Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3410
Lang historie kort, jeg har jobbet i ett selskap med kun provisjonslønn.
Trodde jeg lå godt an, men alt jeg har solgt har blitt avbestilt.

Jeg har altså jobbet hele april og fram til 15 mai uten betaling.
Tjente fett månedene før, men da jeg ble umotivert og avbestillingene raste inn endte det slik. Jeg føler meg lurt som ikke fikk beskjed om hvordan det lå an, har jeg noen rettigheter her?

Jeg har jobbet svært lange arbeidsdager, fulltid, uten betaling.
Gjorde du noe selv for og få vite status underveis da? Hvis du gjorde det så er det klandreverdige forhold. Om du derimot bare har ventet uten å grave litt selv stiller du dårlig. Du har vel uansett signert en kontrakt som sier at du har bare provisjonslønn. Og da er det jo nettopp det.

Og husk når kunder avbestiller på den måten så kan det jo hende at det tar så lang tid før de har noen faktiske tall klare. Men det er jo en fare ved slikt arbeid.
Trådstarter
34 3
Er glad jeg nå har fast lønn, føler meg skikkelig rundlurt av en av norges største aktører innen sitt felt.
Jeg hadde aldri gått med på 100% provisjonsbasert lønn. Det er vel også heller unntaket en regelen? Er vel mer vanlig med en litt lavere grunnlønn med mulighet for og tjene godt om man er flink.
Har du inngått avtale om kun provisjonslønn er det vel det du må forholde deg til. Men mulig du kan komme noen vei ved å henvende deg til arbeidstilsynet, for å gjennomgå kontrakten, arbeidsforholdene etc? Jeg har hatt mine år i arbeidslivet og sett endel rare ting. Blant annet var jeg ansatt i en bedrift hvor det var vanlig å jobbe gratis overtid. Det var stort sett jenter på den arbeidsplassen, med mannlige sjefer, og de fleste bortargumenterte dette med at sjefene jo var så vennlig innstilte dersom de skulle ha barn. (!) Selv har jeg blitt tvunget til å jobbe mens jeg har vært 100 % sykemeldt på grunn av psykisk sykdom. ( Noe som var en svært viktig faktor til at jeg nå har et innlegg om vandelsattester)