Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1608
Fikk lyst til å anbefale en gruppe som har fascinert meg de siste månedene. De er ikke så lette å komme over, men alle bør sjekke ut disse gutta for en skikkelig sær, spennende og utrolig opplevelse. Coil har laget veldig mye forskjellig musikk, og det er absolutt ikke alt jeg liker, men jeg vil dekke mest mulig av det de lager, kanskje det jeg ikke er så fan av treffer noen =)

Coil er John Balance og Peter Christopherson som skilte seg fra Psychic TV i 1982 for å lage egen musikk. Deres første prosjekter går under sjangeren industrial, selv om de alltid har vært eksperimentelle og beveget seg utenfor sjangre. Typiske eksempler fra denne tiden er Slur, The Anal Staircase og Tenderness of Wolves. Men det var absolutt ikke dette jeg ville vise dere, så ikke gi opp her.


Det spennende skjedde da de beveget seg vekk fra industrial- og acid house-greiene til mer eksperimentell musikk med en del drone-inspirasjon. De gikk ofte under andre navn, som ELpH, Black Light District og Time Machines. Det kribler i kroppen bare av å skrive om dette, her er et par eksempler:

Black Light District - Die Wolfe Kommen Zuruck

Coil vs. ELpH - pHILM #1 Musikken de laget under navnet ELpH er noe av det drøyeste jeg har hørt. Det er helt uten utenomjordisk og spesielt.
ELpH is a pseudonym for the band Coil. The name itself was used to describe glitches and unrehearsed sounds coming from their equipment that were not consciously composed. John Balance has referred to this phenomenon as 'channeling' and the band has often spoken of ELpH as an actual entity and 'invisible' member of Coil.
Vis hele sitatet...

Time Machines er deres drone-pseudonym. Da det ble gitt ut, ville d eikke bruke navnet Coil fordi musikken var så abstrakt og forskjellig fra deres tidligere utgivelser. Albumet består av fire spor, som hver representerer et hallusinogen. John Balance var en mystiker, interessert i magi og Time Machines hadde et helt annet formål enn å bare være musikk:
According to John Balance, the premise behind this release is that hallucinogens act as time machines - they can conjure up histories of yourself and/or act as predictors of the future. In any case, they can remove you from "temporal reality". These tracks on this disc are not only formulas for hallucinogens, but the tracks have been tested, retested, rejected, et cetera.
Vis hele sitatet...
7-Methoxy-β-Carboline: (Telepathine)
2,5-Dimethoxy-4-Ethyl-Amphetamine (DOET/Hecate)

Etterhvert har ikke folk forventet en bestemt type musikk fra Coil, og de ga ut Coil Presents Time Machines for å knytte deres navn til Time Machines-albumet. Denne utgivelsen er imidlertid ikke lik, men ekstremt bra: Everything Keeps Dissolving



Mens de kategoriserte musikken fra deres startepoke som Solar musick (k-en kommer fra Aleister Crowley, som ville lage et skille mellom rituell, egentlig magi fra de moderne tryllekunstnerne), startet de nå å lage Moon musick, og ga ut to albumer som hovedsaklig presenterer denne musikken: Musick to Play in the Dark Vol. 1 og Vol. 2. Dette er dyp, mørk, minimalistisk musikk, som oftest med en rolig, fortellende vokal og behagelig melodi. Noen eksempler: Batwings (en av mine favoritter, utrolig vakker), Ether,
Are You Shivering?, The Dreamer Is Still Asleep



I 1998 ble et nytt medlem, Thighpaulsandra, med i Coil, og albumet Astral Disaster. Dette kombinerer deres mørke, drone- og dark ambient-musikk med vokal, og resultatet er nesten nifst. Astral Disaster er et av albumene jeg liker best, jeg elsker å legge meg ned i et mørkt rom og reise avgårde med denne musikken. The Mothership & the Fatherland og The Sea Priestess vil nok få dere til å skjønne hva jeg mener.

De ga også ut en del live-albumer i denne tiden, og de bør man ikke gå glipp av. De er Queens Of The Circulating Library og Constant Shallowness Leads To Evil. Førstnevnte er et timeslang drone-stykke; hele sangen er ikke på youtube, men denne gir et lite innblikk. Constant Shallowness Leads To Evil er mer noise enn drone, og det er kanskje albumet som folk finner vanskeligst å skjønne, men personlig elsker jeg det. Musikk trenger ikke å ha melodi eller rytme, den kan like godt være helt åpen for tolkning. Istedenfor å høre på det som man gjør til vanlig musikk, kan man se på det som en sensorisk opplevelse som er helt overjordisk hvis man bare lar musikken lede veien. For å gi noen eksempler: Free Base Chakra, Higher Beings Command og Beige.


Coil kan være lite tilgjengelig og veldig abstrakt for mange, men jeg anbefaler å gi det en sjanse. Ens musikksmak utvikler seg, og for et år eller to siden hadde jeg spurt hva som var galt med folk som hørte på dette, nå elsker jeg det. De har også vist en mykere og mer melodiøs side, som Going Up er et fint eksempel på. Dette nydelige og melankolske musikkstykket som var noe av det siste John Balance skrev før han døde er en av mine favorittsanger noensinne, og jeg avslutter tråden med denne. Lykke til =)
Ah, Coil <3 Det er så ubeskrivelig bra saker det! Særlig har jeg kost meg mye med Time Machines det siste året. Det må bare høres, og hvis man ikke liker det, eller ikke forstår hva som er så bra med det, så er det rett og slett fordi man hører det feil!

Glem alle forutinntatte holdninger til hva musikk skal være, og bare lytt til lydene. La de omdanne seg til abstrakte bilder av vibrasjoner og bølger bak i hodet. Om man klarer å tune seg inn på riktig perspektiv, så vil man innse at dette faktisk er eksistensiell kommunikasjon på høyt nivå, som formidler noe som vårt daglige språk rett og slett ikke er i stand til å beskrive.
Denne anbefalingen kan jeg skrive under på, Coil er virkelig noe for seg selv!
Morsomt med en tråd om Coil, men hvorfor har du ikke nevnt albumet Love's Secret Domain?

Jeg stiftet nærmere bekjentskap med Coil under en syretripp, og det var skremmende hvordan musikk kunne påvirke meg i så stor grad. Greit nok - annen musikk blir også veldig definerende for stemningsleiet på LSD, men med Coil var det en helt ny opplevelse. Siden har jeg titt og ofte hørt på Coil, og Love's Secret Domain er vel et av de albumene jeg har spilt mest på MP3-spilleren min.

Det er også verdt å nevne at både Balance og Christopherson er døde nå. John Balance døde i 2004 etter et stygt fall i sitt eget hus. Som følge av et rimelig høyt forbruk av blant annet alkohol og "horse tranquilizer" som han så fint kaller ketamin på livealbumet ...And the Ambulance Died in His Arms, er det store spekulasjoner knyttet til at han døde under ruspåvirkning.
Peter Christopherson på sin side sovnet fredlig inn i sitt eget hjem i november 2010.

Absolutt et interessant band, som du har påpekt. Det er gjerne et band man ikke skjønner med en gang, men når man skjønner seg på musikken er det akk så belønnende. :-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Coil er fantastisk og må sjekkes ut!
En lettere start er kanskje den siste plata som ble spilt inn med John Balance, The Ape of Naples (2005), men Love's Secret Domain (LSD) kan også anbefales å starte med. Veldig bra greier.
Ellers så må Musick to Play in the Dark høres, gjennom noen gode hodetelefoner, i total mørke. Det er en opplevelse =)

Anbefaler også å sjekke ut This Immortal Coil (The dark age of love), et veldig musikalsk og lett tilgjengelig Coil-tribute prosjekt med musikere som Yaël Naim, Bonnie Prince Billy, Yann Tiersen, Matt Elliott, DAAU, Chapelier Fou og Sylvain Chauveau.++ Veldig bra saker =)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Oser galskap og vanvidd av den musikken der. Jeg liker det, absolutt, men det blir noe 'tungt' i lengden føler jeg.
Ser ikke bortifra at h*n eller de som har laget den musikken her, kanskje er en smule psykotiske. Helt sjukt !
Tidløs musikk, rett og slett.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
The Dreamer Is Still Asleep var jævlig sweet. Sykt bra musikk ass, det her skal jeg høre mer på!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Avslappende egentlig. Får assosiasjoner med The Stone Roses av alle band (dette kan komme av at Genesis P.Orridge lagde acid-house musikk :L). Dette er kanskje veien til å finne ut av hva i helvete som foregår i Throbbing Gristles musikk. Dette må jeg finne mer av