Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3833
Jeg fikk i vinter en til å bygge pc for meg, kjøpte deler for 6k:

cpu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692
gpu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613681
hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593882

Tror ikke jeg trenger å inkludere mer for å få svar på mitt spørsmål, hvis ikke, spør :P

uansett, når jeg kjørte bf3 betaen merka jeg at jeg hadde utrolig lav FPS (rundt 40). Ut i fra det ejg har googla burde jeg sette ned oppløsninga osv for å få høyere FPS.
Har ikke så veldig lyst til å sette ned grafikken så mye for å øke FPSen, derfor lurte jeg på om det kanskje var på tide å oppgradere noe.

Noen forslag?

Er ikke slik at jeg vil kjøre på 120 FPS med på full grafikk, men kanskje 60-80?

Aner ikke hvor realistisk dette er, med tanke på at jeg ikke har alhverden med penger.

Hvis u kan, please si hva jeg burde oppgradere, og evt. anbefal et skjermkort.
Får jeg mye bedre ytelse om jeg crossfirer med et ekstra av det skjermkortet jeg har nå, eller får jeg veldig mye mer for pengene dersom jeg kjøper et skjermkort til rundt 2500?

Takker for alle svar
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Å sammenligne grafikk i en BETA med real life ytelse er renspikket idioti.
Det er en beta for en grunn.

Uansett, BF3 virker sålangt til å bli ganske bleeding edge grafikkmessig så GPU er nok det som er relevant i første omgang, men da må du opp i en par tusen klassen for å få "omg bra grafikk".

Personlig er jeg godt fornøyd med 30-40FPS i det meste så et 5770 holder i lange baner for min del enda.
Hvor kraftig strømforsyning har du? Du kan nemlig kjøpe et skjermkort til. (Nei, det må ikke være akkurat samme modell.)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614382
Men det burde være nøyaktig samme modell.
Er enig med ATX her, men jeg ville nok sagt at grafikkortet er det som du burde oppgradere her.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Men det burde være nøyaktig samme modell.
Vis hele sitatet...
Irrelevant, de har fortsatt samme brikkesett og GPU og kjører på samme drivere.
Greit nok, hvis du har en XXX Edition Factory Overclock så er det ikke optimalt og kjøre med ett standard fordi klokkehastighet vil være forskjellig men dette kan du jo stille opp/ned i AMD Overdrive uansett. Så skal ikke ha så mye å si hvilket merket kortet er.

(correct me if I'm wrong)

Til TS:

er nok ikke så rart at det lagger med et 6850, du kan enten kjøpe ett til å kjøre i crossfire, men tror at skjermkort nr to ikke vil yte mer enn 50%. Stiller meg egentlig veldig skeptisk til hele crossfire opplegget, da jeg har vært borte i ett tilfelle av det i praksis, to stk 6870 i crossfire, som yter ganske dårlig.
Derfor ville jeg heller anbefalt og legge det du har ut på salg og evnt kjøpe 6950/70 eller 560/70 om du har råd.
Broren min har 6870 og det kjører spillet helt greit på max settings, har ikke målt FPS men var absolutt spillbart.


Hvis ikke så har du jo Black Edition CPU, ( samme som meg faktisk ) som er utrolig lett og overklokke for litt bedre FPS. Alt du trenger er å øke multiplier i AMD Overdrive. (http://sites.amd.com/us/game/downloa.../overview.aspx)
Kjører min stabilt på 3,7 ghz, uten en eneste grad celsius varmeforskjell, faktisk.

@atxbyea i FPS spill vil man som regel ha litt mer enn 40 FPS, nettopp fordi alt skjer så fort og det er om å gjøre og være førstemann, til å se, sikte, skyte og dodge kuler. 60 FPS +++ er greit.
Sist endret av Flowerpower79; 23. oktober 2011 kl. 21:53.
Han nye
sgt_coke's Avatar
Trådstarter
Sitat av twixtor Vis innlegg
Irrelevant, de har fortsatt samme brikkesett og GPU og kjører på samme drivere.
Greit nok, hvis du har en XXX Edition Factory Overclock så er det ikke optimalt og kjøre med ett standard fordi klokkehastighet vil være forskjellig men dette kan du jo stille opp/ned i AMD Overdrive uansett. Så skal ikke ha så mye å si hvilket merket kortet er.

(correct me if I'm wrong)

Til TS:

er nok ikke så rart at det lagger med et 6850, du kan enten kjøpe ett til å kjøre i crossfire, men tror at skjermkort nr to ikke vil yte mer enn 50%. Stiller meg egentlig veldig skeptisk til hele crossfire opplegget, da jeg har vært borte i ett tilfelle av det i praksis, to stk 6870 i crossfire, som yter ganske dårlig.
Derfor ville jeg heller anbefalt og legge det du har ut på salg og evnt kjøpe 6950/70 eller 560/70 om du har råd.
Broren min har 6870 og det kjører spillet helt greit på max settings, har ikke målt FPS men var absolutt spillbart.


Hvis ikke så har du jo Black Edition CPU, ( samme som meg faktisk ) som er utrolig lett og overklokke for litt bedre FPS. Alt du trenger er å øke multiplier i AMD Overdrive. (http://sites.amd.com/us/game/downloa.../overview.aspx)
Kjører min stabilt på 3,7 ghz, uten en eneste grad celsius varmeforskjell, faktisk.

@atxbyea i FPS spill vil man som regel ha litt mer enn 40 FPS, nettopp fordi alt skjer så fort og det er om å gjøre og være førstemann, til å se, sikte, skyte og dodge kuler. 60 FPS +++ er greit.
Vis hele sitatet...
Takk, masse bra informasjon. Er HELT noob på dette, men kan jeg kjøpe denne (hvis det var den du foreslo) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627428, og kjøre crossfire med det jeg har nå og den jeg har fra før?

Hater tanken på å kjøpe et helt nytt et, og ikke bruke de jeg har fra før, er liksom 1,5k rett i dass

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Å sammenligne grafikk i en BETA med real life ytelse er renspikket idioti.
Det er en beta for en grunn.

Uansett, BF3 virker sålangt til å bli ganske bleeding edge grafikkmessig så GPU er nok det som er relevant i første omgang, men da må du opp i en par tusen klassen for å få "omg bra grafikk".

Personlig er jeg godt fornøyd med 30-40FPS i det meste så et 5770 holder i lange baner for min del enda.
Vis hele sitatet...
Ja, ser det med betaen, men poenget er at jeg har relativt lav FPS ved kjøring av andre spill også. Er foresten ikke 30-40 FPS litt snaut når man spiller fps, slik som twixtor nevner? :P
Du kan kjøre 6850 og 6870 i crossfire, men personlig har jeg ingen erfaringer med dette så blir vel ren gjetting.
Men i teorien skal det jo gå, hvertfall i følge AMD selv, hvis du kjøper ett 6870 så sett det som skjermkort nr 1 ihvertfall, så den får yte 100% mens ditt gamle 6850 står som nr2 og får bare yte 50% av hva det har å by på.

Kort sagt - Ja du kan kjøpe 6870 du linket til, og kjøre det i crossfire med 6850'n du allerede har, men anbefaler å bytte plass på dem, som sagt, så det gamle du har får plass nr 2.
er det bare jeg som synes 40 fps er mer enn nok? litt avhengig av hva jeg spiller, men det meste over 25 er egentlig finfint bortsett fra minecraft da, på 500-1200
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
er det bare jeg som synes 40 fps er mer enn nok? litt avhengig av hva jeg spiller, men det meste over 25 er egentlig finfint bortsett fra minecraft da, på 500-1200
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye morro å spille for eksmepel Cod med 40 fps, det kan jeg garantere

Men i feks Crysis så er jeg faktisk fornøyd, med 40+, men det er kanskje fordi grafikken er heavy shit og jeg kjører på ultra og ikke får noe mer, men liker ikke at det lugger litt.
Han nye
sgt_coke's Avatar
Trådstarter
Sitat av twixtor Vis innlegg
Du kan kjøre 6850 og 6870 i crossfire, men personlig har jeg ingen erfaringer med dette så blir vel ren gjetting.
Men i teorien skal det jo gå, hvertfall i følge AMD selv, hvis du kjøper ett 6870 så sett det som skjermkort nr 1 ihvertfall, så den får yte 100% mens ditt gamle 6850 står som nr2 og får bare yte 50% av hva det har å by på.

Kort sagt - Ja du kan kjøpe 6870 du linket til, og kjøre det i crossfire med 6850'n du allerede har, men anbefaler å bytte plass på dem, som sagt, så det gamle du har får plass nr 2.
Vis hele sitatet...
ok, tror kanskje jeg gjør det jeg da :P Takk for hjelpen

Sitat av twixtor Vis innlegg
Det er ikke mye morro å spille for eksmepel Cod med 40 fps, det kan jeg garantere

Men i feks Crysis så er jeg faktisk fornøyd, med 40+, men det er kanskje fordi grafikken er heavy shit og jeg kjører på ultra og ikke får noe mer, men liker ikke at det lugger litt.
Vis hele sitatet...
Enig i den. Husker da Black Ops kom ut, FPSen var så lav, så det lugga skikkelig :P
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
ok, tror kanskje jeg gjør det jeg da :P Takk for hjelpen
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig
Han nye
sgt_coke's Avatar
Trådstarter
Sitat av twixtor Vis innlegg
Bare hyggelig
Vis hele sitatet...
Foresten,tror du strømforsyneren min er tilstrekkelig til skjermkort nummer to også?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593202
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Foresten,tror du strømforsyneren min er tilstrekkelig til skjermkort nummer to også?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593202
Vis hele sitatet...
Det burde holde, men det er vel i nærmeste laget.