Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6741
Vi har en kollega på arbeidsplassen som lukter vondt, og dette gjør det værre for oss andre som arbeider her. Hvordan bør / kan man gå frem for å gi beskjed til vedkommende uten å få det til å virke frekt o.l.?

Jeg vil selvfølgelig tro at det er sjefen som bør ta denne samtalen, men jeg er interessert i å vite hva man kan si / gjøre i slike tilfeller.
Legg igjen en post-it-lapp på et sted du vet at han finner den først, hvor du høflig forteller ham at han lukter vondt og burde vurdere å igangsette noen hygienefremmende tiltak.
du/dere -> Tillitsvalgt -> (sjefen ->) vedkommede
Sist endret av Blackkoz; 6. april 2010 kl. 14:25.
Jeg mener dere bare kan si det rett ut til han uten at han tar det ille opp. Han er sikkert veldig klar over at han ikke lukter godt, om det er at han ikke tar en tur i dusjen eller om det handler av vasking av klær.

Jeg har selv blitt fortalt at jeg luktet vondt av noen gamle kollegaer og det tok jeg ikke ille opp i det hele tatt da jeg var veldig klar over problemet selv, og at problemene var kun arbeidsklærene som aldri ble vasket og at det ikke var meg direkte som luktet vondt. Jeg bør vel nevne at mamma nektet å ta arbeidsklær i vaskemaskinen og jeg ikke gadd å dra på vaskeri med arbeidsklærene.

Men har han helsemessige problemer som gjør at han lukter vondt er jo saken en helt annen og bør taes på en litt annen måte.
Sist endret av skolms; 6. april 2010 kl. 14:39.
eller dere andre på arbeidsplassen kan begynne å si ting som "hva er det som lukter så ille? " osv, hver gang han går forbi
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Mathiasbk: det blir nok ansett som indirekte mobbing.
...for det er jo lite frekt?

Edit: too late
Sist endret av krJo; 6. april 2010 kl. 14:44.
Sitat av waf Vis innlegg
Mathiasbk: det blir nok ansett som indirekte mobbing.
Vis hele sitatet...
joa, det er litt frekt, men bare et forslag
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Vi har en sånn en på skolen, vi prøvde ganske mye før vi til slutt ga faen og kommenterer det hele tida

ovet til topic:

Har du vurdert å ta han til side og faktisk spørre han om han vet at han lukter vondt?

Det kan være mange grunner, filteret i vaskemaskinen kan være tett/fult, han kan ha svetta inn klærene så det ikke går ut osv.

Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
joa, det er litt frekt, men bare et forslag
Vis hele sitatet...
Sikkert veldig koslig for vedkomne og tipper h*n føler seg skikkelig styrket til å dra på jobb fremover
Enten går det an å ta det gjennom sjefen. Det er sikkert lurest. Ellers kan du ta det som en god kollega og venn, og ta han til siden eller en gang dere er alene og nevne det for han på en OK måte. Ikke "Du stinker noe j*****", men mer forklare situasjonen, og poengtere at du ikke mener noe vondt med det.
Er det kun snakk om personlig hygiene eller er det noe mer som ligger bak denne lukten?
Hvor stort er problemet, er det noe du selv kan gjøre for å "plages" mindre?
Sist endret av Veggen; 6. april 2010 kl. 14:54.
Tror denne linken sier litt om hvordan store selskap hondterer dette.

Alain_de_Botton_Finds_Humanity_and_Humor_in_HR_Department
Som mange her hinter til, så er ikke "indirekte mobbing" veien å gå. Ville dere mobbet en grei arbeidskollega bare fordi han ikke skjønte at han luktet vondt? Er jo bedre å fikse problemet i stedet for å lage enda fler.

Forklar problemet for sjefen din, så skal ha ta det opp med vedkommende (helst i enerom, slik at ingen andre hører samtalen). Hvordan sjefen din gjør dette har vel egentlig ikke du så mye med, men du kan jo gi han noen tips dersom han ikke har erfaring med slikt.

Vi hadde en slik sak da jeg gikk på ungdomsskolen. En elev vasket seg ikke på 2+ uker, og i midt i tenårene kan man lukte litt mer enn normalt. Det ble til at læreren tok opp i plenum at folk måtte huske på hygienen.
Men ettersom det ikke hjalp, så måtte læreren ta et møte med eleven og få forklart problemet. Plutselig var gutten ren hver dag.
Om dere bruker arbeids uniform så kan det funke enkelt at sjefen gir ham en ny en. Vi hadde det problemet for en stund siden på min arbeidsplass og den ansatte som hadde lukt problemet fikk ny uniform og nye arbeidssko av sjefen for han hadde jo ikke fått noe nytt på 2 år så det var på tide og bli påspandert litt. Når han glad og fornøyd tok i bruk de nye klærne og skoene så var problemet vekk.

Har dere ikke uniform så kan det jaggu bli vanskelig å si det på en fin måte uten å såre personen. Vet helt ærlig ikke hvordan jeg hadde taklet å få høre noe slikt fra noen på min arbeidsplass. Men at det hadde blitt helvete av noe slag ja det regner jeg med. Kjenner mitt eget temperament så godt.
Det med å ta det opp med sjefen syntes jeg egentlig ikke er en god ide. Hvis jeg selv hadde fått beskjed av sjefen "Vi har fått flere klager fra medarbeider på arbeidsplassen at du lukter" (eks). Så hadde jeg følt meg dolket i ryggen og alltid lurt på hvem det var hvis dere skjønner hva jeg mener?

Bedre å ta det opp på en hyggelig måte med vedkommende, men å gå forskiktig fram
Kom igjen da hvis det plager deg kan du vel ha baller nok til å si til han at han lukter vondt så han kan ta på litt deo. er sikkert ikke vanskelig