Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1762
ok, er kanskje ikke nye lamper, men på badet mitt er det lysstoffrør i taket som eneste lyskilde.
Denne er nå kaputt, og etter å ha sjekket litt på den, fant jeg ut at her må det en fagmann til.

Hvordan faller dette inn under husleie loven?

på lovdata står det følgende:

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.
Vis hele sitatet...
vil dette si at det er jeg som må betale ut av min egen lomme for helt nye lamper i taket her?
ja men det er ikke så dyrt, og lysstoffrør er noe du kan bytte fint selv.

kan ikke du finne ut hvilket armatur røret er festet i og dimensjonen på det så kan vi sikkert vill lede deg.
spør du om du kan kreve at huseier skal skifte lamper til deg?
Hvis selve lampa er ødelagt er jo det noe utleier skal betale for, som det også står i paragrafen du har sitert.
Husk at også starteren i slike lamper kan ryke når røret ryker. Om det er det som er problemet så er det vel ikke noe pes å kjøpe nytt rør og ny starter, men om selve armaturet derimot er kaputt så er det utleier som er ansvarlig for å holde det i stand såframt ikke annet er avtalt.

Om der er noen starter da vel og merke, er vel ikke alle slike lamper som har det?
Det er starter i alle armaturer for lysstoffrør med unntak av lamper med elektronisk reaktor, og enkelte lamper med kompaktlysrør. Erfaringsmessig er den vanligste feilen at folk ikke bytter starter, setter i feil starter(her fins det flere typer som ikke går overens), og rett og slett at folk ikke setter i lysrøret riktig. I tilfeller med kompaktlysrør hender det også at folk setter i feil type rør.

Jeg vil si at utleier må dekke dette hvis selve armaturen er defekt, og at leier må dekke det hvis lyskilden er defekt.
kenny's Avatar
Trådstarter
Har testet startere og andre lysstoff rør som fungerer, så det er nok armaturen som er ødelagt, noe jeg trodde kom godt nok frem i den første posten min.
det er noe gammel ræl, for de plastisk hengslene som røra skal henge i er knekt av, og det henger ledninger hulter til bulter der inne.
Hadde tilogmed problemer med å få rørene til å sitte i sporene sine der inne, da hengslene gjorde at de falt ut hele tiden.

og til dere andre, jeg er klar over at jeg må betale pærer selv, og jeg kan det, men å drive å skifte armaturer (lamper som jeg kalte det) med ny elektronikk og det hele i et hus som er 40 år gammelt, er noe jeg tror bør gjøres av folk med peil, og gjerne med et fagbrev.
jeg har ikke lyst på brann eller støt.
Sitat av kenny Vis innlegg
Har testet startere og andre lysstoff rør som fungerer, så det er nok armaturen som er ødelagt, noe jeg trodde kom godt nok frem i den første posten min.
det er noe gammel ræl, for de plastisk hengslene som røra skal henge i er knekt av, og det henger ledninger hulter til bulter der inne.
Hadde tilogmed problemer med å få rørene til å sitte i sporene sine der inne, da hengslene gjorde at de falt ut hele tiden.

og til dere andre, jeg er klar over at jeg må betale pærer selv, og jeg kan det, men å drive å skifte armaturer (lamper som jeg kalte det) med ny elektronikk og det hele i et hus som er 40 år gammelt, er noe jeg tror bør gjøres av folk med peil, og gjerne med et fagbrev.
jeg har ikke lyst på brann eller støt.
Vis hele sitatet...
Da er selve armaturen defekt ja. Ta kontakt med huseier, dette bør han fikse for deg.
Det var altså bare et tips om du kaaanskje ikke viste dette med startere. Du sier at hele greia er ødelagt? Da går du til huseier, forklarer saken for han også bør resten fikse seg via han da.