Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2111
hva cannabisplanten kan brukes til:

Industrielt:
-Cannabis en av verdens raskest voksende planter, og den har kraftigere fibre enn tre.
-Cannabis brukes til å lage papir, tekstiler og klær, tauverk, lerret, maling, bygnings- og isolasjonsmateriell, kosmetikk, plastikkerstattende produkter og andre artikler som trenger sterke fibre. Mange bilfabrikker bruker hamp i interiøret for å erstatte glassfiber.
-Cannabis kan brukes som erstatning for trevirke i papirproduksjon, hvor den gir rundt fire ganger større utbytte per areal enn skog, og bedre papirkvalitet.
-Cannabis er den planten i verden, som produserer mest oxygen.
-Man kan også lage biodiesel av cannabisplanten.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hamp#Industriell_bruk

Medisinsk:
-Cannabis i sine forskjellige former har en lang tradisjon som medisinsk urt. Ulike cannabispreparater inngår i indisk ayur-vedisk medisin og i kinesisk tradisjonell medisin.
-I Europa var uttrekk av planten, Extractum Cannabis, og spritoppløsning, Tinctura Cannabis, i medisinsk bruk på 1800-tallet og tidlig 1900-tall og er tatt med i en rekke farmakopéer. [1] Planten ble da brukt som smertestillende og beroligende middel. Cannabis har også vært utprøvd i øyendråper og mot bivirkninger som følge av kreftterapi. [2]
-De medisinske virkningene av cannabis utnyttes til å redusere ubehag ved grønn stær og til å motvirke kvalme og øke matlysten hos AIDS-pasienter. Videre brukes cannabis til å redusere spasmer og smerter hos pasienter med Multipel Sklerose og andre nervelidelser.
-Frem til 1965 ble cannabis solgt lovlig på norske apoteker som middel mot søvnløshet, nervøsitet, astma og diverse smerter. Cannabispreparater ble også solgt som kosttilskudd og frokostdrikk, og ble spesielt anbefalt til barn.
-Det finnes flere folkegrupper som har lange tradisjoner med å benytte cannabis mot kvalme, redusert matlyst under svangerskapet og som ett lett bedøvelsesmiddel under selvefødselen. På Jamaica er det ett kjent gammelt kjerringråd å benytte cannabis for å sette igang fødseler som drar ut i tid. Kliniske studier har funnet en stor mengde cannabinoidreseptorer i skjeden og dette sammen med at kroppen selv produserer 4 ganger så mye anandamid som under en fødsel kan forklare hvorfor dette har en positiv effekt.
-Det finnes anekdotiske beskrivelser av pasienter som ved sykdommer med spastisitet har opplevd symptomlindring. Pasienter med Multippel sklerose har i forsøk brukt Cannabis for å se om dette påvirker nervecellenes tilbakemeldingssystem. Slike pasienter har en smertefull tilstand som kalles spastisitet. Dette ytrer seg iblant som smertefull muskelstivhet, som skyldes sviktende kontroll i det sentrale nervesystemet. Det er ikke klarlagt nøyaktig hvordan stoffet virker i ryggmargen. [7] En liten studie(25 pasienter) viste i 2006 at inntak av THC hadde meget god effekt for å redusere spastisitet. Spasisitet ble målt og selvrapportert. Studien viste en gjennomsnittlig halvering av spastisitet etter 43 dager. [8]
-Bruk testes ut hvor hjernesvulst «sultes til døde» [3]

http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabis_%28medisin%29

Rus:
-Cannabis er et narkotikum som utvinnes fra planten Cannabis sativa. Det er et av verdens mest brukte rusmidler, og bare koffein, alkohol og nikotin er mer brukt. Betegnelsen brukes om rusmidler som blir fremstilt av artene indica og sativa. De vanligste formene av cannabis er hasjisj og marihuana. Det forekommer også cannabisolje.
-De tidligste historiske referanser til cannabis som rusmiddel, finnes i Kina. Keiser Shên-Nung omtaler plantens psykiske virkninger i sin berømte farmakopé fra 2000 f.Kr. I Antikkens Hellas fremgår det i Homers Iliaden at Helena ga Telemachus cannabis i gave, mens historikeren Herodot forteller inngående om de nomadiske skyternes bruk av cannabis i gravferdsseremonier.
-Cannabis' avhengighetskapende potensial er omstridt, men prevalensen av kontinuerlig bruk som definert i ICD-10 blant dem som noensinne har brukt cannabis, er 10–15 % i følge amerikanske studier. Tallet øker for dem som bruker cannabis regelmessig (ukentlig) over flere år, og er ifølge de samme studiene mellom 57 og 92 %. Det er ikke etablert noe abstinenssyndrom, («fysisk avhengighet»), slik som for f.eks. alkohol, kaffe, tobakk og heroin, selv om man har toleranseutvikling for cannabis og det er rapportert fysiologiske symptomer som svette, søvnforstyrrelser, irritabilitet, aggresjon, endret appetitt og skjelving. Imidlertid er ikke disse symptomene så konsekvent rapportert at de defineres som egne cannabis-abstinenssyndromer. Hyppigst er symptomene i spekteret omkring irritabilitet, urolighet og nervøsitet, som man også kan se hos spilleavhengige, noe som muliggjør alternativ tolkning av symptomene som uttrykk for en angstreaksjon.[21] Proponenter hevder at cannabis i seg selv ikke er avhengighetsskapende, men at avhengighetspotensialet avhenger av brukeren.
-Cannabis er ett av de stoffene som gir minst skadevirkninger iforhold til rusen, både fysisk, og psykisk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabis_%28rusmiddel%29

Spirituelt og Religiøst:
-cannabis blir brukt av, jøder, kristne, hinduer, islam, sikh, rastafari, Ethiopian Zion Coptic Church (?), moderne gnostisk kristne sekter
-det er flere hundretalls religioner som har blitt startet, bare pga av cannabis...THC Ministry, the Way of Infinite Harmony, Cantheism, the Cannabis Assembly, the Church of cognizance.
-det er også veldig mange som bruker cannabis spirituelt uavhengig av religion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spiritual_use_of_cannabis

Kreativt og Filosofisk:
-cannabis kan også brukes kreativt til å lage f.eks musikk, kunst, og litteratur
-og filosofisk, for å tenke på nye måter, og finne løsninger og nye perspektiver på livets mysterier, du ellers ikke hadde tenkt på

og sikkert mye mer jeg ikke fant på wikipedia på ti minutter...
Sist endret av hjærnemasse; 4. januar 2007 kl. 21:03.
Meget interesant lesning, godt jobba : )

Kan si jeg kjenner meg igjen her:
-cannabis kan også brukes kreativt til å lage f.eks musikk, kunst, og litteratur
Lager musikk selv(rap) og er utrolig deilig og rulle seg en før jeg setter meg ned og skriver, blir mye mer kreativ og får mer fantasier.

Jeg er for legalisering av Cannabis!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hitler var veldig flink til å bygge ut infrastrukturen i Tyskland, det er det perfekte argument for innføring av Nazisme.

Heroin er forresten utrolig bra som smertestillende, så det er det perfekte argument for legalisering av det også.


Jeg sammenligner hverken Hitler eller Heroin med cannabis, men jeg påpeker hvor utrolig dårlig argumentasjonsteknikken din er.
jeg bare skrev det som det er jeg... alt som står der er sant

man kan ikke bygge ett hus med heroin, og man blir ikke forebygge kreft selv om man er nazist
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Man kan ikke bygge en (slitesterk) motorvei med cannabis. Alt jeg skrev er også sant.
Tror folk klarer å lese wikipedia selv uten at du lager tråder om det, egentlig.
Robert Proctor recently made the explosive discovery, however, that Nazi Germany was also decades ahead of other countries in promoting health reforms that we today regard as progressive and socially responsible. Most startling, Nazi scientists were the first to definitively link lung cancer and cigarette smoking.

http://press.princeton.edu/titles/6573.html
Sitat av ivioyner
Tror folk klarer å lese wikipedia selv uten at du lager tråder om det, egentlig.
Vis hele sitatet...
jeg bare samlet det på en plass, så man slipper å bla så mye! sorry... ikke vær så kritisk da
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Noen må jo være kritisk - du velger jo tydeligvis å la enhver kritisk sans forlate deg i det du setter deg ned for å bevise at cannabis er det nye Meshiass.

Det du gjør er å bare nevne, det du syntes er, de positive sidene ved cannabis og neglisjerer glatt å drøfte de negative sidene ved det. Som jeg beviste med min første post så kan man på den måten få alt til å se bra ut, men det blir for latterlig til å kunne ta seriøst.

Forøvrig er store deler av det du har tatt med i det første innlegget ditt som spekulasjoner å regne.
Sitat av hjærnemasse
og sikkert mye mer jeg ikke fant på wikipedia på ti minutter...
Vis hele sitatet...
Her sier du jo selv at tråden er useriøs og brukt lite tid og krefter på å starte. Jeg begynner å bli lei av at folk lager tråder etter stoppeklokke. Skjerpings. Det meste i listen din virker useriøst. Ta cannabis for å få i gang en fødsel?
alt jeg skrev var det cannabis planten kan brukes til.. fra ett veldig nøytralt ståsted også... har ikke sagt noenting om det er positivt eller ikke... har aldri nevnt mafiapengene, terrorismen som støttes, og økonomien som innebæres av kriminalisering heller.. skrev alt fra ett nøytralt ståsted, om hva den kan brukes til

dont be hatin'

Sitat av Matthiesen
Her sier du jo selv at tråden er useriøs og brukt lite tid og krefter på å starte. Jeg begynner å bli lei av at folk lager tråder etter stoppeklokke. Skjerpings. Det meste i listen din virker useriøst. Ta cannabis for å få i gang en fødsel?
Vis hele sitatet...
når jeg sier ti minutter, så mener jeg at det var veldig enkelt å finne informasjon om det..

og ja jeg ble forskrekket når jeg leste om fødselsgreia jeg også.. men det skjer.
not to be hatin', men skulle det vært fra et nøytralt ståsted burde du gitt det en mer objektiv vri, og tatt med mafiapengene og terrorismen som støttes.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Når emnet ditt, og jeg ser du har endret navn på det, opprettes med navnet "Det perfekte argument for legalisering av cannabis" så er det jo rimelig åpenlyst at det ikke er nøytral drøfting.
Sitat av nso
Når emnet ditt, og jeg ser du har endret navn på det, opprettes med navnet "Det perfekte argument for legalisering av cannabis" så er det jo rimelig åpenlyst at det ikke er nøytral drøfting.
Vis hele sitatet...
man kan ikke nekte for at det er ett veldig bra argument for legalisering, selv om dette ikke var det det begynte med... jeg skulle bare finne ut hva det kunne brukes til.. og det har jeg gjort...

hvorfor er plutselig alle nff folka ute etter meg? jeg har da ikke gjort no galt?
Sist endret av hjærnemasse; 4. januar 2007 kl. 21:32.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Selvfølgelig sletter vi ikke emnet. Forventer du at alle alltid skal være enig med deg når du yttrer noe?

Når du kommer med propaganda så må vi få lov til å påpeke åpenbare feil, det være ved måten du fremlegger det på eller det du fremlegger.
Det er ingen personangrep her, det er direkte svar på tingene du selv har valgt å yttre deg om i offentligheten - da stiller man seg åpen for kommentar.
Sitat av nso
Selvfølgelig sletter vi ikke emnet. Forventer du at alle alltid skal være enig med deg når du yttrer noe?

Når du kommer med propaganda så må vi få lov til å påpeke åpenbare feil, det være ved måten du fremlegger det på eller det du fremlegger.
Det er ingen personangrep her, det er direkte svar på tingene du selv har valgt å yttre deg om i offentligheten - da stiller man seg åpen for kommentar.
Vis hele sitatet...
jeg har ikke sagt at du skal være enig. jeg har bare skrevet forskjellige ting cannabis kan brukes til, blir brukt til, og kunne vært brukt til. hvis jeg har skrevet noe feil, som cannabis ikke kan brukes til, og om det er noe mer det kan brukes til, er du hjertelig velkommen til å rette det opp.

hva skal jeg skrive så det blir riktig da? skal gjerne kopiere det, og legge det inn.
Dette er et forum, man trenger ikke å være objektiv. Jeg mener denne tråden var fin og informativ helt til noen startet å mase om at trådstarter ikke hadde gjort orginalt research og ikke var upartisk.
Sist endret av TheInternet; 4. januar 2007 kl. 22:02. Grunn: små omformuleringer
Nok en moraliserings, klaging og bla bla bla tråd..
Men sånne tråder stiller ingen spørsmål, så hvorfor gi "svar"?
Sitat av h1rik
not to be hatin', men skulle det vært fra et nøytralt ståsted burde du gitt det en mer objektiv vri, og tatt med mafiapengene og terrorismen som støttes.
Vis hele sitatet...
Dette er vel det eneste punktet som teller for legalisering,
prisene ville jo vært nede på en brøkdel av dagens priser.

Og da ville det neppe vært penger å tjene for mafia og terrorister.
Sitat av fxxked
Dette er vel det eneste punktet som teller for legalisering,
prisene ville jo vært nede på en brøkdel av dagens priser.

Og da ville det neppe vært penger å tjene for mafia og terrorister.
Vis hele sitatet...
Tviler jeg på, blir det legalisering tror jeg det blir som med tobbakk å sigaretter.
Skyhøye avgifter, godt regulert å tror ikke vi vil oppleve amsterdam tilstander her på veldi lang tid.
Altså hjÆrnemasse. Her har du vært på wikipedia, kopiert info derifra og limt det inn i en ny tråd, og sagt du selv har brukt 10 minutter på det. Hvem som helst kan gjøre dette fint selv hvis de er ute etter cannabisinfo!

Også blir du amper og sier at alle nFF folkene er etter deg? fordi du forventer at folk skal være enige med deg og gi deg ros for at du kan trykke på ctrl c ctrl v?

Keep up the good work
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Grei oppsumering av cannabis, er jo fint at ulærde får vite om potensialet her . Jeg personlig bestrider ikke dette, da jeg vet at mesteparten er sant, men hadde det vært meg som oppdaget denne tråden så tror jeg kanskje desverre jeg hadde slettet den som plagiat. Generelt sett er det ikke helt populært å kopiere ting fra andre og paste det som en tråd uten noe annet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det eg savner heile vegen fra dei fleste cannabis-entusiaster er at dei lærer forskjellen på bruk som rusmiddel og medisin.

Grunnen til at cannabis ikkje finst som medisin i norge i dag, er antakeleg at ingen store legemiddelfirma vil bruke pengar på kliniske testar av noko slikt, delvis fordi det er kontroversielt med cannabis. Den dagen et større legemiddelfirma gjennomfører kliniske tester som viser gode resultater, så tipper eg det blir godkjent uten problem av legemiddelverket.

Men at vi (samfunnet) ønsker noko som legemiddel er forskjellig fra at vi ønsker det som rusmiddel. Morfin er døme på dette. Uansett så er etter mi meining rusmiddel skadelig i større eller mindre grad. Cannabis er ikkje unntak frå dette. Grunnen til at det er skadelig, er at det vil *alltid* vere nokon som ikkje kontrollerer bruken, omkommer i ulykker relatert til det o.l Alt for mange som går inn for legalisering neglisjerer skadevirkninger, og snakker for lite om sosial kontroll, som er et viktig aspekt ved alle rusmiddel.

No skjer eg alle over ein kam. Eg er fullt klar over at ikkje alle er så stereotype som det eg skriv. Og eg sammenligner heller ikkje skadepotensialet i cannabis med andre stoff. Eg bare nemner kva eg meiner er gale med OP sitt innlegg. Nemleg at artiklane han klipte det fra var langt meir balanserte enn det utklippa viser.
Det finnes en eller annen sjampoo med hemp i. Tror ikke det er hemp ekstrakt da men den er fin mot håret mitt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av h4llik
Det finnes en eller annen sjampoo med hemp i. Tror ikke det er hemp ekstrakt da men den er fin mot håret mitt
Vis hele sitatet...
Hamp != hasj/cannabis.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vidarlo
Hamp != hasj/cannabis.
Vis hele sitatet...
Hamp = cannabis. I bunn og grunn er hasj bare plantedeler av hamp, så hasj = hamp, men hamp er MER enn bare hasj, så hamp > hasj.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
Hamp = cannabis. I bunn og grunn er hasj bare plantedeler av hamp, så hasj = hamp, men hamp er MER enn bare hasj, så hamp > hasj.
Vis hele sitatet...
Joda, men finst hampplanter som ikkje produserer nevneverdige mengder THC, og da har du fordelane ved industriell bruk av hamp uten bakdelane. Så IMHO blir det rettare å sei at hamp != cannabis.
offtopic: kan man lage hasj av industrihamp? ikke at det er noen vits, men sånn helt teoretisk..?

eller av andre planter??? haha bjørkehasj!
Sist endret av hjærnemasse; 4. januar 2007 kl. 23:47.
Jeg stussa litt på denne: "-Cannabis en av verdens raskest voksende planter, og den har kraftigere fibre enn tre."
Enn tre..? Er da flere sorter 'tre'. Er den sterkere enn bambus også, hvis det kan regnes som tre? Begge er jo planter, ikke trær...
Selv mener jeg dette var nyttig info, å ser ingen grunn til å kritisere dette.

OFFTOPIC:
Jeg er fascinert over hvor ofte medlemmene tramper på andre, å hvordan de gjemmer seg bak, og holder med de mere "seriøse". FEIG, et ord som noen kjenner til?
Det er ikke ulovelig å stå for sine egne meninger.
Min mening er at moderator/administrator her på forumet har en drittsekk attityd uten like til tider, å de nøler heller ikke med å slenge medlemmer på hue og rævva ut.
NSO: gir du noen gang advarsler før du slenger medlemmene dine ut? eller tenker du, jaja, en bruker fra eller til spiller ingen rolle?
Ikke vondt ment men til tider er svarene dine negative fullt ut.

Forumet er en meget bra side, å jeg vil helst slippe å bli kastet ut bare fordi jeg sa dette.
Peace.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
vidarlo: Ja, det gjør det, men det er allikevel cannabis sativa, bare i en THC-fattig strain. Ut ifra et politisk standpunkt så har du kanskje rett, men ikke fra et vitenskapelig.

hjærnemasse: Nei, du kan ikke lage hasj av THC-fattig cannabis. Antakeligvis en form for THC-olje, noe som nok hadde krevd mye plantemateriale her, men det er heller tvilsomt at du får laget hasj.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
vidarlo: Ja, det gjør det, men det er allikevel cannabis sativa, bare i en THC-fattig strain. Ut ifra et politisk standpunkt så har du kanskje rett, men ikke fra et vitenskapelig.

hjærnemasse: Nei, du kan ikke lage hasj av THC-fattig cannabis. Antakeligvis en form for THC-olje, noe som nok hadde krevd mye plantemateriale her, men det er heller tvilsomt at du får laget hasj.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var vel at å kjempe for legalisering av industrihamp (som er lovleg i store delar av europa afaik) ikkje er det samme som å kjempe for legalisering av rusmiddelet. At cannabis er et fantastisk naturmateriale veldig anvendelig i industrien har lite med rusmiddelet cannabis å gjere... Og å kople desse i legaliseringsmarsjen (som eg forøvrig støttar) blir idiotisk.

Og hjærnemasse rauk vel gjerne ut fordi han hadde gjentatte idiotiske tråder, inkludert en skriven med store bokstaver, uten saklig innhold og med for mange spørsmålstegn i gårkveld kan eg tenke meg.
Det er mange argumenter man kan bruke for og imot cannabislegalisering, og det vil alltid være uenighet her..

Men, hvis man ser på situasjonen i Norge i dag.. Så tror jeg at legalisering av cannabis ville vært den beste løsningen, med best resultat.. Problemet kommer alltid til å være der, og da synes jeg staten likesågodt kan ta kontroll over det og samtidig sikre seg en rekke ting:

- Aldersgrense (Dealere gir faen i om søstra di bare er 14 år)
- Man forhindrer at feil personer tjener penger (Narkotikpenger er kilden til mye vondt i verden)
- Politiressurser brukt på mer alvorlig kriminalitet (Fokusere på de virkelige farlige stoffene, vinnigskriminalitet osv)
- Inntekt (Ja, med norges avgifter så kunne de virkelig tjent penger)
- Forskning på stoffet, og riktig informasjon om skadevirkninger ut til folket osv (Ja, det er faktiskt skadevirkninger med cannabis å)

Listen hadde blitt mye lengre hvis jeg gadd å nevne alt..

Selvsagt, det å introdusere et "nytt" rusmiddel til samfunnet er jo veldig diskutabelt, men hvis man ser på hvordan situasjonen er i dag, så kan det ikke bli mye verre.

Og hvis vi ser på Nederlands liberale narkotikapoltikk, og på tallene over rusbruk, overdoser osv der. Og sammenligner dette med Norge, så ser vi fort hvilken politikk som fungerer.