hverdag bygget på "det å slippe å tenke", jeg syns det virker som mennesker i dag er redd for å sette seg ned tenke igjennom livet sitt fra tid til annen, i dag rømmer alle vekk fra problemene sine med tid og ting. La meg nevne et eksempel:

Rett over nyttår 07 ble det slutt mellom en kompis av meg og samboeren hans gjennom 4 år. Jeg ble rimelig kvalm av å se måten han taklet den hendelsen. Det ente med å fylle dagene med alt fra lange dager på jobb, hyppige besøk til familie, til festing på byen hver helg, jeg mener jeeesus, går det ikke lengere ann å kjenne på følelsene sine? Hva er det som har blitt så galt med å vise følelser og ta tak i problemene som faktisk eksisterer der ute, men nei, i dag skal problemene pakkes inn i en pakke som består av: 1 stykk pen bolig, 1 stykk kone/mann, 2 stykk jobb, 1-3 stykk unger(kjønn valgfritt, men helst 2 jenter og 1 gutt) og 1 stykk valgfritt husdyr. Og derfor tror jeg den hverdagen jeg lever i dag har satt visse begrensninger når det gjelder tankegang, jeg mener: jeg har lenge prøvd å meditere eller fokusere på en tanke da jeg blir så stresset av det mange kaller en "normal" hverdag at jeg ofte ligger i sengen timeshvis før jeg sovner fordi jeg er så oppgiret etter en "normal" dag, jeg kan til og med ta meg sjøl i å prøve å forutse dagen som kommer "i morra". Hvordan skal man med et så "forstyrret" sinn klare å oppnå åndelighet? Ja ikke vet jeg, men jeg kunne jo ha brukt 2/3 av livet mitt på å finne det ut, men nei. Jeg skal forklare hva JEG finner utrolig med mitt eneste eksempel som er cubensis.

Første gangen jeg tok cubensis var Oktober 06. Hadde på forhånd prøvd hasj, speed, trailerlass med piller, cola og alkohol. Men jeg var ikke i nærheten klar for hva som skulle til å skje. Jeg har brukt mye tid og energi på å lese, skrive, høre, snakke, diskutere, ja rett å slett letet etter "noe annet" helt siden barndommen(12-14 års alderen) med forskjellige metoder, meditasjon, musikk, natur, ritualer o.l, men har aldri fått helt den store opplevelsen, det tok meg lang tid før jeg innså hva som var MITT problem, jeg fikk ikke koblet bort den stressende hverdagen og fikk ikke sendt energien min til de riktige tankene. Mitt første møte med rusens verden var jo selvfølgelig alkohol, med alkohol kunne jeg glemme endel av dette stresset, men i mitt tilfelle ble det aldri til at jeg satt meg ned og prøvde alkohol for å få en åndelig opplevelse, jeg er vokst opp til en drikkekultur(nei ikke hjemme, men norge generelt) hvor alkohol er et "fun fun fun" middel. woohoo la oss bare knulle og slåss og spy om hverandre for vi er for full til å bry oss!

Anyway, det endte med at jeg testet hasj i en 16års alder og fant ut at dette passet mitt behov får avkobling mye bedre. Brukte cannabis i 7år som en snarvei til fokusering av en enkelt tanke, som jeg mener er en av de viktikste stegene ved "åndelighet". Men det var den dagen i Oktober 07 jeg skulle forstå hvor mye energi som faktisk finnes i kroppen. Jeg hadde på forhånd en innstilling om at dette kom til å bli en "utenomjordisk" opplevelse og heiv innpå soppen. Det gikk 25 min og det begynte å skje ting, det kom over meg som jeg var født på nytt. Jeg trodde jeg visste hva følelser var da jeg dyttet i meg soppen, men forsto fort at disse følesene kunne bøyes i mange retninger. La meg prøve å forklare:

Jeg følte de samme følelsene som jeg hadde gjort før, glede, redsel, kjærlighet, forståelse, men det føltes som om jeg følte de for første gang!(De som har hatt en "åndelig" opplevelse på sopp vet hva jeg mener). Og det er litt av en opplevelse. Det var ikke så mye mer jeg husker spesifik fra trippen, men tro meg en slik opplevelse sitter lenge etter at rusen har gått ut av kroppen. Jeg innså faktisk ikke "tegningen" før et par dager seinere. Jeg er 100% sikker på at det var cubensis'en som hadde hjulpet meg til å forstå det jeg i dag bruker som en av mine sterkeste teorier om menneske. Hvordan? Jo veldig enkelt. Når jeg hadde tatt cubensis glemte jeg at klokka eksisterte, da mener jeg ikke glemte tiden, men at det i det hele tatt var noe som het klokke og at vi levde i en verde basert på tid. Jeg husket heller ikke at jeg hadde en jobb, eller en husleie, eller en strømregning eller at jeg har familie jeg burde besøke. Jeg bare VAR! Dette er det jeg har letet etter, den totale frihetsfølesen, DET Å BARE VÆRE det tror jeg er den ultimate energien.

Jeg fikk denne opplevelsen fordi hjernen klarte å koble bort alt stresset hverdagen i dag består av, ikke fordi jeg hadde cubensis i kroppen. Og siden jeg ikke bor i en tipi midt i amazonas jungelen hvor alle har samme bladet foran pungen, samme tråden opp i ræva, og samme jobben(skaffe mat), var jeg tvungen til å bruke et hjelpemiddel for å slippe taket i den stressede hverdagen.

Jeg personlig har hvertfall fått utrolig mye ut av mine opplevelser med psykadeliske stoffer. Og hadde det ikke vært for disse opplevelsene hadde jeg hengt meg i nærmeste tre for lenge siden!
Sist endret av mentalmelt; 4. oktober 2007 kl. 08:03. Grunn: dobbel kopi av tekst i innlegg, og avsnitt =)
LoveToGrow: jeg syns det faktisk virker som om at du, som mange andre, bruker disse stoffene for å 'rømme' fra en travel hverdag og ikke for å oppnå spirituelle opplevelser på det planet som jeg tenkte på. Du bruker det stoffet for å kunne legge vekk begreper som f.eks. 'tid', som etter min oppfatning egentlig ikke eksisterer og er noe mennesket har oppfunnet. jeg føler du bruker stoffet mer for å 'glemme' alle andre forstyrrende elementer som stresser deg i hverdagen og bruker psykedelika til å gå dypere inn i deg selv og komme vekk fra jaget.
Om dette er rett eller ikke, er ikke opp til meg å bedømme, men jeg tror du bør passe litt på forbruket ditt. Det å komme vekk fra det hverdagslige stresset ved bruk av disse stoffene her er ofte inngangsporten til noe langt verre - avhengighet.
Da beklager jeg at du og jeg er så forskjellig at du oppfater teksten min på den måten, og begyne å forsvare forbruket mitt tar jeg rett og slett avstand fra. Blir egentlig jævla provosert av måten du skriver på, og du høres ut som et godt eksempel på hva jeg har bestemt meg for å aldri bli, hadde heller vært heroinmisbruker på plata før jeg blei en kynisk drittsekk som du utspiller deg å være. Jeg "rømmer" ikke fra hverdagen på den måten du beskriver det, det er jo faen ikke sånn at jeg har noen problemer med å takle hverdagen, men skal jeg meditere eller ha en "ut av kroppen opplevelse", vil jeg neppe lykkes så lenge jeg sitter å tenker på hva slags varer jeg må bestille neste dag. Faen hvor arrogant og uviten går det ann å bli!! Jeees
Jeg beklager det hvis jeg tok innlegget ditt feil, men har aldri sagt at du er en kynisk drittsekk. At jeg kanksje er uviten, det skal jeg ikke se bort ifra siden det var derfor jeg lagde denne posten.
Litt av 'kunsten' ved å meditere er jo det å klare å ikke tenke på hvilke varer man skal bestille hver dag og alle andre mulige greier. Med litt trening med meditasjon skal man klare å slippe alle de tankene og kunne sitte der en times tid, kanskje mer uten å måtte bruke andre midler.

(beklager hvis jeg virker kynisk nå..) men da du skrev
'Jeg personlig har hvertfall fått utrolig mye ut av mine opplevelser med psykadeliske stoffer. Og hadde det ikke vært for disse opplevelsene hadde jeg hengt meg i nærmeste tre for lenge siden!'

Du sier klart og tydelig at hadde det ikke vært for opplevelsene fra disse stoffene så hadde det gått rett til helvete.. Det var vel kanskje dette jeg reagerte litt på, for hvis man lengter etter å få disse opplevelsene kan det fort bli slik at man ikke tenker over forbruket sitt. Jeg sier ikke at du ikke er kontrollert, men selv de som har 'kontroll' har klart å havne på feil vei.

Jeg beklager hvis det jeg skrev traff deg negativt..
Sist endret av Tensor; 4. oktober 2007 kl. 12:32.
Tensor: Jeg blir veldig provosert av det du skriver og måten du skriver det på. Du viser en ignoranse og fordommer mot noe du tydeligvis ikke vet særlig mye om. Du får det til å virke som at psykedelika har noe som helst å gjøre med stoffer som heroin. Det eneste de har til felles er at molekylene på et vis har funnet veien til "narkotikalista". De aller fleste psykedelika har ca. null avhengighetspotensiale.

Gjennom hele livet har vi bygget opp filtere pga. normer og samfunn. Å trenge gjennom alle disse filtrene er en omstendig prosess, og jeg ser ingen grunn til å ikke dytte hjernen i riktig retning med psykedelika. Mot psykedelisk meditasjon fordi det er ikke er "naturlig"? Definer naturlig da, din vattnisse!
"Jeg personlig har hvertfall fått utrolig mye ut av mine opplevelser med psykadeliske stoffer. Og hadde det ikke vært for disse opplevelsene hadde jeg hengt meg i nærmeste tre for lenge siden!"

Og da snakker jeg om de opplevelsene hvor jeg har fått en vellykket "ut av kroppen" opplevelse om du vil, kanskje dager etter selve trippen. Men at jeg har hatt problemer kan da like gjerne bety at mor mi pulte broren min og faren min pulte søstra si, og ikke garantert et rusproblem eller at den vanlige hverdagen er et problem, faen heller jeg snakker om hvordan sjamaner og den slags hadde lettere for å "reise" siden det ikke var alle de"forstyrrelsene" som er i min hverdag. Og ja målet er å kunne "reise" uten hjelpemidler, men hva faen hadde det hjulpet hvis jeg allerede hang i et tre. Jeg måtte få "troen" på noe annet enn hva jeg ser med øyet fort slik at jeg ikke mistet "håpet". Jeg kan ikke bare lage meg en "skybert" å leve livet etter at "skybert" kanskje eksisterer. Jeg måtte bare få vite at det fantes noe annet der uten enn det jeg syns er en ellers så kald, kynisk og stygg verden. Du traff kanskje bare et dårlig tidspunkt, ikke vet jeg. Er ikke forbanna, men blir oppgitt over rask dømming.
Sist endret av LoveToGrow; 4. oktober 2007 kl. 12:54. Grunn: Personlig mening som burde være personlig=)
Dexter: Definasjonen av naturlig slik jeg ser det er normale omstendigheter hvor man ikke tar bruk av andre stoffer for å oppnå en spirituell opplevelse. At jeg ikke vet en dritt om slike stoffer og hvordan disse tingene fungerer er helt klart, men det er litt av grunnen til at jeg spør. Jeg vil vite om noe jeg ikke kan noe om.

LoveToGrow: Takker, forsto litt bedre nå.. Beklager min ignoranse(?) eller uvitenhet angående dette temaet, men forstår bedre hva du mener. Jeg burde ikke dømt såpass raskt, du har rett der. Burde ha tenkt meg om 2 ganger, men fikk igjen ett veldig godt svar og bedre forståelse for hva du var ute etter (selvom det var feil fremgangsmåte.. Kunne heller ha spurt litt anerledes for å få svar på nettopp det. KP til deg for en opplysende post som i tillegg ga meg ting og tenke på som jeg ikke kommer til å glemme.. kommer nok til å tenke endel på det som ble sagt).
Jeg vil igjen beklage hvis jeg har 'pushet' deg inn på ett tema som ikke er så veldig hyggelig eller har truffet deg på en negativ måte.. noe som ikke var hensikten da jeg skrev den, men som jeg ser i ettertid at den har gjort.
Sist endret av Tensor; 4. oktober 2007 kl. 13:28.
Tensor:
Alt er naturlig. Og det er ingen lov i universet som sier at de kjemikaliene du er født med er de eneste som kan være med på å skape betydningsfulle eller ekte opplevelser for deg.

Vi tilfører kjemikalier til kroppen vår hele tiden, hver gang du tar deg en brødskive, eller trekker pusten. Disse stoffene, det være seg sur nedbør, eller psilocybin fra en sopp, er alle med på å skape den du er, og påvirke hvordan du tenker, føler osv.

Naturen er bygget på nettopp dette. At arter konsumerer og lever av og på hverandre. At de opptar næring og andre stoffer fra hverandre og omgivelsene, som de så integrerer i sin egen biokjemi. Jeg skjønner ikke hvordan du får dette til å virke unaturlig..
Med unntak av disassosiative stoffer som Ketamin ol. Og Empatogenene som MDMA ol. Tror jeg det er svært vanskelig å "rømme" fra noe med psykedelia. Er det noe som gnager på deg i hverdagen kan du bite deg der bak på at det vil bli fokus på dette når man tripper.
Har lagt merke til at mange misbrukere av opiater og stimulanter misliker psykedelia fordi det gjør det omvendte av disse stoffene. Istede for å distansere deg fra de hverdagslige tankene dine, intensifiser og akselererer mange psykedeliske stoffer disse prosessene.
Man blir ofte direkte konfrontert med svært tunge sannheter om livet sitt (og livet generelt) som personlighetstyper som har for vane å rømme fra problemer og smerte ikke alltid fikser så bra. Det er selvfølgelig ikke hugget i stein at man ikke kan bruke "konvensjonell" psykedelia til å flykte inn i seg selv. Men for min del ligger det så mange svar i vårt eget sinn mange av oss ikke tør stille spørsmålene til engang, at jeg vil at best kalle det å bruke f.eks Psilocybin som et fluktredkap en svært risikabel strategi.
Sitat av Tensor
LoveToGrow: jeg syns det faktisk virker som om at du, som mange andre, bruker disse stoffene for å 'rømme' fra en travel hverdag og ikke for å oppnå spirituelle opplevelser på det planet som jeg tenkte på. Du bruker det stoffet for å kunne legge vekk begreper som f.eks. 'tid', som etter min oppfatning egentlig ikke eksisterer og er noe mennesket har oppfunnet. jeg føler du bruker stoffet mer for å 'glemme' alle andre forstyrrende elementer som stresser deg i hverdagen og bruker psykedelika til å gå dypere inn i deg selv og komme vekk fra jaget.
Om dette er rett eller ikke, er ikke opp til meg å bedømme, men jeg tror du bør passe litt på forbruket ditt. Det å komme vekk fra det hverdagslige stresset ved bruk av disse stoffene her er ofte inngangsporten til noe langt verre - avhengighet.
Vis hele sitatet...
vanskelig å bli avhengig av psykedelika i reell forstand. Tidlig i 80 åra prøvde jeg å bli slik føle oppleve verden direkte og uten hverdagens filter. Gikk ikke - det slutta bare å virke tilslutt.
ellers er jeg enig med love to grow. disse stoffene kan gi deg nye perspektiver og innfallsvinkler til eget liv og være med på å utvikle personligheten i positiv retning.
Det at mange bruker slike stoffer bare er ute etter halliser latterkick og " far off" er en annen sak. Nesten alle kulturer har benyttet slike stoffer enten kollektivt eller gjennom en sjaman - men bare vi i vesten i the modern free world har begynt å bruke dem som rusmidler og virkelighetsflukt.
lsd 25 er fortsatt ikke noe leketøy for umodne folk. Og for å referere til Daturatråden: piggeple er for tullinger.
Mentalmelt: Det er vel kanskje det at jeg ikke helt klarer å se det 'naturlige' i det sålenge det kan skade kroppen din fysisk ved hyppig/engangs bruk(?), for det kan vel inntak av disse naturstoffene gjøre regner jeg med siden det er ulovlig i Norge?

Vasall & Andropothead: Har aldri tenkt på det sånn før, men etter det dere sier tror jeg nok ikke at folk ville brukt psykedeliske stoffer for å rømme nei.. Litt logisk når jeg tenker meg om.
Noen enteogener er så klart giftige. Men de mest anvendte, som psilocybin (sopp), LSD, DMT, salvia osv, har ingen fysiske skadevirkninger på kroppen. Det er langt mer fysisk skadelig å dra på byen en kveld, elller røyke seg en sigg, enn å innta disse substansene.

Men i tillegg vil jeg si at din definisjon av hva som er naturlig ikke ser ut til å stemme over ens med hva naturlig faktisk betyr. Om disse stoffene hadde vært fysisk skadelige, noe de ikke er, så hadde ikke det gjort inntak av dem noe mindre naturlig..

Kroppen utsettes for trusler hele tiden. Er det unaturlig å være forkjølet? Går det ikke ann å ta med seg verdifull lærdom fra en sykdomsperiode?

Jeg vil påstå at en av de aller mest betydningsfulle opplevelsene et menneske kan ha er å nesten dø. Å overleve en farlig sykdom for eksempel, eller å komme seg etter en kraftig forgiftning fra et slangebitt. Hva er mer naturlig og lærerikt enn dette?
Sist endret av mentalmelt; 4. oktober 2007 kl. 21:43.
Sitat av mentalmelt
Noen enteogener er så klart giftige. Men de mest anvendte, som psilocybin (sopp), LSD, DMT, salvia osv, har ingen fysiske skadevirkninger på kroppen. Det er langt mer fysisk skadelig å dra på byen en kveld, elller røyke seg en sigg, enn å innta disse substansene.
Vis hele sitatet...
Har du referanser til steder/artikler der hvor denne informasjonen kan bli bekrefted? Ikke det at jeg ikke tror deg, men syns alikevel at det høres litt for ''fantastisk'' ut..

Sitat av mentalmelt
Men i tillegg vil jeg si at din definisjon av hva som er naturlig ikke ser ut til å stemme over ens med hva naturlig faktisk betyr. Om disse stoffene hadde vært fysisk skadelige, noe de ikke er, så hadde ikke det gjort inntak av dem noe mindre naturlig..

Kroppen utsettes for trusler hele tiden. Er det unaturlig å være forkjølet? Går det ikke ann å ta med seg verdifull lærdom fra en sykdomsperiode?

Jeg vil påstå at en av de aller mest betydningsfulle opplevelsene et menneske kan ha er å nesten dø. Å overleve en farlig sykdom for eksempel, eller å komme seg etter en kraftig forgiftning fra et slangebitt. Hva er mer naturlig og lærerikt enn dette?
Vis hele sitatet...
Er enig i det du sier, men man vil jo aldri med viten og vilje gå inn for å gjøre noe skadelig mot seg selv, eller få en 'nær døden opplevelse' ved å krasje bilen eller la en slange bite deg slik at du kanskje kan overleve og lære av det?
At kroppen utsettes for trusler hele tiden trenger man ingen lege for å dokumentere, men man vil jo aldri utsette kroppen sin for disse truslene hvis man kan unngå dem. Det er jo en grunn til at man går til legen når man blir syk uansett hvor lærerikt det måtte være.
Sitat av Tensor
Har du referanser til steder/artikler der hvor denne informasjonen kan bli bekrefted? Ikke det at jeg ikke tror deg, men syns alikevel at det høres litt for ''fantastisk'' ut..
Vis hele sitatet...
Informasjonen er korrekt, og med enkle søk på google/wiki så klarer du sikkert å finne dokumentasjon på egen hånd. Gidder ikke finne det for deg rett og slett =)

Er enig i det du sier, men man vil jo aldri med viten og vilje gå inn for å gjøre noe skadelig mot seg selv, eller få en 'nær døden opplevelse' ved å krasje bilen eller la en slange bite deg slik at du kanskje kan overleve og lære av det?
At kroppen utsettes for trusler hele tiden trenger man ingen lege for å dokumentere, men man vil jo aldri utsette kroppen sin for disse truslene hvis man kan unngå dem. Det er jo en grunn til at man går til legen når man blir syk uansett hvor lærerikt det måtte være.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke uvanlig å frivillig forgifte seg selv for å oppnå en kjemisk endring i kroppen. Alkoholkulturen i vesten er jo et godt eksempel, eller diverse ur-kulturer rundt om på kontinentene som inntar langt sterkere gifter enn alkohol..

Så har vi jo også resten av narkotikamijøet verden over, som driver med all verdens giftige substanser.. Mange av disse menneskene dytter jo også faktisk grensa til det ekstreme, og flere går desverre for langt..

Men en av de interessante fordelene med for eksempel DMT, er at du kan ha en opplevelse av å dø, og frigjøre deg fra kroppen din, uten at du utsetter deg for noen som helst fysisk fare.. Jeg forstår at disse perskektivene er nye og rare for deg, så jeg råder deg til å lese litt om det. Erowid.org og wikipedia er gode steder å begynne.
Sist endret av mentalmelt; 5. oktober 2007 kl. 01:09.
Sitat av mentalmelt
Nå er det jo ikke uvanlig å frivillig forgifte seg selv for å oppnå en kjemisk endring i kroppen. Alkoholkulturen i vesten er jo et godt eksempel, eller diverse ur-kulturer rundt om på kontinentene som inntar langt sterkere gifter enn alkohol..

Så har vi jo også resten av narkotikamijøet verden over, som driver med all verdens giftige substanser.. Mange av disse menneskene dytter jo også faktisk grensa til det ekstreme, og flere går desverre for langt..
Vis hele sitatet...
Jepp, men dette går da igjen utenfor det jeg egentlig lurte på ^^ Det at folk dytter i seg alt mulig drit er jo heller ingen ny sak, men skjønner hva du mener.

Sitat av mentalmelt
Men en av de interessante fordelene med for eksempel DMT, er at du kan ha en opplevelse av å dø, og frigjøre deg fra kroppen din, uten at du utsetter deg for noen som helst fysisk fare.. Jeg forstår at disse perskektivene er nye og rare for seg, så jeg råder deg til å lese litt om det. Erowid.org og wikipedia er gode steder å begynne.
Vis hele sitatet...
Det skal være sikkert og visst at disse prespektivene er nye og rare, skal lese om det Takker for linker og veiledning til steder der jeg kan finne informasjon om dette.

Etter å ha lest litt har jeg kommet frem til at informasjonen du har kommet med ikke er riktig. Man kan få fysiske problemer ved å innta disse stoffene.

DMT:
Sitat av Wikipedia
When DMT is vaporized, the vapor produced is often felt to be very harsh on the lungs. According to a "Dose-response study of N,N-dimethyltryptamine in humans" by Rick Strassman "Dimethyltryptamine dose dependently elevated blood pressure, heart rate, pupil diameter, and rectal temperature, in addition to elevating blood concentrations of beta-endorphin, corticotropin, cortisol, and prolactin. Growth hormone blood levels rose equally in response to all doses of DMT, and melatonin levels were unaffected."
Vis hele sitatet...
Den kan gå hardt utover lungene, hjerterytmen og 'blood-pressure' øker noe som kan være farlig (men det sier seg jo selv at hjerterytmen og sånt øker når man ser ting osv..) Men det med lungene er litt verre tror jeg..

LSD:
Sitat av Wikipedia
Physical reactions to LSD are highly variable and may include the following: uterine contractions, hypothermia, fever, elevated levels of blood sugar, goose bumps, increase of heart rate, jaw clenching, perspiration, pupil-dilation, saliva production, mucus production, sleeplessness, paresthesia, euphoria, hyperreflexia, tremors and synesthesia. LSD users report numbness, weakness, trembling, and nausea[22].
Vis hele sitatet...
Syns nesten at dette taler for seg.. Svulst, feber, søvnløshet etc...
Har tenkt til å lese mye mer om disse stoffene senere, men atm. er det senga og drømmeverdenen som dominerer tankene og sinnet mitt.
Sist endret av Tensor; 5. oktober 2007 kl. 01:26.
Haha, Svulst.. Det står tremors, ikke tumors =)
At man blir varm og ikke får sove mens man er på LSD er jo ikke så rart. Men det er ikke skadelig for kroppen.

Og alt er jo så klart usunt når du røyker det. Men DMT i seg selv er ikke usunt. Det går jo ann å innta det på andre måter.

All psykedelika påvirker temperaturer og blodtrykk osv under selve opplevelsen. Det sier jo seg selv.. Men disse stoffene er ikke fysisk skadelige med mindre du har en helt spesiell tilstand så klart.
Sist endret av mentalmelt; 5. oktober 2007 kl. 01:32.
Dette blir et personlig preget innlegg, og kommentarer av typen "det er bare din personlige mening" vil jeg ha meg frabedt. Tensors spørsmål kan ikke besvares objektivt.

Tilgjengelige religioner/meningssystemer (se der kommer sosiologen frem) har ikke vist seg tilfredsstillende for meg. Forsøksvis koherente system av tro, dogmer og praksis gir stort sett lite rom for individets erfaringer av det religionen forsøker å forklare. Selv har jeg derfor gradvis blitt mer "sjamanistisk" i min spirituelle praksis. Innlegget vil gjenspeile det.

Sitat av Tensor
1. Hvorfor tar dere disse stoffene for å nå nettopp dette, når dere vet at man kan oppnå omtrent samme resultatet på en ''naturlig'' måte og utelukke farene ved å ta disse stoffene?
Vis hele sitatet...
Å oppleve den "spirituelle dimensjon" er noe mennesker i alle kulturer i varierende grad har søkt. Noen av frykt for det uforklarlige, andre fordi de blir villedet av makthavere, andre - som meg - fordi de har opplevelser skeptikerforeningen faktisk ikke klarer å forklare tilfredsstillende. Mange tar derfor i bruk metoder som f.eks. meditasjon for å komme nærmere dette uforklarlige, dette utilnærmelige, som vi så vidt sanser ligger bakenfor alt.

Nysjamanisme baserer seg på erfaringer, ikke "tro" - du tror på det du opplever selv, ikke hva andre forteller deg. Sjamanens teknikker for å oppnå endret bevissthet er derfor selve kjernen i hennes spirituelle liv. Det er disse verktøyene som setter deg i stand til å reise til "Underverdenen" (eller hva du vil kalle det) for å helbrede syke, hente kraft, få svar på spørsmål etc. Sjamanens verktøy er meditasjon, tromming, dans, smerte, sang, chanting og bevissthetsendrende stoffer.

Hver av disse teknikkene har sine hemmeligheter, og krever tålmodig øvelse - dette er ikke noe du blir utlært i. De kan brukes alene, men oftest brukes flere samtidig for å oppnå bedre effekt. Å innta bevissthetsendrende substanser er med andre ord ett av flere verktøy som brukes av sjamanen for å oppnå et mål. At enkelte av dem kan føre med seg "farer" som du kaller det, tar sjamanen med knusende ro. Er det noe hun kan takle, er det farer. Å reise spirituelt sett går mye ut på nettopp det.

Sitat av Tensor
2. Jeg vet at dere mener det er en ''snarvei'' til åndelighet ved inntak av stoffene, men dere opplever vel ikke det samme naturlige resultatet som man ville ha gjort gjennom en meditasjon eller en trommereise?
Vis hele sitatet...
Glad du setter "snarvei" i gåsetegn her. Det er mange som har åndelige opplevelser på rusgivende midler, og det synes jeg generelt er positivt. Men det er lang vei å gå fra disse tilfeldige, plutselige oppvåkningene til intensjonsbasert arbeide med de samme midlene. I min mening kan de fleste av disse opplevelsene forklares med plantenes/midlenes utrolige evne til å rive bort de sosialt konstruerte tankekategoriene vi forklarer tilværelsen vår med. For eksempel nødvendigheten av å dele opplevelsesspennet vårt opp i dager og timer (helt ned i sekunder! hvorfor det?), eller viktigheten av inntekt, image, hvem du omgir deg med. Fuck alt. Ved inntak av visse stoffer forsvinner dette, og du kan (som Lovetogrow skriver så bra) bare være. Da er det rom for faktisk erfaring - å tolke opplevelser uten de innlærte forklaringene samfunnet er bygd på .

For å svare direkte på spørsmålet ditt: Ja, man opplever det samme "naturlige resultatet", og nei, man gjør ikke det. Ja, fordi man reiser til de samme steder. Nei, fordi man tolker opplevelsene annerledes. La meg utdype det siste: Uten forhåndsinnlærte meninger om hva som er, kan man lettere tilpasse seg den verden man møter på reiser. Jeg hører noen si "Ha ha, ja selvfølgelig, når du er så fjern skal liksom alt du ser være sant. Mye." Poenget er at samfunnet vårt ikke har et språk, et verdensbilde, som rommer de erfaringene du kommer til å gjøre. Der det eventuelt finnes vil det som oftest farge opplevelsen din mørk og uønskelig. Bedre å la de negative fordommene ligge for å lære seg en ny verden med regler en "normal person" aldri ville kunne drømme om.

Et annet poeng er at verktøyet i seg selv er "hellig". Jeg har samlet urter siden deg var unge, og å lære å kjenne og bruke det fantastiske mangfoldet planteverdenen rommer er blant mine største gleder. Å dele en joint med min kjære mens vi ser på film er rekreasjonelt. Å røyke en pipe som del av et rituale, er ikke det. Da er plantekreftene i fokus. Cannabisen hjelper meg til å oppnå deler av mine mål. Den er hellig. På samme måte med psykedeliske stoffer som sopp, DMT etc. Å lære å kjenne og bruke en ny plante/sopp/hvasomhelst er en dypt personlig og spirituell prosess som inneholder mye, mye mer enn "å bli fjern så det er lettere å meditere".

Er det noe okkultister, magikere, sjamaner, buddhister og andre spirituelle praktikere synes å være enig om, er det at alt er energi. Alt. Alt henger derfor sammen. For oss er det derfor bare misvisende å skjelne mellom naturlig og unaturlig. Den verden sjamanen opplever etter inntak av sin plantemedisin er en sannhet på linje med andre sannheter, en virkelighet like virkelig som den jeg og du opplever akkurat nå. Å skulle forklare dette tydeligere til en person som ikke selv har erfaring fra denne type spiritualitet er meget vanskelig, om ikke umulig. Vi mangler rett og slett verktøy for å kommunisere ideer, fordi det vi ønsker å kommunisere ikke kan finnes igjen i den verden du kjenner. Vi kan ikke gi deg noen referansepunkter du kan sammenlikne med, for opplevelsene er ikke sammenliknbart med noe annet. Vi kan bare oppmuntre deg til å gi det et forsøk!
DET var innlegget sitt! Bravo capo420! Et av mine favoritter så langt. Og takk for å få frem et godt og helhetlig bilde av de jeg tror mange av oss prøver å si.
Det er dette det misledede samfunnet, feilinformert av sin egen fryktbaserte kjerne, bygget på prioritering av matriellt overskudd må bli opplyst om.

Det den lovgivende makt på innse er at det å kalle bevissthetsforsterkende og mentalt grensesprengende naturredskaper for ting som "narkosopp", "paddegift", tilogmed "syre"(1) eller liknende, eller det å fortelle at måten de blir brukt på er at ungdommer ruser seg på dem og "flipper ut" er ikke bare å skjule sannheten fra seg selv. Det er også å lyve til oss alle.

Selv mange leger, psykologer og andre velutdannede mennesker har for vane å bruke spørsmål som: "Røyker du? Drikker du alkohol? etterfulgt av: "eksperimenterer du, eller har du lekt med dop?"

Her forstår man ikke bare at de inkluderer "narkosoppen" P. Semilanceata eller "Giftsoppen" Amanita Muscaria under ordet "dop" og regner dem som "leker", men de ekskluderer etanol, nikotin og en hel del andre giftstoffer og regner med at den stakkars unge pasienten eller protesjéen skal danne seg et naturtro bilde av hvor gigantiske forskjeller det er imellom de forskjellige undergruppene av de psykoaktive og bioaktive molekylene som finnes. Og med det forvrengte kunnskapsgrunnlaget forstå hvor mye arbeid og hvor mange harde lekser man må igjennom for å bruke urgamle redskaper på en verdifull og sikker måte. Fat Chance.

Bør man begynne å fortelle våre barn at brødkniven er et øyeutstikkervåpen ungdommer leker med ved å stikke ned hverandre for ekstra ukepenger og forby oss å røre den eller bli straffet?.
Er det ikke mye bedre å fortelle dem at kniven er et veldig nyttig, urgammelt redskap som krever en voksen persons nervær for å være trygt å bruke?

At man må behandle den med respekt for både den, seg selv og andre og at de kommer til å få mang en bruk for kniver senere i livet.
Og kanskje at man håper at det aldri blir noe han eller hun har brukt så mye at man ikke lenger tenker over den gamle arven av kunnskap som ligger i den.

I minst like stor grad som det langt farligere redskapet kniven er bør man forkjynne respekt for de psykedeliske plantene, dyrene og soppene. De "magiske organismene" du kan hugge, kutte, skrelle, utskjære, forme og helbrede med den.

En sirkel av feilinformasjon hindrer de fleste i å fullstendig oppleve sirkelen av liv.

Men se på de siste små samfunnene rundt om i de "usiviliserte" "primitive" delene av verden som aldri mistet kunnskapen om de mystiske sakramentene i naturen.

Gjennom å holde sjamanisme og ro til filosofi og fritenking være en naturlig del av tilværlesen, holder de fortsatt kontakt med naturen på en hengiven måte.
Det er færre psykiske problemer, nærere vennskaps- og familieforhold, mindre alkoholisme, matrealisme og annen avhengighet prosentmessig i befolkningen og høyere livsverdi.

Vi har vært finke til å utnytte for å eksperimentere raskest mulig resultat og har hurtigere enn nødvendig lært å lage vår fantastiske teknologi. En teknologi bundet på hvordan vi kan manipulere uanimert, "dødt" matreale.
Og naturen og oss selv har måttet betale en dyr pris for denne gaven.

Kunnskapen vi har om hvordan vi kan manipulere det fysiske universet er den perfekte gave til de som ikke gikk den veien vi måtte gå, men istede tok de harde kampene i de ikke-fysiske universene.
Og mot vår gave kan de kanskje gi oss æren av å få motta kunnskapsarven de har lært av plantene: Hvordan forme livet.
Og som Ying og Yang kan fremtiden faktisk se lys ut igjen?


Er det ikke på tide å omfavne fornuften og våre egne liv og livet rundt oss? Å forby en organisme som vokste vilt i norge sikkert før vi kom hit og vokser fortsatt her er bare urealistisk.
Og å gjøre ærlige, gode, ressurssterke mennesker til kriminelle imens man feilinformerer og understuderer og fordømmer noe man slett ikke forstår er direkte uholdbart.

Og imens majoriteten av samfunnet er lønnsslaver og ruser seg på løsemidler, gifter og stimulanter for å klare å fornekte at ideologien om å sitte hele livet inne i en boks å glane på en mindre boks som spyr ut informasjonssøppel dag ut og dag inn ikke er et valg man trenger å ta, vokser byene og kriminaliteten og forurensning og frykten og krigene og smerten og videre og videre. Rundt og rundt nedover i dragsuget....

Sånn kan man begynne å tenke... men så leser man et innlegg her som får en til å se at det ikke er noe å bekymre seg for. For vi begynner å våkne fra den vonde drømmen.

And the truth shall set you free...

Uansett..KP til deg, capo420

(1)Til innlegget over.

Bare en liten ting jeg tenkte på om hvordan vi er slaver til språket, som Terence McKenna kalte det. Bare fordi en eller annen junkie forsto helt på egen hånd at lysergsyredietylamin er en syre og fortalte det stolt til alle de pratsomme vennene sine betyr ikke det at vi alle trenger å la de misledede massene assosiere LSD med etsing; et "farlig" fenomén. Mange stoffer er syrer. Mange endogent produserte stoffer i menneskekroppen er syrer. Naturen er full av dem. Syre er bare en av dem. Ser du..jeg bruker det jeg og...(ikke at jeg er overbevist om at det semisyntetiske stoffet LSD25 er 100% trygt, men jeg kan skrive under selv og gå god for mange andre også hvis jeg sier at LSD, brukt riktig, kan hjelpe folk å se verdenen med helt andre perspektiver som kan være verdifullt for livsverdien uten å være en alvorlig risiko.)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dæven... her var det mange flotte innlegg. Tør ikke prøve meg en gang.

Er den del av dere som har rimelig peiling, det skal dere ha!
Sist endret av blablablabla; 29. oktober 2007 kl. 23:25.
Leste igjennom tråden på nytt nå som den var kommet frem igjen, og vil gjerne benytte muligheten til å takk Mentalmelt, Dexter, Capo420, andropothead og Vasall, for støtte og kanskje en bedre forklaring på enkelte ting jeg glemmer i "the heat of the moment", men dere alle virker som MIN type mennesker, og de er det sjeldent jeg møter på.

Takk for å gjøre hverdagen min bedre!
Sist endret av LoveToGrow; 30. oktober 2007 kl. 01:44. Grunn: skrivefeil ja=)
Takk det samme! Kudos! Å, jeg blir så kribleglad når jeg finner folk med genuin interesse og masse kunnskap om litt "sjedne" emner Hurra!
'Tror på dette med energier' ?

Kroppen og 'feltet' vårt består i bunn og grunn av celler.
Grav deg ned i hva disse cellene består av innerst inne og velkommen til bevisstheten.

En annen viktig faktor er noe Terence McKenna snakket om i et av foredragene sine.


Om mennesket virkelig kunne komme i kontakt med illusjonene, illustrasjonene og dimensjonene plantegift, sopp og naturlige stoffer som DMT produserer i hodet, hvorfor ser vi ikke noe til dem i kunstverk rundtom i verden opp gjennom årene?

Jeg tror virkelig ikke med hånden på hjertet at mennesket kan meditere inn, samme hvor mange timer vedkommende sitter i ro med lukkede øyne, en 5 gram tørket psilocybin tur, ei heller 25 mg DMT røykt i vannpipe eller andre sterke plantegifter i høye doser, nøktern.

Flere av disse stoffene er mer naturlig enn vannet du drikker i byen, tannkremen du bruker til daglig, tablettene mange spiser for hodepine og andre plager, melk (det er ikke naturlig å drikke morsmelk fra dyr) osv.

Jeg må også legge til et siste poeng, igjen fra Terence McKenna.

Om man bestemmer seg for å røyke DMT til det tredje trekket om man klarer, vet kroppen nøyaktig hva den skal gjøre med stoffet når det er inne. Det er betyr at å innta DMT er naturlig, mer naturlig enn å leke uforstående til at enkelte velger å utforske en verden du er for redd til å delta i selv.
Sist endret av mahogn; 30. oktober 2007 kl. 23:30.
Mennesket har jo i all tid benyttet seg av psykoaktive planter og stoffer. Og dette skildres også både visuelt, skriftlig og munntlig gjennom verdenshistorien. I sør-amerikansk urkultur og mytologi for eksempel, eller i tradisjonelle indiske bilder, historier og mønstere.

Dette med at kroppen vet akkurat hva den skal gjøre med DMT har ikke noe med det tredje trekket å gjøre. Det som skjer når DMT kommer inn i blodet og reiser opp til barrieren som beskytter hjernen, er at små proteiner huker tak i DMT'et og frakter det direkte inn til hjernen i stedenfor at det blir brutt ned eller sendt bort slik som de fleste andre stoffer blir. Men dette skjer uavhengig av hvor mange trekk man klarer å gjennomføre.

Jeg tror kanskje du rører sammen litt forskjellige McKenna-sitater her =)
Sist endret av mentalmelt; 31. oktober 2007 kl. 00:31.
Hehe, det var ikke det jeg mente.
Jeg er klar over at det har lite å gjøre med hvor mange trekk man tar, kroppen vet uansett hva den skal gjøre så snart stoffet er kommet inn i systemet. Jeg tenkte bare at visst folk først prøver DMT, f.eks. røyker det, bør dem se om de klarer å innhalere et tredje trekk så de faktisk havner på reis. Etterpå kan de jo fundere på om et nøktern menneske kan havne på et slikt sted, uansett hvor lenge vedkommende mediterer med lukkede øyne, uansett hvor mange år han/henne har øvd.

Det var nemlig dèt jeg mente. =]


Det hardkokte poenget though, ligger i at mennesker snakker om hva som er naturlig og ikke, som om å konsumere sopp var mer unaturlig enn andre planter i naturen vi mennesker bruker til daglig.


Hadde det vært opp til meg, om JEG satt på topp i Norge med diktatur, hadde jeg gitt psykonauter samme status som astronauter. At disse menneskene, akkurat som astronauter, faktisk dreier seg om modige mennesker som er villig til å ofre seg selv for menneskeheten, men aller helst for spenningens skyld.

Den beste idèen hentet tilbake fra en tripp ville blitt hedret med Nobel's Fred Pris.
Destod større doser og jo mer man husker, destod flere medaljer og cred fra mannskapet.


At noen velger å se på dette annerledes fra astronauter og soldater som ofrer seg selv for landet, er meningsløst. Ikke bare hadde vi fått kontrollerte doser og bruk, vi hadde fått en kultur hvor istedet for å bare gå i det norske militæret når man er 18, tar militæret først for å komme seg i form og lære disiplin, etterfulgt av et tredje år eller to i det norske sjamantæret for å utvikle en felles forståelse av virkeligheten, samt andre bonuser og som samlet menneskehet av fredelige individer, utforske det vi pr i dag ikke forstår.

DET hadde vært noe.
Sist endret av mahogn; 31. oktober 2007 kl. 11:38.