Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 9174
Jeg kom til å tenke på en ting. Jeg ser seff TV uten å betale lisens.

Om NRK sender kontrollører til meg som tar seg til rette, og forsøker å komme seg inn i leiligheten min med fysisk makt, hvilke rettigheter har jeg da? I usa tror jeg slikt regnes som innbrudd, og at du har lov til å skyte dem i enkelte stater.

Har jeg lov til å bruke alle mulige midler for å få personen ut av leiligheten?
Går det en fast definert grense på hva jeg har lov til å benytte av voldelige midler?
Er denne grensen avhengig av hvor svak jeg er, og hvor stor og truende personen som presser seg på er? (Det virker litt rart om retten forventer ideologisk at en 1.60 høy jente skal kunne bryte med en tometer NRK machofaen. Da er du jo nødt til å gå etter vitale organer, knuse balla hans, slå han i skjoldbrusken osv.
Hvordan forholde seg til denne situasjonen om den først oppstår?

Lønner det seg å ha et webkamera over døra, og så opplade hele driten til youtube slik at du har beviser for hvordan seansen begynte?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hvis du vil gå så hardt til verks bør du vel gjerne betale lisensen din ettersom det er mer gjennomførbart i tankene enn i praksis.

Forresten, de har ikke lov og bryte seg inn. Og det vet de.
Her er det mange tips.
Ingen har lov til å trenge seg inn på din private eindom, være det seg politiet eller lisenskontrollører. Politiet har lov med rettslig kjennelse eller når det foreligger ferske spor om lovbrudd.

Kontrollørene vil sikkert spørre pent om de kan ta seg enn tur inn. Svar pent at det får de ikke lov til. Blir de pågående i spørringen kan du bare si at de ikke har lov til å komme inn og lukke døren. Setter de da foten i døren så bryter de loven.
Du har sett for mye på "cops - most wanted" eller noe i den duren.
Du har selvfølgelig ikke rett til å skade noen som helst som lurer på om du har TV.
Du kan nekte å slippe de inn, thats it. Vold og balle knusing har du aldri rett til, uansett.
Sitat av OuterHeaven
Om NRK sender kontrollører til meg som tar seg til rette, og forsøker å komme seg inn i leiligheten min med fysisk makt, hvilke rettigheter har jeg da?
Vis hele sitatet...
Det har de ikke lov til og det gjør de ikke. De kan spørre om å få komme inn, men sier du nei så godtar de det. Så hele problemstillingen din er irrelevant.
Sitat av Mith
Vold og balle knusing har du aldri rett til, uansett.
Vis hele sitatet...
Du har rett til å bruke akkurat så mye vold og balleknusing som må til for å fjerne en person som oppholder seg på eiendommen din ulovlig og ikke vil gå vekk, men dog ikke mer.
Asså, lillebroren min studerer medisin i utlandet, og der hadde kontrolløren presset seg inn i leiligheten hans. Først så hadde han nektet, og typen gikk for å snakke med en annen så lenge. I mellomtiden puttet han den lille grundig portable tven i klesskapet. Da typen kom tilbake så presset han seg forbi (!). (Men lillebror gjorde ikke motstand. Han gikk inn i gangen så han kunne se rommet, og da han så at det ikke var noe tv der mumlet han noe om at det ikke går an å være så jævlig vanskelig og stakk. I og med at typen studerer i en politistat, så han ikke noen vits med å gå videre med saken, og nå tror de jo at han ikke har TV.

Altså kan jeg godt tenke meg at noe tilsvarende vil skje her.
Sitat av Kinseek
Du har rett til å bruke akkurat så mye vold og balleknusing som må til for å fjerne en person som oppholder seg på eiendommen din ulovlig og ikke vil gå vekk, men dog ikke mer.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen rett, det er en mulighet du har etter å ha prøvd alt annet.

Og nei OuterHeaven, det tar seg særdeles dårlig ut for NRK å få enda mere negativ omtale om lisensen så du kan være trygg på at ingen bryter seg inn for å sjekke om du har tv.
NRK sender regelmessig stormtropper med nightvision og infrarødt og kevlardrakter med syntetiske nanofibre som lar dem tåle skudd med trefftrykk på 800kN/cm^2 og de kutter alltid strømmen idet de angriper med flashbangs og nervegass, og idét en av dem oppdager en tv sender de med et kjapt dobbelttapp med lillefingeren på radiosenderen et signal om at det her er en som snylter på fellesskapet, og de vil drepe deg, alle du er glad i og alle hunder du har klappet. Til slutt vil hodet ditt spiddes på en påle og settes utenfor NRKs hovedkvarter som ligger inni en vulkan i det indiske havet.

Jeg tror ikke et webkamera vil stanse den vreden som kommer etter deg.
Hvordan ligger det an dersom en NRK kontrollør kommer på døra mi, driver med trakassering som beskrevet i den andre tråden, og jeg bestemmer meg for å skambanke ham? Hvordan ligger det an når det er hans ord mot mitt?

Hvordan ligger det an om de er 4 stk, slik det står i den andre tråden? Er 4stk ord mot mitt ord rått parti, eller er de inhabile?

Skulle gjerne ha grisebanka en NRK kontrollør, bare fordi det kjennes digg ut. Eks-dama til storebroren min (ikke medisin-broren) sleit med sosial angst, og hun ble skjelven når NRK folka kom på døra. Det driter seff disse jævlene i. Agorafobi-nisser er bare lettere å overkjøre. Nei, fy faen, skulle gjerne ha slått inn noen NRK ansikter.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Jeg skulle gjerne skambankt slike folk som deg også, men desverre tror jeg ikke det er rett medisin, og fagfolk kan nok hjelp deg bedre. Søk hjelp, du virker ustabil
Jeg kunne sikkert hatt godt av noen anger-management classes. Siden du også har lyst til å kjenne hvor godt det føles å banke folk du syns er usympatiske, kanskje vi skal ta turen sammen?
Nrk lisensmannen kom til mi dør å begynte å spørre om jeg hadde tv, jeg sa nei, å han bedde om å få komme inn å se. Jeg sa pent og høfelig nei. 5 minutter etterpå går faen ta fyren å lusker rundt i hagen.
Jeg passet rotweileren til en kompis da (kjempesnill hund som er skikkelig folkekjær), slapp han løs å når han ser kontrolløren i hagen blir han kjempeglad å vil hilse på han. Aldri sett en så gammel mann løpe så jævli kjapt.

-

Brodern hadde en litt annen fremgangsmåte på problemet, han fikk beskjed av en av naboene sine om at nrk kontrolløren var ute på tokt. Han fulgte med i vinduet når han kom møt døra hans.
Han kledde seg deretter helt naken å stod ved døra å ventet på kontrolløren.
Q "har du tv?"
A "nei, det har jeg ikke. Vil du komme inn å se?"
"nei!"

krever guts men det funket.
Du trenger ikke noen anger-managament classes. Du trenger et lynkurs i modenhet, idiot.
Det stemmer det, at adferden min har juvenile trekk.
OT: Om utleier har en TV stående i en leilighet, må leieboerne da betale lisens?
Joshiwo: Ja, desverre
Sitat av Mith
Det er da ingen rett, det er en mulighet du har etter å ha prøvd alt annet.
Vis hele sitatet...
Tøv. Om en gjeng kriminelle anholder deg med kniv og ber deg legge deg ned på bakken har du fint en rett i å grisebanke dem selv om du også har muligheten til å følge instruksene deres eller løpe bort.

Selvforsvar er en soleklar rett. Den retten har sine klare vilkår. En lisensmann som er fryktelig innpåsliten gir ikke rett til vold. En lisensmann som uten tillatelse dytter seg fysisk forbi deg og døren er per definisjon en inntrenger og du har rett til å foreta deg de fysiske grep du må for å få han ut. Du har selvfølgelig ikke lov til å bruke uforholdsmessig mer vold enn det som må til for å få ham ut.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av Kinseek
Tøv. Om en gjeng kriminelle anholder deg med kniv og ber deg legge deg ned på bakken har du fint en rett i å grisebanke dem selv om du også har muligheten til å følge instruksene deres eller løpe bort.

Selvforsvar er en soleklar rett. Den retten har sine klare vilkår. En lisensmann som er fryktelig innpåsliten gir ikke rett til vold. En lisensmann som uten tillatelse dytter seg fysisk forbi deg og døren er per definisjon en inntrenger og du har rett til å foreta deg de fysiske grep du må for å få han ut. Du har selvfølgelig ikke lov til å bruke uforholdsmessig mer vold enn det som må til for å få ham ut.
Vis hele sitatet...
Grisebank er ikke selvforsvar.
Kinseek: Det er feil. Når det kommer til selvforsvar er reglene ganske stenge. Du har ikke rett til å utøve vold mot han med mindre han gjør det først. Man har også pålagt å prøve alle andre metoder før man tyr til vold, som i motsetning til det du sier er feks å løpe vekk.

Det gir deg ikke rett til å grisebanke dem.
Det var først og fremst ikke ment helt bokstavelig, men at den volden som er nødvendig for å få ut en inntrenger/pasifisere inntrenger er lovlig. Om du kommer i basketak med inntrengeren og er nødt til å ty til både armer, ben og lamper og resultatet blir at inntrengeren får "grisebank" så er det lov. Om inntrengeren besvimer eller gir uttrykk for at han gir opp kampen så har du ikke lov til å denge videre.

I annspente situasjoner kan det også være vanskelig å bedømme nøyaktig hvilke midler som er minimale nok men effektive nok til å få gjort noe med en inntrenger.

Det er min overlegne og klare rett til å brekke armen på en mann som svinger en kniv etter meg. Det ligger ikke på meg at jeg må gi løpe, selv om det nok er det lureste. Denne retten er selvsagt ikke gyldig hvis mannen med kniv åpenbart ikke er en direkte trussel lenger.
Sist endret av Kinseek; 8. august 2008 kl. 15:28.
Sitat av Kinseek
Det er min overlegne og klare rett til å brekke armen på en mann som svinger en kniv etter meg. Det ligger ikke på meg at jeg må gi løpe, selv om det nok er det lureste. Denne retten er selvsagt ikke gyldig hvis mannen med kniv åpenbart ikke er en direkte trussel lenger.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det det er. Du SKAL ikke utøve vold hvis du har en annen mulighet til å forsvare deg selv, som å løpe. Har han låst deg opp i et hjørnet er det en annen sak.
Du lever i din egen verden her. NRK dukker ikke opp med kniv på døren din og blir du truet så ligger det på deg at du skal prøve alle andre utveier som å løpe først. Uansett hvor fint du prøver og formulere deg endrer det ikke saken, men jeg er åpen for at retten kan se saken fra et litt mer menneskelig ståsted.
Sitat av ProXhimo
Det er nettopp det det er. Du SKAL ikke utøve vold hvis du har en annen mulighet til å forsvare deg selv, som å løpe. Har han låst deg opp i et hjørnet er det en annen sak.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Om en kriminell med kniv møter opp på døren min så må ikke jeg hoppe ut vinduet og la ham forsyne seg idet jeg ringer politiet. Jeg kan også ta frem balltreet med siden av døren og gjøre det alldeles klinkende klart at han ikke får lov til å komme inn, og om det viser seg at han kan tenke seg å bruke kniven kan jeg denge balltreet.

Det er knivbæreren i den situasjonen som har gått inn i en farlig situasjon med viten og vilje. Jeg har så absolutt rett til å forsvare meg, det ligger overhodet ikke på mine skuldre at jeg må vike grunn for kriminelle. Loven verner om de lovlydige først, ikke kriminelle.

Jeg er overrasket over at folk mener det ikke er lov å forsvare seg selv og sin eiendom, men at man alltid er pålagt å løpe vekk.

Sitat av Geordie
Du lever i din egen verden her. NRK dukker ikke opp med kniv på døren din og blir du truet så ligger det på deg at du skal prøve alle andre utveier som å løpe først. Uansett hvor fint du prøver og formulere deg endrer det ikke saken, men jeg er åpen for at retten kan se saken fra et litt mer menneskelig ståsted.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig møter ikke NRK opp med kniv, det har jeg aldri sagt heller. Om de dytter seg forbi meg har jeg fint lov å dra tak i dem for å få dem ut. Om de rister av meg og gjør det klart at de akter å slå for å få inngang, så kan jeg også øke mengden vold tilsvarende for å avvikle den farlige situasjonen til min fordel.

Jeg tror ikke NRK vil fysisk trenge seg forbi noen. De vil sikkert være i overkant frekke og innpåpslitne, men generelt så synes jeg også de skal være i overkant frekke for å ta dem som snyter på lisensen.
Sist endret av Kinseek; 8. august 2008 kl. 15:50.
Hvis du i det hele tatt vurderer å bruke vold mot en lisenskontrollør, er det noe alvorlig galt. Joda, de vil nok være litt innpåslitne og prøve så langt det er å komme inn, men det er tross alt også deres levebrød, så de er vandt med hvordan folk reagerer, og de vet nok hvor langt de kan gå i de fleste tilfeller.

Derfor er det bare å stå på sitt og nekte dem å komme inn, og blokkere døra. Vær høflig, de gjør bare jobben sin og det mener jeg man bør respektere. Skulle de mot formodning prøve å presse seg inn er det nok å ta tak i dem og skyve/dytte/dra dem ut igjen. Ikke noe mer enn det.

Du kan uansett ikke bruke selvforsvar argumentet om du har skambanka en fyr. Du har lov til å bruke den volden som er nødvendig for å slippe unna, og det er ikke nødvendig å grisebanke folk for å slippe unna.
Jeg synes ikke det virker som om du leste hva jeg skrev, da jeg nettopp påpekte at jeg ikke tror lisenskontrollørene vil trenge seg fysisk forbi meg MEN at jeg påpekte for alle her at selvforsvar av seg selv og eiendom er din RETT selv ovenfor lisenskontrollører. Den som legger to og to sammen her forstår at det er innlysende at jeg ikke tror jeg behøver å bruke selvforsvar ovenfor lisenkontrollører, men temaet var sentralt i diskusjonen.

Grisebank/skambank er kanskje ladede ord, men jeg synes du vel i overkant tolker det i den retning at jeg mete jeg kan bruke uforholdsmessig vold for å forsvare meg, når jeg mener det er innlysende utifra deg jeg skriver at jeg legger vekt på at selvforsvar har sine avklarte områder og eskaleringer. Om jeg kommer i ukontrollert basketak med en ulovlig inntrenger så kan jeg selvfølgelig gi ham så mye motstand fra å komme inn at det kanskje ser ut som han har fått svinebank. En kriminell inntrenger har fullstendig anledning til å gi utrykk for at han gir opp, eller det kommer klart frem fra situasjonen at jeg er overlegen. Hvis jeg "grisebanker" når dise faktorene er tilstede så er det såklart jeg som gjør noe ulovlig. Dette har jeg gjort klart hele tiden.

Det lureste i mange voldelige sitausjoner er å løpe vekk. Om jeg ønsker å beskytte meg selv, andre, eller min eiendom så har jeg den åpenbare rett til selvforsvar og ikke en plikt til å løpe vekk.
Sist endret av Kinseek; 8. august 2008 kl. 16:09.
Faktum er at jeg begynte å skrive mitt innlegg før du hadde postet, så jeg så ikke ditt før jeg var ferdig med mitt. Jeg myntet uansett min post først og fremst på trådstarter.

Angående selvforsvar vil dette alltid være skjønn inne i bildet, og det er vanskelig å legge klare grenser når det kan benyttes og ikke. Personlig ville jeg nok i de aller fleste tilfeller bare skygget banen, selv om jeg kunne benyttet selvforsvar. Det avhenger vel på personenen. Det jeg finner skremmende er at enkelte personer ute i samfunnet vårt på død og liv skal ty til selvforsvar uansett, og jeg synes det er skremmende at noen i det hele tatt vurderer å knuse ballene til en stakkar for tusen kroner (ca ca nrk lisensen).
Heilt canooon
Sitat av emphi
Faktum er at jeg begynte å skrive mitt innlegg før du hadde postet, så jeg så ikke ditt før jeg var ferdig med mitt. Jeg myntet uansett min post først og fremst på trådstarter.

Angående selvforsvar vil dette alltid være skjønn inne i bildet, og det er vanskelig å legge klare grenser når det kan benyttes og ikke. Personlig ville jeg nok i de aller fleste tilfeller bare skygget banen, selv om jeg kunne benyttet selvforsvar. Det avhenger vel på personenen. Det jeg finner skremmende er at enkelte personer ute i samfunnet vårt på død og liv skal ty til selvforsvar uansett, og jeg synes det er skremmende at noen i det hele tatt vurderer å knuse ballene til en stakkar for tusen kroner (ca ca nrk lisensen).
Vis hele sitatet...
For 2008 er avgiften 2.038 kroner. I tillegg kommer 8% merverdiavgift.
Vis hele sitatet...
Inkl. 8% mva. = 2201,04 kroner.
Kinseek: Dersom noen truer deg med feks kniv, og du IKKE KAN stikke av, så har du seff lov til å bruke alle nødvendige midler til å beskytte deg med. Dog ikke mer enn du blir truet med. Eks: en hel gjeng tar opp knivene sine og sier de skal drepe deg. De er mange og rundt deg så du kan ikke stikke av. Da tror jeg du skulle sluppet unna med all den volden du klarer å påføre dem. Kanskje til og med våpen. Men å bli kvitt nrk-kontrollører som ber om å få se på tven din.... Personlig ville jeg ikke gått lenger enn å dytte de ut døra og true med å kontakte politiet. Gi dem grisebank bil kun medføre fengselsstraff for deg.

Og SteInMetz: KP til deg!!!
Hvis det oppstår basketak når man prøver å holde han ute av huset sitt, og lisenskontrolløren av en eller annen grunn finner det godt å fortsette å angripe deg så har man selvfølgelig rett til å sloss tilbake.

Når man grisebanker noen så ligger det som oftest i ordet at man har overtak nok til å påføre noen så store skader og da har man selvfølgelig ikke loven bak seg. Det er ikke noe argument mot deg, du er fult klar over det, men det var det at du sier grisebanke som fikk meg til å reagere.

Men selv om vi er forsåvidt er enige nå, så kunne vi likevel diskutert i det uendelige. Det er en grunn til at slike ting som oftest blir til lange rettsaker.
Sitat av sandkasse
Kinseek: Dersom noen truer deg med feks kniv, og du IKKE KAN stikke av, så har du seff lov til å bruke alle nødvendige midler til å beskytte deg med. Dog ikke mer enn du blir truet med. Eks: en hel gjeng tar opp knivene sine og sier de skal drepe deg. De er mange og rundt deg så du kan ikke stikke av. Da tror jeg du skulle sluppet unna med all den volden du klarer å påføre dem. Kanskje til og med våpen. Men å bli kvitt nrk-kontrollører som ber om å få se på tven din.... Personlig ville jeg ikke gått lenger enn å dytte de ut døra og true med å kontakte politiet. Gi dem grisebank bil kun medføre fengselsstraff for deg.
Vis hele sitatet...
Nei, nei og mere nei. Du har ikke lest eller forstått hva jeg har skrevet. Jeg har gang på gang sagt flere kriterier som må til for å kunne gjøre selvforsvar.

Du har ikke plikt etter loven å løpe selv om det er gode mulighter og det er det lureste. Du *har* lov å holde stand og knekke armer og ben som kommer mot deg med kniv i hånd. Du har *ikke lov* å sparke de samme kriminelle som ligger på bakken og ikke utgjør en umidelbar fare gjentatte ganger i bakhodet.

Jeg har lov til å forsvare meg der jeg står. Noe annet ville være å gi de kriminelle fri adgang til alt og alle. Om noen roper 50m lenger bort at nå kommer de for å rane meg så kan jeg med loven i hånd stå hvor jeg står, si at de ikke får lov å røre meg og knekke armen på dem dersom de tar tak i meg. Jeg trenger overhodet ikke gi de kriminelle gaten.

Jeg synes dette er utrolig innlysende.

En lisenskontrollør som maser, maser og maser og er irriterende utgjør i seg selv ikke en umidelbar fare, ergo har jeg ingen rett på selvforsvar. Om lisenskontrolløren dytter opp døren jeg holder på og begynner å skubbe meg vekk så har jeg anledning og rett til å foreta en passe voldelig respons for å få ham ut; selvforsvar. Jeg tror ikke noen lisenskontrollører vil gjøre det dog.
Sist endret av Kinseek; 8. august 2008 kl. 17:07.
Det kommer veldig an på situasjonen og personen som truer deg.
Situasjoner som kan oppstå blir bare dumt og diskutere da det kan være så vidt med så mange små faktorer som kommer til spille, når det kommer til personen som truer deg så må han\hun være tilregnelig i gjerningsøyeblikket, og lovbryteren er ifølge loven helt klart ikke det om han\hun er:
a) under 15 år,
b) psykotisk,
c) psykisk utviklingshemmet i høy grad, eller
d) har en sterk bevissthetsforstyrrelse.

Men det er gråsoner og selv om man handler utenfor det loven om nødverge sier du har rett til så skal det ganske mye for og bli dømt dersom det har skjedd «paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse».

Så selv om man ikke har hjemmel i loven, vil man som regel ikke bli dømt.
Men herregud, skyter du en biltyv i hodet når han prøver å stikke av så er straffeskylden klar. Det har jo skjedd før, og fyren som skøyt ble dømt.
Nå er du ute på alldeles tynn is. Om personen jeg forsvarer meg mot er under 15år, psykotisk osv så minsker det overhodet ikke min rett til selvforsvar. Jeg har like mye rett å brekke armen som beveger en kniv mot meg uansett om den tilhører en 30år gammel narkoman eller en 14år gammel wanna-be gangsta endog en med downs syndrom som har en AG3. De kriteriene du kommer med er om en person kan dømmes for straffbare forhold eller ei, noe som er totalt uinteressant i forhold til om jeg kan forsvare meg eller eg mot denne personen. De kriteriene er bare interessante i etterspillet for den kriminelle personen.

Å skyte en person som prøver å stikke av er såklart ikke lovlig, da han ikke utgjør en umidelbare fare for deg selv eller andre. Hvis han stikker av med bilen din så er jeg litt usikker på hva rettspraksis her i norge ville være (USA så er det nok lovlig). Personlig (har dog ikke våpen) ville jeg nok følt det var galt å drepe en person, selv om han stjeler min flotte bil.
Sist endret av Kinseek; 8. august 2008 kl. 17:22.
outerheaven: Jeg tror du må finne deg en annen hobby, du virker ikke helt okei.
Det er rettspraksis og dømme noen for det.
For hva da? Jeg aner ikke hva du konkret snakker om nå. Hvis du vil lage et poeng så kan du begynne med å skrive hva det er rettspraksis for, og gjerne gi konkrete eksempler på denne rettspraksisen.

Det er selvfølgelig rettspraksis å frikjenne personer under f.eks 15 år for kriminelle handlinger, da loven eksplisitt sier dette. Jeg blir særdeles forferdet om det er rettspraksis for å si at det var ulovlig selvforsvar bare fordi personen det ble forsvart mot er under 15. Jeg tror du blander disse to prinnsippene om kriminell lavalder og selvforsvar... grovt.
Sist endret av Kinseek; 8. august 2008 kl. 17:25.
Sitat av Kinseek
Å skyte en person som prøver å stikke av er såklart ikke lovlig, da han ikke utgjør en umidelbare fare for deg selv eller andre. Hvis han stikker av med bilen din så er jeg litt usikker på hva rettspraksis her i norge ville være
Vis hele sitatet...
Det var bunnen av innlegget ditt jeg svarte på, det eneste stedet du sa du var usikker på hva rettspraksisen ville vært.
Ah, det er jeg tilbørlig til å tro på.
Altså, at det er rettspraksis og dømme noen for og skyte en person selv om han tar bilen din.

Prøvde og legge det til i mitt forrige innlegg, men du var tidlig ute med å svare

Ang innlegget ditt så er jeg enig med deg i at du kan beskytte deg mot hvem som helst, uansett om det er en dverg med downs syndrom med bare en arm som skytter på deg med pil og bue.

Hadde blitt rimelig vanskelig om du måtte tilregnelighetsanalyse på lovbryteren før du handlet

Om noen roper 50m lenger bort at nå kommer de for å rane meg så kan jeg med loven i hånd stå hvor jeg står, si at de ikke får lov å røre meg og knekke armen på dem dersom de tar tak i me
Vis hele sitatet...
g.

Du setter det veldig på spissen, men min mening er at du egentlig skulle prøvd og dytte eller legge lovbryteren i bakken før du faktisk tar og knekker armen hans, men du hadde nok ikke blitt dømt for det uansett ifølge husker ikke paragraf og slikt «paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse».
Sist endret av Picard; 8. august 2008 kl. 17:39.
Sitat av ivioyner
NRK sender regelmessig stormtropper med nightvision og infrarødt og kevlardrakter med syntetiske nanofibre som lar dem tåle skudd med trefftrykk på 800kN/cm^2 og de kutter alltid strømmen idet de angriper med flashbangs og nervegass, og idét en av dem oppdager en tv sender de med et kjapt dobbelttapp med lillefingeren på radiosenderen et signal om at det her er en som snylter på fellesskapet, og de vil drepe deg, alle du er glad i og alle hunder du har klappet. Til slutt vil hodet ditt spiddes på en påle og settes utenfor NRKs hovedkvarter som ligger inni en vulkan i det indiske havet.

Jeg tror ikke et webkamera vil stanse den vreden som kommer etter deg.
Vis hele sitatet...
Dette er kåret til Månedens Innlegg i August 2008. Gratulerer.
Jeg er vel ikke overrasket, men det er snodig at noen mener praksis er at man må bli utsatt for vold, før man kan forsvare seg mot den. Hvis det er noen her som har trent kampsport, så vet de hvor utrolig fort en knyttneve kan komme, og at man må ha et helt annet nivå av oppmerksomhet for å kunne parere. Å hevde at det bare er legitimt å slå når motparten har slått først, det virker for meg som ideologi. I virkeligheten kan du jo bare kjenne på følelsene dine, urinstinktet forteller når noen er truende, når du kjenner frykt. Om fryktreaksjonene ikke er like for alle, så virker det da helt latterlig på meg at en skal trekke en villkårlig linje får akkurat når en har tillatelse til å ty til vold. Det tyder på at noen prøver å tilpasse virkelighetsoppfattelsen sin til lovene og ikke omvendt.

Sett ut ifra dette resonemmentet, burde jeg klare å få meg frikjent om jeg uprovosert slår ned en NRK-kontrollør, om jeg kan hevde at jeg oppfattet ham som truende? Mitt ord mot hans. Kan bli en spennende rettsak.
Det tror jeg du ikke hadde kommet så veldig langt med. Det er jo en grunn til at loven er slik den er, og ikke slik du forklarer den.
Så om en 2meter høy NRK kontrollør går rett inn i kroppen på deg, 3mm unna, ala "lufta er for alle" og sier at han skal banke dritten ut av deg, dersom du ikke slipper ham inn, hadde du da blitt fengslet om du følte deg truet og knuste skjoldbrusken hans eller forvandlet balla hans til en sekk med blod?

Hva sier loven egentlig? Må han gi deg en knyttneve med et definert antall Newton målt med dynamometer, før du kan knuse knærne hans?
Sitat av OuterHeaven
Så om en 2meter høy NRK kontrollør går rett inn i kroppen på deg, 3mm unna, ala "lufta er for alle" og sier at han skal banke dritten ut av deg, dersom du ikke slipper ham inn, hadde du da blitt fengslet om du følte deg truet og knuste skjoldbrusken hans eller forvandlet balla hans til en sekk med blod?
Vis hele sitatet...
Selvsagt hadde du blitt fengslet hvis du plutselig la han i bakken og gikk målrettet etter ballene hans. Oppstår det basketak mellom deg og noen som kommer inn i huset har du lov og bruke makt for og stoppe han, slå tilbake, denge løs helt til han stopper.

Men hele diskusjonen er helt på trynet nå, det er heller ikke NRK-kontrollørene sin praksis å oppføre seg slik du beskriver tror jeg.
Sitat av OuterHeaven
Jeg er vel ikke overrasket, men det er snodig at noen mener praksis er at man må bli utsatt for vold, før man kan forsvare seg mot den. Hvis det er noen her som har trent kampsport, så vet de hvor utrolig fort en knyttneve kan komme, og at man må ha et helt annet nivå av oppmerksomhet for å kunne parere. Å hevde at det bare er legitimt å slå når motparten har slått først, det virker for meg som ideologi. I virkeligheten kan du jo bare kjenne på følelsene dine, urinstinktet forteller når noen er truende, når du kjenner frykt. Om fryktreaksjonene ikke er like for alle, så virker det da helt latterlig på meg at en skal trekke en villkårlig linje får akkurat når en har tillatelse til å ty til vold. Det tyder på at noen prøver å tilpasse virkelighetsoppfattelsen sin til lovene og ikke omvendt.

Sett ut ifra dette resonemmentet, burde jeg klare å få meg frikjent om jeg uprovosert slår ned en NRK-kontrollør, om jeg kan hevde at jeg oppfattet ham som truende? Mitt ord mot hans. Kan bli en spennende rettsak.
Vis hele sitatet...
Nei det har du ikke lov til.

Til alle sammen. Man HAR lov til å slå tilbake, MEN. Man skal uskadeliggjøre. Og å knekke 3 ribbein for så å gjøre som han karen i American History X på en fortauskant er IKKE nødvendig.

Forøvrig - om en angriper deg med hammer, har du ikke lov til å slå tilbake med den. Du skal få den bort fra han og uskadelig gjøre. f.eks legge han i bakken..

Og til du som vil slå ned kontrolløren om han/hun kommer... Om man er redd for å bli slått, så er man på vakt. Og dermed vil du kunne blocke like fort som om du sloss med han.
Sist endret av Xasma; 8. august 2008 kl. 19:25.
Dette er bare dumt, alt for mange hvis. Snylte på lisensen er greit, men og gå regelrett til manisk vold mot nrk's ansatte er noe over streken. De har like mange rettigheter som seg selv og nrk når de er utenfor en eiendom. De kan på ingenmåte tvinge seg inn i huset, det kan ikke du heller gjøre hos meg.

Enkelt som det. Hvis du virkelig mener det du skriver her trenger du hjelp, så mye aggresjon mot en gjeng normale mennesker ansatt hos nrk, du må virkelig ha vært med i en slik episode som du beskriver her. Vel en annen løsning på problemet kan være og betale lisensen ?
Kinseek: Om en person dytter døren din slik at du blir dyttet tilbake, tror du en voldlig respons er lov da? "Oi han dyttet døren, tror jeg henter batongen!" Du tar feil!
Det jeg sa om å stikke av gjelder selvsagt ikke i eget hjem e.l.
Unnskyld meg, hvis du er ei kjerring på 150, så har du faen ikke mange muligheten til å uskadeliggjøre, uten å dran fullt ut. Ikke prat piss, dette vet dere vel. Kan ikke begynne å bryte med en jævel som er en halv meter høyerel. Så hvis han tar to steg fram for å komme seg inn døra, så er det vel bare rett og rimelig om hun tupper typen i balla og slår han i halsen evt. stikker ut et øye. Trenger vel ikke dra han ut av blokka/eiendommen for å dra en edward norton mot fortauskanten??? Det er rett og slett ikke slik at det er en skarp grense mellom hva som er nødvendig og unødvendig vold, det avhenger vel av dommeren, presedens, hvor bra du klarer å diskutere for deg, dvs, det er ikke rettsikkerhet om du er dum som et brød, og har en idiologisert forpult hore som dommer som ikke aner hva det vil si å bli truet på alvor. Jeg er enig i at dette har fjernet seg litt fra NRK jævlene, men spm mitt er om jeg kunne flydd på og banket inn skallen på en NRK kontrollør, om det ikke var vitner som kunne si at jeg begynte. Da kunne han jo like godt vært truende mot meg først. Så om en to meter høy slask, stor og sterk, kommer på døra mi for å snoke, hvorfor skal jeg ikke da stikke ut øya pån?
Sist endret av OuterHeaven; 8. august 2008 kl. 19:58.
Jeg er nokså enig med outerheaven, det føles jævlig godt å skambanke en drittsekk! De som ikke har gjort det bør søren meg prøve! Og når det kommer til NRK-kontrolør, synes jeg et nei er et nei, og hvis han presser seg på, da fortjener han å få!

Sitat av ivioynar
NRK sender regelmessig stormtropper med nightvision og infrarødt og kevlardrakter med syntetiske nanofibre som lar dem tåle skudd med trefftrykk på 800kN/cm^2 og de kutter alltid strømmen idet de angriper med flashbangs og nervegass, og idét en av dem oppdager en tv sender de med et kjapt dobbelttapp med lillefingeren på radiosenderen et signal om at det her er en som snylter på fellesskapet, og de vil drepe deg, alle du er glad i og alle hunder du har klappet. Til slutt vil hodet ditt spiddes på en påle og settes utenfor NRKs hovedkvarter som ligger inni en vulkan i det indiske havet.

Jeg tror ikke et webkamera vil stanse den vreden som kommer etter deg.
Vis hele sitatet...

Jeg har aldri ledd så mye i mitt liv!