Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 898
Jeg har i det siste fått en voksende interesse for infrød fotografering og kommet fram til at dette hadde vært gøy å prøvd seg på.
I den anledningen så lurer jeg på om det er noen her inne som har gjort seg noen erfaringer med dette tidligere?
Etter det jeg har forstått, så er det snakk om å anskaffe seg et filter som ikke slipper igjennom hele fargespektret, men bare det lyset som som ligger i eller nært IR spektret?
Noen som kan anbefale et bra filter? Noen som kan fortelle meg et bra sted å få kjøpt slike filtre? Finns det egene filtre for digitale kameraer, eller et dette universalt?

Jeg har søkt/lest litt rundt på nettet og funnet ut at man kan enkelt lage et primitivt IR filter selv hvis man har et stykke ueksponert og fremkalt dias film, men dette funker vel bare sånn passe?

Kamera mitt er et Sony a100 DSLR med et Sony SAL1870 objektiv, hvis det hjelper.
Sist endret av grudgE; 26. juni 2007 kl. 17:53.
Jeg vet ikke helt hvordan ditt kamera fungerer med IR-filter.. En god del DSLR blokkerer IR-lys, slik at det ikke funker. Canon 20Da er det beste til IR, så vidt jeg har forstått.
D70s skal visstnok være det beste amatørkameraet.

Du finner mye nyttig info på http://www.jr-worldwi.de/photo/index...mparisons.html

Hoya R72 skal være et bra og billig "skru-på-filter".

Har ingen erfaringer selv, har bare lest litt rundt.

Man bør bruke lang eksponering (stativ er et must) og lav ISO.

Først setter man opp kameraet og sikter inn bildet uten filter, så setter man det på og tar bildet. Man er mer eller mindre blind i søkeren så lenge man har på IR-filter tror jeg.

Leste et sted at man kan bestille det billig på e-bay.
Sist endret av patches; 26. juni 2007 kl. 18:13.
det kommer litt an på hvilket kamera du har for hvilket resultat du får.

alle digitale kameraer kommer med en filter foran sensoren som nærmest hindrer all IR lys i å treffe sensoren for å ikke ødelegge vanlige eksponeringer.

har du et kamera med et "bra" sånn filter, må du kanskje bruke rundt 10sek eksponeringstider på lyse dagen. da bruker man selvsagt et ir filter framme på objektivet (f.eks hoya r72, som nevnt over her)

nikon-kameraer får, etter hva jeg har lest, ganske bra resultater med bare ir-filter ettersom deres innebygde filter ikke er SÅ bra.

eller så kan man modde kameraet til å bare ta inn infrarødt lys:
http://www.lifepixel.com/ir-tutorial...structions.htm

(enkelt og greit bytte det filteret som reflekterer ir-lys til et ir-filter foran sensoren. da kan man bruke vanlige omtrent vanlige lukkertider.
Sist endret av ErikH; 26. juni 2007 kl. 23:33.
grudgE's Avatar
Trådstarter
Takker for svar.
Noe modding på mitt kjære kamera er nok uaktuellt, men jeg utførte en liten test med fjernkontrollen til tv-en min for å sjekke om kameraet blokkerte infrarødt lys. Etter det jeg kunne se, så var lyset temmelig synlig, så da regner jeg med at hvis jeg går til anskaffelse av et filter, så skulle det være mulig å få tatt bilder med de rette instillignene? Stativ og fjernutløser har jeg fra før av, så den er grei.
Jeg så litt på et Hoya R72 filter tidligere, og fant et på ddmr.no til 400 kroner, bra kjøp?
Test av umodifisert a100 med IR-filter

edit:
1. Sony a100 virker som et av få digitale SLR-kamera som ikke filtrerer bort inrfarødt lys internt. Gunstig for deg om du vil ta IR-phatas.
2. Hoya R72 (som også er filteret i testen linket til over) er et veldig vanlig og mye brukt "allround" IR-filter. Jeg ville gått for dette filteret.
Sist endret av maedhros; 27. juni 2007 kl. 00:20.
Regner med at det er et godt kjøp.. Er vel ikke så mye vits i å bestille langveis fra for å spare en hundrelapp eller mindre. : ) Dersom du ikke så det, så har http://www.lifepixel.com/, som galningen nevnte, noen bra tutorials du kan få bruk for dersom du kjøper det filteret.