Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2285
Hei, jeg tenkte å prøve å mekke litt HB. I første omgang 3L sats.

Jeg bruker tørrgjær. Hvor mye bør jeg bruke? Har lett litt rundt, men har ikke funnet ut hvor mye det er lurt å bruke.

Vi har et 'vannrenseapparat' som destillerer vannet. Tenkte å bruke dette og ha en temp. måler nedi tanken og når væsketempen er noen grader over etanolets kokepunkt skrur jeg av. Er dette en grei måte å gjøre det på?


På forhånd takk
Hjemmebrent er det tatt opp utrolige mange emner om fra før, søk.
Du finner vel svaret ditt i noen tråder, der.
Sitat av chouse
Hjemmebrent er det tatt opp utrolige mange emner om fra før, søk.
Du finner vel svaret ditt i noen tråder, der.
Vis hele sitatet...
jeg er nå ikke helt sikker på det. for noen måneder siden da jeg intereserte meg for dette så husker jeg at en konkret oppskrift var veldig vanskelig å finne. det var masse sånn ca greier å finne. du kan jo se på brygging.no eller .net eller hva det nå het.

kanskje det holder med en pose, eller litt mindre. jeg hadde en halv kg sukker på ei stor flaske, vann og nesten en pose tørrgjær, men jeg tror at det var veldig feil. det er også andre ting du kan ha i. jeg kjenner en som leste en bok om heimbrenning så jeg kan spørre han.

du kan også kjøpe turbogjær, men jeg tror at man må være over 18 for å gjøre det.
Trådstarter
29 1
Takker for svar, jeg har tittet litt rundt og har funnet ut at jeg skal bruke sånn ca. 663g sukker for 3l sats (17 gram sukker pr. 1l 1% sats, og siden jeg får opptil 13% med tørrgjør og skal ha 3l sats ganger jeg det først med 13, så med 3).

Jeg får vel eksperimentere litt med det selv om jeg ikke finner noe svar.

Edit: Har sett etter vingjær/turbogjær på europris, men fant ikke. Er det noen andre steder de kan ha? Mener å ha sett noe brygge-utstyr på maxbo, kanskje de har gjær Får se
Sist endret av holabola; 24. mars 2007 kl. 14:35.
jeg mener å ha lest her på nFF at de sleger det på noen kiosker, men det kan jo være helt feil og missforstått av meg.
Turbogjær selges på Europris og butikker som fører Partyman-produkter.
I Sverige finner du dem i dagligvarebutikker.
Satsen skal ikke være under 16%
ica har stash til både sprit, øl og vin
Supergjær er tingen hører jeg far sier
Søk etter en bok som heter ALKOHOL, denne tar for seg temaet grundig, har boken liggende men finner den ikke i farten
Trådstarter
29 1
Jeg kjøpte gjær ("Coobra 7", supergjær) på en malingsbutikk, men fant samme varen på Ica også, litt billigere. Tenkte kanskje det ble litt bedre kvalitet med gjær som gjærer på en uke enn den som gjærer på et døgn (Coobra 24 )..

Tørrgjær dør på 12-13%, mens vingjær holder til 18-19% om jeg husker riktig Det er vel fordelen med vingjær.
Skulle prøve å kjøpe turbogjær på europris for en stund siden, men fikk ikke kjøpt uten legg.
Sitat av holabola
Jeg bruker tørrgjær. Hvor mye bør jeg bruke?
Vis hele sitatet...
Hmmm...... er det ikke 1 pakke tørrgjær pr. dl sprit? ER litt drita nå så er ikke klar i skallen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk 1 pakke tørrgjær pr 5 liter sats.
så hvor mye turbogjær er det som skal oppi, eller er det det samme som tørrgjær.
Syntes det er mye "noenlunde" oppskrifter på sats her. Har heller ikke funnet ut hvor lenge det skal stå før man kan brenne det. er så mye forskjelligt
Les tråden min litt lenger ned, her står det beskrevet ganske bra.
Her er Link
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=82909
Sist endret av telebohrian82; 2. april 2007 kl. 13:38.