Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 9423
Det virker som at noen folk tror at man kan drive som advokat uten å kjenne lovverket.

De tjener rundt 1000kr\timen. Hvis de gjør noe annet enn å følge lovverket, tror jeg de blir belyst og skviset ut rimelig fort. Akkurat som med all annen jobb. Følg systemet, eller forsvinn.
Hvis Breivik ikke får sine rettigheter, mister vi også våre.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Jeg synes det er betenklig at Geir Lippestad og Vibeke Hein i det hele tatt vurderer å bruke denne strategien. Ifølge norsk lov er ikke ABB kvalifisert for strafferabatt på grunnlag av sin tilstålse.

Det grunnleggende kravet for tilståelsesdom er at siktede avlegger en ”uforbeholden tilståelse som styrkes av de øvrige opplysninger”. Slik pådømmelse er videre betinget av at det straffbare forholdet har en strafferamme på fengsel i 10 år eller lavere. Dessuten må pådømmelse begjæres av påtalemyndigheten, siktede må samtykke i slik behandling av saken, og retten må ikke finne det betenkelig å pådømme forholdet etter en slik forenklet behandling.
Vis hele sitatet...
Hei. Det vil i dette tilfellet ikke være snakk om en tilståelsesdom, som er det du henviser til. Dermed foreligger heller ikke de samme krav. Det er nok heller straffelovens § 59 Breiviks forsvarere støtter seg til.
Den dagen ABB går fritt rundt i Oslo,så skal jeg love dere at han kommer til og bli drept innen ett par dager.Jeg gleder meg,han skal faen meg bli torturert sakte til døde.
Han fortjener ikke og leve.Det er helt tragisk at vi ikke har livstid i fengsel for sånne folk som ABB.
Og at noen trur at denne mannen kan bli "rehabilitert",og derfor komme ut av fengsel og leve ett vanlig liv igjen,det er sinnsykt.Uansett hvor "rehabilitert" ABB er om 20 år så fortjener han for faen ingen ny sjanse.
Han skulle blitt sendt til det verste fengselet i USA,hvor han kunne ha nyti sine siste dager mens han ble gjengvoldatt og til slutt blitt drept av en innsatt.
ABB kan brenne i helvete!
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Den dagen ABB går fritt rundt i Oslo,så skal jeg love dere at han kommer til og bli drept innen ett par dager.Jeg gleder meg,han skal faen meg bli torturert sakte til døde.
Han fortjener ikke og leve.Det er helt tragisk at vi ikke har livstid i fengsel for sånne folk som ABB.
Og at noen trur at denne mannen kan bli "rehabilitert",og derfor komme ut av fengsel og leve ett vanlig liv igjen,det er sinnsykt.Uansett hvor "rehabilitert" ABB er om 20 år så fortjener han for faen ingen ny sjanse.
Han skulle blitt sendt til det verste fengselet i USA,hvor han kunne ha nyti sine siste dager mens han ble gjengvoldatt og til slutt blitt drept av en innsatt.
ABB kan brenne i helvete!
Vis hele sitatet...
Jada. Her renner det på med fornuftig tankegang. Fint at du/dere velger å sitte bak murene pga Breivik. Han som vinner da, ikke du/dere.

Edit: Nrk snakker om saken nå.
Sist endret av stagg; 28. oktober 2011 kl. 19:17.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Den dagen ABB går fritt rundt i Oslo,så skal jeg love dere at han kommer til og bli drept innen ett par dager.Jeg gleder meg,han skal faen meg bli torturert sakte til døde.
Han fortjener ikke og leve.Det er helt tragisk at vi ikke har livstid i fengsel for sånne folk som ABB.
Og at noen trur at denne mannen kan bli "rehabilitert",og derfor komme ut av fengsel og leve ett vanlig liv igjen,det er sinnsykt.Uansett hvor "rehabilitert" ABB er om 20 år så fortjener han for faen ingen ny sjanse.
Han skulle blitt sendt til det verste fengselet i USA,hvor han kunne ha nyti sine siste dager mens han ble gjengvoldatt og til slutt blitt drept av en innsatt.
ABB kan brenne i helvete!
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at vi skal heve oss over det slike personer som ABB gjør. Hvis vi torturer han til døde, slik du vil, er vi ikke noe særlig bedre enn hovedpersonen selv. Jeg skjønner at mange er lei seg, sjokkert og sint på grunn av handlingene som ble utført 22. Juli, men å torturere vedkommende gjør ingen nytte. Det eneste som skjer er at vi tar et enormt tilbakesteg, og mengler oss med de samfunnene som vi i Norge og resten av europa ser på som barbariske. Slike som utfører en slik middelaldersk øye for øye-tann for tann-ideologi.

Hvis du roer deg helt ned, og tenker over saken noen ganger, så tror jeg du skjønner hva jeg mener. Altså at alle mennesker, uansett hvor mye faenskap de har forårsaket, skal ha samme rettigheter som alle andre. Disse rettighetene skal være universelle, og har individet i fokus. Ikke handlingen. Uansett hvordan du ser på det, så fortjener både Norge og individet Anders Behring Breivik en rettferdig og systematisk rettergang.

En siste ting; er du ikke stolt over hvordan Norge har forholdt seg til hendelsene 22. Juli? At vi ikke gikk helt av skaftet, men forholdt oss rolige. Sørget når det var tid for sorg, og ser til at de verdiene vi har blir veldlikeholdt uansett hva som skjer?
Sist endret av VinumSabbathi; 28. oktober 2011 kl. 19:34.
Det skulle bare mangle at en forsvarer gjør alt han kan for at klienten skal få det best mulig. Det er hele poenget med en forsvarsadvokat.

Det er en rekke mennesker som har begått grusomme handlinger, og likevel fått strafferabatt. Både Jan Helge Andersen og Eirik Forbord tilsto, og fikk straffereduskjon for det.

I tillegg kan man ikke utelukke at ABB faller inn under Straffeloven § 56 c), hvis rettspsykiaterne vurderer at han har en alvorlig psykisk lidelse, men samtidig ikke er psykotisk. Da kan han også få en straffereduskjon.
Sitat av hafnor Vis innlegg

I tillegg kan man ikke utelukke at ABB faller inn under Straffeloven § 56 c), hvis rettspsykiaterne vurderer at han har en alvorlig psykisk lidelse, men samtidig ikke er psykotisk. Da kan han også få en straffereduskjon.
Vis hele sitatet...
Trodde de hadde lagt fra seg dette for lenge siden. Ender vel med at de som står bak Wow, må sone i samme celle som Breivik.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...n-3621762.html
Har blitt sagt mye lurt og mye dumt i denne tråden allerede, så jeg gidder ikke gjenta.

Bare av ren nysgjerrighet... var det Lippestad som brukte ordet strafferabatt? Strafferabatt høres ut som et sånt ord mediene bruker for å vekke emosjon hos lesere. Har mer trua på "formildende omstendigheter".
Høres kanskje litt ekstremt ut. Kanskje noen av advokatene til ABB har valgt og stille opp av PR-messige grunner?
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Har blitt sagt mye lurt og mye dumt i denne tråden allerede, så jeg gidder ikke gjenta.

Bare av ren nysgjerrighet... var det Lippestad som brukte ordet strafferabatt? Strafferabatt høres ut som et sånt ord mediene bruker for å vekke emosjon hos lesere. Har mer trua på "formildende omstendigheter".
Vis hele sitatet...
Begge advokatene snakket til Nrk tidligere i dag. Så du kan se selv hva som ble sagt. http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/284147/
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hva med den dagen? Skal du senke deg til hans nivå og ta livet av han på grunn av dine meninger?
Vis hele sitatet...
Den personen som tar livet av Breivik vil ikke synke til hans nivå. Det er forskjell på å ta livet av en terrorist og massemorder og å ta livet av 80+ uskyldige barn og ungdommer, samt detonere en bombe i regjeringskvartalet.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Den personen som tar livet av Breivik vil ikke synke til hans nivå. Det er forskjell på å ta livet av en terrorist og massemorder og å ta livet av 80+ uskyldige barn og ungdommer, samt detonere en bombe i regjeringskvartalet.
Vis hele sitatet...
Drap er drap. Synker fortsatt til hans nivå
Crazyness : I et så ekstremt tilfelle og når vi snakker om en slik massemorder.
Så vil jeg faktisk hevde at målet rettferdiggjør handlingen.
Sist endret av UrbanFreak86; 28. oktober 2011 kl. 22:54. Grunn: Rettferdighet,
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Crazyness : I et så ekstremt tilfelle og når vi snakker om en slik massemorder.
Så vil jeg faktisk hevde at målet rettferdiggjør handlingen.
Vis hele sitatet...
Gjelder det kun massemordere? Hva med de som bare har drept en eller to mennesker, slik som Viggo Kristiansen?
Er det antallet som blir drept som gjør det ille, eller er det utførelsen?

Viktig å holde hodet i sjakk her.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
UrbanFreak86: Hva er målet?
Sitat av Huh? Vis innlegg
Forsvaret gjø en veldig viktig jobb med å sørge for at ABB får de rettighetene han har, uavhengig av hva han har gjort. Viktig at vi opprettholder det Norge han angrep, og at vi ikke faller ned på hans nivå, og bruker hans retorikk..
Vis hele sitatet...
Helt enig. Uansett hva han har gjort er han fortsatt et menneske. Syns han ikke burde få strafferabatt på nevnte grunnlag. Det er ikke gode nok grunner, i forhold til det han gjorde.
Sitat av Jonta Vis innlegg
UrbanFreak86: Hva er målet?
Vis hele sitatet...
Du stiller et godt spørsmål.
Å i den rettferdige verden så ville slike onde mennesker bli plukket opp og fjernet fra samfunnet for alltid.

Mener du virkelig at det er viktigere at folk som har begått mord mot uskyldig mennesker får beholde sine med fødte menneske rettigheter. Enn det er og verne flertallet mot slike mennesker?
At en person går og dreper en annen person som er helt uskyldig, å der etter kommer i fengsel og plutselig kommer tilbake til samfunnet for han har blitt "rehabilitert" hva f... sier jeg asså.


En enkel måte og verne flertallet på er jo og fjerne det elementet som kan komme til og utgjøre en fare derav sånne sånne mennesker som Breivik.
Jeg kommer aldri til og vise sympati med onde mennesker som utøver vold/drap mot uskyldige mennesker. Jeg vil nødig være slem og sånt, men jeg må være ærlig.

"Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets"
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Du stiller et godt spørsmål.
Å i den rettferdige verden så ville slike onde mennesker bli plukket opp og fjernet fra samfunnet for alltid.

Mener du virkelig at det er viktigere at folk som har begått mord mot uskyldig mennesker får beholde sine med fødte menneske rettigheter. Enn det er og verne flertallet mot slike mennesker?
At en person går og dreper en annen person som er helt uskyldig, å der etter kommer i fengsel og plutselig kommer tilbake til samfunnet for han har blitt "rehabilitert" hva f... sier jeg asså.


En enkel måte og verne flertallet på er jo og fjerne det elementet som kan komme til og utgjøre en fare derav sånne sånne mennesker som Breivik.
Jeg kommer aldri til og vise sympati med onde mennesker som utøver vold/drap mot uskyldige mennesker. Jeg vil nødig være slem og sånt, men jeg må være ærlig.

"Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets"
Vis hele sitatet...
Breieviken vil ha det mye verre så lenge han er sperret inne, tar vi livet av han gjør vi han bare en tjeneste. Han vil leve i frykt for sitt eget liv, resten av sitt eget liv.

Ser du den?

Han har også uttalt ifølge Lippestad at han opplever isolasjon som en sadistisk torturmetode.
Som jeg har sagt tidligere, er det noen som heter forvaringsdom! Dette er den eneste måten man kan sperre inne noen på livstid, nemlig på en psykisk anstalt.
la han sitte inne resten av livet sitt.. sånne behøver ikke en sjangs til..
Synes han burde bli satt sammen med andre fanger under oppholde slik han kan få noe å frykte.
Sitat av Crazyness Vis innlegg
Drap er drap. Synker fortsatt til hans nivå
Vis hele sitatet...
Jeg vil være glad for den som dreper han, ikke hate personen. Håper ABB får en lang og pinefull død.
Sitat av Crazyness Vis innlegg
Drap er drap. Synker fortsatt til hans nivå
Vis hele sitatet...
... og penger er penger. Betyr ikke at 1 krone er det samme som 1 million kroner.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Den beste straffen for Anders Behring Breivik må være å rehabilitere han slik at han selv innser hva han har gjort og at han da må leve resten av livet med dette.
Vis hele sitatet...
hva får deg til å tro at han plutselig en dag skal ta innover seg det han har gjort? mannen er jo tvers igjennom psykopat å totalt uten empati for andre mennesker. Det rehablitere frem empati hos en psykopat er ikke mulig(noe som måtte vært nødvendig for at han plutselig skulle ta innover seg sine handlinger) Abb driter langt faan i de livene han har tatt å sånn kommer det til å forbli til den dagen han dør
Sist endret av skukketrure; 29. oktober 2011 kl. 06:30.
Slet med å holde latteren inne da jeg leste at han burde få strafferabatt fordi han ikke drepte de aller yngste.

"Åja, han drepte bare ungdommer over 13? Skikkelig grei fyr ass...."

Usikker på om jeg håper han slipper ut etter 20 år, slik at vi kan virkelig gi han den straffen han fortjener, eller om han råtner bort i et luksusfengsel.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Slet med å holde latteren inne da jeg leste at han burde få strafferabatt fordi han ikke drepte de aller yngste.

"Åja, han drepte bare ungdommer over 13? Skikkelig grei fyr ass...."

Usikker på om jeg håper han slipper ut etter 20 år, slik at vi kan virkelig gi han den straffen han fortjener, eller om han råtner bort i et luksusfengsel.
Vis hele sitatet...
Luksus og luksus. Typisk celle fra Ila fengsel.

http://img840.imageshack.us/img840/4210/fengsel9601216958063.jpg
Sist endret av stagg; 29. oktober 2011 kl. 10:13.
Det var i tidligere tider et begrep som het "lovløs". En person som begikk handlinger utenfor rammene av eksisterende lover, ble satt fri - uten rettigheter i samfunnet. Dette tillater selvfølgelig ikke "siviliserte" land i dag, men noen ganger kan det hende at "sivilisasjonen" har blitt for sivilisert.
En dag skjer det - en dag bryter Breivik sammen og innser alvoret og det uetiske i sine handlinger. Han innser hvordan han ble til den han ble, og da er det vår plikt som medborgere å tilgi en tapt sjel og gi ham en ny sjanse som enhver annen som skulle trenge det. Den dagen kommer han til å miste all sin stolthet, se galskapen i sine standpunkter, og den dagen - den dagen kommer han til å angre så mye at han knapt kan leve med seg selv. Den dagen vil Breivik bønnfalle oss om tilgivelse, og han vil fortelle oss hva som gikk galt under oppveksten. Den dagen kan vi gi ham strafferabatt, og ikke en dag før!
Jeg tror faktisk ikke Breivik er sinnsyk, men at han over lang tid i delvis isolasjon selv har foret sin egen illusjon om hvordan verden, mennesker og samfunnet fungerer. Det er selvsagt ikke sikkert dette stemmer, men om det gjør det så vil det være mulig å reversere denne prosessen over tid. Her er f.eks eks-nynazist Tom Kimmo, som kjenner igjen sitt tidligere tankesett i Breivik: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10088925

Andre eksempler på hvordan i utgangspunktet friske mennesker kan fore vrangforestillinger til det ekstreme er konspirasjonsfanatikere. De har ikke spesifikke psykiske lidelser som gjør dem ute av stand til å fungere normalt, men de har over tid utviklet stadig en stadig mer ekstrem vrangforestilling av verden rundt seg. Som regel er det heldigvis bare skadelig for individet selv.

Det han har gjort taler kanskje for at han er sinnsyk, men historien viser at med rett indoktrinering kan selv en hel befolkning begå systematiske grusomheter. Ta f.eks Japans inntog i Kina og voldtekten av Nanjing, russerne inn i Tyskland, osv. Enda titusenvis av soldater var med på grusomheter og tortur vil neppe noen påstå at samtlige led av psykopati e.l.

Vi i Norge tar det for gitt at alle mennesker har en universell verdi, og grusomheter mot andre individer må ha bakgrunn i "feilkoblinger" i hodet. Dette stemmer ikke, vi har ikke noe instinktiv motforestilling mot å skade andre mennesker.

Poenget er at så lenge det er snakk om vrangforestillinger, og ikke en konkret "feilkobling" i hodet på ABB, så vil denne prosessen sannsynligvis være reverserbar. Og er den det så er nok 10 år med profesjonell hjelp mer enn nok til å reversere dette.

Jeg ser ikke på det som en umulighet at om 15-17 år er Breivik en fri mann. Uansett hva folk måtte mene - blir han "kurert" så finnes det ikke hjemmel i lovverket for forvaring, og dermed heller ikke for en lengre straff enn dette.

Og hadde det ikke vært en enorm seier for det Norske rettsystemet om vi kunne slippe ut Breivik som en fungerende (dog traumatisert av egne handlinger) person? Det ville vært revolusjonerende, jeg vet ihvertfall aldri om et samfunn som har klart noe lignende.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av skukketrure Vis innlegg
hva får deg til å tro at han plutselig en dag skal ta innover seg det han har gjort? mannen er jo tvers igjennom psykopat å totalt uten empati for andre mennesker. Det rehablitere frem empati hos en psykopat er ikke mulig(noe som måtte vært nødvendig for at han plutselig skulle ta innover seg sine handlinger) Abb driter langt faan i de livene han har tatt å sånn kommer det til å forbli til den dagen han dør
Vis hele sitatet...
Kjenner du Breivik eller? Du snakker om han som om du skulle visst alt om han.
Med tanke på at han måtte ta en coctail av amfetamin og andre rusmidler for å klare å gjennomføre hva han gjorde, så vil jeg si at empatien er til stede.
Selvforskyldt rus unnskylder ikke drap eller andre grusomme handlinger.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Selvforskyldt rus unnskylder ikke drap eller andre grusomme handlinger.
Vis hele sitatet...
han unnskyldte han heller ikke, han bare sa han mest sansynlig hadde en form for empati som han måtte døyve med rus for å få til handlingen. Ut i fra dette forstod jeg det som at han mente at han er klar over hvor forferdelig handlingen er og faktisk tar det innover seg; selv om han ikke viser det for media. (da det ville ødelagt hans sak)
Nå har ikke jeg leste noen av postene her... ikke føste posten heller, bare overskriften.
Men den enesten grunnen til at han skulle fått noe strafferabatt som jeg ser det, er at han ringte 2 ganger poliiet selv og overgav seg.
Men han kommer nok aldri ut uansett...
Sitat av Detectable Vis innlegg
Med tanke på at han måtte ta en coctail av amfetamin og andre rusmidler for å klare å gjennomføre hva han gjorde, så vil jeg si at empatien er til stede.
Vis hele sitatet...
Var ikke amf, men effedrin, koffein og steroider. Jeg mener disse ble mer brukt til å gi han "baller" til å gjøre det, han trodde jo at timene på utøya skulle bli hans siste. Tviler sterkt på at de drugsa kan få en noenlunde oppegående person til å gjøre noe så sykt.
Sist endret av bloodshotEyes; 30. oktober 2011 kl. 03:34.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hva med den dagen? Skal du senke deg til hans nivå og ta livet av han på grunn av dine meninger?
Vis hele sitatet...
Min mening, som i og for seg blir; Dreper du X antall ungdommer, så bør du dø i fengselet. Så svaret mitt blir også ganske enkelt: Ja.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Kjenner du Breivik eller? Du snakker om han som om du skulle visst alt om han.
Vis hele sitatet...
Så du tror at abb egentlig er en god kosebamse på bunn som bare kom litt skakt ut i tennårene, og at det med litt velvalgte ord fra en psykolog så vil alt plutselig åpne seg for han og han innser hvor galt det er det han har gjort ?

Sitat av Detectable Vis innlegg
Med tanke på at han måtte ta en coctail av amfetamin og andre rusmidler for å klare å gjennomføre hva han gjorde, så vil jeg si at empatien er til stede.
Vis hele sitatet...
Det var nok mer for å bli mer "skjerpet" og utholdene fremfor å kue eventuell empati (noe jeg tror han er ganske beskjedent utrustet med)
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Så du tror at abb egentlig er en god kosebamse på bunn som bare kom litt skakt ut i tennårene, og at det med litt velvalgte ord fra en psykolog så vil alt plutselig åpne seg for han og han innser hvor galt det er det han har gjort ?
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt. Jeg personlig tror bare at fyren har et totalt sykt virkelighetssyn. Etter det han har sagt så virker det som at han tror at verden kommer til å bli overtatt "av de onde" med mindre han gjør noe for å stoppe de.

La oss tenke at du (eller hvem som helst) får et valg. Du må drepe 20 tilfeldige barn, ellers blir tjuetusen andre barn torturert til døde. Selv om det ikke er moralsk riktig, så hadde enhver person med hjertet i behold valg å drepe de 20 barna.

Poenget mitt er rett og slett at det er dette jeg tror tankegangen hans er (etter utspill han har kommet med). Han har fått en idê i hodet sitt, og den har bare vokst og vokst, og til slutt har han trodd at han skulle redde verden. Han trodde at han var en helt, og selv om han egentlig ikke ville drepe uskyldige, så trodde han at det var nødvendig for å nå målet sitt.

At han ikke angrer på å ha gjort det er jo bare løgn, han har jo tross alt sagt "det var grusomt, men nødvendig", noe som er med på å forsterke min hypotese om hvordan han tenker. Som er at han egentlig ikke ville gjøre det, men at han ville redde verden.