Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 6149
Jeg er en person som ofte følger med på nyhetene. Jeg er ikke i noe sånt ”Nå skal jeg hjem å se nyhetene” modus, men jeg ser vel omtrent det jeg kommer over om TVen står på.
Vel, tingen er vel; på nyhetene ser man ofte innslag om folk som har det vondt, enten de nettopp har fått en tornado gjennom huset eller en flodbølge over pipa. _Uansett_ hvor mye jeg ser av dette, må jeg vel ganske enkelt innrømme at jeg ofte gir ganske enkelt faen. Jeg kjenner det ikke veldig på kroppen, om jeg ser bilder fra utsultede barn fra sultrammede områder i Afrika.

For tiden står ofte dette med global oppvarming på diskusjonsmenyen, og dens skader og omfang. Men uansett om jeg selv tror global oppvarming vil gjøre bare større og større skader, er det første jeg gjør når jeg kommer ut fra kinosalen etter Al Gores ”An Inconvinient Truth”, å kaste popkornbegeret og colaflaska rett ned på asfalten.

Hvorfor må jeg være så dyktig i ”kunsten å gi faen”?
Andre som føler seg på samme måte?
Blir vi oppdrat i et samfunn som mer eller mindre lærer oss å gi litt faen, litt for ofte?
Sist endret av illuSiOn^; 23. oktober 2007 kl. 19:43.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Om du mener det er samfunnet som er skyld i at du er ett kukhode og kaster all dritten din på asfalten og lignende så er det vel kanskje deg det er ett problem med, og ikke samfunnet?

Om alle hadde gått utafor kinoen og kasta all dritten sin der hadde det stort sett vært umulig å kommet inn i kinoen, siden det hadde vært en haug på størrelse med Canada med søppel der.

EDIT: Og det at du ikke bryr deg når du ser bilder av naturkatastrofer og utsulta barn er helt normalt, siden mennesket rent i utgangspunktet har en egoistisk psyke, og tenker mer på seg selv enn alle andre(generellt sett, så klart)
Sist endret av Acidous; 23. oktober 2007 kl. 19:51.
Jeg, og sikkert flere millioner av andre, sliter med samme "problemet" som deg. Vi gir rett og slett faen om, folk i Afrika dør, for det er jo tross alt ikke oss, og global oppvarming, for det er jo så lenge til.

Vet ikke om dere har hørt det om frosken? Putter man en frosk i en kjele med lunket vann, og varmer det opp sakte men sikkert, sitter den der til den dør. Putter du den nedi kokende varmt vann, hopper den ut. Dette er et godt symbol på på oss mennesker, det må noe drastisk til for at vi i det hele tatt gjør noe.

Ville plutselig VI blitt rammet av sult, ALLE matvarene hadde blitt borte fra hyllene (på et mystisk vis) vill vi nok ikke gitt faen, men siden det ikke er oss, og det skjer ikke oss, bryr vi oss nok ikke.

Det samme med global oppvarming. Det er ikke noen tornadoer i Norge? Ingen tsunamier? Nei, og det eneste vi merker er at klimaet forandrer seg litt fra år til år. Care? Ja, for det minimal sjanse for at det skjer noe i morra.
Du er ikke alene om dette. Helt ærlig tror jeg en større del av dagens generasjon er så vant til å bli matet med slik informasjon via media at vi instinktivt distansierer oss fra det. Man kan jo se for seg hvor fucked man ville blitt ved å la hver eneste slik nyhet gå inn på seg.

Når det kommer til delen med forsøplinga som du brifer med så er det bare en ting å si: lame.

edit: Jeg merket disse tendensene selv senest i går, når vi måtte se OD-filmen. Samme hvor mye jeg prøvde satt jeg kun igjen med en følelse av apati, selv om jeg gud hjelpe meg ville føle medfølelse og solidaritet lot det seg bare ikke gjøre. Jeg tror dog situasjonen ville vært annerledes for de aller fleste av oss hvis vi fikk kjenne de på huden selv, disse situasjonene.
Sist endret av Hedges; 23. oktober 2007 kl. 20:12.
Sitat av Acidous
Om du mener det er samfunnet som er skyld i at du er ett kukhode og kaster all dritten din på asfalten og lignende så er det vel kanskje deg det er ett problem med, og ikke samfunnet?

Om alle hadde gått utafor kinoen og kasta all dritten sin der hadde det stort sett vært umulig å kommet inn i kinoen, siden det hadde vært en haug på størrelse med Canada med søppel der.
Vis hele sitatet...
Flott at du svarer på posten, men:

- å kalle meg et kukhode er usaklig
- å fortelle meg at mange millioner mennesker som kaster en haug med colaflasker på asfalten skaper en stor haug cola, er vel strengt tatt unødvendig?
Sist endret av illuSiOn^; 23. oktober 2007 kl. 19:58.
Det er nok akkurat som Bjølg sier, at vi får slike bilder og nyheter gjennom media hele tida at vi etterhvert ikke bryr oss om det. Om vi hadde vært på slike steder selv hadde det nok gått mye mer inn på oss.
Sitat av illuSiOn^
Flott at du svarer på posten, men:

- å kalle meg et kukhode er usaklig
- å fortelle meg at mange millioner mennesker som kaster en haug med colaflasker på asfalten skaper en stor haug cola, er vel strengt tatt unødvendig?
Vis hele sitatet...
Nei, når du er så lite oppegående at du bare slenge fra deg cola og popcorn på bakken da er det bare rett og rimelig at noen forteller deg hva konsekvensene ville være om alle gav faen på samme måte.

Kanskje dette får deg til å tenke deg om neste gang. Du burde egentlig takke ham
Må sei meg einig i posten din! Media har ein påvirkning, og eg føler meg i samme situasjon.
Jeg er helt lik deg Illusion, jeg gir totalt faen. Hver dag hører vi hvor overbefolket jorden er. Når jeg hører de har fått laget en ny medisin som kurer aids blir jeg lei meg. Mennesket er et ledd av en utvikling, mennesket skjønner men dog vil ikke innse at de ødelegger seg selv.

Kjempedypt, hoooray! men for å sitere George Carlin;

When I hear about a Natural disaster, I always hope it get's worse!
Vis hele sitatet...
Jeg føler akkurat det samme
Sitat av [GC/Betater]
Må sei meg einig i posten din! Media har ein påvirkning, og eg føler meg i samme situasjon.
Vis hele sitatet...
Tja, nå er vel problemet hans at media ikke påvirker ham (siden han kan se den filmen og likevel gi faen) så da blir det vel litt rart om du er enig i posten hans? Eller?
Du er helt på tur! For at vi skal nyte godene av å bo i et velferdssamfunn, er det noen andre som lide for det. Skal vi ha billige klær, må det billig arbeidskraft til for å lage disse klærne. Vil vi ha billig, importert mat, så må noen kunne gjøre det billigere enn noen her hjemme ville gjort det. At vi skal hjelpe de som ikke har like mye som oss er i det tilfelle pur logikk. Hva har vi å tjene på at folk sulter og dør? Ingenting. Vi har nemlig mye å tape på det. Dersom vi hjelper et land på beina slik at de klarer seg selv, så har vi en fremtidig samarbeidspartner og potensiell leverandør av spennende varer vi pr. i dag ikke har tilgang til.
Det at du gir faen beviser bare at du er ignorant og du at mangler innsikt, kunnskap og at du mangler empati.

Men greit nok, grav deg ned og kos deg i hula di. Du får sikkert et pent liv der.
Det er vel helt vanlig at vi sorterer inntrykkene fra mediene. Og så klart er man mer mottakelig for det vi er enige i eller har interesse for.

Det er i hovedsak mennesker med god utdanning og høy status i samfunnet som er medienes kilder for informasjon, det er disse som er mest aktive i både det politiske og det kulturelle livet, og som i størst utrstrekning bruker den informasjonen mediene formidler.
Vi i norge har det alt for godt...så derfor er det lett for og gi fan!
Sitat av stinebaby1234
Vi i norge har det alt for godt...så derfor er det lett for og gi fan!
Vis hele sitatet...
Jepp, vi klager og syter over kver minste ting.. såklate "problem"..
Sitat av Bjølg
Du er ikke alene om dette. Helt ærlig tror jeg en større del av dagens generasjon er så vant til å bli matet med slik informasjon via media at vi instinktivt distansierer oss fra det. Man kan jo se for seg hvor fucked man ville blitt ved å la hver eneste slik nyhet gå inn på seg.

Når det kommer til delen med forsøplinga som du brifer med så er det bare en ting å si: lame.

edit: Jeg merket disse tendensene selv senest i går, når vi måtte se OD-filmen. Samme hvor mye jeg prøvde satt jeg kun igjen med en følelse av apati, selv om jeg gud hjelpe meg ville føle medfølelse og solidaritet lot det seg bare ikke gjøre. Jeg tror dog situasjonen ville vært annerledes for de aller fleste av oss hvis vi fikk kjenne de på huden selv, disse situasjonene.
Vis hele sitatet...
Helt enig med det du sier. Jeg ser så mye dritt på TV at hvorfor skulle jeg bry meg om en liten unge i afrika med oppblåst mage og skuddsår? Sorry, men sånn føler jeg det.
Likevel er jeg helt klar over dette temaet, og syns det er spennende at noen tar det opp her.
Ang. OD-filmen var jeg i akkurat samme stemning.
Sitat av Cikey
Tja, nå er vel problemet hans at media ikke påvirker ham (siden han kan se den filmen og likevel gi faen) så da blir det vel litt rart om du er enig i posten hans? Eller?
Vis hele sitatet...
Media er jo absolutt den som påvirker! Bare på feil måte. Man blir likegyldig istedet for engasjert.
Sitat av bronsky
Du er helt på tur! For at vi skal nyte godene av å bo i et velferdssamfunn, er det noen andre som lide for det. Skal vi ha billige klær, må det billig arbeidskraft til for å lage disse klærne. Vil vi ha billig, importert mat, så må noen kunne gjøre det billigere enn noen her hjemme ville gjort det. At vi skal hjelpe de som ikke har like mye som oss er i det tilfelle pur logikk. Hva har vi å tjene på at folk sulter og dør? Ingenting. Vi har nemlig mye å tape på det. Dersom vi hjelper et land på beina slik at de klarer seg selv, så har vi en fremtidig samarbeidspartner og potensiell leverandør av spennende varer vi pr. i dag ikke har tilgang til.
Det at du gir faen beviser bare at du er ignorant og du at mangler innsikt, kunnskap og at du mangler empati.

Men greit nok, grav deg ned og kos deg i hula di. Du får sikkert et pent liv der.
Vis hele sitatet...
Nei vet du hva, dette er ikke hans skyld. Dette er et problem han har blitt klar over på egenhånd, og lurer på om andre har det slik, og hvorfor.
Likevel har du rett. Om vi heller hjalp disse stakkars folka på bena hadde alt blitt bedre, men det er vel ikke hva tråden handler om er det vel?
Sist endret av hedningen; 23. oktober 2007 kl. 20:45. Grunn: la til noen linjer.
Bronsky.. Menneskets natur er bygd opp på instinkter, hvorfor ta seg vann over hodet ved å bry seg om og hjelpe verden. Ikke for å være negativ eller for den saks skyld destruktiv. Men jeg forstår godt hvordan mennesker har det i verden, jeg forstår godt at folk sulter... Men likevel gir jeg faen!

Det jeg mente med at menneskets natur er bygd opp på instinker er at alle tenker på seg selv, følelser er en illusjon som har kommet med tiden. Du kan kanskje finne et mønster der alle tar seg av alle i visse arter, men mennesket er ikke sånn, ikke instinktsmessig. Så hvorfor forandre på dette?
Da jeg var 14 år, er jeg omtrent sånn som deg som ga faen i alt. Jeg kastet ting på bakken, sløste bort alle penger jeg fikk og gjorde ingenting positivt (så vidt jeg vet). Jeg manglet medfølelse og kunne ikke tenke lenger enn 5 sekunder inn i framtiden.

Nå er jeg 21 år. Jeg er blitt eldre og har forandret meg litt etter litt. Jeg forstår at jeg kan ikke forsette å gi faen i alt. Hvis alle andre gjorde det samme som meg, hadde verden vært ille. Jo mindre av sånne som meg, jo bedre. Nå er det en person mindre som gir faen. Pussig nok, ble livet mitt bedre etter det.

edit:
Forresten, er det tilfeldigvis at dere som gir faen er under 16-17 år? Kanskje dere er ikke utviklet nok enda
Sist endret av marsboer; 23. oktober 2007 kl. 20:53.
Sitat av Cikey
Tja, nå er vel problemet hans at media ikke påvirker ham (siden han kan se den filmen og likevel gi faen) så da blir det vel litt rart om du er enig i posten hans? Eller?
Vis hele sitatet...
Arght, ja, dei to poenga mine blei blanda:s
Sitat av marsboer
Da jeg var 14 år, er jeg omtrent sånn som deg som ga faen i alt. Jeg kastet ting på bakken, sløste bort alle penger jeg fikk og gjorde ingenting positivt (så vidt jeg vet). Jeg manglet medfølelse og kunne ikke tenke lenger enn 5 sekunder inn i framtiden.

Nå er jeg 21 år. Jeg er blitt eldre og har forandret meg litt etter litt. Jeg forstår at jeg kan ikke forsette å gi faen i alt. Hvis alle andre gjorde det samme som meg, hadde verden vært ille. Jo mindre av sånne som meg, jo bedre. Nå er det en person mindre som gir faen. Pussig nok, ble livet mitt bedre etter det.

edit:
Forresten, er det tilfeldigvis at dere som gir faen er under 16-17 år? Kanskje dere er ikke utviklet nok enda
Vis hele sitatet...
Det er to helt forskjellige ting å gi faen når du kaster søppel fra deg hvor som helst, og å gi faen i barn du ser på TV.
Jeg er 17 år, og jeg kaster ikke søppel fra meg hvor som helst. Men jeg bryr meg lite om hva jeg ser på TV.
Om jeg kaster ting på gata går det utover mitt lokale miljø, ingen tvil om det.
Om en 14 år gammel barnearbeider dør i Bangladesh går ikke det direkte utover meg, derfor gir jeg faen.

George Klein har en teori om dette som går litt som dette:
Om ti tusen kinsere dør, er det like alvorlig som om gullfisken min dør.
Gullfiskloven på Wikipedia
jeg trives med livet mitt.. Utrolig nok vil jeg jo bare fortsette å gi faen i om det er sult i afrika, om det er flom i florida, om det er tornado i Utah.. Dette angår ikke meg det minste. jeg sier ikke at jeg ikke tenker på de, jeg har bare lært meg å være kynisk, å faktisk se på at mennesket ødelegger verden for all flora og dyreliv er værre enn å se på at 100 000 mennesker dør i et jordskjelv i Tokyo.

Eller som så fint ble sagt over: Det angår ikke meg direkte





Det er noe som heter for the greater good
Sist endret av Bleedingsnow; 23. oktober 2007 kl. 21:07.
Kanskje det er meg som er rar, men jeg er faktisk ikke likegyldig når jeg ser avmagrede afrika barn på tv. Hvis du tenker over det så er det jo vi i de rike landene som har skylden. Det er ikke u-landene som slipper ut tonnnevis med CO2, og skaper globaloppvarming som igjen skaper vannmangel og lite dyrkemuligheter. Det er oss.
Og du kaster bare boss på gaten. Hva faen? Du er 17 år, hvis jeg skal tror profilen din! Skjerp deg!
Nei men hvis du vil gjøre en forskjell så send kontantstøtte, bli fadder! Det er ditt valg. hvordan jeg ser på det er jo etter hvordan jeg er. Jeg veit det er et snevert syn, jeg kan forstå det hvis jeg vil. Men hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er? Jeg har faktisk vært fadder, jeg har sendt penger og jeg har gjort det. Men det gjør faktisk så liten forskjell, det er fordi det alltid vil være mennesker som trenger hjelp, det er for mange som trenger hjelp i forhold til de som vil hjelpe. Derfor istedenfor å gjøre som meg.. Å sitte her å utagere, flåse og gjøre meg bemerket kan dere dedikere dere til en sak, men det vil ikke jeg. Jeg får unnskylde men been there done that
Familien min har faktisk 4 fadderbarn. Og visst gjør det forskjell. Tenk om alle hadde tenkt som deg.
Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Jeg er mye mer bevisst slike ting nå enn jeg var for 5-6 år siden.
Særlig etter at jeg begynte som lærer og har fått "annsvaret" for en gjeng med unger blir jeg lettere påvirket av slike ting.

Jeg prøver å bry meg akkurat passe. Jeg tenker at jeg i alle fall skal gjøre mer enn den gjengse mann i gata. Ikke noe vits å gape over for mye, da møter man bare veggen og blir apatisk igjen.

Men... De store verdensproblemene er ikke umulig å gjøre noe med. Det kommer til å koste, men med politisk vilje og noen offer kan vi gjøre masse...
Det er godt at ikke alle tenker som endel av dere gjør. Snakk om å være totalt blokket for følelser. Nå er det faktisk ikke snakk om å grine hver gang man hører en katastrofe på nyhetene, men å ha litt medfølelse, og tenke at ikke alle lever så godt som deg selv. Akkurat slike tanker som du har viser bare at vi lever for godt, og gir rett å slett faen i medmennesker sålenge vi ikke blir rammet av dette selv. Er nesten som jeg gleder meg til dagen vi i Norge går på en _jævla_ smell og blir rammet verre enn det mennesker rundt om i resten av verden blir. Da vil jeg tro at dere ser litt annerledes på ting.
Jeg er 17 år. Men der har man problemet, grunnen til at jeg driter i det er fordi jeg veit jeg ikke gjør en forskjell. Kom ikke her å si; Ved å gi Tuan på 9 år fra Honduras nok penger til en geit så vil det gjøre en forskjell. Det er ingen som tar initiativ på stor-skala, alt er et spørsmål om penger. Men jaja, jeg er som jeg er. Gidder ikke å anstrenge meg. Heldigvis tenker ikke alle som meg, men her finner jeg nok likesinnede bare jeg leter
Jeg vil på all måte si at det gjør en forskjell, du har det for godt til å uttale deg i en slik situasjon.
Helt enig med margido, gleder meg til Norge får en rett i trynet!
Faktisk har jeg opplevd dette selv, fortsatt bryr jeg meg ikke. Ihvertfall ikke etter hvordan mennesker reagerte på katastrofen
Hva har du opplevd?
Naturkatastrofe, jeg opplevde en naturkatastrofe som krevde 250 000 menneskeliv. Det var jordskjelvet utenfor banda aceh provinsen i indonesia den 2. juledag 2005. Etter dette har jeg hatt et litt annerledes syn på mennesker og livet. Akkurat som om dere sier at vi er så bortskjemte som bor i Norge, veit du hva jeg tror alle hadde hatt det godt om det ikke hadde vært for Norge og likesinnede land. Grunnen til at jeg virker kynisk er fordi jeg ser det hele i et større bilde (ooo, filosofisk). men altså poenget er at hvis jeg dør i en naturkatastrofe så har jeg ihvertfall ikke dødd for ingen nytte (Jeg er faktisk _ikke_ suicidal i det hele tatt, dette er noe annet). Det jeg mener er at da dør jeg for at andre mennesker skal leve (jeg tar jo meg som eksempel), noe som er større en sult og sykdom. Dette er faktisk mer medfølelse. Fordi hvis dere ikke ser det så er industrilandene i verden godt i gang med å føcke opp det vi kaller moder jord. Hvis vi ikke gjør noe med det vil flere enn 250 000 menneskeliv gå tapt, tenk deg 3 milliarder mennesker dør. Det hadde ikke vært godt for oss, men det hadde vært godt for jorda. Vi overbefolker! Kina er inne på et poeng med 1-barnspolitikken, veit det høres rude ut, men det er "for the greater good"
Så mange kule mennesker her som gir fean i alt. Lykke til i livet.
Naive drittunger.
man trenger ikke å være en martyr for å kunne klare seg gjennom livet.
Sitat av bronsky
Det at du gir faen beviser bare at du er ignorant og du at mangler innsikt, kunnskap og at du mangler empati.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at jeg har noen stor mangel på innsikt, men heller at jeg fortrenger den innsikten jeg har. Jeg er heller ikke en person som har noe mangel på generell kunnskap.
Jeg er en oppegående person, studerer media og får nesten topp karakterer.

Uansett; Mitt øverste innlegg inneholder riktignok en viss grad av overdrivelse, egentlig av den grunn at diskusjonen skal blusse opp og for å få frem litt sterke meninger fra mennesker der ute.
Ok, skjønte ikke helt budskapet med posten din. Du har fått nærkontakt med en naturkatastrofe som krevde 250 000 menneskeliv og når du ser noe lignende på tv i dag, så vekker det ikke en eneste følelse annet enn likegyldighet?
Sist endret av ThaMan; 23. oktober 2007 kl. 22:03.
Det har du virkelig klart^^

Målet helliger middelet
Vis hele sitatet...
Nei hvis jeg ikke har fått frem poenget klart nok så er det at heller 250 000, 1 million, 10 millioner eller t.o.m. 1 milliard en hele menneskeheten... Der har du det. Et litt dypere syn enn den 17 år gamle "drittungen" kanskje er i stand til å forstå?
Sitat av Halalgeir
Kan jeg spørre hvor gammel du er?
Vis hele sitatet...
Ble nettopp 17. Vet at alderen min har en del å si, og at mange vokser fra "Jeg gir faen"-prinsippet.

Denne posten er like mye ment som en tankevekker, som om hva jeg føler når jeg ser en sultende person på TV som befinner seg på andre siden av moder jord.
Orker ikke diskutere, jeg gir faen.
Sitat av Talberz
Det har du virkelig klart^^



Nei hvis jeg ikke har fått frem poenget klart nok så er det at heller 250 000, 1 million, 10 millioner eller t.o.m. 1 milliard en hele menneskeheten... Der har du det. Et litt dypere syn enn den 17 år gamle "drittungen" kanskje er i stand til å forstå?
Vis hele sitatet...
Kall meg gjerne drittunge, tar meg ikke særlig nær av forumsposter.
Jeg har selv et dypt syn, og forstår svært godt at jeg _bør_ synes svært synd på den stakkers 3 år gamle gutten jeg ser på TV, som ikke har spist på en uke. Jeg forstår også at jeg _bør_ grine høylytt (ja, GRINE) om jeg ser at 3000 personer døde i terrorangrep i USA for tre timer siden. Men jeg gjør det ikke. Jeg ser det, tenker kanskje "huff'da" og lar livets faste gang fortsette.

Jeg tror at mange der ute har akuratt samme reaksjon, noen har bare ikke verdighet til å innrømme det....
Sist endret av illuSiOn^; 23. oktober 2007 kl. 22:14.
Sitat av Skummetmelk
Så mange kule mennesker her som gir fean i alt. Lykke til i livet.
Naive drittunger.
Vis hele sitatet...
Så du prøver å si at det er selvforskyld at vi lever i et samfunn hvor nyheter om katastrofer selger som varmt hvetebrød, og derfor blir daglig kost fra vi er små? Faen heller, ta deg sammen. Jeg skulle gjerne vært mer sympatisk, men jeg har rett og slett blitt så jævlig vant til å høre om all dritten i verden at det ikke biter på meg. Og det er egentlig bra, for hvis jeg skulle gått rundt og hatt dårlig samvittighet for at jeg faktisk er heldig og lever et bra liv hver gang jeg hører om andre menneskers ulykke ville det bare vært tragisk. Jeg vet hva som foregår, jeg vet folk har det fælt og jeg vet verden er urettferdig, men i tillegg vet jeg også en annen ting; det spiller sinnsvakt liten rolle hvor synd jeg går rundt og synes på folk. Jeg skulle gjerne sett en verden hvor alle hadde det bra, men hva kan jeg, en halvnerdete gutt på 17 år egentlig gjøre med den saken?

Og alle som prøver å beskylde oss som enkeltmennesker for at folk i U-landene har det fælt; hva i huleste feiler dere? Jeg kan ikke bestemme hva store konsern gjør i utlandet, jeg bare kjøper produkter jeg trenger for å leve livet mitt som jeg vil ha det. Det er ikke min (eller andres) feil at bøndene betales lite for arbeidet sitt. Jeez.

Jeg vet jeg sikkert kommer til å bli flamet og hatet av idealistiske ildsjeler for dette, men det driter jeg egentlig i.
Sist endret av Hedges; 23. oktober 2007 kl. 22:21.
Sitat av Bjølg
Så du prøver å si at det er selvforskyld at vi lever i et samfunn hvor nyheter om katastrofer selger som varmt hvetebrød, og derfor blir daglig kost fra vi er små? Faen heller, ta deg sammen. Jeg skulle gjerne vært mer sympatisk, men jeg har rett og slett blitt så jævlig vant til å høre om all dritten i verden at det ikke biter på meg. Og det er egentlig bra, for hvis jeg skulle gått rundt og hatt dårlig samvittighet for at jeg faktisk er heldig og lever et bra liv hver gang jeg hører om andre menneskers ulykke ville det bare vært tragisk. Jeg vet hva som foregår, jeg vet folk har det fælt og jeg vet verden er urettferdig, men i tillegg vet jeg også en annen ting; det spiller sinnsvakt liten rolle hvor synd jeg går rundt og synes på folk. Jeg skulle gjerne sett en verden hvor alle hadde det bra, men hva kan jeg, en halvnerdete gutt på 17 år egentlig gjøre med den saken?

Og alle som prøver å beskylde oss som enkeltmennesker for at folk i U-landene har det fælt; hva i huleste feiler dere? Jeg kan ikke bestemme hva store konsern gjør i utlandet, jeg bare kjøper produkter jeg trenger for å leve livet mitt som jeg vil ha det. Det er ikke min (eller andres) feil at bøndene betales lite for arbeidet sitt. Jeez.
Vis hele sitatet...
Kvalitetspoent til deg.

Sitat av bronsky
Du er helt på tur! For at vi skal nyte godene av å bo i et velferdssamfunn, er det noen andre som lide for det. Skal vi ha billige klær, må det billig arbeidskraft til for å lage disse klærne. Vil vi ha billig, importert mat, så må noen kunne gjøre det billigere enn noen her hjemme ville gjort det. At vi skal hjelpe de som ikke har like mye som oss er i det tilfelle pur logikk. Hva har vi å tjene på at folk sulter og dør? Ingenting. Vi har nemlig mye å tape på det. Dersom vi hjelper et land på beina slik at de klarer seg selv, så har vi en fremtidig samarbeidspartner og potensiell leverandør av spennende varer vi pr. i dag ikke har tilgang til.
Det at du gir faen beviser bare at du er ignorant og du at mangler innsikt, kunnskap og at du mangler empati.

Men greit nok, grav deg ned og kos deg i hula di. Du får sikkert et pent liv der.
Vis hele sitatet...
Du får starte en "Kunsten å bry seg og kjenne en stor ekkel klump i halsen hver gang jeg ser nyhetene"-post....
De fleste kinosaler har søppelbøtter rett ved utgangen, og likevel gidder du å bære søppla di ut på gata for å kaste den på bakken?
Wow!
Du er tøff altså!!!
Sitat av GothQueen
De fleste kinosaler har søppelbøtter rett ved utgangen, og likevel gidder du å bære søppla di ut på gata for å kaste den på bakken?
Wow!
Du er tøff altså!!!
Vis hele sitatet...
Du skjønte iallefall ikke noe ^^
Sitat av Acidous
Og det at du ikke bryr deg når du ser bilder av naturkatastrofer og utsulta barn er helt normalt, siden mennesket rent i utgangspunktet har en egoistisk psyke, og tenker mer på seg selv enn alle andre(generellt sett, så klart)
Vis hele sitatet...
Alle er egoistiske, noen er mer empatiske/sympatiske enn andre.
Jeg er veldig empatisk/sympatisk, og bryr meg veldig mye dersom det skjer noe med noen i nærheten av meg, men jeg driter også i hva jeg ser på nyhetene ganske mye. (Kommer litt ann på hva det er snakk om, tornadoer bryr meg lite tbh, men NEDM bryr meg veldig mye)

Å kaste ting på asfalten går mer i idioti, latskap, og at du vil se kul ut.
Han kan ha surret med og kaste søppelet i farten å gadd ikke gå tilbake til søppelkassa?
Ok, du gir totalt faen. Du har gjort totalt faen. Spørsmålet blir: Skal du fortsette å gi totalt faen?
Det er klart at me alle prøver å ha elendigheten litt på avstand, men nå snakker du om ytterpunktet som jo totalt faen (faen meg) er.

Derimot så har du bytta kategori frå "ubevisst gi totalt faen" til "bevisst gi totalt faen" som gir deg muligheten til å forbedre tankegangen som jo er bra, men er ein dårligare kategori dersom du fortsatt er ignorant når du tross alt er blitt bevisst ein av dine meir negative sider. Den første kategorien inneholder alt frå evneveike til folk med THC i blodet. Felles er at dei er ein smule "bedøvd" i hovudet. Så ingen ideéll kategori å vera i.

Saken er at me kan alle forbedra oss og faktisk så "tjener" også egoister frå eit egoist perspektiv på å hjelpe og ha omtanke for andre mennesker. Om du tilfeldigvis er meir egoist enn me alle er frå naturen si sida altså.

Så start med lokalmiljøet! I Norge er det faktisk nok å ta tak i også. Det er ingen av oss som kan stoppa ein sultkatastrofe, men det å vera bevisst er viktig. Forresten stort tema. Alt henger sammen, me lever på samme klode osv.
Sist endret av Magic; 23. oktober 2007 kl. 23:14.
Det er så klart helt umulig å engasjere seg i alle tragedier, og dritt og møkk som vises på TV. Hadde man gjort det hadde man jo blitt psykisk skadet. Det er ikke noe vits i å hele tiden være oppdatert på slike ting. Det som er interessant er verdensbildet generelt, og den historiske utviklingen som foregår disse dager..

Men selv om man ikke tar innpå seg alt man ser, så bør man være oppegående nok til ikke å la det påvirke empatien og omtanken for jorda og alle dens organismer. Selv om du ikke gråter over barna i Afrika, så er det et godt steg derfra til å gi faen i folk generelt. Og enda et steg derfra til å begynne å klage over det..

Akkurat som om vi ikke klager nok fra før, så skal vi også nå klage over at vi driter i andre folk? Hva er det som har skjedd med dere?

Om man ønsker det så er det bare å engasjere seg i et eller annet. Det er lett å få seg en deltidsjobb i Amnesty for eksempel, eller skaffe seg et fadderbarn. Men hva hjelper det å syte over at man mangler empati og innlevelsesevne? Triste greier as..

Hvis man ser at man har et psykologisk eller sosialt problem, så bør man gjøre noe med det.. Og hvis du ikke anser det som et problem, så er det vel egentlig ikke noe å syte over i det hele tatt.
Sist endret av mentalmelt; 24. oktober 2007 kl. 00:29.
Sitat av GothQueen
De fleste kinosaler har søppelbøtter rett ved utgangen, og likevel gidder du å bære søppla di ut på gata for å kaste den på bakken?
Wow!
Du er tøff altså!!!
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke lest hele diskusjonen....

Sitat av mentalmelt
Selv om du ikke gråter over barna i Afrika, så er det et godt steg derfra til å gi faen i folk generelt. Og enda et steg derfra til å begynne å klage over det..
Vis hele sitatet...
Jeg, som er trådstarter, har aldri sagt, i noen som helst grad, at jeg gir faen i folk generelt. Jeg har stor empati for folk jeg kjenner og nordmenn generelt.
Jeg må innrømme at jeg er mer fascinert av store naturkatastrofer og slikt enn jeg syntes synd på ofrene, høres sikkert dårlig ut, men det er nå slik. Jeg her i norge har mer enn nok problemer i mitt eget hodet om jeg ikke skal bry meg med alle andres også, men jeg donerer penger til veldedige organisasjoner jeg syntes har noe bra for seg, fordi jeg vet det vil glede noen, ikke fordi jeg føler det.
En ting som får deg til å gi litt mindre faen i en situasjon er å høre om det av en person du kjenner. eks: Læreren vår var sikkerhets personell for FN på sri lanka, hu kom tilbake til skolen og skulle vise bilder, hu var blitt så følelseskald at hu ikke engang tenkte seg om før det var bilde av en fyr med ett stort hull i hodet på storskjerm. det bildet har lagt seg godt i hukommelsen (delvis fotografisk hukommelse), og hver gang jeg hører om noe på sri lanka følger jeg med.
Sitat av aghona
En ting som får deg til å gi litt mindre faen i en situasjon er å høre om det av en person du kjenner. eks: Læreren vår var sikkerhets personell for FN på sri lanka, hu kom tilbake til skolen og skulle vise bilder, hu var blitt så følelseskald at hu ikke engang tenkte seg om før det var bilde av en fyr med ett stort hull i hodet på storskjerm. det bildet har lagt seg godt i hukommelsen (delvis fotografisk hukommelse), og hver gang jeg hører om noe på sri lanka følger jeg med.
Vis hele sitatet...
Alt som gjør at noe på en eller annen måte føles _nært_ deg, gjør at du selvsagt bryr deg, og i slike tilfeller ikke gir faen.

Eksempel:
Ny selvmordsaksjon i Bagdad: 28 mennesker drept, 50 skadet. | Jeg gir faen
En nordmann funnet drept i Spania | Jeg gir ikke faen

Altså, ting som gir (eller vekker asosiasjoner til) ting/mennesker forholdvis nær deg, vil straks gjøre at du bryr deg, å vekke din oppmerksomhet.