Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3013
I løpet av de siste dagene har jeg lekt meg med ekstern hardisk og PS2. Det er egentlig en utrolig smal sak å få spilt av nedlastede spill på PS2, men det er så klart noen ulemper.

PS! Legg merke til at dette gjelder for den nye slimme versjonen. Alt skjer dessverre i Windows, men med Boot Camp eller lignende er det selvførgelig muliug å bruke en Mac

Fordeler:
-Laste ned spill fra nettet
-Slippe å bytte disker
-Bryter ingen garantier da du ikke åpner opp maskinen!
-Mulighet til å laste over saves lastet ned fra nettet til din egen PS2.

Ulemper:
-Noen videoer kan hakke.
-Ikke mange spill som funker

Det du trenger:
* Ekstern HD med USB tilkobling. Hvor større den er dess mer spill får du inn på den.
* Swap Magic 3+ programvare (Kan kjøpes for rundt 300 kroner inkl frakt hos modnet.no)
* USBAdvanced programvare (http://sksapps.com/hd/USBADVN.zip)
* USBeXtreme programvare (http://www.hdadvance.com/download/USBeXtreme.zip)

Så. Det første du gjør er å åpne klientprogrammet USBeXtreme på maskinen for å formatere disken din.

Etter at disken er formatert legger du inn bootloaderen på disken. Lag en mappe på root kalt SWAPMAGIC. Endre navnet på USBAdvanced *.elf filen til SWAPMAGIC.ELF og legg den inni mappen.

For å installere spill velger du driver bokstav for hvor spillet ditt ligger hva slags format det er og hvilken bokstav den eksterne disken din har. De fleste spill er DVD-ROM. Skal du kopiere over et spill du har orginalen til setter du disken inn i maskinen og velger DVD stasjonen sin bokstav. Dersom du har lastet ned spill mounter du den i Deamon Tools eller lignende. Da velger du bokstaven Deamon Tools bruker. Så velger du navn og start.

Når spillet er kopiert over på disken (etter ca 30-60 min) kobler du fra disken og kobler den til PS2.

For å sjekke om spillene kan spilles av bør du sjekke denne listen først: http://jaydium.servehttp.com/usbextreme/gamelist.php

Håper denne mini-guiden kan hjelpe noen. Som dere sikkert skjønner er ikke dette utrolig vanskelig!
Swapmagic med magic keys eller liknende er da vel et bedre alternativ? Greit nok at man må brenne ut spillene på DVD, men man får i hvertfall ganske bra kompatibilitet (har aldri opplevd spill som ikke funker).
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Nichotin: Dette er jo så klart også en mulighet, men for min egen del fant jeg ut at det var mye krongling med de magic keys greiene, men du får jo da bedre kompatibilitet i det minste. (Om du klarer å holde "nøkklene" på plass...)
Jeg har en ps2 her, vet ikke om den er "slim" eller ikke.. Hvordan ser jeg d? :P
Jeb: Slim-versjonen er tynnere en de vanlige.

Men er det usb-inngang på de vanlige ps2, eller må man kjøpe nettverksadapter til den?
Hmm, hvis mna ikke vet hvordan størrelse en "vanlig ps2" er da? :P
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Det er USB på alle verjsonene av PS2. Slim verjsonen er den nye tynne versjonen. Slim versjonen har ikke tray, men lokk til å sette inn platene.
Sitat av devotio
Nichotin: Dette er jo så klart også en mulighet, men for min egen del fant jeg ut at det var mye krongling med de magic keys greiene, men du får jo da bedre kompatibilitet i det minste. (Om du klarer å holde "nøkklene" på plass...)
Vis hele sitatet...
Nøklene sitter helt fint på plass på de pstwo-ene jeg har vært borti hvertfall. I starten spratt den i hjørnet ut, men etter å ha klemt den hardt nok på plass har den holdt seg der permanent.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Nichotin: Fant ut at det var jeg som hadde fucka det til, hadde ikke satt den ene helt riktig på plass. Sitter bra nå.
PSTwo oks slim
PS2 oks fat

Det er også noe som heter HDCombo til PSTwo: ww w.hdcombo.com/
Sist endret av fxxked; 4. januar 2007 kl. 10:03.
Men hvorfor fungerer ikke dette på den store ps2 versjonen?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Det fungerer fet på den store (etter som jeg vet), men siden den har mulighet for intern HD er dette MYE bedre og derfor vil jeg ikke anbefale det for denne...
Fått skaffet meg en slim versjon nå

Er det en gratis måte jeg kan få dette til å fungere på?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Jeb: Nei, PS2 kan ikke lese brennte DVD'er uten at du enten chipper den (som bryter garantien din) eller kjøper Swap Magic for ca. 300 kroner (som ikke bryter garantien din) Men om du tenker på det så er det vel egentlig en god investering? Hvor mye koster vannligvis et PS2 spill?
Hvorfor ikke laste ned Swap Magic?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
slækkern: Med mindre man har chippa PS2'en vil den fortsatt ikke lese den brente Swap Magic plate. Du må nok kjøpe enten Swap Magic eller chip!
I see.. Fin guide. ( :
Ok! Da går jeg nok for swapmagic Genial guide
Bare husk at du må ha magic keys e.l. for at konsollen ikke skal grine når du bytter DVD.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har en stor PS2 som jeg ikke har brukt på et halvt år fordi dvd-spilleren har konka ut...
Resten av spilleren er helt ok.

Noen som har klart å spille på en PS2 uten dvd-spiller, bare med harddisk?

Har forresten skrudd heile skiten fra hverandre da jeg skulle se hav sm var feil, så garantien baiser jeg i.
Jeg har chippet ps2, så spill på ekstern hdd er ikke noe tema... men, det som kunne vært intressant var om det gikk ann å legge inn musikk (mp3, wma) og filmer (divx) og spilt dette av på ps2'n gjennom den eksterne...??
Er det mulig å gjøre det sånn?

Eventuelt andre måter å gjøre ps2'en om til mer mediacenter lignans?
Altså, sier du at dette_ikke_ fungerer på den tykke.. Eller at du kun har prøvd på den tynne?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
simdal: Man kan bruke swapmagic på både slim og "tykK" PS2.

carma: Med SwapMagic kan man spille av filmer og MP3er gjennom et menysystem, veldig enkelt mediasentersystem...
Sitat av devotio
simdal: Man kan bruke swapmagic på både slim og "tykK" PS2.
Vis hele sitatet...
Mens bruk av hd som kilde for spill er kun til "slim" versjonen?
Sitat av Turbolego
Mens bruk av hd som kilde for spill er kun til "slim" versjonen?
Vis hele sitatet...
Svar:
Sitat av devotio
Det fungerer fet på den store (etter som jeg vet), men siden den har mulighet for intern HD er dette MYE bedre og derfor vil jeg ikke anbefale det for denne...
Vis hele sitatet...


-----

Sitat av carma
Jeg har chippet ps2, så spill på ekstern hdd er ikke noe tema... men, det som kunne vært intressant var om det gikk ann å legge inn musikk (mp3, wma) og filmer (divx) og spilt dette av på ps2'n gjennom den eksterne...??
Er det mulig å gjøre det sånn?

Eventuelt andre måter å gjøre ps2'en om til mer mediacenter lignans?
Vis hele sitatet...
JODA..
http://itpro.no/fil/742.html
http://www.home.no/ps2mediaplayer

Håper det er hva du leter etter.. Det skal gå å spille fra USB, såvidt jeg husker, en PS2'en min er ødelagt nå, så jeg får ikke testa
Sist endret av Lec-Z; 27. september 2007 kl. 09:04.
virka jo som et greit program det
skal prøve det en dag jeg har tid...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av _JokKe_
Men hvorfor fungerer ikke dette på den store ps2 versjonen?
Vis hele sitatet...


Det funker det har selv prøvd det.....satt inn en hardisk i expansion bay bak på ps2



denne altså

http://www.hdloader.org/images/howto_HDloader_5.jpg
▼ ... over et år senere ... ▼
En Swap Magic disk koster 300 spenn, mens en modchip koster 200 spenn?

Hva gjør swap magic dyrere? Installeringen?
sikkert fordi du ikke må åpne boksen the hard way
Sitat av sengetøv Vis innlegg
sikkert fordi du ikke må åpne boksen the hard way
Vis hele sitatet...
Joa, men med swap disk må du tukkle med plastbiter og shit hver gang du skal spille, og en modchip har vel flere fordeler og funksjoner?

Har en ps2 slim jeg skal modde, men nå ble jeg usikker på om jeg skal kjøpe chip eller swap magic.
Jeg vil nok tro at den største fordelen med SwapMagic er at man bryter ingen garantier. Men utenom det vil jeg nok si at chip er det beste alternativet.

For dere som lurer, så fungerer denne metoden finfint på de PS3 modellene som kan emulere PS2 spill. Man kan også spille PS1 spill på PS3 med denne metoden.