Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 899
Satt å tenkte på at jeg kan igrunn alvorlig lite om dagens politikk! Jeg vet ikke hva de forskjellige partiene mener litt engang... Er det noen plass jeg kan finne info om dette?
Sånn at jeg også kan finne ut hvilket parti som har de samme meningene som jeg...

F.eks

FRP: Mener at blablabla...
SV: Mener at blabla blaaaa bla...
osv...osv...
Hjemmesidene til de respektive partiene kan nok si deg en hel del mer enn forummedlemmenes partiske meninger, i alle fall.

Det første jeg ville gjort er nok å finne ut om jeg hører hjemme på høyre- eller venstresiden i politikken, og deretter sjekket ut partiene på de politiske sidene for å finne ut hvilket som passer meg best.
Sist endret av Hedges; 5. desember 2006 kl. 14:32.
Sitat av Bjølg
Hjemmesidene til de respektive partiene kan nok si deg en hel del mer enn forummedlemmenes partiske meninger, i alle fall.

Det første jeg ville gjort er nok å finne ut om jeg hører hjemme på høyre- eller venstresiden i politikken, og deretter sjekket ut partiene på de politiske sidene for å finne ut hvilket som passer meg best.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at man først bestemmer seg for hva som høres fetest ut, rødt eller blått?
Det er nok en bedre å idé å kaste seg rett igang med de forskjellige partienes program. Etter dette kan man gå over og se hvordan dette funker i praksis, og konkludere med at mye er og blir utopier og ideologier som ikke fungerer, og som aldri vil det.
Neinei, jeg regner med at han har litt kunnskap om politikk, og derfor vet i alle fall hvilken side han står på. Var ikke noe slik som "ZOMZG! HELLER DØD ENN RØD RIMR! JG STEMMER DEMOKRATENE!".

Man ser for eksempel lett forskjellen på kommunisme og liberalisme, og kan på grunnlag av dette se nærmere på partier som har samme ideologi.
Sist endret av Hedges; 5. desember 2006 kl. 15:24.
Men så er jo høyre-venstre-aksen en ganske dårlig ting å ta utgangspunkt i da. Det er overhodet ikke de typiske høyre-venstre-sakene som er viktigst for alle. Det jeg ville gjort, er å sette meg ned og tenke gjennom hvilke saker som virkelig betyr noe for meg, for så å lese i partiprogrammene hva partiene ønsker å gjøre på forskjellige områder.

Dersom du vil vite mer om hvordan dagens politikk er på forskjellige områder, kan du gå inn på odin.no. Der finner du alle departementene, som gir både korte eller lengre forklaringer på hva de gjør.

Det finnes også en del private hjemmesider som gir mye god info, feks:
http://home.online.no/~b-aardal/ - Hjemmesiden til en av Norges fremste valgforskere, mye interessant om nettopp valg.
http://www.politiskanalyse.no/ - en side som tar for seg alle aspekter i politikken, en del mer utfyllende enn det man leser i feks VG.
Søk på:

" parti 2006 kritikk uttalelse site:no " med Google,

så får du et snev av hva som foregår, om ikke annet..
Sitat av xquz
FRP: Mener at blablabla...
SV: Mener at blabla blaaaa bla...
osv...osv...
Vis hele sitatet...
For å svare på akkurat dette:

www.rv.no
www.sv.no
www.dna.no
www.senterpartiet.no
www.venstre.no
www.krf.no
www.hoyre.no
www.frp.no

Hvis du så klikker på linkene som heter politikk, vi mener og lignende, og så på partiprogram, så kommer du nok et langt stykke på vei. Men begynn å lese aviser, bare det å daglig holde seg oppdatert på nyheter hjelper. Men les spesielt aviser som er toneangivende på debatt- og kommentarstoff, og som har dyktige politiske journalister. Da tar det nok ikke lang tid før du er har mer oversikt over norsk politikk enn den gjengse Ola Nordmann.
Samtidig så er det leeeenge til neste gang det er stortingvalg (kanskje bra å starte nå?), noe som gjør at mange partier nok ikke er hundre prosent klare på hva de skal mene neste gang. Neppe noe drastisk, men se ikke bort i fra at noe du synes er supert er helt glemt når det skal stemmes neste gang.
Sitat av drQ
Samtidig så er det leeeenge til neste gang det er stortingvalg (kanskje bra å starte nå?), noe som gjør at mange partier nok ikke er hundre prosent klare på hva de skal mene neste gang. Neppe noe drastisk, men se ikke bort i fra at noe du synes er supert er helt glemt når det skal stemmes neste gang.
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at vi har vi kommune & fylkestingsvalg her i landet også da. Neste år.

Vell. flere her råder til at man skal finne sine "saker" og etterpå regne på hvilke partier som er for de aktuelle sakene. Jeg synes ikke dette er noen god måte og finne parti på.

Jeg synes ideologiene og idèene er det som burde styre retnigen og veien mot et parti. Jeg vet iallefall det at før jeg i hele tatt viste noe om politikk så var det poltiske skikkelser som Einar Gerhardsen, Gro harlem Brundtland, Oluf Palme, Nelson Mandela for og nevne noen som banet vei for min nyskjerrighet og veivalg innen politikken.

Hvorfor er det ideologiene og idèene som burde styre. Jo fordi det handler om å ha ambisjoner og mål. Det handler om å tenke stort og ha noe og strekke seg etter. Det handler om at man må tenke større en seg selv. Se sammenhenger og hele bilder og ikke bare fraksjoner.

Det er ikke uten grunn man har hjerte til venstre og blindtarmen til høyre:P
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det handler ikke mer om å stemme det som pappaen din sier da stiansj?
Sier ikke at det er tilfelle her, jeg hinter bare frempå. Tror dette er tilfelle svært ofte.
Sitat av tnt
Det handler ikke mer om å stemme det som pappaen din sier da stiansj?
Sier ikke at det er tilfelle her, jeg hinter bare frempå. Tror dette er tilfelle svært ofte.
Vis hele sitatet...

faren min stemmer FRP. så ? det er vel svar nok.. Eller. Han stemmer FRP om han bestemte selv. (sender med modern inn så blir det rett) :P

Men jeg har nok kommet dit jeg er , av meg selv.
Sist endret av stiansj; 6. desember 2006 kl. 18:26.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av stiansj
faren min stemmer FRP. så ? det er vel svar nok.. Eller. Han stemmer FRP om han bestemte selv. (sender med modern inn så blir det rett) :P

Men jeg har nok kommet dit jeg er , av meg selv.
Vis hele sitatet...
Den er grei, i noen tilfeller burde vel ungene høre mer på fedrene sine.
Sitat av stiansj
Det er ikke uten grunn man har hjerte til venstre og blindtarmen til høyre:P
Vis hele sitatet...

Dine meninger om hvilken side som er best kan vi klare oss foruten. Han spurte ikke etter folks forkjærlighet til hverken sider eller partier. Han vil ha veiledning, og det bør være uten påvirkelse fra noen andre. Da ville denne tråden endt opp i bare rot og krangling.

Xquz: Gå på sidene som er gitt ut lenger oppe, og finn de sakene som du mener betyr mest for deg, som nevnt før. Ikke la deg føye av andre!
Sitat av stiansj
Nå er det slik at vi har vi kommune & fylkestingsvalg her i landet også da. Neste år.
Vis hele sitatet...
Politikk blir kanskje litt mer spesielt for deg enn andre, men det vet du vel.

Fylkestingvalgene er det vel ingen som bryr seg om, og kommunevalgene er ikke alltid like interessant. Jeg er fullt klar over at det er slike valg om ikke så altfor lenge (men likevel så lenge at det skal være noen grunn til panikk), men så overså det bevisst.

Kommunevalg (for å gi noen råd der òg) må man nesten undersøke selv. Det er over 400 kommuner her i landet, og de aller fleste så små at lokalpolitikken ikke bryr så veldig mange. Lurer man på noe innen dette blir det jo i tillegg helt avhengig av lokalpolitikk. Hva Sør-Varanger venstre mener om noe som helst bryr meg kraftig opp bak, og jeg tipper mange steder er lokalbutikken det beste stedet for å finne ut hvem du skal stemme på.
Hver gang det er valg lager nettavisene et eller annet parti-veiviser-opplegg som er ganske informativt. Aftenposten sin for forrige Stortingsvalg f.eks. Noen av sakene er litt "foreldet" nå, men grunnprinsippene er vel fremdeles de samme.