Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 2061
Hei!

det jeg lurte på er om jeg får en grei pc for 6000kr da jeg allerede har.

-Skjerm
-Cd-spiller\brenner
-Harddisk
-lydkort
-mus\tast
-diskettstasjon
-(kabinett)

Om noen kunne gi meg noen forslag til pc så hadde det vært topp, pc-en skal brukes til spill, film og surfing (føler meg litt sleip som ber om dette, hehe).

Martin.
Ja, det får du fort.. men jeg vet ikke hva
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
det du trenger er ett hovedkort, cpu, ram og skjermkort
for 6K skal du få mer enn nok..

her er ett forslag, med priser fra komplett.no

---
117433 MSI 865G NEO2-LS Hovedkort S478/800mhz
- I865G,SATA,ATX,LAN,Dual DDR400, VGA
1 174,00
118900 Intel Celeron 2.6 GHz Boxed PC400
- Socket PGA478, 128kB cache
1 069,00
112666 2 stk DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5
- Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)
2 x 814,00 = 1 628,00
117826 Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB
- AGP,"Fireblade E", DVI-I, TV-Out, Retail
1 724,00


Totalt: 5 595,00

---

en stk kickass PC med 2,6 GHZ Prosessor (prosessorvifte følger med), 1 GB (400 MHZ) DDR RAM, ett feta skjermkort (ikke helt nytt, men helt nytt koster flesk) og ett koolio hovedkort som har innebygd nettverkskort
hmm, jeg ville ikke anbefalt celeron, gå heller for et amd system
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Yes, kjøp amd. Du kan spare mye penger på feks å kjøpe ett Abit kort under DEMO VARE hos komplett, sparer fort 7-800 som du da kan legge inn i ett litt råere skjermkort. Orker ikke finne priser og sånn nå, men si
Hovedkort: 700,-
CPU: 1200,-
Minne som nso sa: 1628,-
og ett rått gfx kort: 2500,-
totalt: rett under 6 lapper Kan jo bruke gfx kortet som nso sa til 1700 og ligge på ca samme total sum... Just a thought.. er litt trøtt nå så priser kan avvike fra komplett.no
Jeg betalte netopp for en oppgradering til min pc.. Jeg brukte akkurat 6175 kr..og da fikk jeg meg:

-Asus P4C3800 hovedkort.. demo vare hos komplett
-P4 2,4 PC800
-Twinmos 512 mb ram, pc3200
-Saphire radeon 9600
-cd rom
-noen vifter


jeg er VELDIG fornøyd med mitt kjøp..
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
jeg vil ikke anbefale amd av en enkel grunn. støy.

jeg har 3 amd'er, da jeg var tilhenger av amd en stund. nå angrer jeg stort på innkjøpene av dem, og ønsker meg over i pentiumland igjen
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
nso: Hvis pc'en hans skal brukes til spill så trenger han ikke en gigg ram. Da er det bedre å bruke pengene han sparer på 512mb ram til å kjøpe seg en P4 istedetfor en celeron. Greit nok at spill kanskje ikke aaaalltid har like stor nytte av den ekstra cachen, men 1024mb ram er iallefall overkill. Imo kommer han bedre ut ved å kjøpe en P4 istedetfor celeron, den ekstra cachen til p4 kan booste performance i en god del sammenhenger og 2X 256mb ddr brikker er mer en nok for en vanlig gamer. Ram er og lettere og bedre å oppgradere da han enkelt kan kjøpe seg ekstra 256 eller kanskje tilogmed 512mb brikker senere (anntar du tenkte dual ddr her). En cpu oppgradering taper han mer på, da han da må bytte ut den eldre cpu'en med en ny.

En P4 2,6ghz 800mhz fsb koster 1,997,- kr på komplett Altså, en tusenlapp dyrere. Han sparer ca 800kr (uten å sjekke fakta nøyaktig) på å gå for 512mb ram og derfor går det omtrent opp i opp.

Edit: Fikset litt tall og byttet ut 400mhz fsb med en på 800.
Sist endret av Tias; 6. august 2003 kl. 02:31.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
er ikke noe som heter for mye ram.
er ikke lenge til 512 blir for lite, akkurat som 256 i grunn er for lite nåtildags. når denne stund kommer slipper man altså å oppgradere.
jeg har 1gb ram i alle boksene mine, inkludert den som hoster nff (den må snart få mer ram ser det ut til og..)

hvis man først har en 800 mhz fsb cpu er det vel litt teit å ha 400 på rammen, og å gå fra 400 til 800 der koster ett par kronasjer du må ta med i regnestykket ditt
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Klart det ikke er noe som heter for mye ram, i den forstand. Men man må inngå komprimisser når man handler på budsjett, og jeg mener ærlig talt at P4 lønner seg framfor en celeron og tar jeg ikke helt feil så måtte en Celeron 2ghz overklokkes til 3ghz for å oppnår omtrent samme ytelse som en vanlig 2ghz P4. Den ekstra cachen kommer til å lønne seg, hadde han bare drevet med tekstbehandling ol så greit nok, da kunne jeg vært enig, men en relativt kraftig multimedia pc kan i dag ikke basere seg på en celeron med 256kb cache.

Kanskje han får rådt til begge deler, bare han prøver litt? 800kr ekstra er ikke så mye.

Angående 800mhz fsb og 400mhz ram så er jeg ikke helt med på hva du mener. Ikke i sync? Vel, de beste multimedia maskinene i dag baserer seg helst på et brikkesett med dual ddr, og når dual ddr 400 er oppnåelig så går man såklart for det. Det samme gjelder 800mhz fsb. Du kan ikke mene med at en maskin med 400mhz dual ddr og 800mhz fsb er tregere en maskin med 400mhz dual ddr og 400mhz fsb cpu? Spesielt ikke når det gjelder en celeron.

Faktisk så har enkelte multimedia tester visst at en 800mhz fsb P4 3.0ghz er i flere tester like rask eller raskere en 2 X 3.06 533mhz fsb Xeon cpu'er, og da er det helt klart de ekstra mhz'ene i fsb viser seg.

Mar10n
Nei, gå for 512mb ram og P4 du, det er iallefall midt råd. Eventuelt skrap sammen litt ekstra cash og kjøp deg 1024mb ram, det kan ofte være godt å ha. Eventuellet kjøp to ekstra ram brikker senere når økonomien eventuelt er bedre og du føler at du har mer bruk for den ekstra rammen.

Men uansett hva du gjør, kjøper du hovedkortet som nso anbefalte eller et annet med dual ddr (som vi anbefaler) så husk å alltid ha 2 og 2 ram brikker. Ikke feks. en på 256mb og en på 512. Du må ha 2X 256 for å få 512mb ram, og 2X 512 for å få en gigg. Uansett hvordan du gjør det, 2 og 2 av samme hastighet og størrelse. Helst samme merke.
til spilling er det et tabu og bruke celeron. det gir så sinnsykt mye lavere ytelse.. da er kansje støy å foretrekke?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
psych|com : ikke uttal deg der du ikke har peiling
har hadd celeron 1,7 i et år nå å den har ikke på langt nær så mye ytelse som en amd athlon xp 1800+ [1400] som er klokker ned (ikke spør hvorfor) til 1,1....

sådetså... men at jeg ellers ikke har så stor peil på hardwar siden har du rett i
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
psych|com: amd har bedre ytelse enn intel på spill ja... men med 2,6 ghz vil det gå så jkjapt at man knapt vil merke noen forskjell.

amd bråker som sagt mye
amd trenger ikke bråke noe mye, spørs på kabinett/kjøling osv...
hvis du har pc'en på et eget rom eller slår den av om natta er det vel ikke noe problem. btw, jeg hører hvertfall alltid på musikk når jeg sitter foran pc'en, merker ikke bråket :P
Trådstarter
73 0
Er ikke enkelt og sette sammen en pc, merker jeg.

btw, kabinnet er jeg litt usikker på, fant bestillings lista mi for 3år siden og kabinnet jeg kjøpte er "Aopen midi tower ATX HQ45", passer hovedkortet inn i dette?

Har celeron nå, stille gående, men musikk som sagt demper bråket. Så det bryr jeg meg ikke noe om. Frister mer med 2.6ghz p4 og heller kutte ned på rammen. Kan sikkert skrappe sammen 5-6hundre til om det måtte bli nødvendig.

Martin.
ja hovedkortet vil passe i ditt gamle aopen tower.
må passe på at du får nokk strøm til grafikkortet, jeg hadde for lite og pcn klikka hver gang jeg spillte noe i bra 3d
(300w)
Seriøst mange rare meninger ute og går her ass.

Anbefaler :
AMD Barton 2500 + (900 kr)
http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...4&GrpID=6&s=pl



ABIT NF7 v 2.0 (s-ata vs, 980 kr)
http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...0&GrpID=5&s=pl

Radeon 9600 pro (skulle helst hatt 9500 pro eller 9700..) (1800) http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...4&GrpID=1&s=pl

2 x Twinmos pc 3200 400 mhz m winbond ram (2200)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...7&GrpID=9&s=pl

Til sammen : 5880

Det blir et system som knuser samtlige av oppsettene deres. de resterende 120 kr går til 2 4-pack cola som du må ha når du får ny pc :P

GL med ny pc!

Opprinnelig postet av ZeReX
Ja, det får du fort.. men jeg vet ikke hva
Vis hele sitatet...
Noname ram er kilden til sånn ca 30-40% av all trøbbel med pcer. Celeron yter like bra som en dame på 98 med alzheimer.

Ikke dobbeltpost! - Crew
I utgangspunktet enig med Chris sitt oppsett...

(bortsett fra at jeg KANSKJE ville vurdert å bytta ut 2x512mb ram med 2x256, og heller brukt pengene spart på et sapphire 9800 kort + en 2500+ IKKE boxed prosessor + en skikkelig cpu-kjøler istedet.. ville fortsatt kommet i underkant av 6000kr)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...7&GrpID=9&s=pl
Hmm det hadde jeg ikke trodd. Helt enig btw, 512 mb minne burde holde og 9800 pro kortet er helt vilt.
Trådstarter
73 0
Æææ, forvirret!

Mange oppsett som virker i min oppfattning bra, men hadde hjulpet meg enn del om følgende personer hadde svart på dette:

Chris: Hvorfor vil du bruke en Amd ovenfor en p4?
Andjoha: Hva er boxed, og hvorfor bør jeg ikke kjøpe den?

Alle: Ser komplett selger graffik kort av typen FX, er det bedre eller dårligere enn gfx kortene?

Martin
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Mar10n: Boxed betyr at man får med prosessorvifte.
Hvis man ikke skal overklokke er det absolutt ingen grunn til å ikke kjøpe boxed. Intel er så stillegående at det skulle ikke være nødvendig å kjøpe spesialvifte
på hardware.no viser testene at vist du ikke har tenkte å kjøpe et fx 5900 så bør du gå for et gf 4 ti 4800 [OBS! ikke 4800 SE da det er bare ti 4200 eller var det 4400 med 8x agp]


amd er billigere en pentium men bråker mere da den avgir mere varme og trenger kraftigere vifter. dette kan løses med polstring i kabinettet eller vankjøling.
putt ett teppe over kabinettet. Blir sånn 90 grader i kabbis, men bruåker ikke
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
psych|com: det er ikke alle som har behov/orker/vil lage store prosjekter utav ett enkelt pc-kjøp. men det ser det generelt ut til å være liten forståelse for her
Dersom du kjøper amd (barton 2500+) vil du få både prosessor OG et helt supert hovedkort(Abit nf7-s 2.0), for samme prisen som KUN en tilsvarende rask prosessor fra intel vil koste...
Når du er på et så stramt budsjett er ikke det grunn nok i seg selv?
det var nå bare for å opplyse om mulighetene...
men det enkleste å billigste er å kjøpe en amd vist du ikke bryr deg om lyd eller har på det fete surround annlegget ditt hver gang du sitter foran skjermen,....

liker du ikke lyd eller varme men har cash er pentium best buy.

ps: du får kjøpt ferdige lydløse kabinett på microplex men da går jo prisen opp ...
amd = lyd og varme?

jeg kjører en zalman-kjøler på min 2500+ (som atpåtil er _litt_ overklokka, kjører 200x10), den kosta 295kr på microplex. vifta kjører på laveste hastighet og jeg hører den nesten ikke(boxed P4 vifta på søs sin data er myyye mer høylytt), likevel stiger tepraturen på prosessoren ALDRI over 52grader. (med 2 kabinett-vifter gående, også de på laveste hastighet)
seriøst nso. bare fordi du kom med et jalla oppsett behøver du ikke bli furten.
Og hva er tullet med amd og støy? Amd blir varmere, ja men de tåler da også mer varme. Prossessor bråker så mye som vifta du har på den. Er du så kresen at du ikke går for beste hk/beste cpu til samme pris av EN cpu fra intel kan du like gjerne gå i badekaret og bli der..

Hvis du er hypersensitiv kjøper du TT SLK-900 og en Enermax 80 mm med rheostat (bråker minimalt på laveste temperatur)
[offtopic]

min amd xp 1800+ klokka NED til 1,1 har en ødelagt vifte og går ikke over 56 grader [mye workload] når det er 25 grader inne...

alt spørs vel hvilke ivfter osv du kjøper men amd trenger mere kjøling å det pleier å mene lyd..
men tilbake til toppicen når det gjelder cpu Mar10n så må du nok bare gå på gefeelen. det er for mange meninger ute å går som du selv må finne ut av.

pers mener jeg at amd er best pga av de er som regel en tusing eller to under intel... det i seg selv er genialt.
+ at de faktisk kan måle seg om ikke gå over på visse områder intel sine cpuer..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe, alt for mange meninger her ja. Imo er Intel klart best til hans formål, og da en P4, ikke celeron. P4 med 800mhz fsb og dual ddr 400 gruser AMD oppsettene med samme xp rating og dual ddr, av og til hakket over og. Intel har mye høyere båndbredde, om du ikke går for Opteron da vel og merke, den er fin den .
JEG ville ha kjøpt ATI Radeon 9500 (non-pro) fra komplett og softmoddad det til et Radeon 9800 med Omegadriveren. Kortet koster ca 1450kr fra komplett i dag.

Så en på overklokking.no som softmodda 9500 (non-pro) kortet sitt og fikk ca 6000 3dmarks på en amd XP på ca 2500mhz!

Merk at hvis du skal softmodde det kortet kan det være at du får artifacts, det skyldes at ATI bare tester 4 av de 8 pipelinene på 9500 kortet. Er man heldig er alle 8 i orden og man kan bruke 9500 kortet som 9800, og er man uheldig er en eller flere av pipelinene defekte.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Opprinnelig postet av Chris
seriøst nso. bare fordi du kom med et jalla oppsett behøver du ikke bli furten.
Og hva er tullet med amd og støy? Amd blir varmere, ja men de tåler da også mer varme. Prossessor bråker så mye som vifta du har på den. Er du så kresen at du ikke går for beste hk/beste cpu til samme pris av EN cpu fra intel kan du like gjerne gå i badekaret og bli der..

Hvis du er hypersensitiv kjøper du TT SLK-900 og en Enermax 80 mm med rheostat (bråker minimalt på laveste temperatur)
Vis hele sitatet...
Bare fordi Celeron er en gunstigere CPU i pris er den ikke jalla, vær litt mer saklig.

AMD tåler gjerne IKKE mer varme, vi skulle overklokke en AMD Duron 850 til 900, den ble 60grader og SPRAKK på midten.
Dog min Pentium III Celeron 1000mhz@ 1250mhz kjørte jeg uten vifte til den ble 99grader, da reboota den, jeg satt på vifta og da kjørte den stabilt på 30grader.
Såeh, beklager, AMD tåler IKKE mer varme.
Beklager ja, for at du ikke vet hva du snakker om. Sjekk normal LOADtemp på amd så på Intel. (vi snakker ikke om deg for 2 år siden når du skulle overklokke en duron)

Hvilken var høyest?

Apology accepted.
amd xp athlon 1800+ kjører stabilt i 80 grader så ikke prøv deg!!!!!!!! min kjørte på 80 grader i hele fjor sommer . gikk som ei klokke.....

AMD tåler like mye varme som intel den bare lager mere...
Opprinnelig postet av Psych|Com
amd xp athlon 1800+ kjører stabilt i 80 grader så ikke prøv deg!!!!!!!! min kjørte på 80 grader i hele fjor sommer . gikk som ei klokke.....

AMD tåler like mye varme som intel den bare lager mere...
Vis hele sitatet...
feil.. AMD lager mer og tåler mer.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå er ikke Atholon 1800+ det somme som en Duron 800 da Psych|Com.

Nå husker jeg ikke loadtemp på Duron i farten men..
Er vell ikke noe vits og handle en Celeron framfor en AMD nå iallefall.. Dyrere prosessor til lavere ytelse.

Anbefaler en XP2500+ Barton. Koster 700 spenn nå..

Uansett hvor my du klokker en Celeron vill du aldri kunne ta og nærme deg de samme egneskapene som XP2500+ (Alle er vist så opptatt av Mhz, men det er da ganske irellavant siden man snakker om Intel og AMD, det er da noe som heter FSB og Cache + sikkert en del andre avanserte funksjoner nyere prosessorer støtter for.) Du vill også få ett ganske lite framtidsplanlagt Hovedkort hvis man går til innkjøp av Hovedkort som tar Celeron hvis jeg ikke tar helt feil.

Når det kommer til hovedkort, bruker jeg selv et Asus A7N8X-DELUXE-GD det har nforce2 chipset og støtter for dual DDR.

Som skjerm kort bruker jeg Radeon 9700 Pro.

Når det kommer til DDR ram er prisen ekstremt varrierende. Men en 512MB DDR PC3200 brikke koster vell fra 800 kroner og oppover til noen tusen utifra hvilket Merke man velger.

Prisen per dag dato på dette vill da blir ca:

CPU: 800,-
Hovedkort: 1100,-
Skjermkort; 2500,-
Minne: 1600,-

Totalt 6000,-
Trådstarter
73 0
Ser dere er veldig glad i ordet "overklokking" og samtlige nevner det i hvert innlegg. ps, ikke alle skjønner hva "overklokking" er!

Hmmmm, Amd, er det bra og spille de helt nyeste spillene med?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
AMD er klart gode på spill, ingenting å si på det så lenge du fikser et bra oppsett. Men uansett ville jeg valgt Intel P4 :d.
Trådstarter
73 0
Opprinnelig postet av Chris
Seriøst mange rare meninger ute og går her ass.

Anbefaler :
AMD Barton 2500 + (900 kr)
http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...4&GrpID=6&s=pl



ABIT NF7 v 2.0 (s-ata vs, 980 kr)
http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...0&GrpID=5&s=pl

Radeon 9600 pro (skulle helst hatt 9500 pro eller 9700..) (1800) http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...4&GrpID=1&s=pl

2 x Twinmos pc 3200 400 mhz m winbond ram (2200)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...7&GrpID=9&s=pl

Til sammen : 5880

Det blir et system som knuser samtlige av oppsettene deres. de resterende 120 kr går til 2 4-pack cola som du må ha når du får ny pc :P

GL med ny pc!


Noname ram er kilden til sånn ca 30-40% av all trøbbel med pcer. Celeron yter like bra som en dame på 98 med alzheimer.

Ikke dobbeltpost! - Crew
Vis hele sitatet...
Syns dette ser intressant ut, men linken du gir til på ram-en koster 1150kr ikke 2200. så om man plasserer dette på graffikkortet så må det da bli bra?
Trådstarter
73 0
Hva med dette?

Hovedkort
Abit IS7 Hovedkort S478/800mhz, SATA
I865PE, ATX,Dual-DDR,Firewire ,Raid, LAN

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...&GrpID=10&s=pl

pris: 1,151.00

Prossesor-cpu
Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800
Socket PGA478, 512kB "Northwood"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...GrpID=10&s=kom

pris: 1,997.00



Ram
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5
32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...7&GrpID=9&s=pl

pris: ca 1000kr.




Graffikkort
Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB
AGP,"Fireblade E", DVI-I, TV-Out, Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...4&GrpID=1&s=pl

pris: 1,724.00

Totalt. 5872, penger igjen 6500 ? 5872= 628kr