Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 4334
spørsmål: hvor mye ligger en rotte på i pris?
Chinchilla, sånne små søte rotteaktige saker fra Peru.
Sitat av Akinorev
Ildere Kan være kule de, men det er mer arbeid med ildere en du tror!
Som f.eks: - du må vaske/bade ilderen en gang i uka
Vis hele sitatet...
Nei! Nei nei nei!
Bader du ilderen 1 gang i uken vil den lukte helt for jævlig til slutt.

Grunnen til at så mange tror at ildere lukter så jævlig er pga. de ofte blir badet altfor ofte. Holder du sengetøyet til ilderen ren skal du kun trenge å bade den når den blir skitten.

Søk på google hvis dere ikke tror meg, ildere lukter verre jo mer du bader de

Syns det er dumt at slikt uvitenhet gjør at det er så få ildereiere her i landet
Er heller ikke alle ildere som tygger på ledninger, min har til og med vært inni pc'en min.. (Forsvant da fort ut da hun stoppet en vifte med snuten da )
Skaff deg et dyr som kan gå fritt rundt uten bur eller bånd. Eneste jeg vet om er katt.
Ilder stinker no jævlig, og så trenger de vanvittig mye oppnerksomhet. Jeg hadde definitivt gått for deguser eller dverghamster. De er søte små, mens degusene er større, mer lekne dyr.
Med større plass, og litt grønt ute, hadde jeg gått for kanadisk skogskatt, hannene kan bli tyve kg. Hadde sikkert gått fint overens med chihuahua/andre små iltre hunder
asså, ilder pleier faktisk å lukte honning de, men hvis de har pledd eller noe som de pleier å sove i, så må du passe på å vaske sånt for den slags begynner å lukte.


ilder er genialt, men at det kan være mye styr kan være sant.
Vi har hatt dverghamstere i ca 3 år nå, både single og par (samme kjønn).
Hvis du har de alene (dvs en om gangen) vil de være mer mottagelige for menneskelig interaksjon (de vil ønske oppmerksomhet, kontakt etc), men de er egentlig ikke sosiale dyr så hvis du velger å ha flere i samme bur så vil det bli en del (ikke skadelig i mitt tilfelle) krangling.
Det hamsteret vi hadde som var alene klarte ved flere anledninger å komme seg ut av buret på tross av at metall døren var kneppet igjen (ingen lås) og selve døren er i taket! Dyret klatret fra den ene enden av taket i buret og til midten, hvor den vippet seg selv rundt med sånn kraft at døren ble åpnet.
Den fortsatte så med å gnage hull på matposen som var på gulvet utenfor og gjemte all maten bak det nærmeste møbelet. Neste morgen fant vi hamsteret utenfor buret i et desperat forsøk på å komme seg inn igjen, men siden veggene i plastikk buret går utover så var det mer eller mindre umulig uten videre utstyr.. (sugekopper på føttene?)

Alt i alt så syntes jeg at dverghamstere er et godt valg, de krever minimalt av vedlikehold, plass, kontakt og mat. Det blir selvfølgelig noe av det samme med vanlige hamstere (større), og diverse slag av mus og rotter. Obs: Som mange gnagere og andre dyr kan/vil hamstere bite ukjente, og spesiellt hvis de senser frykt/nervøsitet. Prøv å ikke hiv den fra deg siden de tåler bare noen titalls ganger i stengulvet..
Bare pass på at det jævla løpehjulet ikke er av den typen som lager lyd! (Og det tror jeg de alle gjør..)
Rotter er jo veldi gøy da Hamster også for den del.. Hadde 9 stk en periode:P (I forskjellige bur etter kjønn seff:P) Og de er koselige.. men som nevnt tiligere her... ikke ha hjul som bråker.. DET er irriterende når du skal sove:P ELlers kan jeg anbefale mus. Mer enn hamster egentlig. Mus er veldig kosne uansett Jeg hadde to en lang stund og ble aldri bitt eller noen ting
Jeg hadde akvarium!
Det var litt skøy, men er drittjobb å rense det etter en stund.
Ble også paranoid av å ha dem ved på skrivepulten, ble ikke så mye fornuftig gjort..
Men nå er ikke fisker noen dyr man kan kose så veldig mye med, men det er kult.
Man slipper å gå tur med dem, eneste som trenges er at de får mat, og at man vasker akvariet av og til.
Rotte, kanin, chinchilla, ilder. Noen stinker(ilder!)
Men katt er seff best!
Har selv hund og katt. Det går strålende, men i starten var katten litt skeptisk. Den gav hunden en "jab" her og der, men nå er de perlevenner. Ligger å sover ved siden av hverandre

Har alltid hatt litt lyst på rotte, men lurer på om hvordan det er med driting i huset? Og ledninger? Har ledninger over alt i hele huset. Tro ikke 225V er så veldig populært for en liten rakker
sånn øgle sak?!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fant tilfeldigvis denne i et søk og lurer på hva det ble for et dyr? Sikkert flere andre her som også lurer på hva du valgte deg? Og , lever dyret ennå?
Mkay, hva fant du? -> Link?
▼ ... over et år senere ... ▼
ilder er flott kjæledyr det.. Har en her som ikke lukter noe særlig vondt.. Men jeg vasker ofte da
Og han bet mye før, men nå har han blitt bra. Smøre meg med tålmodighet så er han vel snart 100% bitefri.. Jeg er litt heldig, da jeg kan gå med han fritt.. han kommer tilbake uansett bare jeg piper med leka hans
tør jeg minne deg på at denne posten er kun 1 år 4 måneder og 2 dager? trådstarter har nok bestemt seg for kjæledyr for en god stund siden
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
haha fantastisk bump

bestemte meg for å vente litt, og heller få meg katt seinere, når jeg er ferdig å studere etc.