Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3646
Jeg har nå lest bok 7, og jeg må si dette er en tåpelig overraskelse. Ganske så skuffende også!

Gjennom alle årene til Harry siden den dag han fikk sitt brev, har Harry hatt timer, deltatt i morsomme dueller og konkurranser, blitt bedre i sine ferdigheter som trollmann... Hva har nå skjedd?

Jeg er ganske skuffet, men samtidig ganske overrasket på en positiv måte!

Hvor ble det av lykkelige øyeblikk, mysteriene på Galtvort, lekser, eksamner, utfordringer! For meg ble bok 7 bare ganske så "bli kvitt alle". Mange som døde (unødvendig mange), og jeg skulle virkelig håpt på noe mer fra Galtvort.

Med tanke på at det var den siste boken om Galtvort og alt med trolldom, så synes jeg at det burde vært litt skole og oppgaver. Det ble liksom ikke den orginale og elskede Harry Potter-stemningen! Bare masse følelser og drap... For meg ble denne boken en skuffelse utav mine forventninger! Hva synes dere?
Sist endret av Sanandy; 22. juli 2007 kl. 20:54.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Nå har ikke jeg lest hverken nest siste eller siste bok, men jeg vil tro at Voldemorts gjenoppstandelse gjør en viss unntakstilstand når det gjelder skolegang, spesielt for Harry himself.
Trådstarter
76 0
Joa, men alikevell. Spør du meg forsvant hele Harry Potter-stemningen i siste boken!
Det ble mer som å lese en bok hvor alle var ment for å dø!
Noen som vet hvilken side de bildene av de siste sidene i boken er?
Trådstarter
76 0
Hmm... Søk Google! "Deathly Hallows screens".
I lokalavisa ble nyeste filmen omtalt som "nærmest pliktløp", noe som mer eller mindre stemmer ganske bra med siste bøkene og.

Et utsagn fra media om den nyeste boken var en gang noe sånt som: Det ryktes at Rowling vil ta livet av flere av hovedpersonene i boka for å sikre at ingen skal bruke hennes historie videre.
Så det merkes at rikdomen går fort til hode på enkelte, å at frøken Rowling har glemt at hun skrev de første delene av harry potter på servietter.

Men nok om det. Etter å ha lest samtlige bøker t.o.m. nr. 6, er jeg så klart lysten på å lese siste boken. Men etter dårlige erfaringer med sesongavslutninger før, samt kjipe rykter anngående nyeste boken, så kunne jeg tenke meg å ha litt info før jeg tar mageplask fra 10'ern.

Jeg har sikkert lest 15 forskjellige spoilere de siste dagene, så nå lurer jeg: Er det noen som har lest den trykte utgaven av boken, som kan komme med oppriktig info om hvem det er som dævver? Jeg gidder ikke å lese flere hundre sider for å ende opp med skjegget i postkassa. Viss dere ikke gidder å poste spoilere så send gjerne en PM.

Takk
Sitat av Sanandy
Jeg har nå lest bok 7, og jeg må si dette er en tåpelig overraskelse. Ganske så skuffende også!
...

Jeg er ganske skuffet, men samtidig ganske overrasket på en positiv måte!

...

For meg ble denne boken en skuffelse utav mine forventninger! Hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Bestem deg.
Trådstarter
76 0
Sitat av eXpergefacio
I lokalavisa ble nyeste filmen omtalt som "nærmest pliktløp", noe som mer eller mindre stemmer ganske bra med siste bøkene og.

Et utsagn fra media om den nyeste boken var en gang noe sånt som: Det ryktes at Rowling vil ta livet av flere av hovedpersonene i boka for å sikre at ingen skal bruke hennes historie videre.
Så det merkes at rikdomen går fort til hode på enkelte, å at frøken Rowling har glemt at hun skrev de første delene av harry potter på servietter.

Men nok om det. Etter å ha lest samtlige bøker t.o.m. nr. 6, er jeg så klart lysten på å lese siste boken. Men etter dårlige erfaringer med sesongavslutninger før, samt kjipe rykter anngående nyeste boken, så kunne jeg tenke meg å ha litt info før jeg tar mageplask fra 10'ern.

Jeg har sikkert lest 15 forskjellige spoilere de siste dagene, så nå lurer jeg: Er det noen som har lest den trykte utgaven av boken, som kan komme med oppriktig info om hvem det er som dævver? Jeg gidder ikke å lese flere hundre sider for å ende opp med skjegget i postkassa. Viss dere ikke gidder å poste spoilere så send gjerne en PM.

Takk
Vis hele sitatet...
Jeg sender deg en PM, jeg..
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg kjøpte ENGANG en harry potter-bok, og den har jeg ikke åpnet engang
Sist endret av Brainiac; 23. juli 2007 kl. 10:20.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sanandy
Gjennom alle årene til Harry siden den dag han fikk sitt brev, har Harry hatt timer, deltatt i morsomme dueller og konkurranser, blitt bedre i sine ferdigheter som trollmann... Hva har nå skjedd?

Jeg er ganske skuffet, men samtidig ganske overrasket på en positiv måte!

Hvor ble det av lykkelige øyeblikk, mysteriene på Galtvort, lekser, eksamner, utfordringer! For meg ble bok 7 bare ganske så "bli kvitt alle". Mange som døde (unødvendig mange), og jeg skulle virkelig håpt på noe mer fra Galtvort.

Med tanke på at det var den siste boken om Galtvort og alt med trolldom, så synes jeg at det burde vært litt skole og oppgaver. Det ble liksom ikke den orginale og elskede Harry Potter-stemningen! Bare masse følelser og drap... For meg ble denne boken en skuffelse utav mine forventninger! Hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Du har lest nr. 6 går jeg ut fra? Da bør du også ha fått med deg hva Harry sier til Ronny og Hermine *grøss, disse norske navnene* at han ikke kommer tilbake. Ronny blir forferdet, og Hermine forstår. Du må vel ha skjønt at denne boken kom til å bli helt annerledes? Eller trodde du Harry kom til å gå tilbake til skolen tross det han sa, og han kommer til å få Horcruxes (vet ikke hva det heter på Norsk, og håper jeg skrev det riktig på Engelsk) om han gjør leksene sine?

Jeg har også lest ferdig boka, og har fulgt serien i ca. 7 1/2 år nå, jeg stoler på at det er sant at ting som ikke offentliggjøres på andre steder enn hennes egen hjemmeside, eller forleggernes, ikke skal stoles på. Ned med spoilere!

eXpergefacio: Du vet vel at rykter ikke nødvendigvis er sanne? Jeg anbefaler deg å lese boka før du bestemmer deg for å tenke at "Ja men jeg har hørt fra *sett inn masse S&H lignende kilder her* at Harry ender opp med å gifte seg med Dronning Elisabeth og at de flytter til månen." Bortsett fra det er hun gift, og man kan kalle henne "fru".

Det er mange misunnelige folk der ute.

Forøvrig må jeg si at en av de mange tingene jeg elsker med serien er at alt henger sammen. I den siste likte jeg f.eks. den doble betydningen av kapittelnavnet "The Missing Mirror". Slike ting kan man vel ikke mislike?

Kos dere med boka, og ikke les spoilere.
Etter det jeg har lest om bok 7, så er ikke det sikkert den boken som nå ligger på internett er sann Fordi JK. Rowling sa at det siste ordet i den siste harry potter-boken skulle være "scary" eller noe i den duren, men det stemte ikke? Tror jeg leste det i VG elns.)
Jeg tviler, helt seriøst, på at de har laget en annerledes Harry Potter-bok bare for å "lure" fildelerne.

edit Gah, jo mer jeg tenker på det, jo mer urealsitisk blir kommentaren din. Herregud.
Sist endret av Makk; 23. juli 2007 kl. 14:20.
Den ekte boken ligger ute i PDF format, og er helt korrekt i forhold til boken. Må si meg lit enig med trådstarter, jeg savnet også lit av det som gjorde Harry Potter universet så fantastisk og utrolig stort, var alle de små detaljene som vi fikk oppleve i de første 6 bøkerne. Det at Harry gikk på en trollmannskole og lærte seg masse nye ting, gjorde jo slik at vi lærte alt han gjorde. Og det er en ting som godeste J.K Rowling skal ha, så er det det at hun virkelig har skapt et univers som er så sammensatt og komplisert at det er nesten slik at man tror det er ekte. Og en stor sjarm med HP var jo hans hverdag. Noe av denne sjarmen forsvinner siden han ikke lenger er en student ved Hogwarts, men den sjarmen som forsvinner der, blir jo erstattet med pure spenning.

Og dette er vel kanskje gjort bevist han Rowling ? Vi skal føle oss like frustrert som Harry over at hans hverdag, hans univers er blitt totalt forandret. Det han går igjennom føler vi også som lesere, og dette er bare noen av tingene som gjør HP til den fantastiske serien av bøker som de er.
Det at unødvendig mange folk døde er jeg ikke så enig med. Siden vi ikke skal prate om div. spoilers så blir det vanskelig å si det jeg mener her, men får ta det på et senere tidspunkt når spoilere is allowed.
Sitat av Jonta
Eller trodde du Harry kom til å gå tilbake til skolen tross det han sa, og han kommer til å få Horcruxes (vet ikke hva det heter på Norsk, og håper jeg skrev det riktig på Engelsk) om han gjør leksene sine?
Vis hele sitatet...
Malacrux heter de
synes boka var bra jeg. Hele serien har jo ladet opp til dette. Krigen mot voldemort kunne ikke blitt vunnet inne på howgwarts uansett. Rowling skriver kanskje litt på rutine i enkelte bruddstykker i boka, men når du kommer over de 10 sidene det gjelder så er du back on track igjen. Jeg også var skuffa over slutten, men tenk på det 2 hovedpersoner dør faktisk. En som har vært gjennomgangstema fra dag 1, og en som har vært rimelig sentral i alle bøkene spesielt i de to siste.
Sitat av Sanandy
Jeg sender deg en PM, jeg..
Vis hele sitatet...
Du gidder ikke å sende meg også en pm? Og fortelle hvem som dør, kanskje annen viktig info.
Offtopic: Ikke for å bitche men, utrolig at folk orker å følge med på Harry Potter enda. Okayt, greit nok jeg så Harry Potter film nr.1 på kino, men... det blir liksom litt sånn som Lost, det bare strekkes i det vide og det breie. Uansett kan jeg ikke forstå at det skal være så gøy å sitte å se på en "trollmann" som er på skole og kjører rundt på en kost. Men jaja, jeg har mine interresser, dere har deres.
Sitat av junkpal
Offtopic: Ikke for å bitche men, utrolig at folk orker å følge med på Harry Potter enda. Okayt, greit nok jeg så Harry Potter film nr.1 på kino, men... det blir liksom litt sånn som Lost, det bare strekkes i det vide og det breie. Uansett kan jeg ikke forstå at det skal være så gøy å sitte å se på en "trollmann" som er på skole og kjører rundt på en kost. Men jaja, jeg har mine interresser, dere har deres.
Vis hele sitatet...

Driver du å slenger med leppa om ting du ikke har peiling på nå, bare for å provosere ?

Du har sett 1 film på kino. En serie filmer som er laget basert på en serie bøker. Med andre ord, du har ikke forståelse for hva du driver å kritiserer. Hadde du lest bøkerne og da åpnet den noe ignorante munnen din, så hadde jeg kanskje respektert det du sa.

Her prater vi ikke om noe som bare blir strukket ut i det "vide og det breie." Det er en forfatter som har skrevet en historie, der hun fra starten planla 7 bøker. Og nå er serien ferdig. Selvfølgelig har Hollywood hengt seg opp i konseptet og gjort HP til noe kommersielt, men dette er bare noe man må leve med.

Edit: Og det du velger å fokusere på i HP fortellingene er "trollmann som er på skole og kjører rundt på en kost", forteller bare lit om din, skal vi si evne til å tolke et eventyr ?
Sist endret av SalkiN; 23. juli 2007 kl. 20:18.
Sitat av SalkiN
Driver du å slenger med leppa om ting du ikke har peiling på nå, bare for å provosere ?

Du har sett 1 film på kino. En serie filmer som er laget basert på en serie bøker. Med andre ord, du har ikke forståelse for hva du driver å kritiserer. Hadde du lest bøkerne og da åpnet den noe ignorante munnen din, så hadde jeg kanskje respektert det du sa.

Her prater vi ikke om noe som bare blir strukket ut i det "vide og det breie." Det er en forfatter som har skrevet en historie, der hun fra starten planla 7 bøker. Og nå er serien ferdig. Selvfølgelig har Hollywood hengt seg opp i konseptet og gjort HP til noe kommersielt, men dette er bare noe man må leve med.

Edit: Og det du velger å fokusere på i HP fortellingene er "trollmann som er på skole og kjører rundt på en kost", forteller bare lit om din, skal vi si evne til å tolke et eventyr ?
Vis hele sitatet...
Jeg leste bok nr.1 og halve nr.2 da jeg slutta, for jeg syntes det ble for kjedelig...
Ja ok, kansje enig med at de ikke strekker det, men det jeg mente var at jeg syntes det blir for mye av det samme...

Jeg liker ikke så godt eventyr, men Tolkiens Ringenes Herre Triologi (ja jeg har lest de), det var noe jeg kunne like i forhold til Harry Potter.
Sitat av junkpal
Offtopic: Ikke for å bitche men, utrolig at folk orker å følge med på Harry Potter enda. Okayt, greit nok jeg så Harry Potter film nr.1 på kino, men... det blir liksom litt sånn som Lost, det bare strekkes i det vide og det breie. Uansett kan jeg ikke forstå at det skal være så gøy å sitte å se på en "trollmann" som er på skole og kjører rundt på en kost. Men jaja, jeg har mine interresser, dere har deres.
Vis hele sitatet...
I motsetning til lost, så vet vi at denne serien har en slutt og vi har hele tiden visst når den kom. Såehm, metaforen din blir litt tam. Det blir som å sammenligne en isbit med nordpolen.

Men du har riktig ett poeng, Joanne har tapt seg en smule. Dog bør du lese bøkene før du kritiserer. Filmene er søppel, basert (sansynligvis) på et to sides referat av bøkene. Hvilket resulterer i at upartiske omtaler av disse også blir "søppel".

Takk for spoilers
Har nå lest bok 7 og synes selv den var en perfekt avslutning på Harry Potter-serien. Så klart savnet jeg noe i boken (slik som skolegangen osv.), men visste at dette ikke ville finne sted gjennom avslutningen i bok 6.

Men uansett, for de som fremdeles vil ha mer av Harry Potter-universet kan jeg nå vise til denne artikkelen (BTW så starter artikkelen med spoiler alert). Jeg gleder meg som en unge.
Sist endret av Gjerven; 25. juli 2007 kl. 06:02.
Sitat av eXpergefacio
I motsetning til lost, så vet vi at denne serien har en slutt og vi har hele tiden visst når den kom. Såehm, metaforen din blir litt tam. Det blir som å sammenligne en isbit med nordpolen.

Men du har riktig ett poeng, Joanne har tapt seg en smule. Dog bør du lese bøkene før du kritiserer. Filmene er søppel, basert (sansynligvis) på et to sides referat av bøkene. Hvilket resulterer i at upartiske omtaler av disse også blir "søppel".

Takk for spoilers
Vis hele sitatet...
Nå er det sånn at LOST har en slutt da. Synd det, men påstanden til junkpal og deg er bogus for LOST er nemlig ferdig i 2010...
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Mener å ha den 3 boka stå ulest og nedstøvet oppe på rommet som var en julegave for mangen år tilbake.

Er ikke noe fan som går mann av huse for å få bøkene, men jeg har ikke noe imot Harry, sikkert grepa kar han..

Men en ting jeg lurer på..
Dør Harry i den siste boka, noe må vell skje som ikke kan få andre til å bruke figuren senere?
Sitat av PolkagrisLaila
Men en ting jeg lurer på..
Dør Harry i den siste boka, noe må vell skje som ikke kan få andre til å bruke figuren senere?
Vis hele sitatet...
For å ikke ødelegge alt ved å skrive her: Les Wikipedia-artikkelen (SPOILER)
Sist endret av Gjerven; 30. juli 2007 kl. 02:45.
Jeg for min del syns boka var bra!
Bok nr. 6 innledet en gradvis overgang fra skolehverdag og over til det mer seriøse oppdraget HP skal begi seg ut på. Jeg blir derfor ikke skuffet av at skolegangen blir borte fra boken.(dog den har jo sine innstikk nå og da.) Boken va en fin avslutning, som virkelig rettferdiggjør folks syn på Severus Snape, og kanskje skitner til Dumbeldore's fortid litt(gjør han mer menneskelig).

Jaja, "in the end" kan jeg bare si at det var deilig å få svar på så mange spørsmål!

...les boka!
Sist endret av Blomsen Jr.; 30. juli 2007 kl. 18:08.
Sitat av Sanandy
Joa, men alikevell. Spør du meg forsvant hele Harry Potter-stemningen i siste boken!
Det ble mer som å lese en bok hvor alle var ment for å dø!
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, siden 5 boken har stemingen tapt seg kraftig... Men jeg er fortsatt storfornøyd med boken, mye action og sånt. Jeg synes fortsatt hun kunne ha skrevet en lengre bok, med et halvt år på skolen, før alt dette startet
hmm, jeg syntes de to siste bøkene tapte seg veldig. bare sånn generelt. lurer på om rowling lot det gå litt for mye inn på henne at nå må alle kjøpe bøkene hennes uansett, så hun gadd ikke å putte like mye i de som før.. typisk
Sitat av Eolin
hmm, jeg syntes de to siste bøkene tapte seg veldig. bare sånn generelt. lurer på om rowling lot det gå litt for mye inn på henne at nå må alle kjøpe bøkene hennes uansett, så hun gadd ikke å putte like mye i de som før.. typisk
Vis hele sitatet...
Bøkene innholder jo like mye selv om de ikke omhandler skolen i like stor grad! Selv begynte jeg å bli lei av den rutinemessige oppbygningen av HP-bøkene. At Rowling i løpet av de 3 siste bøkene gradvis har skiftet vinkling og innhold er for meg helt greit. Jeg synes bøkene får flere detajler, mer informasjon og masse mer handling, spenning og action! Dette gjør fortellingen mye mer kompleks, og man nyter det faktum at alt heneger sammen!

Forandring fryder, sier nå jeg!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Enig med deg Blomsen... tre bøker med "bare" skolegang, lekser og den besnærende sporten 'rumpeldunk' hadde nok blitt litt kjedelig. Når Harry og Voldy møtes blir det hverken i en rumpeldunkkamp eller en teoriprøve
Og på en måte, har serien "modnet" fra bok 1 som var hakket over Teletubbies på modenhetsskalaen, til bok 7 som er en alvorlig, spennende (dyster? mulig..) og ihvertfall LANGT mer moden avslutning på serien. Så hvis man begynte på 1'ern som ung, og leste serien etterhvert som de kom ut, så ville jo historien modne i nesten lik takt som den som leste.
Uansett, jeg skal ikke si at jeg stiller meg bak Rowling, og det var det. Jeg syns at hun tok litt av.
Jeg ser for meg en tittel på en anmeldelse:
Harry Potter and the Deathly Hallows: High-Tuned, Epic End of Series, or JK Rowling on a Killing Spree?
Vis hele sitatet...
Jeg ble egentlig ikke skuffet over dødsfallene. Det er jo fiktive figurer i ei bok. Og forfatterinnen kan egentlig gjøre hva hun vil med dem. Og for God's sake, dette er jo liksom den store trollmannskrigen. I krig er det alltids noen som dauer.
Satt oppe og leste til fire-tida i natt, fordi når jeg til slutt hadde tid til å sette meg ned og lese, kom jeg inn på det mest spennende, og derfra var det ingen vei ut før jeg traff bakpermen. Dermed må jeg si meg enig med de to siste posterne her - ja, boka er veldig forskjellig fra de første, men det er resultatet av en utvikling som har gått over flere år, og paralelt med utviklingen av mange av leserne.

Det er en del dødsfall i boka, men jeg kan ikke si at de har veldig stor innvirkning på historien, og jeg gråt meg hvertfall ikke i søvn over noen av dem. Figurene var ikke akkruat statister, men heller ikke veldig sentrale personer. Verden klarer seg fint uten dem, selv om noen kan ha vært for å forhindre mulige spin-offs av serien. Totalt kan jeg telle 6 som hadde en nevneverdig kobling til Harry som døde(mulig jeg har glemt noen i farta, men jeg tviler). Les litt krigshistorie, så blir det smertelig tydelig at folk dør under krig - og trollmenn bør ikke være mye til unntak.

Syntes boka var veldig bra, eneste som trakk den ned for meg var en utrolig kjedelig epilog. Men de er jo heller ikke laget for å underholde.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg er fornyød med bok nr.7 jeg. Synes det var spennende med litt forandring i miljøet