Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2283
Lurte på om det er noe interesse for grafisk design av websider

en god webside har både systemet og designet

Er det noen her som driver med eller som kunne tenke seg å kun drive med kun grafisk webdesign i fremtiden?

dvs. farge valg, grafisk design, layout, themes, logo, osv.

mens en annen tar seg av web programmeringen..
profft? jeg driver litt men er litt blank på ideer... men men
Jeg er interessert. Noe spesielt du tenkte på?
Involverer det cash?
Hvilken side er det snakk om?

...need more info!
Jeg freelancer og er alltids hypp på flere oppdrag, send en PM.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg har hatt den tanken jævlig lenge...
høres gøy ut. har du noe å vise til eller ?
Du er min venn
niigu's Avatar
Det som Psyc0re spurte om.
#ncom @ Qnet trenger web designer. Gaming Community og kommende gameserver hosting firma
Enda et nytt "gaming community"..
Sikkert kjempeflott
dbx
dbx's Avatar
Trådstarter
7 0
Saken er det at jeg har noe erfaring med web programmering, å bruker disse verktøyene mest: html, cgi perl og macromedia flash.

Det er det man trenger for å lage alt fra forum til animerte reklame brosjyrer, så det vil dekke det meste av behovet for
websider.

Ideen er å designe websider, hvor man jobber en grafisk designer og en web programmerer sammen, på fritids basis i begynnelsen selvsagt, over internett.

Den tredje oppgaven er å skaffe oppdrag, noe som det finnes mange løsninger på, siden man har hele Norge som marked... Jeg jobber daglig som selger, å har noen ideer om hvordan man kan utnytte de ressursene som finnes på internett til å skaffe seg det.

Jeg har utført noen slike oppdrag tidligere, og det med grafisk design har vært det svakeste leddet.

Tingen med grafisk design er at det er litt subjektivt, men hvis man har kunnskapene til å skape et pent, rent grafisk design så er det alltid bra.

Dette er en ide i første omgang da .. men veldig realiserbart =D
Sist endret av dbx; 18. mai 2004 kl. 22:01.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg syntes at det hadde vært fett om folk her på nFF kunne starte et slags design firma, hvor vi samlet en hel haug designere, programmere og folk som har hosting potensiale. Det hørest kanskje ut som et fjern ide. Men det hadde sikkert vært mad fett om vi kunne fått til en sånn gruppe.
I'm up for that one! Kul idé, Del
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Og hvordan har dere da tenkt å fordele pengene?
Hosting potensiale her, send på meg en mail om det blir noe ut av dette
very impotent freak
Delusional's Avatar
Har en admin som mottar pengene for oppdragene, fordeler de rundom etter hvor mye hve part i crewet skal ha. Lar firmaet jobbe etter en satt sum per oppdrag. La oss si det er snakk om 50 000. Så deles pengene på hvor mange timer som er jobbet og etter hvor lenge medlemmene har jobbet, programmere tjener så og så mye i timen designer tjene sin timelønn. Er en web host ting innkludert, skal han for eksempel ha 5 000 for server og båndbredde, pluss månetlige bidrag til å dekke totale kostnader og for overskudd. På den måten kan vi slippe å freelanse, vi kan ha mer seriøse design, med bedre kilde koder, bedre design, det vil være en kompetanse som er vidstrakt. Oppdragene vil være enkler og få og vil bli fordelt på medlemmene i gruppen. Jeg kaster meg på "tegnebrettet" og ser hva jeg kommer frem til, men det hadde om folk liker ideen min er det bare å kontakte. Så kan vi snakke sammen og videreutvikle ideen om den virker levedyktig.
hallo folkens... en programmerer spør etter en designer, og dere tar helt av. det her er et dødfødt hele-folket-i-arbeid-yte-etter-evne prosjekt. hvis noen vil freelance er det en sak mellom vedkommende og oppdragsgiver.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hehe.. Count on frittjaaff to kill the mood

Jeg tror fint et slikt prosjekt kan fungere. Er jo ikke noe magisk ved det. Selv startet jeg og en kamerat web-firma for 2 år siden, og ved siden av studiene omsatte vi for 150-200.000 kr i fjor.
Jo men faen da, dette er ikke år 2000, da noe slikt kanskje hadde fungert. Man blir ikke grafisk designer av å ha Photoshop på maskinen, og man blir ikke scripter av å ha DreamWeaver.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Selvfølgelig går det... Er dere klar over hvor mange uintelligente bedriftseiere med mye penger det finnes der ute??

Nå for tiden skal jo f.eks alle håndverkere på web. Jeg har selv nettopp hatt en slik kunde, og da fikk vi 8000,- kr for en liten drittside (riktignok med dynamisk oppdatering av produkt-oversikten)..

Det eneste som skal til er innsatsvilje, innsatsvilje og ja, riktig - innsatsvilje. Og har du talent i tillegg, så kommer du langt
dbx
dbx's Avatar
Trådstarter
7 0
Den beste måten å drive med webdesign på, for meg, vil være å tilby oppgaver til free-lancere, som noen her har nevnt..

Hvordan er bruken av free-lancere i dag, noen som vet?

Jeg tilbyr i alle fall web programmering som free-lancer, så kommer jeg til å poste på nFF hvis jeg har et oppdrag, å trenger en grafisk designer.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Bruken av freelancere er svært utbredt i dag - men hovedsaklig blant større firmaer.

Jeg jobber som freelance grafisk designer for Schibsted Telecom (aka Inpoc), og der jobber ca 30-40% av alle som freelancere. Lønna ligger på 250-400 kr i timen, da man som freelancer ikke har pensjon, ikke faller inn under de ansattes velferdsgoder, forsikring, osv...

Det er veldig enkelt å jobbe som freelancer også; alt man gjør er å opprette et enkeltmannsforetak, og så fakturerer man kunden for timene man jobber. Opp til 50.000 kr uten å plusse på MVA, og etter 50.000 kr pluss MVA (F.eks: 250 kr timen + 24% mva = ca 320 kr timen inkl. mva, hvor MVA-delen betales inn til staten 4 ganger i året)

Eazy peazy
dbx
dbx's Avatar
Trådstarter
7 0
Wow, takk for infoen, ble ekstra motivert nå =D

Går det mye på et kontaktnett av personer når man driver freelance? (ville tro det) eller tilbyr man tjenster på noe annet sett? Det er vel også viktig å lage seg et godt rykte.

Det med pesjon, ekstra goder osv. er vel det som gjør freelancere enklere å bruke..
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Ja... For min del går det 100% på kontakter. Jeg begynte i et firma (Skandinaviske) som bruker mye freelancere selv (søkte vanlig stillingsannnonse), og der fikk jeg mye kontakt med deres kunder. Så når deres kunder så at jeg kunne levere gode saker innen design, så tok de kontakt og inviterte meg til å jobbe for dem også.

Da blir jeg leid inn, hovedsaklig på prosjektbasis, hvor jeg får f.eks 30.000 kr for å designe et magasin, eller 15.000 kr for å gjøre noe web-jobbing.

Hvis du f.eks går inn på hxxp://www.inpoc.no, så har jeg laget en del av grafikken - og hvis du signer opp for å motta Inpoc Magasinet, så er det jeg som har laget hele det.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg har undersøkt en del på webben og det er mange firmaer som har sider som skriker etter å bli oppdatert. Det er et marked for dette. Det finnes kodere som trenger designere og visa/versa. Om vi skulle starte et slikt firma så kunne vi hatt 1-2 Administratorer som kan styre skuten, de vil arbeide med kodin og design eller hva de har av ekspertise, samt skaffe oppdrag og fordele dem. En eller to ledere for hver gruppe, altså 1 sjefs koder, som kunne validere det som er lagt, og gi feedback, samt jobbe med egne prosjekter. Dette er selvfølgelig en langsiktig plan, men det er slik jeg har sett det for meg at det kunne blitt i fremtiden.
Hvorfor dele pengene med andre folk som gjør jobb man kan gjøre selv?
Jobber selv som freelancer og trives mye bedre nå som enmanns foretak enn å jobbe i gruppe som jeg gjorde før.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Chris
Hvorfor dele pengene med andre folk som gjør jobb man kan gjøre selv?
Jobber selv som freelancer og trives mye bedre nå som enmanns foretak enn å jobbe i gruppe som jeg gjorde før.
Vis hele sitatet...
Fordi da blir resultatet bedre, mer strukturert kode, finere design, firmaet får et bedre rykte, du får flere oppdrag og jobber med større prosjekter.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Opprinnelig postet av Delusional
Fordi da blir resultatet bedre, mer strukturert kode, finere design, firmaet får et bedre rykte, du får flere oppdrag og jobber med større prosjekter.
Vis hele sitatet...

Det er ingenting som tilser at de tingene der ikke forekommer eller forekommer når man er i en gruppe. Rull inn tungen.
jo, for selv om du er verdens rammeste på grafikk, så er det en god sjanse for at det er noen som er rammere enn deg på kode, og da blir resultatet bedre - så enkelt. Det er faktisk store fordeler ved å jobbe i en gruppe. Dere kan også ta på dere større jobber enn du kunne ha gjort alene, dersom du står litt fast på et eller annet, så kan du ta en runde rundt hos kollegene, høre hva de syns, og kanskje en av dem har et eller annet innspill som får deg igang igjen (stormen kjenner sikkert den biten der som "cafebesøk"... ) osv osv

btw - jeg kunne også være interessert i en slik greie
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Jeg er litt enig med frittjaff. Synes selv prosjektet virker ganske dø-født. Å lage en gruppe på noen få, ressurssterke personer, fremfor en hel haug med sånn-passe-gode designere og programmere, synes jeg virker som en mye bedre idè.

Driver selv en del freelancing, og tar som oftest på meg programmeringsjobber. Hender jeg designer også, men man kan si at det er programmeringen som er min spesialtet. Det er forskjellig om jeg jobber alene eller sammen med flere i et team. Selv synes jeg det er mye morsommere å være del av et team enn å gjøre alt alene.

Stormen har helt rett når han sier det er nok med "dumme" folk som gir alt for mye for en enkel løsning. Likevel tror jeg det ligger andre problemer enn det å skaffe oppdragene.

Dere foreslo timesbetaling. Timesbetaling er invidiuelt når man kommer til programmering og desing. Mens noen bruker 1 time på å slå på photshop og lage en sirkel, kan andre bruke 10 min. Dessuten bør man også lønne etter kompetanse. Det er uretferdig at noen skal tjene like mye for to helt forskjellige oppgaver.

For at et webfirma i det hele tatt skal gå rundt må det være veldig godt organisert. Den beste løsningen er nok å gjøre som Stormen å finne en kompiss. Jeg blir iallfall veldig imponert om dere greier å starte et fungerende webfirma med mer enn 6 personer.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av RipZ
For at et webfirma i det hele tatt skal gå rundt må det være veldig godt organisert. Den beste løsningen er nok å gjøre som Stormen å finne en kompiss. Jeg blir iallfall veldig imponert om dere greier å starte et fungerende webfirma med mer enn 6 personer.
Vis hele sitatet...
Om noen har et webfirma med mer en seks ansatte er det imponerende fordi de får mange jobber og klarer å holde seg oppe i et allerede presset marked.

Det er derimot ikke imponerende fordi de er seks stykker. Det er ikke noe problem. Selv har jeg nok jobb for seks stykker i mitt firma, men gjør det meste alene (og outsourcer innimellom hvis tiden ikke holder) fordi det ikke er nok penger til å lønne seks stykker. Det er det som er utfordringen. Selvsagt kunne jeg ha kuttet godt ned på arbeidsmengden ved å jobbe slik som mange freelancere gjør: Jobbe helt alene og drite i alt som heter prosjektstyring og kun programmere i henhold til fossefallsmetoden. Om fire - fem år er slike programmerere (ja, kan ikke kalle dem for systemutviklere) glemt. Krav til tjenester øker konstant, og mer og mer må gjøres hos tjenesteyteren for samme sum som tidligere.

Ihvertfall, poenget mitt med alle disse boksavkjeksene er at seks personer i et firma, enn om web, er ikke imponerende i seg selv.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg er med jeg, selv om jeg er fargeblind og ikke så hyper-skilled webdesigner.
Det går da alltids ann å bruke de ikke så alt-for gode folkene til småprosjekter og liknende. Jeg er i lærlingstadiet, og har kun utført ett betalt prosjekt (500,- ).
Et lite nFF firma hadde jo rocka litt ja.
Slår meg på med de som sier at dette "stor-firmaet" virker litt dø-født. Slå deg heller sammen med en kompis (en designer og en koder f.eks.) og start i det små. Skaff dere et godt image og et godt rykte (og kontaktnett). Greier dere det blir det fort flere jobber. Da kan dere evt. få med flere folk (med spisskompetanse).

Delusional: "Fordi da blir resultatet bedre, mer strukturert kode, finere design, firmaet får et bedre rykte, du får flere oppdrag og jobber med større prosjekter. "

Dette er jeg egentlig veldig uenig i, det er meget mulig at resultatet blir bedre, MEN da må man i så fall ha en god struktur og helst kunne systemutvikling (ergo, man kan ikke sitte med "code and fix", men bruke bedre modeller). Man må også ha et godt system over hvem som gjør hva, og hvordan skal man passe på at folk faktisk jobber så mye som de påstår? (mht lønnen de skal ha)

Mer strukturert kode tviler jeg også veldig på at det blir. Jo flere kokker, jo mere søl er det noe som heter.

Så, mitt tips vil være å bygge seg opp fra det lille, og kanskje få inn flere folk etterhvert.

Men alt i alt, så er det opp til de som styrer et slikt firma hvordan det kommer til å gå...

oh, og btw:
Denne tråden begynner kanskje å bli en smule offtopic :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av Stormen
Selvfølgelig går det... Er dere klar over hvor mange uintelligente bedriftseiere med mye penger det finnes der ute??

Nå for tiden skal jo f.eks alle håndverkere på web. Jeg har selv nettopp hatt en slik kunde, og da fikk vi 8000,- kr for en liten drittside (riktignok med dynamisk oppdatering av produkt-oversikten)..

Det eneste som skal til er innsatsvilje, innsatsvilje og ja, riktig - innsatsvilje. Og har du talent i tillegg, så kommer du langt
Vis hele sitatet...
Og her er litt av problemet i dag. Alt for mange nyutdannete fra Næringsakademiet ol. innbiller bedriftseiere at de skal få en topp moderene Internettside for en billig penge. Dette har vært en trend lenge og har vært med på å ødelegge for de seriøse.

Selv har vi invistert i et system som skal fungere. Koster riktignok 30000,- men jeg vet vi får valuta for pengene. Men det er mange bedriftseiere der ute, som har dårlig erfaring med såkalte designere. Og de kommer nok ikke til å koste på seg en ny Internettside med det første.

Derfor er mitt råd om dere skal satse, sats seriøst og ta dere riktig betalt. Fortell bedriften hva dere kan gjøre for dem og hva bedriften kan oppnå med en god Internettside. Ikke tilby statiske Dreamweaversider for en slikk og ingenting, men tilby det bedriften har behov for.

Og tro meg, det er faktisk mange der ute, som ikke vet hvilke muligheter det finnes med en skikkelig Internettside.

Lykke til..