Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 4995
Batterier er det sikkreste fyrverkeriet!
Eh... Eller er de det?
Tidlig på kvelden i går, så bestemte vi oss for å fyre av noen "litt før klokken 12" batterier. Vi hadde da konsumert ca to øl hver, og var rimelig edruelige.
Første batteriet gikk "fint". Rakettene kom rundt to meter over bakken og eksploderte, så det ble liggende svære brennende biter rundt hele fyrverkeriet.
Andre batteriet gikk ikke fullt så bra! Jeg husker egentlig veldig lite av det, men plutselig kom det en rakett mot meg, tror kanskje jeg slo til den med hånda mi, for den var egentlig på vei rett mot ansiktet mitt, men låg på bakken da den eksploderte.
Etter det så husker jeg at jeg veltet inn i gangen, sammen med samboeren min, som sprang som en villmann for å ikke bli truffet. Etter det så gikk det vel kanskje et halvt minutt før jeg fikk tilbake hørselen min. Raketten hadde jo eksplodert rett forran meg, og jeg hadde ikke rukket å holde meg for ørene.
Gikk med en grusom pipelyd i hodet resten av kvelden, og en sykelig hodepine (i dag har jeg bare hodepinen igjen - og litt øresus)

Samboeren min fikk en rakett på armen, ble ikke skadet, bare hull i skjorta, og broren min fikk en rett å låret, men han hadde dongeribukse, så det ble ikke hull.

Etter at batteriet hadde sluknet, så sto det oppreist!
Men det er jo umulig for rakettene å gå sidelengs og treffe folk, når den står rett opp!
Jeg sto til og med et godt stykke fra batteriet, og gjemte meg i en liten krok (litt redd for ting som sier bang )
Og det hadde ikke flyttet noe særlig på seg.

Senere på kvelden, når klokka faktisk var tolv, så veltet et batteri til.
Snurret rundt på bakken og skøyt raketter i alle rettninger. Men da var det ingen som ble truffet. Bare trær og husvegger.

Dersom batterier har så lett for å velte, når de står på flat bakke, og de skyter ut 8 - 10raketter, er de da så mye bedre enn pinneraketter?
Av pinnerakettene er det jo bare en person som kan bli truffet, et smell.
Mens av batteriene er det mye større sjanse for at de treffer flere personer, siden det er flere raketter.

Men, så er jo rakettene i batteriene mindre kraftige! Og det skal godt gjøres å få alvorlige skader av dem. Med mindre du er skikkelig uheldig og blir truffet i annsiktet.

Ingen ble truffet av en med pinne! Bare en skog, og litt gress (noen idioter har ikke skjønnt det at man ikke må trykke pinnen ned i bakken! For da klarer de ikke å lette.)

Så, er egentlig batterier så mye mer sikkre enn pinneraketter?

(med forehold og trykkleifer, mangel på dobble konsonanter, og staveleifer)
Sist endret av GothQueen; 1. januar 2008 kl. 20:50.
Ja, jeg vil påstå at batterier er langt tryggere enn raketter med styrepinne. Dette har flere årsaker, men først og fremst står den støtt, og med vettig bruk skal det endel til før et batteri velter. Batterier skyter rakketene rett opp, mens raketter med styrepinner kan gå i alle retninger.
Alle mine raketter i går gikk helt perfekt. Etter batteri nr 2 gikk jeg inn, da var moroa over, den veltet og det smalt blant unger og biler.
Vi hadde en dedikert, edru oppskyter hos oss. Et av batteriene ble satt på bar asfalt, uten is, og det var så godt som fullstendig horisontalt. Likevel veltet batteriet etter første salve og begynte å skyte rundt oss. Dette var heller ikke en sånn type som smeller etterpå, så kraften i det var ikke særlig stor.

Det er klart at ting som smeller er farlige greier med eller uten pinne, men du kan jo spørre deg hva du vil ha i øyet - et stort plastprosjektil med trepinne som kommer susende ned fra nattehimmelen selv etter å ha gått av, eller en liten pappsylinder hvis eneste rester er kruttslam og noen pappstrimler
Vil nok si at raketter med styrepinne er farligere enn batterier, mer eller mindre. Dette fordi alkohol (eller om man har mindre vett ved edrulig tilstand) og raketter med styrepinne lett fører til at folk blir fristet til å faktisk holde raketten, noe som faktisk fant sted på vår fest i natt. Jeg sier ikke at alkohol og batterier er 100% trygt, bare at styrepinne-raketter er farligere under visse omstendigheter.


Her er et morsomt eksempel på hvorfor batterier kan være farlig:
http://www.youtube.com/watch?v=mV1Dg9L0zV4
Faktisk så seier statistikkane at like mange blir skadd av batteri som av pinne-fyrverkeri. Augelækjaren Nils Bull gjekk jo ut for nokre dagar sidan og meinte det var heilt idiotisk å berre forby pinne-fyrverkeri, for folk ville berre gå over til batteri og dermed får ein neppe begrensa antal skadar likevel.
Så det hadde kanskje vært best å forbydd både batteri og pinne-fyrverkeri om ein fyrst skal ha eit forbod mot fyrverkeri. Då vil det og verr lettare for politiet å kontrollera forbodet (litt vanskeleg å høyra på ein smell om det kom fra ein rakett med styrepinne eller frå eit batteri). Istaden kunne ein hatt kommunal oppskyting, eller at bydelsforeningar hadde fått lov å senda opp rakettar.
Men uansett, skadar frå fyrverkeri kjem som oftast av uvettig bruk, gjerne saman med alkohol.. Det er jo ulovleg å avfyra fyrverkeri når ein er påvirka av alkohol, men politiet har jo ingen moglegheiter med å handheva dette når så mange fyrer opp fyrverkeri og dei politifolka som er på jobb, har nok å gjera med å handtera fyll.

Så min konklusjon er vel at det hadde vært best å forby både batteri og pinne-fyrverkeri. Det ødelegg kanskje gleden for mange, men redder nok synet og helsa for ein del også.
Sist endret av Loonie; 1. januar 2008 kl. 21:12. Grunn: skrivefeil
Sitat av trulsH
Ja, jeg vil påstå at batterier er langt tryggere enn raketter med styrepinne. Dette har flere årsaker, men først og fremst står den støtt, og med vettig bruk skal det endel til før et batteri velter. Batterier skyter rakketene rett opp, mens raketter med styrepinner kan gå i alle retninger.
Vis hele sitatet...

Nja, må si meg litt uening. Såklart, når batteriet først står stødig, med støtte og slikt, er nok effektbatteriene mest trygge. Men det er utrolig mange forskjellige batterier som tipper med en gang uten støtte, selv om den står plasert horisontalt.
Raketter med styrepinne er farlig og, men sjansen for eventuelle ulykker er jo ganske liten vist de som skyter opp raketten gidder å bruke røret som følger med til oppskytining.

Fyrverkeri er farlig. I beruset tillstand, blir det fire ganger så farlig.
men skal en fjerne fyrverkeri eller alkohol? Tror fyrverkeri taper den duellen.
Sist endret av Insanity; 1. januar 2008 kl. 21:13.
hadde du brukt de riktig og støttet de opp hadde de vært tryggere, det står på dem at de skal støttes opp med sand, stend e.l.
Sitat av Loonie
Så min konklusjon er vel at det hadde vært best å forby både batteri og pinne-fyrverkeri. Det ødelegg kanskje gleden for mange, men redder nok synet og helsa for ein del også.
Vis hele sitatet...
Den umiddelbare logikken ved å innføre et totalforbud tilsier dette, men en ting å tenke på er at da vil den illegale importen bli skutt i været. Fyrverkeri VIL bli importert, men vil kunne mangle de nødvendige godkjenningene og testingen som skal til for å avgjøre om fyrverkeriet er trygt å håndtere. (Folket går jo etter det billigste for å få mest mulig fra utlandet). I verste fall vil personer som skader seg på illegalt fyrverkeri ikke tørre å møte opp hos legevakt hvis de risikerer sanksjoner for ulovlig bruk.

Hvis vi begrenser fyrverkeri-salget til de tryggeste løsningene vil det så klart hjelpe litt, men det finnes alltid idioter som aldri burde fått så mye som sett på raketter nyttårsaften.


Sitat av !##/
hadde du brukt de riktig og støttet de opp hadde de vært tryggere, det står på dem at de skal støttes opp med sand, stend e.l.
Vis hele sitatet...
Det står også at du skal holde en viss avstand fra fyrverkeriet, ikke kombinere med alkohol, bruke vernebriller og tennstikke, men så godt som alle bryter minst én av disse hvert år. For all del - i de fleste tilfeller går det bra - men hvis det først GÅR galt er det verst når det er snakk om et hardt prosjektil fylt med MYE krutt.
Sist endret av Dyret; 1. januar 2008 kl. 21:19.
Airbomben mine veltet ikke, Men de små greiene mine veltet.. Noen før dem skøyt ut det de skulle, Og noen etterpå.. Helidgvis falt alt nedoverbakken , Altså ikke mot noen.. - og en taxi kom og kjørte over no fyrverkeri jeg hadde, Som v ar satt fyr på!
jeg vil si at effekt batterier skader flere pga fetishen blant unge er å plukke de fra værandre!
men jeg kan ikke se for meg en nyttårsaften uten fyrverkeri så jeg syns ikke særlig synd på de som er beruset å skader seg for det er helt deres egen skyld!

Edit : ingen av mine batteri veltet i går, et av dem sto til og med ustøtt!
Sist endret av Holmen; 1. januar 2008 kl. 21:59.
Enig med Christian.

Og anngående det med batterier som velter: Hvis det ikke står noe om oppstøtting på batteriet så kan dere klage med god samvittighet. Men på ALLE batteriene vi hadde sto det at man burde støtte opp batteriene.

Dere som sier at dere hadde tatt en 2-3 øl og var helt edru, er dere sikre på at dere faktisk var edru nok til å lese på bruksanhvisningen?

Batterier er ganske garantert sikrere enn pinneraketter(les: når man er edru) av den enkle grunn av at pinneraketter er mer uforutsigbare. Pinnen kan være løs, det kan være for lite delay osv.(driten kan plutselig skifte retning eller sprenge før tiden..)
Mens innholdet i et batteri bare vil gå rett opp, hvis sikret riktig.

Synes at det er litt teit av trådstarter at hun starter denne diskusjonen selv om vedkommende innrømmer å ha drukket først. Edru eller ikke, drikke skal du ikke gjøre uansett i dette tillfellet.
Jeg ble skutt på av både pinne-rakketer og batteri, batteri greia veltet og skjøt på oss og samtidig bak oss tenner noen fulle idioter på pinne jævlene sine mot oss, etter dette la vi på sprang i full panikk og hoppet over kommunens eller noe slikt sine raketter. og i den formen vi var i ble det helt 'full metal jacket':P

On-topic: så jeg vill da konkludere med at baterier er like farlig som pinner med fulle folk
Sist endret av spaceinvader; 1. januar 2008 kl. 22:17.
Jeg er en stor fan av tanken på stor, samordnet oppskytning. Utført av edrue profesjonelle. Så kan resten av befolkningen ta seg av drikkinga og allikevel være trygge, samtidig som vi får med oss fyrverkeriet.
Det er vel noe med det at når man tenner på et batteri, så går alt av seg selv etter det. Man trenger bare å tenne på en gang, også går alt av seg selv. Hvis man har et batteri med 10 skudd så er det bare en gang man må tenne på og løpe mens hvis man har 10 raketter så er det 10 ganger man må tenne på og forte seg i sikkerhet. På den andre side: Hvis et batteri først velter, så går alt i dass, men hvis en rakett går i feil retning, så har man fortsatt de andre 9 igjen som mest sansynelig virker helt fint.

Det velta et batteri her i år også, det samme skjedde i fjord... Koselig med tradisjoner
Hadde dere fulgt bruksanvisningen så ville faktisk ikke noe gått galt... Et batteri skal ALTID støttes opp, uansett hvor plant det er. Og holder du sikkerhetsavstanden kan du praktisk talt stå å se på at et batteri skyter rett mot deg, pga skuddene når ikke frem.

Der er så og så aldri feil på selve artiklene, men det er bruken det butter på. Selfølgelig vil det altid være idioter som driter i hvordan ting skal brukes, men dette er jo det samme med biler,alkohol,båter (ali? ),mc,mopeder,fyrstikker,vaskemaskiner,kaker,plast poser osv.

Synest det blir for dumt å totalforby fyrverkeri, er heller for at det skal skje med strengere restriksjoner, og strengere straffer til de som missbruker det.





www.fyrverkeriPortalen.com
Har aldri hatt noe problemer med pinneraketter egentlig, men 2 ganger med batteri, den ene gangen i bursdagsselskapet mitt, hvor den velta å skjøt mot 30 unger som løp alle retninger. en annen gang svidde den av leie smokingen til han som tente dem på.
Synest ikke forbudet er så ille egentlig. Jeg vet hvor uforsiktige folk er med fyrverkeri veldig godt for jeg er en av dem. Ting kan gå litt over styr noen ganger, fks helle bensin fra en haug med raketter til et batteri også videre til noe annet. BOOM!
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Joachimsen
Synes at det er litt teit av trådstarter at hun starter denne diskusjonen selv om vedkommende innrømmer å ha drukket først. Edru eller ikke, drikke skal du ikke gjøre uansett i dette tillfellet.
Vis hele sitatet...
Du får bare synes det er teit du da
Du trenger jo ikke å skrive i teite diskusjoner

Annyway!
Det med at man skal ha vernebriller når man skyter/ser på raketter, hvorfor det?
Dersom man følger bruksanvisningen, står 20meter (?!) unna fyrverkeriet og fyrverkeriet er rett satt opp og skikkelig sikkret. Hvor stor sjanse er det for at fyrverkeriet treffer akkurat i øynene dine da? Og hvor stor sjanse er det for at de pinglete vernebrillene du får med når du kjøper fyrverkeri ikke smelter evt. brekker når du blir truffet av en rakett i ansiktet?
Og hvor mange kjenner du som har dyre vernebriller som vil tåle å bli truffet av en rakett?
Humm Humm... Jeg bare spør. Jeg sier ikke at vernebriller er teit! Men hvor mye funksjon har de egentlig, om man først skulle bli truffet?
Sitat av GothQueen
Det med at man skal ha vernebriller når man skyter/ser på raketter, hvorfor det?
Dersom man følger bruksanvisningen, står 20meter (?!) unna fyrverkeriet og fyrverkeriet er rett satt opp og skikkelig sikkret. Hvor stor sjanse er det for at fyrverkeriet treffer akkurat i øynene dine da? Og hvor stor sjanse er det for at de pinglete vernebrillene du får med når du kjøper fyrverkeri ikke smelter evt. brekker når du blir truffet av en rakett i ansiktet?
Og hvor mange kjenner du som har dyre vernebriller som vil tåle å bli truffet av en rakett?
Humm Humm... Jeg bare spør. Jeg sier ikke at vernebriller er teit! Men hvor mye funksjon har de egentlig, om man først skulle bli truffet?
Vis hele sitatet...
Raketten kan eksplodere på bakken? Er nok ikke digg å få all den gløden i øya?
Sist endret av yeah75; 2. januar 2008 kl. 04:12.
Har lite batt. igjen på pcen så jeg svarer kvikkt før jeg tar kvelden. Og fikk dermed ikke lest alle innleggene. Men en ting som kan nevnes er at batteri er farligt lette å "demontere", slik at det blir flere bomber. Disse bombene er spiller ofte med når det f.eks. sprenges postkasser. For når du demonterer et batteri, tar du bort "oppskytnings-kruttet" som gjør at bomben skytes opp.
I romjulen i fjor ble jeg vitne av en sprengeaksjon. Hvor 1 demontert batteri var sammlet sammen i en tennisball (dette skaper et lite trykk, slik at effekten økes). Denne tennisballen klarte å rive et skur på ca 1x1 meter i biter!
Så totalforbud mot raketter er ikke dumt
Hva som er farligst kan diskuteres i årevis, fordi folk har ulik erfaring med ulikt fyrverkeri.

Har aldri opplevd at et batteri har veltet (har såvel vært nøye med å plassere det på en flat undergrund.

Det jeg har opplevd er problemer med vanlige raketter som skyter opp og så kommer ned før de sprenger.
Men det er jo bare min erfaring.

Jeg vil _tro_ forbudet vil hjelpe, men det blir som å stenge et felt i en farlig tofelts motorvei.
(Jeg er selv imot forbudet, det her er snakk om idioter som enten ikke klarer å sette en rakett ordentlig, eller feilvare som gjør at så mange mister gleden av å fyre opp.)

Jeg har i mange år hatt glede av å fyre opp fyrverkeri, en glede jeg unner kommende generasjoner.
gothqueen : vernebrillene er mot glød og det som flyger ut av rakettene

er ikke stort de brillene kan gjøre mot en rakett da!

Edit : leif
Sist endret av Holmen; 2. januar 2008 kl. 04:27.
Alkoholisert gamer
Sitat av trulsH
Ja, jeg vil påstå at batterier er langt tryggere enn raketter med styrepinne. Dette har flere årsaker, men først og fremst står den støtt, og med vettig bruk skal det endel til før et batteri velter. Batterier skyter rakketene rett opp, mens raketter med styrepinner kan gå i alle retninger.
Vis hele sitatet...
Det ene batteriet vårt velta og skøyt rett ved siden av meg..Det stod på så å si rett underlag, men alikevell velta det.. Det kan man vel ikke kalle trygt?
Sitat av ekoli
Det ene batteriet vårt velta og skøyt rett ved siden av meg..Det stod på så å si rett underlag, men alikevell velta det.. Det kan man vel ikke kalle trygt?
Vis hele sitatet...

les hva som står,,,vist du hadde lest bruksanvisningen på batterie så hadde det stått at du skulle støtte det opp med stein/sand!!
Sitat av GothQueen
Du får bare synes det er teit du da
Du trenger jo ikke å skrive i teite diskusjoner :rolleyes
Vis hele sitatet...
Hadde ikke folk svart på dumme spørsmål hadde ikke verden fungert spesielt bra..
Hver gang vi sender opp raketter fra et batteri, spikrer vi fast batteriet til to planker i kors.
Enkel og grei sikkerhet mot at batteriet faller på siden.
Sist endret av Turbolego; 2. januar 2008 kl. 11:12.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Totalforbud mot fyrverkeri er jeg i mot.

Kommunal oppskyting fungerer ikke for alle. Flere steder må man kjøre over 4-5 mil bare for å få sett det.

Undersøkelsen Bull (Øyelegen det var snakk om tidligere) har gjort dekker øyeskader. Da er det større skade av et batteri som oftest ved at folk bøyer seg over det når det ikke har antent og POFF.

Totalforbud vil som tidligere sagt øke privatimport og smugling av raketter med dårligere sikkerhet. Ikke bra.

Det er mange ting som er farligere enn raketter som også burde forbys hvis det blir totalforbud:
Røyking dreper og skader folk mye mer enn raketter, Alkohol - uvettig bruk av knyttnever og for stort inntak er skadende osv.

Har forståelse for hvorfor raketter med styrepinne blir forbudt. Fordi disse kan brukes til å sikte på folk med. Skader av batteries skyldes ofte manglende støtte og inntak av alkohol (Kremt, trådstarter).
Og slike små batterier som du prater om skal vel også bli forbudt etter hva jeg har hørt, mens disse store til rundt 1000 lappen som skyter hundre skudd og veier et tonn, disse blir lovelige og dem velter IKKE, mn det er synd at raketter ikke er lov mer :P
Hva med tankser og sånt smått bakke fyrverkeri blir det også forbudt?
Eller er det bare raketter og batterier og sånt..
Ser ikke helt hvordan man skal bli skadet av litt små tankser og stjerneskudd,hvis man da ikke tar ut kruttet eller er veldig full og vil fekte litt :P
Sitat av FredrikThaMan
Hva med tankser og sånt smått bakke fyrverkeri blir det også forbudt?
Eller er det bare raketter og batterier og sånt..
Ser ikke helt hvordan man skal bli skadet av litt små tankser og stjerneskudd,hvis man da ikke tar ut kruttet eller er veldig full og vil fekte litt :P
Vis hele sitatet...
Søk, min venn
Vil bare si jeg er skeptisk til alt som heter fyrverkeri! Skumle greier ;(

Men Gothqueen, de brillene som følger med i fyrverkeri familie pakker osv. Er tested/godkjent i forhold til en eller anna godkjennings test (husker ikke navn). Så dem skal være sikre ;p Men som sagt, om du får en 5kg tung rakett mot hodet (som faktisk er større en det lille øyet man har;p) Så hjelper ikke alltid de plastikk brillene vi får!

Men om du ikke vil ta skade fra fyrverkeri, bruk pengene på noe annet!
Hadde ikke vært spesielt vanskelig og finne ut for politiet hvor det blir skutt opp raketter til neste år da de høyst sannsynlig er litt mer iøyenfallende mtp bråk, synlighe osv.

Men det spørs jo selfølgelig om de har "kapasitet" til og se litt opp på himmelen en natt i året da.

Edit:
Sitat av tjobo
Men om du ikke vil ta skade fra fyrverkeri, bruk pengene på noe annet!
Vis hele sitatet...
Og hold deg inne.
Sist endret av MagicalTrevor; 2. januar 2008 kl. 12:42.
Jeg mener raketter er farligere enn batterier, men synes og at batterier kan og være skremmende til tider. Hadde to batterier i år, begge gikk til helvette. Det første veltet slik at det skjøt mot hus og folk. Det andre så ut til å gå helt fint, men på det siste aller andt siste skuddet så sprengte hele dritten slik at det kom en sinnsyk trykkbølge, men heldigvis så ble ingen skadet. Det sto ingenting om oppstøtting eller lignene i bruksannvisningen.
Sist endret av henrikxt; 2. januar 2008 kl. 13:15.
Jeg synest at batteriene er MINST like farlige. Greit nok, det er større ladninger i rakettene, men det bare en salve...
jeg kjøpte et batteri på lidl ladningen sprengte i selve batteriet...
Vi fyrte opp masse fyrverkeri i både alkohol og pot rus. Dette gikk helt fint. Så Rakettene gikk rett opp. Var vindstille og fint så tross fyll og fanteri gikk det uten en skramme på noen av oss.
Har mye med hvor godt man forbreder seg i forkant vil jeg si. Ulykker vil alltid kunne skje når du gir folk eksplosiver men dette blir å bytte ut dynamitt og gi dem andre høyeksplosiver isteden
Problemet er jo at folk selv velger å fyre opp fyrverkeriet. Folk velger selv å stå og se på. Alle vet risikoen og hva som kan skje, men vi driter i det. Fyrverkeri skal vi.. Greit nok. Jeg elsker fyrverkeri selv, og jeg velger selv å ta risikoen på å fyre opp, og å stå og se på andre fyre opp. Mitt valg, og går det galt. Greit, da tar jeg konsekvensene.
Hvorfor ta fra folket noe vi selv velger å utsette oss for? Og hvis staten først skal ta farlige greier fra folk, ta nå for guds skyld røyking eller noe i den duren (som faktisk koster staten mangfoldige millioner, imotsetning til fyrverkeri skader).
Jeg er forøvrig litt mer fan av ting som smeller langt pokker oppe i lufta, enn de som faktisk smeller på bakken.

Dvs: ja til raketter
har ikke lest alle postene, men skal gjøre det.
Batteri er potensielt veldig skadelig, dette om de velter, eller hele greien skal sprenge pga feilproduksjon.
Ett batteri som er sikret godt nokk, dvs satt steiner og lignende intil slik at det står stødig skal ikke i grunn være noe farlig. Rektylet til batterier er ganske kraftig, så det hjelper ikke å sitte det på bakken (med mindre det er de massive batteriene som veier 3-5kg). DA vil det bare vingle fram og tilbake på den motsatte siden av der skuddet blir fyrt ut, noe som igjen kjan føre til at de små rørene inni batteriet kan bli skjøvet til siden, deretter fyre "bombene" i alle retninger.

Dessuten har alt fyrverkeri en sikkerhetsavstand, som skal være noe lengre en kapasitetten fyrverkeriet har å bli skutt ut.
Noe som igjen skal gjøre det tryggere å fyre opp batteri / raketter.

JEg selv bruker rundt 1k på fyrverkeri hver nyttårsaften, da kjøper jeg batteri og store rakett pakker.
JEg har aldrig opplevd at ett batteri har begynt å fyre mot meg eller ander. det eneste jeg har opplevd er at en stor rakett sprengte 1 meter over bakken.

Sitat av Chrispo
Og slike små batterier som du prater om skal vel også bli forbudt etter hva jeg har hørt, mens disse store til rundt 1000 lappen som skyter hundre skudd og veier et tonn, disse blir lovelige og dem velter IKKE, mn det er synd at raketter ikke er lov mer :P
Vis hele sitatet...
etter det jeg vet, er dette ikke ett faktum , det skal først inn til høring.
Jeg TVILER sterkt på at raketter med styrepinne kommer til å bli ikke lovlig å selge.
Har hørt i mange år at de skal forby raketter med styrepinne, har enda ikek skjedd...
Sist endret av Spelly; 2. januar 2008 kl. 15:35.
Raketter og batterier kan begge deler være farlige, men det er ihvertfall mindre sjanse for at nedfallet starter branner med batterier.

Btw: spelley - det er noen år siden jeg solgte fyrverkeri nå, så jeg husker ikke reglene 100% lenger, men sikkerhetsavstand som skal være større enn kapasiteten fyrverkeriet har til å bli skutt ut stemmer nok ikke... da skulle det jo ha vært langt over 100 meter for mange raketter, og det er det ikke.
Sitat av atomet
Btw: spelley - det er noen år siden jeg solgte fyrverkeri nå, så jeg husker ikke reglene 100% lenger, men sikkerhetsavstand som skal være større enn kapasiteten fyrverkeriet har til å bli skutt ut stemmer nok ikke... da skulle det jo ha vært langt over 100 meter for mange raketter, og det er det ikke.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nokk, men mener at sikkerhetsavstanden på batterier er større en maxdistansen ett skudd fra ett batteri kan gå.
men er ikke sikker tough.
Sitat av spelley
etter det jeg vet, er dette ikke ett faktum , det skal først inn til høring.
Jeg TVILER sterkt på at raketter med styrepinne kommer til å bli ikke lovlig å selge.
Har hørt i mange år at de skal forby raketter med styrepinne, har enda ikek skjedd...
Vis hele sitatet...
Det er svært lite som tyder på at forbudet mot raketter med styrepinner ikke kommer til å bli vedtatt. Stikkordet her er "flertallsregjering". Altså det regjeringen bestemmer seg for blir vedtatt i stortinget. En høringsrunde er dog obligbatorisk og man sender derfor forslaget ut på høring først...

Selv bransjen forbereder seg på et slik forbud så det er liten grunn til å tvile på at dette går gjennom.
Sist endret av Cikey; 2. januar 2008 kl. 16:24.
Sitat av Cikey
Det er svært lite som tyder på at forbudet mot raketter med styrepinner ikke kommer til å bli vedtatt. Stikkordet her er "flertallsregjering". Altså det regjeringen bestemmer seg for blir vedtatt i stortinget. En høringsrunde er dog obligbatorisk og man sender derfor forslaget ut på høring først...

Selv bransjen forbereder seg på et slik forbud så det er liten grunn til å tvile på at dette går gjennom.
Vis hele sitatet...
Grunnen jeg tviler er med tanke på alle de andre gangene det skulle bli forbud med fyrverkeri, har det ikke komt gjennom. har det ikke vært slikt hvert år da ?
UAnsett det er bare å vente å se, jeg driter egentlig i om det blir forbud med raketter, jeg personlig liker batterier bedre.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Bare for å få alt rett her:
1. Jeg har aldri kjøpt fyrverkeri (men jeg har derimot kjøpt stjerneskudd)
2. Jeg har aldri fyrt av et fyrverkeri.
3. Jeg er liv redd for fyrverkeri, og holder meg alltid på størst mulig avstand.
Likevel klarer en rakett fra et batteri å fly mye lenger horisontalt, enn hva det ville ha flydd opp og treffe meg.
"Uflaks - Sa Severin Suveren".

Sitat av yeah75
Raketten kan eksplodere på bakken? Er nok ikke digg å få all den gløden i øya?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man kunne få en glo i øyet dersom man står så langt unna som bruksanvisningen sier, og sikkrer fyrverkeriet skikkelig? Da er det jo i teorien ingenting som skal gå galt... Men, teorien lyver ganske ofte! xD


I mine øyne så kan batterier starte mer branner enn en pinnerakett.
Som oftest er raketten nesten helt slukket når den kommer ned igjen (det som er igjen av den, hvertfall) Mens med batteriene går de to meter opp i luften, også blir de liggende og brenne på bakken.
Men.. Jeg bor på vestlandet da, og her er det alltid vått... Så brann er det nok ikke fare for, med mindre man skyter raketter om sommeren.
Stor forskjell på å gå to meter opp i lufta og bli liggende på bakken enn å fly ukontrollert mange meter i lufta og dale inn et åpent vindu, verandadør, pipe, lasteplan you name it. Enkelt å få en glo i øynene på et batteri som ikke går av som den skal, selv om du står forsvarlig unna som anvist. Skulle den smelle på bakken, er det mulig det holder med å stå forsvarlig unna som anvist, verre er hvis den smeller idet den går opp, da kan det hende du bør stå lenger unna enn anvist - og ihvertfall passe på å fyre opp batteriet så langt unna andre som fyrer opp sine fyrverkeri at de ikke får noe glo i øyet. Vel, øyet var jo max uflaks da - men glo fra batteri kan du få ved uheldige omstendigheter. Jeg tiltrekker meg uheldige omstendigheter, så her snakker jeg av erfaring =)
Mine tanker:

Jeg har ingen tro på at forslag om forbud mot raketter med styrepinne blir vedtatt. Jeg har heller ingen tro på at det i nærmeste fremtid vil bli felles fyrverkeri arrangert av kommuner osv. i hele Norge, av samme grunn som en nevner tidligere her: det er ikke alle steder folk bor sentralt. Det er kjipt om fyrverkeriet til din kommune fyres opp langt, langt fra der du bor. Da er det fint å ha sitt eget.

Skal vi bli kvitt skader nyttårsaften i Norge må totalforbud til, og det skjer ikke. OM det skulle skje starter ulovlig importering og dette fyrverkeriets kvalitet kan variere.
Hm? Er det ikke vedtatt allerede? Har ikke fulgt med så mye på diskusjonen, men var det ikke slik at forbudet trer i kraft i år?
Jepp, det er vedtatt og har trådt i kraft nå. Så jeg kommer til å handle i sverige til neste nyttårsaften, massevis av store raketter med store styrepinner! Jeg er ikke evneveik eller dritings når jeg sender opp raketter, så jeg lar heller det forbudet gjelde for folk med sånne problemer og ikke meg! Varsko her! Bang!!
Drøggs, pyroman og rakett-entusiast!
Sitat av Drøggs
Jepp, det er vedtatt og har trådt i kraft nå. Så jeg kommer til å handle i sverige til neste nyttårsaften, massevis av store raketter med store styrepinner! Jeg er ikke evneveik eller dritings når jeg sender opp raketter, så jeg lar heller det forbudet gjelde for folk med sånne problemer og ikke meg! Varsko her! Bang!!
Drøggs, pyroman og rakett-entusiast!
Vis hele sitatet...
Bare sånn til info, er det ganske strengt å bli tatt i tolla med inførsel av raketter uten tillatelse.
Ja, da får jeg ikke ta det inn over Svinesund. Det er noen veier inni bushen som aldri patruljeres av tollere omtrent. Ellers kan man jo kjøre to biler og ringes med mobilen om det er kontroll. Hehe, storsmugling!