Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 5318
La oss si at dette skjedde med en kompis av meg. Han hadde en venninne som han var god venn med. Forrige helg droppa hu han som venn fordi han påsto at hu løy om noe. Jenta klikka og ba han dra til helvette og sa at vennskapet var over. Kompisen min ringte veldig mange ganger til denne jenta etter hu la på for å prøve å forklare seg (kanskje rundt 100 anrop på en natt) men hu tok den ikke. Dagen etter fortsatte han å ringe noen ganger og han har ringt noen ganger i løpet av denne uka. På kvelden idag tok jenta telefonen og sa noe greier før hun sa "nå gir jeg telefonen til pappa så kan du prate med han".. da la kompisen min på.

Så ringte faren hennes til kompisen min men han tok den ikke. Så fikk han en melding fra faren der det sto:

"Tørr du ikke ta telefonen? Jeg kommer til å anmelde deg i morgen da jeg har nok på deg i hensyn til utskrifter på hennes telefonabonement".

Det ble litt meldinger frem og tilbake og her kommer resten av meldingene han mottok fra faren.

"Du skal bli anmeldt av meg og jeg skal treffe deg. Du har ikke lov av meg til å ta kontakt med min datter. Jeg har full kontroll på telefonutskrifter"

Etter den meldinga skrev kompisen min tilbake at han kommer til å kontakte barnevernet angående familieforholdene hjemme hos "venninna" og familien og fortelle hvordan ting foregår der. "Venninna" har fortalt diverse ting om hvordan det er der. Broren som er 14 år har fester hjemme mens faren drikker seg dritings og sovner på kjøkkenbordet, gir dattera (venninna) si alkohol når hu skal på fest, lar dattera ha fest hjemme der alle forsyner seg av baren til faren, faren er på nachspiel med dattera hjemme hos seg osv osv.

Da fikk kompisen min melding tilbake:

"Gleder meg til du skal kontakte barnevernet, jeg liker utfordringer. Du vet hva slags stilling jeg har. Denne samtalen er avsluttet".

Så hva skal kompisen min si hvis politiet ringer hjem til han? Må det ikke bli bevist at det er kompisen min som har ringt alle gangene osv?

Tips og hjelp taes imot med stor takk!
Sist endret av shonny; 12. juni 2009 kl. 01:14.
Hvor gammel er kompissen din?

Ja, det må selvsagt bevises at det er han som har ringt, men dersom han har ringt fra sin mobil så trenger man ikke akkurat være rakettforsker for å finne ut av dette.

Det kommer uansett neppe til å skje noe med kompissen din. Ved mindre han har kommet med noen trusler eller andre former for overgrep. Det er også svært sannsynlig at han ikke kommer til å bli anmeldt, men at faren til jenta forsøker å skremme vettet av ham (med god grunn. Dersom hun ikke tar telefonen etter de første ti gangene tar hun den neppe de neste nitti...)

Dette er på mange måter en idiotsak som neppe kommer til å få noe annet utfall enn i værste fall en streng telefonsamtale fra lensmannen.


Hele innlegget bygger forresten på antagelsen om at "kompissen" din er ca mellom tolv og fjorten år som er det eneste som kan forklare hans latterlige oppførsel...
For det første syntes jeg at kompisen din har oppført seg utrolig barnslig, han må forstå at når en ikke vil snakke med han, hjelper det ikke å ringe 100 ganger, 1000 for den saks skyld, det gjør bare saken værre. Om jeg hadde blitt konfrontert med at jeg hadde løyet og dette var så langt fra virkeligheten en kunne komme, så hadde jeg også klikket.

For å si det slik, hadde datteren min blitt kontaktet ett par hundre ganger på en mobil uten ønske å snakke med vedkommende, hadde jeg tatt saken i egne hender. Først hadde jeg bedt personen dra seg, hvis han kommer med trusler tilbake til meg, hadde jeg gjort alt for å lage ett rent helvete for han.
Anmeldt for telefonterror, trakkasering og det som passer.

Det at kompisen din drar opp at han skal kontakte barneværnet, er latterlig. foreslår at han bare skal la det være, det er ingenting godt han kommer til å få ut av det. Latterlig oppførsel, bare til å le av...
Sist endret av Spelly; 12. juni 2009 kl. 01:31.
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvor gammel er kompissen din?

Ja, det må selvsagt bevises at det er han som har ringt, men dersom han har ringt fra sin mobil så trenger man ikke akkurat være rakettforsker for å finne ut av dette.

Det kommer uansett neppe til å skje noe med kompissen din. Ved mindre han har kommet med noen trusler eller andre former for overgrep. Det er også svært sannsynlig at han ikke kommer til å bli anmeldt, men at faren til jenta forsøker å skremme vettet av ham (med god grunn. Dersom hun ikke tar telefonen etter de første ti gangene tar hun den neppe de neste nitti...)

Dette er på mange måter en idiotsak som neppe kommer til å få noe annet utfall enn i værste fall en streng telefonsamtale fra lensmannen.


Hele innlegget bygger forresten på antagelsen om at "kompissen" din er ca mellom tolv og fjorten år som er det eneste som kan forklare hans latterlige oppførsel...
Vis hele sitatet...
Han er 18 år. Og ja, han har ringt fra sin egen mobil.

Han er egentlig en ganske normal kar. Men problemet er at han sliter litt psykisk. Han binder seg for fort til vennene han er glad i og når først et vennskap blir slutt sier det "klikk". Da tenker han ikke på konsekvenser eller noe, da vil han bare prate med personen for å få snakket ut og kanskje ordnet opp i ting. Så litt teit å kalle det latterlig oppførsel.
Sitat av shonny Vis innlegg
Han er 18 år. Og ja, han har ringt fra sin egen mobil.

Han er egentlig en ganske normal kar. Men problemet er at han sliter litt psykisk. Han binder seg for fort til vennene han er glad i og når først et vennskap blir slutt sier det "klikk". Da tenker han ikke på konsekvenser eller noe, da vil han bare prate med personen for å få snakket ut og kanskje ordnet opp i ting. Så litt teit å kalle det latterlig oppførsel.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke teit å kalle slik oppførsel for latterlig, for det er akkurat det den er. At det sier "klikk" spiller ingen rolle.

Dersom "kompissen" din er 18 og jenta yngre så kan saken få et mer alvorlig utfall da en anmeldelse faktisk kan føre noe steds henn. Men som jeg skrev tidligere tror jeg ikke det vil skje noe alvorlig så lenge han ikke kom med trussler eller andre trakaserende / skremmende utsagn.

Det eneste som gjelder nå er å ta til vett, slette telefonnr til jenta og ikke ring / sende sms eller på noen måte ta kontakt med vedkommende. Får du en henvendelse fra politiet er det bare å forklare saken som den er, og vise til at nå har avsluttet alle forsøk på kontakt så går det seg sannsynligvis til.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
"La oss si at dette skjedde en kompis av meg" hehe må le litt jeg.. Veldig innlysende at dette faktisk ikke gjelder en kamerat av deg, men heller deg selv.

"Ringte veldig mange ganger, kanskje 100 ANROP på en natt" Er du klar over hvor sykt det er? 100 ganger? Jeg vil tro, (uten å være noe psykolog) at du lider av div.

Er ikke normalt å ringe 100 ganger..Ringer man i det lengste 4-5 ganger, og ikke får svar, så gir man seg.

Skjønner godt at jenta, og ialfall faren til jenta vil anmelde saken!
Vel.. Jeg syns latterlig oppførsel er ganske rimelig å kalle det, men vi mennesker har en tendens til å oppføre oss latterlige når vi er desperate. Hvertfall noen ganger.

Men kameraten din har ikke noe særlig å tenke på. Jeg tviler på at "faren" kommer til å anmelde kameraten din, og om han faktisk skulle gjøre det, vil han aldri komme noen vei med det.
Men nå har kompisen din fått en ganske god tegning av hvor landet ligger, og jeg tror han vil gjøre lurt i å ikke ringe venninnen noe mer med det første.
Om faren kommer noen vei med det eller ei, kommer an på alderen til jenten, og om politiet har mange saker å arbeide med. Er jenten under 18 år, vil dette kunne få konsekvenser for vedkommende. At vedkommende kom med trusler også, pynter bare på litt ekstra. Det dummeste "kompisen"(?) din kan komme med uten bevis er beskyldninger om at faren ikke passer på barna, falske anklager er alvorlig. Det er falsk anklage til det motsatte er bevist.
DEt beste en kan gjøre om politiet ringer, er å legge seg langflat, godta alle forhold og bare håpe på det beste. For det er ikke vanskelig å bevise at det er vedkommende som har ringt jenten. Lyger en for politiet, er saken putselig blitt 100% værre. Tror ikke at politiet gidder å høre på en ustabil 18 åring, som har ringt 100 + ganger til jenten akuratt.




Uansett det virker som det er trådstarter som har gjort dette, med tanke på måten han har skrevet det på. OG ikke minst, hvorfor kunne ikke vennen poste dette selv på forumet?
Uansett dette er irrellevant.
Sist endret av Spelly; 12. juni 2009 kl. 02:05.
Sitat av spelley Vis innlegg

Uansett det virker som det er trådstarter som har gjort dette, med tanke på måten han har skrevet det på. OG ikke minst, hvorfor kunne ikke vennen poste dette selv på forumet?
Uansett dette er irrellevant.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er irrelevant. Hvorfor drar du det frem?

Forresten skriver du at du ville tatt saken i egne hender dersom noen ringte din datter hundre ganger i løpet av en kveld. Mener du det?


Forøvrig en, tilgi meg, spennende sak. Er veldig interessert i å høre videre utfall.
Trådstarter
Jenta blir 18 om noen få måneder. Jeg skrev ikke dette innlegget for å få noen moralpreken, var heller for å kanskje få litt hjelp.

Men uansett.. kompisen bruker ikke barnevernet som en trussel fordi han kanskje bli anmeldt. Det er en ting han har tenkt på lenge, særlig når han får høre hvordan venninna har det pga de familieforholdene.

Han kom med noen få trusler mot henne da det skar seg i vinter. Men det var fordi vennene hennes begynte å true først. De fikk ordnet opp og de ble venner igjen. Men så skar det seg jo igjen.

Man tenker kanskje ikke så langt når ei venninne som man også har følelser har bestemt seg for at vennskapet ikke skal være noe mer. Da kommer jo alt på en gang. Savn osv. Alle reagerer vel forskjellige i slike situasjoner.

Men er det ingenting man kan gjøre utenom at politiet ringer hjem og sier noen alvorsord? Spiller det ingen rolle at samma natta fikk han masse oppringninger fra venninna si telefon?

Og det spiller vel ingen rolle om det er meg eller en kompis det gjelder? Unødvendig å lage en post kun for å skrive det.
Sist endret av shonny; 12. juni 2009 kl. 02:25.
politiet gidder jo ikke bry seg om bare fordi en han ringte et par ganger, hadde det fortsatt over flere dager/uker kunne det kanskje vært noe å bry seg om... det at faren svarer frekt tilbake synes jeg virker helt latterlig og han virker ikke som den kvassaste kniven i skuffen
Trådstarter
Sitat av masterman Vis innlegg
politiet gidder jo ikke bry seg om bare fordi en han ringte et par ganger, hadde det fortsatt over flere dager/uker kunne det kanskje vært noe å bry seg om... det at faren svarer frekt tilbake synes jeg virker helt latterlig og han virker ikke som den kvassaste kniven i skuffen
Vis hele sitatet...
Var kanskje rundt 100 ganger den lørdagsnatta. Så noen ganger dagen etter. Så kanskje 4-5 ganger hver dag frem til igår..
Ikke utenkelig at dette er en overtredelse av straffeloven § 390a: "Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år." Det er dog verdt å merke seg regelen i annet ledd om at slik atferd bare påtales når påtalemyndigheten finner det påkrevd av allmenne hensyn - og det er vel heller tvilsomt om er tilfellet her.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, dette er irrelevant. Hvorfor drar du det frem?

Forresten skriver du at du ville tatt saken i egne hender dersom noen ringte din datter hundre ganger i løpet av en kveld. Mener du det?


Forøvrig en, tilgi meg, spennende sak. Er veldig interessert i å høre videre utfall.
Vis hele sitatet...
Hvorfor jeg dro det frem? Hvorfor ikke?

Ja må jeg ikke få kunne ta saken i egne hender da? Skal jeg bare la en idiot plage livet av datteren min, det må jo få noen følger... Anmelde forholdet tror jeg ikke datteren min hadde gjort, for hun hadde rett å slett ikke visst bedre. Så jeg hadde iallefall anmeldt forholdet. om jeg hadde blitt terroringt, noen titalls ganger, hadde jeg anmeldt det på flekken, det er uakseptabelt å tillate at noen gjør slikt.

Ringe 100 gang på en natt, og flere ganger hver eneste dag i en uke, det må jo irritere livskiten ut av en person. Når det er en person på 18 år som gjør det, må det jo få følger.

Ikke utenkelig at dette er en overtredelse av straffeloven § 390a: "Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år." Det er dog verdt å merke seg regelen i annet ledd om at slik atferd bare påtales når påtalemyndigheten finner det påkrevd av allmenne hensyn - og det er vel heller tvilsomt om er tilfellet her.
Vis hele sitatet...
høres ut som en relevant §.
Sist endret av Spelly; 12. juni 2009 kl. 20:07.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvorfor jeg dro det frem? Hvorfor ikke?

Ja må jeg ikke få kunne ta saken i egne hender da? Skal jeg bare la en idiot plage livet av datteren min, det må jo få noen følger... Anmelde forholdet tror jeg ikke datteren min hadde gjort, for hun hadde rett å slett ikke visst bedre. Så jeg hadde iallefall anmeldt forholdet. om jeg hadde blitt terroringt, noen titalls ganger, hadde jeg anmeldt det på flekken, det er uakseptabelt å tillate at noen gjør slikt.

Ringe 100 gang på en natt, og flere ganger hver eneste dag i en uke, det må jo irritere livskiten ut av en person. Når det er en person på 18 år som gjør det, må det jo få følger.

høres ut som en relevant §.
Vis hele sitatet...
Helt klart urelevant, må jeg få si deg. Politiet vil ha minst mulig å gjøre med slike personlige saker, spesielt når det ikke har "gått lenger" enn det har her. I værste fall kan kameraten din få en telefon der han får beskjed om å kutte ut ringingen. Paragrafen nevnt over her er nok ment i mer ekstreme tilfeller slik jeg tolker den.
Sitat av flexx Vis innlegg
Helt klart urelevant, må jeg få si deg. Politiet vil ha minst mulig å gjøre med slike personlige saker, spesielt når det ikke har "gått lenger" enn det har her.
Vis hele sitatet...
Det angår ikke spørsmålet om straffebudet er overtrådt, men hvorvidt politiet gidder å etterforske, og evt. om påtalemyndigheten gidder å foreta seg noe - i hvilket tilfelle det siterte fra annet ledd om når påtale finner sted er av betydning. Bestemmelsen blir ikke "urelevant" av den grunn.

Paragrafen nevnt over her er nok ment i mer ekstreme tilfeller slik jeg tolker den.
Vis hele sitatet...
Det er meget mulig vi befinner oss utenfor hva bestemmelsen rammer - det springende punktet blir slik jeg ser det hvorvidt atferden var "hensynsløs" (at den var "plagsom" og krenket vedkommendes "fred" er utvilsomt). Jeg synes dog ikke løsningen er opplagt - ordlyden likestiller "skremmende", "plagsom" og "annen" hensynsløs atferd, og får dermed frem at den ikke er begrenset utelukkende til ekstreme tilfeller. Relevant i vårt tilfelle er også at disse oppringingene fant sted på natten, noe som trekker i retning av at de var hensynsløse. "Helt klart urelevant" er bestemmelsen ikke.

Men altså: Straff blir det neppe tale om i denne saken. Men jeg heller mot at det i tilfelle begrunnes med at allmenne hensyn ikke tilsier påtale.

[Edit: Leif]
Sist endret av Out_there; 12. juni 2009 kl. 22:58.
Sitat av shonny Vis innlegg
La oss si at dette skjedde med en kompis av meg.
Vis hele sitatet...
yeeeah, right....

Han hadde en venninne som han var god venn med. Forrige helg droppa hu han som venn fordi han påsto at hu løy om noe.
Vis hele sitatet...
Litt mer spesifik, kanskje?
Jenta klikka og ba han dra til helvette og sa at vennskapet var over. Kompisen min ringte veldig mange ganger til denne jenta etter hu la på for å prøve å forklare seg (kanskje rundt 100 anrop på en natt) men hu tok den ikke. Dagen etter fortsatte han å ringe noen ganger og han har ringt noen ganger i løpet av denne uka.
Vis hele sitatet...
Det var da vel bare idiotisk gjort? om hun ikke svarer på andre ring, så svarer hun vel heller ikke på 50. de?

På kvelden idag tok jenta telefonen og sa noe greier før hun sa "nå gir jeg telefonen til pappa så kan du prate med han".. da la kompisen min på.

Så ringte faren hennes til kompisen min men han tok den ikke. Så fikk han en melding fra faren der det sto:

"Tørr du ikke ta telefonen? Jeg kommer til å anmelde deg i morgen da jeg har nok på deg i hensyn til utskrifter på hennes telefonabonement".
Vis hele sitatet...
Slik oppførsel av voksne folk er, i mine øyne, ganske idiotisk.
Han oppfører seg som om at jenta er 100% uskyldig, noe som sikkert ikke er tilfelle.

Det ble litt meldinger frem og tilbake og her kommer resten av meldingene han mottok fra faren.

"Du skal bli anmeldt av meg og jeg skal treffe deg. Du har ikke lov av meg til å ta kontakt med min datter. Jeg har full kontroll på telefonutskrifter"
Vis hele sitatet...
Fortsatt idioti fra farens side. Han burde definitivt trø mer forsiktig frem.

Etter den meldinga skrev kompisen min tilbake at han kommer til å kontakte barnevernet angående familieforholdene hjemme hos "venninna" og familien og fortelle hvordan ting foregår der. "Venninna" har fortalt diverse ting om hvordan det er der. Broren som er 14 år har fester hjemme mens faren drikker seg dritings og sovner på kjøkkenbordet, gir dattera (venninna) si alkohol når hu skal på fest, lar dattera ha fest hjemme der alle forsyner seg av baren til faren, faren er på nachspiel med dattera hjemme hos seg osv osv.
Vis hele sitatet...
Påstår du at en oppgånde, normal gutunge på 18 skrev det etter at han ble truet med anmeldelse? I wtf'd


Da fikk kompisen min melding tilbake:

"Gleder meg til du skal kontakte barnevernet, jeg liker utfordringer. Du vet hva slags stilling jeg har. Denne samtalen er avsluttet".
Vis hele sitatet...
Hvilken stilling har han? Høres ikke ut som verdens mest fremgangsrike person imho.

Så hva skal kompisen min si hvis politiet ringer hjem til han? Må det ikke bli bevist at det er kompisen min som har ringt alle gangene osv?
Vis hele sitatet...
Innrømme alt er nok det smarteste for hans/din del...
Trådstarter
Litt mer spesifik, kanskje?
Vis hele sitatet...
Er vel ikke så mye mer å si. Han trodde hu løy om noe der og da, noe som gjorde hu forbanna.

Det var da vel bare idiotisk gjort? om hun ikke svarer på andre ring, så svarer hun vel heller ikke på 50. de?
Vis hele sitatet...
Hun er glad i han å liker ikke å krangle med han, så han hadde håpa på at hu ville ta den tilslutt.

Slik oppførsel av voksne folk er, i mine øyne, ganske idiotisk.
Han oppfører seg som om at jenta er 100% uskyldig, noe som sikkert ikke er tilfelle.
Vis hele sitatet...
Er vel sånn at dattera er uskyldig uansett i far sin øyne.

Påstår du at en oppgånde, normal gutunge på 18 skrev det etter at han ble truet med anmeldelse? I wtf'd
Vis hele sitatet...
Vel, han skrev det for å gå ned på faren sitt nivå så faren kunne skjønne selv hvor idiotisk han oppførte seg på meldinger.

Hvilken stilling har han? Høres ikke ut som verdens mest fremgangsrike person imho.
Vis hele sitatet...
Stillingen hans er vel å være en alkoholiker som ikke bryr seg om hva barna sine gjør. Han er også sjef for et firma. thats it.

Men ihvertfall. Samma natt etter at han ringte hundre ganger, så fikk han 9-10 oppringninger fra broren hennes + telefonen hennes og en del meldinger. Hun har også tatt telefonen i løpet av uka og fortalte at faren hennes nekta å ha kontakt med kompisen.
Om du ikke hadde vært anmeldt før(Det har du?),
om du ikke hadde vært i konfliktrådet før(Det har du?)
om du ikke hadde trakassert før(Det har du?)
Så hadde/er vel ikke dette et større problem.
TIPS
-ta vare på ALL dokumentasjon i saken (bedre føre var...)
-skriv ned egne tanker, handlinger etc. (hvis behovet skulle være til stede en gang i fremtiden...)
-skriv en SISTE sms m/unnskyldning - dette viser evne, samt vilje til å innse egne feil (send den gjerne til ALLE involverte parter; dama, faren, broren...)
-putt alt i en "eske", å legg den på hylla (glem "dritten", du har jo hele livet foran deg - ikke bak deg...)
-LYKKE TIL !!
Trådstarter
Om du ikke hadde vært anmeldt før(Det har du?),
om du ikke hadde vært i konfliktrådet før(Det har du?)
om du ikke hadde trakassert før(Det har du?)
Så hadde/er vel ikke dette et større problem.
Vis hele sitatet...
Hadde det bare gjeldt meg så

TIPS
-ta vare på ALL dokumentasjon i saken (bedre føre var...)
-skriv ned egne tanker, handlinger etc. (hvis behovet skulle være til stede en gang i fremtiden...)
-skriv en SISTE sms m/unnskyldning - dette viser evne, samt vilje til å innse egne feil (send den gjerne til ALLE involverte parter; dama, faren, broren...)
-putt alt i en "eske", å legg den på hylla (glem "dritten", du har jo hele livet foran deg - ikke bak deg...)
-LYKKE TIL !!
Vis hele sitatet...
Takk for tips, skal si det til han.

Ellers er det ikke noe nytt i saken, han prøvde å sende en melding til faren der han la seg flat. Men han har ikke hørt noe mer - verken fra faren eller politi.
Sist endret av shonny; 13. juni 2009 kl. 12:35.
Sitat av flexx Vis innlegg
Helt klart urelevant, må jeg få si deg. Politiet vil ha minst mulig å gjøre med slike personlige saker, spesielt når det ikke har "gått lenger" enn det har her. I værste fall kan kameraten din få en telefon der han får beskjed om å kutte ut ringingen. Paragrafen nevnt over her er nok ment i mer ekstreme tilfeller slik jeg tolker den.
Vis hele sitatet...
Okei, da vet vi at du mener at telefonterror er akseptabel oppførsel, men faktumet er at slikt faktisk også kan få konsekvenser.

Slik oppførsel av voksne folk er, i mine øyne, ganske idiotisk.
Han oppfører seg som om at jenta er 100% uskyldig, noe som sikkert ikke er tilfelle.
Vis hele sitatet...
No burde du kanskje lese tråden før du kommer med slike innspill. Ts sa følgende: Jenten hadde blitt konfrontert med at hun hadde løye, noe som overhode ikke var sant. Hvem ville ikke bli forbanna for noe slikt? Hvis en hadde komt med usanne påstander, slengt dem i tryne mitt, mister jeg total tillit til den personen, om jeg i det hele tatt har hatt tillitt til personen tideligere.

Jeg ser på det som naturlig at faren reagerer, når ungen blir plagd vettet av. 100 ganger på en natt er ikke i kategorien Ekstremt engang, det er i kategorien EKSTREMT, ikke nok med det, så har ringingen fortsatt en hel uke, flere ganger for dagen.
Hvilke forelder ville ikke ha reagert på dette?

siterer fra trådstarter:
Om du ikke hadde vært anmeldt før(Det har du?),
om du ikke hadde vært i konfliktrådet før(Det har du?)
om du ikke hadde trakassert før(Det har du?)
Så hadde/er vel ikke dette et større problem.
Hadde det bare gjeldt meg så

slik jeg tolker det har denne personen ts snakker om, vært anmeldt, vært i konfliktrådet og ikke nokk trakkasert tideligere.
Om min tolkning stemmer. Har politiet all grunn, om ikke tideligere, til å reagerer på saken.


Vel, han skrev det for å gå ned på faren sitt nivå så faren kunne skjønne selv hvor idiotisk han oppførte seg på meldinger.
Vis hele sitatet...
Yeah right! Kritiser faren, han gutten som har plagd driten av jenten, er f**n meg ikke bedre selv.




Men ihvertfall. Samma natt etter at han ringte hundre ganger, så fikk han 9-10 oppringninger fra broren hennes + telefonen hennes og en del meldinger. Hun har også tatt telefonen i løpet av uka og fortalte at faren hennes nekta å ha kontakt med kompisen.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært bror til jenten, hadde jeg vært mest opptatt av å få tak i personen som terroringte søsterenmin. Jeg hadde i grunn, gjort alt for å be dritten dra langt til h*****e.
Så er det en setning jeg syntes litt merkelig, hun har snakket i telefonen i løpet av uken, MEN faren nektet henne å ha kontakt med "kompisen" din... Det skal jo overhode ikke være noe problem å snakke med "kompisen" din, selvom en ikke får lov å ringe.
Trådstarter
Han fikk idag en ny melding av faren.

"Jeg har vært utenbys på jobb. Er tilbake nå å skal ta meg av saken. Hvis jeg ikke skal anmelde deg må jeg få møte deg for en prat. Ikke for å krangle. Jeg har nok bevis til å ta ut tiltale. Har snakket med min advokat, du har en del på deg fra før."

What? Kan en advokat sjekke hva en person er straffet for tidligere?
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
ikke skyt meg for feil informasjon, men det er vel bare i bunn og grunn politiet som har tilgang til denslags`?

og er du/kammeraten din kjent for å begå kriminelle handlinger i bygda der dere bor?
Trådstarter
Greit, på tide å legge kortene på bordet. "Kameraten" min er selvfølgelig meg. Valgte å bruke en tredjemann dersomatte vissomatte....

Men eneste jeg har på meg fra før av er en sak i konfliktrådet som er på rullebladet mitt i 2 år (snart 2 år siden den saken skjedde)..
Møt faren på ett trygt sted og forklar situasjonen. Er ikke verre enn det. Verken politi eller barnevern kan gjøre noe med den saken her. Hvis jenta fyller 18 om ett par mnd kommer ikke barnevernet til å ta seg til noenting.
Politiet kommer ikke til å gjøre noe heller. Møt faren, prat ut og få denne pinlige og idiotiske saken ut av verden.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
hvorfor ikke bare si det var deg med en gang shonny?
jeg støtter forslaget til UncleAndy, hadde nok vært fint med ett sted der det er en del folk og tilfelle faren "klikker"
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:31.
Trådstarter
Sitat av sengetøv Vis innlegg
hvorfor ikke bare si det var deg med en gang shonny?
jeg støtter forslaget til UncleAndy, hadde nok vært fint med ett sted der det er en del folk og tilfelle faren "klikker"
Vis hele sitatet...
Litt paranoid bare, men gidder ikke tenke på det.

Ja får vel bare bare møte han. Men føler jeg blir så urettferdig behandla i hele greia. Jeg har ikke vært annet enn supersnill mot jenta, så blir jeg behandlet som dritt av henne + faren.

Men sånn går det når man tror man har ei god venninne som ikke dolker deg i ryggen med en gang en liten ting skjer...
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:31.
Må støtte de som her foreslår at du tar deg en prat med faren og får dette ut av verden. Å lage noe som helst større sak ut av dette vil utelukkende være sløsing med tid og ressurser og vil overhodet ikke før noen steder. Regner med du skjønner det, og faren burde jaggu være i stand til å skjønne det han også.

Få det ut av verden og glem både henne og faren, ikke noe mer å tenke på. Alle oppfører seg litt tåpelig i blant, lær av det ^^
Sitat av shonny Vis innlegg
HJeg har nok bevis til å ta ut tiltale.
Vis hele sitatet...
Og jeg som trodde at det kun var påtalemyndighetene som kunne ta ut tiltale. Du har oppført deg som en frøloff, men han faren der bruker veldig mange store ord uten å få det helt til. På meg virker det som han prøver å skremme deg.

Jeg er veldig tilhenger av en ydmyk holdning når man har bæsjet på leggen, men her tror jeg at jeg etterhvert at jeg hadde begynt å tenke på å jekke han faren ned. Men det kommer du uansett ingen vei med.

Mitt råd er å møte han, legg deg flat og beklag. Men det visste du fra før av.
Trådstarter
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Og jeg som trodde at det kun var påtalemyndighetene som kunne ta ut tiltale. Du har oppført deg som en frøloff, men han faren der bruker veldig mange store ord uten å få det helt til. På meg virker det som han prøver å skremme deg.

Jeg er veldig tilhenger av en ydmyk holdning når man har bæsjet på leggen, men her tror jeg at jeg etterhvert at jeg hadde begynt å tenke på å jekke han faren ned. Men det kommer du uansett ingen vei med.

Mitt råd er å møte han, legg deg flat og beklag. Men det visste du fra før av.
Vis hele sitatet...
ja, jeg har oppført meg idiotisk. Men det er sånn jeg bare er hvis jeg mister noen jeg er glad i. Ikke akkuratt lett å kontrollere det.

Men "hevn"tankene slår inn i meg, helt klart. Men kommer nok ingen vei med som du sier.

Jeg har på følelsen at han tror at dattera hans har fortalt en del ting om han til meg, som gjør at jeg skal være redd for han (noe jeg ikke er).. så han bruker vel det for det det er verdt. Fyren er utrolig rik og han tror vel at han har mye makt.

Ang makt så kan jeg fortelle om en liten ting. Ifjor ble han skilt fra kona si (stemora til "venninna" mi) fordi han mente hu var utro mot han. Han fant visst en del beviser som gjorde at det ikke var noen tvil. Han satte passord på routeren i huset slik at ekskona ikke kunne være på nett og muligens prate med elskeren sin. Hun flyttet så ut en stund etter. Han nekta deretter å la "venninna" mi og broren besøke henne, så de måtte besøke henne i skjul. Ganske drøyt spør du meg..
Sist endret av shonny; 16. juni 2009 kl. 19:40.
Det her virker mer som ett skrik om oppmerksomhet spør du meg. Måten innleggene dine forandret seg på sier meg det.
Nok får være nok. Bit i det sure eplet, lær av feilen du har gjort og gå videre i livet ditt.
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det her virker mer som ett skrik om oppmerksomhet spør du meg. Måten innleggene dine forandret seg på sier meg det.
Nok får være nok. Bit i det sure eplet, lær av feilen du har gjort og gå videre i livet ditt.
Vis hele sitatet...
Javel? En ting hadde vel vært om jeg søkte oppmerksomhet irl, men på et nettforum? Come on...
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:31.
Dersom det hadde vært meg, så hadde jeg nok sendt en melding tilbake til faren om at du er villig til å møte han offentlig plass for å avklare saken. Skriv også høflig at du ikke kommer for å høre på krangling/kjefting og at du beklager måten du har oppført deg på. Hvis du møter han, forklar kjapt å presist at det hele bygger på en misforståelse og at du forstår at du overdreiv ringingen. Legg deg langflat og be om at denne episoden går i glemmeboken. Ikke kom med beskyldninger tilbake, det hjelper ingen. Du kan gå stille hjem og vite at du oppførte deg voksnere enn han (dersom han ikke beklager truslene).

Du dreit deg ut, og jeg forstår godt at han reagerte. Responsen hans var nok heller barnslig, og jeg er passe lei "voksne" som skal true med anmeldelse hver gang de har litt konflikter. Jeg hadde nok svart med et par advarsler først, men jeg tror nok du kan blitt straffet for det du gjorde. Problemene mellom deg og jenta får du ta etterhvert, pri. 1 bør være å begrave stridsøksa mellom deg og faren.
Prat med noen da, du trenger en time hos en psykolog.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Dersom det hadde vært meg, så hadde jeg nok sendt en melding tilbake til faren om at du er villig til å møte han offentlig plass for å avklare saken. Skriv også høflig at du ikke kommer for å høre på krangling/kjefting og at du beklager måten du har oppført deg på. Hvis du møter han, forklar kjapt å presist at det hele bygger på en misforståelse og at du forstår at du overdreiv ringingen. Legg deg langflat og be om at denne episoden går i glemmeboken. Ikke kom med beskyldninger tilbake, det hjelper ingen. Du kan gå stille hjem og vite at du oppførte deg voksnere enn han (dersom han ikke beklager truslene).

Du dreit deg ut, og jeg forstår godt at han reagerte. Responsen hans var nok heller barnslig, og jeg er passe lei "voksne" som skal true med anmeldelse hver gang de har litt konflikter. Jeg hadde nok svart med et par advarsler først, men jeg tror nok du kan blitt straffet for det du gjorde. Problemene mellom deg og jenta får du ta etterhvert, pri. 1 bør være å begrave stridsøksa mellom deg og faren.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng der, Bobbo. I denne situasjonen hadde jeg nok bedt han om å møte meg et sted hvor det er mange folk, i tilfelle han skulle ty til vold(Vet at alkoholikere ikke alltid er brutale, men det kan alltids skje).

Vis jeg var 100% sikker på at en veninne løy meg rett i fjeset, så hadde jeg sagt i fra. Men hadde ikke sagt det på denne måten: "DU lyver, DU lyver så hard". Selv jeg hadde klikka da. Hadde sagt det litt roligere.

Det var nok reaksjonen som fikk hun til å klikke

Men at du ringte henne så mange ganger var bare idiotisk. 4-5 ganger, svarer henne ikke så lar du henne få litt tid på seg,tenke litt i gjennom og sånt, sånt kan ofte forekomme. Hadde blitt forbanna vis noen hadde ringt meg så mange ganger, og hadde nok gått litt til saks siden du ikke klarte å holde kjeft..

Men men, vi kan gjøre de galeste ting for de folka vi virkelig elsker, eller hva?
Er mange grunner til å gå en offentlig plass. Alternativ 2 er å ta det hjemme hos deg med foreldrene dine til stede, noe som kanskje er like lurt i denne sammenhengen.
Sitat av shonny Vis innlegg
Han er egentlig en ganske normal kar. Men problemet er at han sliter litt psykisk. Han binder seg for fort til vennene han er glad i og når først et vennskap blir slutt sier det "klikk". Da tenker han ikke på konsekvenser eller noe, da vil han bare prate med personen for å få snakket ut og kanskje ordnet opp i ting. Så litt teit å kalle det latterlig oppførsel.
Vis hele sitatet...
Denne uttalelsen bekymrer meg veldig mye. Man er ikke en "egentlig ganske normal kar" når man ringer til ei dame 100 (!) ganger på en natt og til og med fortsetter med dette de påfølgende dagene. Du sier at det sier "klikk" når han mister venner. Dette er jo et rimelig godt tegn på at denne fyren virkelig trenger hjelp.

Alt for ofte havner slike saker som denne kopisen din er i, i media og da gjerne med det utfallet at mannen utøver vold mot kvinnen. Jeg håper du ser dette og setter din kompis handliger i et større persoektiv hvor vi her snakker om en person som ikke har god impulskontroll og som etter min ærlige, men dog amatørmessige mening burde få umiddelbar hjelp av en psykolog før det ender galt...

Og hadde min datter mottatt 100 telefonoppringinger fra en dude i løpet av en natt, hadde jeg tatt kontakt med vedkommende og bedt han holde seg unna dattera mi!
Trådstarter
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Denne uttalelsen bekymrer meg veldig mye. Man er ikke en "egentlig ganske normal kar" når man ringer til ei dame 100 (!) ganger på en natt og til og med fortsetter med dette de påfølgende dagene. Du sier at det sier "klikk" når han mister venner. Dette er jo et rimelig godt tegn på at denne fyren virkelig trenger hjelp.

Alt for ofte havner slike saker som denne kopisen din er i, i media og da gjerne med det utfallet at mannen utøver vold mot kvinnen. Jeg håper du ser dette og setter din kompis handliger i et større persoektiv hvor vi her snakker om en person som ikke har god impulskontroll og som etter min ærlige, men dog amatørmessige mening burde få umiddelbar hjelp av en psykolog før det ender galt...

Og hadde min datter mottatt 100 telefonoppringinger fra en dude i løpet av en natt, hadde jeg tatt kontakt med vedkommende og bedt han holde seg unna dattera mi!
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner meg selv veldig godt og jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver ang vold. Jeg har aldri og kommer aldri til å utøve vold mot ei jente. Det er vel regel nr 1 for oss gutta. Desverre er det noen som ikke klarer å holde seg til den regelen.

Bare se for deg situasjonen. Du har få venner og svært få jentevenner. Alle er du knyttet veldig til. En dag sier man noe dumt til den ene jentevennen og hun sier dere ikke er venner lengere. Da kommer alle følelsene ut på en gang, man tenker på de gangene man fant på noe sammen og hvor koselig det var, alle tingene dere har opplevd sammen osv osv. Da blir man lei seg og desperat. Jeg er desverre en person med ikke så mye tålmodighet, derfor klarer jeg ikke å gå flere dager uten å få prøvd å ordnet opp med personen, som er tilfellet her. Derfor ble det bare som det ble..
Kjærlighet gjør blind. Er det ikke det de sier da?
Det jeg tror og Kanskje du føler mer for denne jenta enn hva du selv tror?
Trådstarter
Tja, godt mulig
Sitat av shonny Vis innlegg
Jeg kjenner meg selv veldig godt og jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver ang vold. Jeg har aldri og kommer aldri til å utøve vold mot ei jente. Det er vel regel nr 1 for oss gutta.
Vis hele sitatet...
Telefonterror er psykisk vold. Vold er ikke bare fysisk vold.
Sitat av shonny Vis innlegg
Bare se for deg situasjonen. Du har få venner og svært få jentevenner. Alle er du knyttet veldig til. En dag sier man noe dumt til den ene jentevennen og hun sier dere ikke er venner lengere. Da kommer alle følelsene ut på en gang, man tenker på de gangene man fant på noe sammen og hvor koselig det var, alle tingene dere har opplevd sammen osv osv. Da blir man lei seg og desperat. Jeg er desverre en person med ikke så mye tålmodighet, derfor klarer jeg ikke å gå flere dager uten å få prøvd å ordnet opp med personen, som er tilfellet her. Derfor ble det bare som det ble..
Vis hele sitatet...
Et tips sånn i tilfelle du skulle få en ny venn, noe du helt sikkert gjør. Venner krangler, venner sier mye dumt til hverandre og venner stenger hverandre ofte ute. Det er helt vanlig, og det beste man kan gjøre er å gi vennen som er opprørt tid til å tenke igjennom saken. Som regel så ordner alt seg så fort personen får tenkt over saken, så sant man ikke har gjort noe virkelig galt. Alt kan ikke alltid være solskinn og latter.

Jeg er sikker på at om du hadde latt venninnen din være i fred ei ukes tid, kanskje to, så ville dere igjen blitt venner. Uansett ville dere hatt et bedre forhold enn det dere har nå. I ethvert forhold så er det alltid minst to personer, nøkkelen er å forstå og ta hensyn til den andre personens følelser og behov, istedenfor bare å tenke på sin egen desperasjon.
Sist endret av gulunderstrek; 18. juni 2009 kl. 13:53.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Et tips sånn i tilfelle du skulle få en ny venn, noe du helt sikkert gjør. Venner krangler, venner sier mye dumt til hverandre og venner stenger hverandre ofte ute. Det er helt vanlig, og det beste man kan gjøre er å gi vennen som er opprørt tid til å tenke igjennom saken. Som regel så ordner alt seg så fort personen får tenkt over saken, så sant man ikke har gjort noe virkelig galt. Alt kan ikke alltid være solskinn og latter.

Jeg er sikker på at om du hadde latt venninnen din være i fred ei ukes tid, kanskje to, så ville dere igjen blitt venner. Uansett ville dere hatt et bedre forhold enn det dere har nå. I ethvert forhold så er det alltid minst to personer, nøkkelen er å forstå og ta hensyn til den andre personens følelser og behov, istedenfor bare å tenke på sin egen desperasjon.
Vis hele sitatet...
Det er sånn et perfekt vennskap i teorien skal være hvertfall

Men så har man venner som bare lar en i stikken også, og som dolker enn i ryggen.

Angående denne saken og alle som skyter trådstarter ned pga. dårlig dømmekraft o.l, så kan man jo trekke frem at mennesket ikke er perfekte rasjonalister når følelser og tanker slår inn over enn.

Møt faren på et offentlig sted, og ta det fra der!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg er ikke enig med alle utsagnene her på forumet som sier at oppførselen til "kompis" har vært direkte tåpelig hva telefonterror angår.
Kanskje litt, men det er uansett til å forstå, og det rettferdigjør oppførselen til en grad.
Når det kommer til meldingen som "kompis" sendte til faren med trusler om barnevernet syntes jeg ikke at situasjonen rettferdigjorde oppførselen. Jeg finner det som en tåpelig ting å gjøre, det og true med barnevernet. Kanskje barnevernet trengst, men det er ikke "kompis" sin oppgave, og det forstår han nok på bunn. Trusselen kan ha utspring fra purt sinne rettet mot faren, men jeg vet ikke, jeg var ikke der.

Jeg forstår at mange personer er glad i å knytte seg til andre, og det er bra. Stoler man på noen og de stoler på deg kan man hjelpe hverandre med mange problemer. Jeg knytter meg ikke veldig raskt til personer, jeg vil si at det er en dårlig egenskap jeg har.
Det er ikke nødvendigvis naivt og stole på andre mennesker, selv om tilfeller oppstår hvor man burde tenke seg om to ganger.

Men mer on topic, jeg tror selv ikke at faren til jenta kommer langt. Jeg syntes det er trist at jenta dro inn en tredjepart som ikke vil gjøre noe godt.

Jeg tror ikke jenta dro inn faren fordi hun var redd "kompis". Det er dette som forandrer hele saken. Det er ingen her som har gjort telefonterror for å plage jenta, ingen har hatt som mål og skremme henne, ingen har forsøkt og skade henne. Det er snakk om noen som gang på gang har nesten manisk prøvd og få til en samtale. Om han ville plage henne er situasjonen en helt annen.

De burde snakke, hun burde forstå det. Hun ville ikke på tidspunktet, han burde forstå det.

Og for etthundredeogtredevdte gang: Selv om "kompis" har drevet telefonterror tror jeg ikke at påtalemyndigheter vil følge dette opp. Merk ordet "tror"

Jeg ønsker både kompis og jenta lykke til, og håper at ting ordner seg. En god unnskyldning er på sin plass fra begge parter, særlig "kompis" sin.
Tipper trådstarter har innsett at det var ganske dumt av han, du har vel ikke tenkt å gjøre det mer?
Som flere har skrivd her så blir man ganske blind og dum noen ganger vis følelsene tar overhond og det er garantert det som har skjedd her, men kanskje litt ekstremt?
Hadde ikke vært dumt å tatt en prat med psykolog og hørt hva han sier, for sikkerhetens skyld.

Det smarteste av deg er å ta en prat med faren...
Vis du er redd for at faren skal ta deg eller noe så ta med mobilen, kobl til handsfree og sett den på opptak så har du beviser vis noe skjer, er du et nervevrak så ha en kniv i lomma også.
Men mest sannsynlig så kommer han nok ikke til å banke deg
Trådstarter
Beklager at jeg ikke har svart i tråden, har helt glemt den..

Sio: Bra skrevet .


Sykofant: Neida, har ikke tenkt til å plage henne mer. Hu har fått nytt nummer og sånn så det går nok bra.

Men ihvertfall. Faren sa at han skulle droppe å anmelde meg om jeg møtte han for å ta en prat. Da svarte jeg nei og spurte om han heller ville konsentrere seg om de som virkelig skader dattera og som stjeler fra dem hver gang hu har fest (kanskje unødvendig å si slik, men blir bare irritert hver gang jeg må skrive noe til han). Fikk bare til svar "Ok. Du tok ditt valg" og hørte ikke mer. Grunnen til at jeg takka nei til å møte han var fordi jeg ikke har noen tro på at han kommer så langt med saken. Dessuten ble jo jeg også oppringt mange ganger etter at jeg hadde ringt. Har ikke hørt fra faren på en uke nå, så får se hva som skjer..
dumt av deg å takke nei til å treffe faren...
Han vil nok bare at du skal si unnskyld eller noe sånt, noe du også burde...
Hjelper ikke om du ble oppringt mange ganger ETTER at du hadde ringt og jeg tviler på at de ringte tilbake så mange ganger som du gjorde, tror ikke de var i nærheten av det en gang.
Men shit, jeg har gjort nesten det samme som deg, men situasjonen var litt anderledes og dama tok faktisk telefonen, når jeg gjorde det var jeg syk (mye hasj= paranoid)
Så jeg anbefaller deg til å kontakte psykolog.
Sitat av shonny Vis innlegg

Sykofant: Neida, har ikke tenkt til å plage henne mer. Hu har fått nytt nummer og sånn så det går nok bra.
Vis hele sitatet...
Så vis hun ikke hadde fått nytt nr hadde du forsatt med å ringe henne da? har hun fått nytt nr pga deg?
Sist endret av sykofant; 27. juni 2009 kl. 05:54.