Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3656
Hei,

fikk skattekortet mitt ett par dager siden, og har fundert en del:

Jeg er en førsteårslærling innen IKT-Servicefag. Forventer å tjene inn rundt 130-140 000 i løpet av dette året. Kan det da stemme at jeg skal trekkes for 35% skatt? Dette virker da helt ute på jordet.

Evnt: Har det noe å si at jeg bor hjemme og ikke betaler leie/vanlige regnigner som strøm, vann, osv.

Mvh Rediver
Hørtes litt merklig ut, er selv IKT-lærling 1. året og har under 10% skatt.
Du kan ringe til kontoret og si du vil ha mindre skatt.

Men jeg skal love deg at det er bedre å få igjen på skatten, enn å få en baksmell. Hadde jeg vært deg, ville jeg bare hatt skatten slik den er, og heller kost meg når jeg fikk tilbake på skatten. Det er en konge følelse, feriepenger OG få tilbake på skatten, da er man konge i en mnd.
The Nerdrager
Trådstarter
Sitat av cos Vis innlegg
Du kan ringe til kontoret og si du vil ha mindre skatt.

Men jeg skal love deg at det er bedre å få igjen på skatten, enn å få en baksmell. Hadde jeg vært deg, ville jeg bare hatt skatten slik den er, og heller kost meg når jeg fikk tilbake på skatten. Det er en konge følelse, feriepenger OG få tilbake på skatten, da er man konge i en mnd.
Vis hele sitatet...
Har da noen PC komponenter som jeg skal betale av i Februar, så det vil ikke passe helt for meg å ha 36% skatt de første månedene i det minste. Vet du da om det er mulig å ta 20% skatt i februar, og deretter gå opp igjenn til 35% ?
Sitat av Rediver Vis innlegg
Hei,

fikk skattekortet mitt ett par dager siden, og har fundert en del:

Jeg er en førsteårslærling innen IKT-Servicefag. Forventer å tjene inn rundt 130-140 000 i løpet av dette året. Kan det da stemme at jeg skal trekkes for 35% skatt? Dette virker da helt ute på jordet.

Evnt: Har det noe å si at jeg bor hjemme og ikke betaler leie/vanlige regnigner som strøm, vann, osv.

Mvh Rediver
Vis hele sitatet...
De trakk 36% av meg første året som lærling i IKT-faget.. Så er nok ikke så uvanlig nei, urettferdig at man skal skatte over 1/3 av den luselønna man allerede har men..
Sitat av Rediver Vis innlegg
Hei,

fikk skattekortet mitt ett par dager siden, og har fundert en del:

Jeg er en førsteårslærling innen IKT-Servicefag. Forventer å tjene inn rundt 130-140 000 i løpet av dette året. Kan det da stemme at jeg skal trekkes for 35% skatt? Dette virker da helt ute på jordet.

Evnt: Har det noe å si at jeg bor hjemme og ikke betaler leie/vanlige regnigner som strøm, vann, osv.

Mvh Rediver
Vis hele sitatet...
Fikk det samme jeg , foreslår at du bruker en skattekalkulator på nett å ser hvor mye du burde trekke der Så setter du trekke litt høyere så du slipper bak smell...
Er ikke verre enn å sjekke og evt. bestille nytt skattekort her.
Vel, det skal gå bra for deg å ha en skatteprosent mellon 15-20%, du får ringe kontordama å spørre, du kommer til å tulle bort hodet hennes ved å skifte skatteprosent heletiden, men det er jo verd ett forsøk?
Er det ikke mulig å få borteboerstipend som lærling da?
The Nerdrager
Trådstarter
Sitat av 0step0p Vis innlegg
Er det ikke mulig å få borteboerstipend som lærling da?
Vis hele sitatet...
Kun dersom man bor over 40km vekke fra arbeidsplassen eller reisen tar 2 timer. Der det er 33km til arbeidsplassen min, og det tar 1 time og 40 minutt med buss.. Men flytter ut med dama til sommeren.

Takker også for andre svar, og skal vurdere valgene mine, så finner jeg nok utav dette til slutt
Trakk selv 8% det første halvåret som lærling i IKT.
Jeg har nå tabelltrekk så veit ikke hvor mye det trekkes.

Men det trekker ca 1000-2000kr i mnd, så det er jo ikke så ille egentlig.
The Nerdrager
Trådstarter
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Trakk selv 8% det første halvåret som lærling i IKT.
Jeg har nå tabelltrekk så veit ikke hvor mye det trekkes.

Men det trekker ca 1000-2000kr i mnd, så det er jo ikke så ille egentlig.
Vis hele sitatet...
Hadde 21% det første halvåret, det virket litt mer realistisk, hadde da også tjent inn rundt 40 000 på en sommerjobb over 2 måneder.
Sjekk skattekortet. Om forventet inntekt der er feil så ringer du skattekontoret og får nytt skattekort. De kan sitte på feil opplysninger, og da blir forhåndstrekket feil.

Hver måned så skal arbeidsgiver trekke en viss prosentandel av lønna di som en forhåndsbetaling av skatten. På den måten så er man fortløpende ajour med innbetaling av skatt. Så vidt eg vet kan man også be arbeidsgiver om å ikke trekke skatt, men da er man selv ansvarlig for at skatten blir innbetalt til slutt(som regel mars/april påfølgende år).

Når året er over så får skattekontoret raportert inn hvor mye du faktisk har tjent, og hvor mye du har forhåndsbetalt i skatt. Eg vet ikke hva som er korrekt skatteprosent for deg, men det normale i kongeriket Norge i dag er 28-36% for fast inntekt. DERSOM du betaler for lite nå, i år, så vil du få restskatt neste år. Dersom du betaler for mye, så får du disse tilbake.

Så totalt sett vil du ende opp med å betale korrekt skatt uansett. Spørsmålet blir bare om du betaler inn mer nå, og får igjen senere, eller for lite, og må betale inn senere(ofte pluss renter).
Bruker aldri skattetrekk selv lengre pga at jeg har fått baksmell der før når jeg hadde 36% skatt.
Etter å ha begynt med tabell så har jeg bare fått igjen og det er greit.

Men du kan ringe skattekontoret og høre hvorfor du må trekke 36% skatt, hvis du da har lest rett
Håper ikke du leste på skattekortet for Bi inntekt da, for der står det 36% uansett
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Bruker aldri skattetrekk selv lengre pga at jeg har fått baksmell der før når jeg hadde 36% skatt.
Etter å ha begynt med tabell så har jeg bare fått igjen og det er greit.

Men du kan ringe skattekontoret og høre hvorfor du må trekke 36% skatt, hvis du da har lest rett
Håper ikke du leste på skattekortet for Bi inntekt da, for der står det 36% uansett
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt skattetrekk, men du har tabelltrekk i stede for prosenttrekk

Dessuten, på biinntekt står det 45% hos meg, så det står ikke 36% uansett
Mente prosenttrekk Litt tidlig på morgenen
36% er minimum som står for biinntekt

Men back to business
36% er ikke mye å trekke egentlig. utifra lønna jeg fikk nå i dag, så trakk jeg ca 22% sånn ca utregning
Sitat av nomore Vis innlegg
Du har fortsatt skattetrekk, men du har tabelltrekk i stede for prosenttrekk

Dessuten, på biinntekt står det 45% hos meg, så det står ikke 36% uansett
Vis hele sitatet...
Da syns jeg du har fått et merkelig skattekort. Jeg ville skaffet meg et nytt.
Det er ikke et merkelig skattekort. Skatteprosenten på biinntekt er satt så høyt for å sørge for å unngå skattesmell. Skattekontoret tar utgangspunktet i antatt inntekt for dette året, og gir meg en tabell ut i fra det. Om eg tjener mer enn det så skal også skattetrekket være en del høyere, og derfor trekkes eg ekstra mye for å unngå skattesmell. Samme med overtid hvor eg trekkes 50% på.
Jeg forventet å tjene ca 130k som førsteårs lærling i IKT ifjor, da hadde jeg 20% skatt. Har forøvrig 20% i år også, men har bare 6 mnd igjen....