Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 736
Hei!

Jeg har null peiling på bil, jeg bare vrir om nøkkelen og kjører.

Har i dag en Hyundai Accent 1997 modell. Den går som en klokke, og har alltid gjort det.

Men den vil nok ikke vare evig, og om den havarerer er det nok ikke lønnsomt å reparere for mye på.

Hva kan jeg regne med å måtte betale for en ny pålitelig bil? Ikke noe fancy men en billig bruktbil som tar meg fra a til å.

Har tittet på priser på nettet, men vil gjerne høre fra noen her som har peiling på bil om hvor lavt i pris en kan gå. Får en f.eks en grei bruktbil for 15-20000, eller må en mye lenger opp i pris? Hvor gammel er for gammelt å satse på? Hvor mye bør en legge i uten å velte et budsjett?
Jeg er ingen ekspert på bil. Men, jeg vil bare si et godt tips jeg fikk fra en bilkyndig person når jeg skulle kjøpe meg bil.
"Det er ikke så viktig hvilken bil du har råd til der og da. Det viktigste er å ha en bil du har råd til å ha over tid".
Det han snakket om er at for eksempel på en Audi så må du skru fra hverandre halve bilen for å bytte et luftfilter og dermed blir en billig del dyr å skifte.
En Toyota kan man åpne panseret og bytte luftfilter på selv.

Så det er viktig å se litt på kostnadene av å vedlikeholde bilen.

Personlig har jeg hatt god erfaring med å kjøpe bil til rundt 50000. Men det er fullt mulig å få en ålreit bil uten å betale så "mye" også.
I den prisklassen, er det toalt gamble. Du kan få noe som går 10 år til uten verre feilslag, eller noe som ikke varer en måned engang, og du har ingen reklamasjonsrett på så billige biler (antakelig). Du burde se etter noe som har gått lite, selvsagt, men igjen, for 20k har det aller meste gått 200k km. Jeg ville gått for Toyota om jeg skulle hatt noe som bare gikk. Du får kanskje en 2010-ish Avensis for 20k. Eller så har du jo hatt hell med Hyundai'en, så du kan gå for det. VAG (Audi, VW, Skoda) og BMW ville jeg holdt meg unna i den prisklassen, selv om det er fullt mulig å kjøpe en 08 Golf og ha flaks med den i ti år. Om det lønner seg å gå opp i pris er også umulig å si, det er liksom begrenset hvor mye bedre en bil til 50-60k er, sammenlignet med en til 20. Det er fortsatt store muligheter for at den ikke holder. Billig og bra er liksom ikke egentlig et konsept innen bilhold
Du er ute etter det som ble kalt "titusenkroners bil" back in the day. Tilsvarende i dag er rundt 50.000kr.
Kan vel få biler uten for mye feil for 30-40k. Men om man ikke kan em dritt om bil er det lett å bli lurt av en uærlig selger. Garantert mange som betaler 50-60k for biler som ikke er verdt mer enn 20-30k. Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet en bilmekaniker og krevd at bilen også ble heiset opp på en bom for å undersøke rust. Om du ikke kjenner en bilmekaniker, finn en ukjent og betal hen 2k for å bli med å gjør handelen trygg.
Finn en enke som selger en gammel bil med lav kilometer-stand. Hvis hun sier "Han tok vare på den som et lite barn", er du golden.
Jeg ville gått for en gammel Toyota. De er utrolig driftsikre. Hadde en 79 modell Toyota Carina. Måtte aldri på verksted. Den bare gikk og gikk. Veldig praktisk.
Finn en toyota til under 40-50k med ny eu kontroll, lavest mulig km og velfylt servicehefte.