Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3940
Har leid en leilighet i 1 år, depositumet var på 7000kroner. Nå krever husverten de 7000kronene fordi: det va et lite hull i veggen, en ripe i gulvet, brist i sofaen og litt skittent nede under senga på det ene rommet.

What to do?

Det kan ikke på noen som helst måte bevises at skadene ikke var der før jeg flyttet inn, noe jeg hevder at de var.
Be dem bevise det? I de fleste tilfeller stiller leietaker mye sterkere enn utleier i en eventuelt tvistesak.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av beinchip Vis innlegg
Det kan ikke på noen som helst måte bevises at skadene ikke var der før jeg flyttet inn, noe jeg hevder at de var.
Vis hele sitatet...
Hadde disse skadene/manglene vært der da du flyttet inn, så skulle det stått oppført i kontrakten, så den saken er egentlig grei. (Tipper dog du blir nødt til å krangle i ukesvis, og du har min dypeste medfølelse.)

Forresten, disse pengene står på en ordentlig depositumskonto i banken? Husk at huseier da ikke kan ta de ut uten ditt samtykke, med mindre han/hun beviser ovenfor banken at du har forårsaket skaden.
Det er det som er så nydelig med depositumskonto. ALDRI gå med på å overføre direkte til huseier, selv om personen virker aldri så grei eller er grandtanta di!
Sist endret av luni; 16. oktober 2009 kl. 19:43.
Trådstarter
29 5
pengene står på ekte fin og flott depositumskonto ;-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av beinchip Vis innlegg
pengene står på ekte fin og flott depositumskonto ;-)
Vis hele sitatet...
Da krever du dei utbetalt fra banken. Huseigar kan da gå med på dette eller bringe saka inn for forliksrådet.
Uansett høres ikke de skadene ut til å ha en samlet takst på 7.000.-
Det er veldig viktig å dokumentere eventuelle skader umiddelbart etter innflytting av leilighet/hus slik at man har sitt på det tørre ved eventuelle tvister pga. depositum og skader.

Men hvorfor i all verden postet du denne tråden på "undergrunn" egentlig?

Edit: Carrier Return, hva vet du om dette egentlig?
Sist endret av Knask; 16. oktober 2009 kl. 20:03.
Trådstarter
29 5
egentlig gjorde jeg det fordi skadene ikke var der da jeg flyttet inn... men jeg hevder det!

Hva er mine sjanser for å evt. "vinne" i et konflikt/forliksråd?
Du har gode sjanser dersom skadene åpenbart kan utbedres for en lavere sum.


Du har ingen sak hva gjelder å påstå at skadenen var der når du flyttet inn ved mindre det er spesifikt nevnt noe sted (altså i kontrakten, eller i tilleggspapirer signert av huseier). Det er den som påstår noe som må bevise det i dette landet. Det er lett for huseier å bevise at skadene er der. Det er ikke like lett for deg å dokumentere at skadene var der når du flyttet inn.

Skal du utfordre noe bør det være taksten på skadene.
Trådstarter
29 5
Jeg har innrømmet hullet i veggen, og vil betale for det.. At sofaen knakk går på slitasje, noe man må rekne med når man leier ut. Ripa i gulvet var der SELVSAGT fra før. Man skriver da ikke i kontrakten at det var en ripe i gulvet?

Jeg kan gå for det i retten?
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
en pakke med parkett koster fra 200-500, som du sier, sofa går vel på slitasje hvis den ikke er 20 år gammel da. hull i veggen kan fikses med gips og sparkel og maling?

er ikke verre enn at du vasker leiligheten da?
Sitat av sengetøv Vis innlegg
en pakke med parkett koster fra 200-500, som du sier, sofa går vel på slitasje hvis den ikke er 20 år gammel da. hull i veggen kan fikses med gips og sparkel og maling?

er ikke verre enn at du vasker leiligheten da?
Vis hele sitatet...
Hur menar du att man ska få brukt 1 pakke parkett??
Om du ska leie in någon før att fixa ett hål i veggen så är det otroligt vad fort det blir 7000kr. Jag som snekker kostar 420kr+moms i timen så det blir fort pengar
Sitat av beinchip Vis innlegg
Jeg har innrømmet hullet i veggen, og vil betale for det.. At sofaen knakk går på slitasje, noe man må rekne med når man leier ut. Ripa i gulvet var der SELVSAGT fra før. Man skriver da ikke i kontrakten at det var en ripe i gulvet?

Jeg kan gå for det i retten?
Vis hele sitatet...

Ikke uvanlig at leietager må betale for vedlikehold av møbler / hvitevarer som går i stykker under leieperioden. Står det noe om dette i kontrakten?

Jo, det skriver man i kontrakten, eller eventuelt på skjema over inventar i leiligheten.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av caan Vis innlegg
Hur menar du att man ska få brukt 1 pakke parkett??
Om du ska leie in någon før att fixa ett hål i veggen så är det otroligt vad fort det blir 7000kr. Jag som snekker kostar 420kr+moms i timen så det blir fort pengar
Vis hele sitatet...
mener du det er mer troverdig at han får kjøpt ett bord parkett?
har lita tru på den blir splittet i butikken men

du er snekker sier du, hvordan type møbler osv lager du da? har du noe særpreg på det du lager?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av sengetøv Vis innlegg
mener du det er mer troverdig at han får kjøpt ett bord parkett?
har lita tru på den blir splittet i butikken men

du er snekker sier du, hvordan type møbler osv lager du da? har du noe særpreg på det du lager?
Vis hele sitatet...
Tror du en snekker er en person i kjellerboden sin som lager stoler og bord?
Snikkerandersen-style!
Jeg leier ut et par leiligheter.
Pleier å få med leietaker på en grundig befaring ved innflytting der evt. feil og mangler ved inflyttingstidspunkt blir notert i kontrakten som begge underskriver.
Det er også en god ide for leietaker å ta bilder av hvordan leiligheten ser ut når man flytter inn.

Som utleier tar man høyde for at leietaker gjerne vil henge opp bilder ol. som etterlater seg hull når leietaker flytter ut, ikke noe som ikke litt sparkel og et strøk maling ikke kan fikse.

Riper i gulv kan i enkelte tilfeller der det er brukt visse typer laminater enkelt fikses med litt tresparkel og epoxy, i andre tilfeller må hele sekskjoner byttes ut.

Så fremst sofaen ikke er helt ny burde man se på om den kan repareres på en enkel måte, noe som ofte er mulig.

Er det skittent under en seng vasker leietaker bort det og saken er ute av verden.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av ticks Vis innlegg
Tror du en snekker er en person i kjellerboden sin som lager stoler og bord?
Vis hele sitatet...
nei, en snekker er en som jobber på en "fabrikk" som skjærer ut deler, setter sammen skap og forskjellig.

en tømrer derimot er en som setter opp hus, kan sette opp grunnmur til hus osv.

så det så

men ble litt OP

vil tro du må betale litt men ikke store summene.
si du kan ta på deg jobben selv på å skifte parkett, ikke vanskligste jobben som fins
Sist endret av sengetøv; 23. oktober 2009 kl. 12:04.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
nei, en snekker er en som jobber på en "fabrikk" som skjærer ut deler, setter sammen skap og forskjellig.

en tømrer derimot er en som setter opp hus, kan sette opp grunnmur til hus osv.

så det så

men ble litt OP

vil tro du må betale litt men ikke store summene.
si du kan ta på deg jobben selv på å skifte parkett, ikke vanskligste jobben som fins
Vis hele sitatet...
Ok. Då är det tømrer jag är(det som førr hette byggningssnekker)
Om man så skulle fått kjøpt en enkel plank så kommer han ju inte så långt med det. Det beror ju lite på vad før golv det ligger men enda chansen man har att byta ut en liten bit på golvet är om det är enkla stavar. Men då måste man ju oavsett slipa och lakka golvet. Men erbjud dig att lägga nytt laminat golv om det inte är så många kvm før det får man ju kastat efter sig
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av caan Vis innlegg
Ok. Då är det tømrer jag är(det som førr hette byggningssnekker)
Om man så skulle fått kjøpt en enkel plank så kommer han ju inte så långt med det. Det beror ju lite på vad før golv det ligger men enda chansen man har att byta ut en liten bit på golvet är om det är enkla stavar. Men då måste man ju oavsett slipa och lakka golvet. Men erbjud dig att lägga nytt laminat golv om det inte är så många kvm før det får man ju kastat efter sig
Vis hele sitatet...

derfor han bure få tak i en pakke med samme parkett/laminat eller hva det andre heter, og finne en bit som glir ganske greit inn og få byttet ut dette.
Man2Man, diskuter saken, si at du fikser det -selv om du ikke gjorde skadene og vil ha pengene dine når det er gjort.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
derfor han bure få tak i en pakke med samme parkett/laminat eller hva det andre heter, og finne en bit som glir ganske greit inn og få byttet ut dette.
Vis hele sitatet...
Skulle gjärna vet hur det ska gå till
Sitat av sengetøv Vis innlegg
derfor han bure få tak i en pakke med samme parkett/laminat eller hva det andre heter, og finne en bit som glir ganske greit inn og få byttet ut dette.
Vis hele sitatet...
Hele gulvet må jo taes opp fram til den defekte parketten uansett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Men herregud...
Gulvet: Stikk bortom lokale byggevare forhandleren.. spør om du kan få låne "parkett-fix" eller lignende, som er en glødepenn og litt voks.. så smelter du det ned i stripen i gulvet og mikser til rett farge =)

Veggen.. Regner med at det er en gipsvegg siden du har greid å slått hull på den..
Skjær ut et firkantet hull som er litt større en hullet som er der fra før. legg inn lektebiter (eller annen material) som da stikker halveis nedom kanten av hullet og skru de fast.. Skjær deg så en gipsbit som passer inn i hullet du skjærte ut og skru fast i spikerslagene du lagde i sted.. Husk å skjær en "fals" i gipsen så sparkelet henger bedre... sparkle, puss og mal. Så er alt like fint igjen =)