Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 6144
Tittelen på tråden sier vel det meste?

Når jeg ønsker å lære å ta gode bilder tenker jeg på både det tekniske aspektet ved å utnytte mitt kamera til det fulle, samt det å ha et godt øye for motiv.

For en drøy uke siden gikk jeg til innkjøp av et Canon EOS 450D, og jeg kan vel ikke si annet enn at jeg er godt fornøyd med kjøpet.
Men det kan være en liten utfordring å få til det jeg som amatør vil velge å kalle for gode bilder.

Dette bildet tok jeg i går og jeg syns det ble rimelig bra:



Jeg likte kontrasten mellom det skummende vannet og de mørke steinene.
Jeg syns også at bildet ble rikt på detaljer.

Men hva mener dere som har mye mer erfaring enn meg?
Kan dere være så vennlige å begrunne meningene deres?
Hvordan kan jeg forbedre meg?

Jeg merket at jeg hadde problemer med å finne riktig innstilling til kameraet når jeg skulle ta dette bildet.
Noen bilder ble for kalde og mørke mens andre ble utydelige.

Kan noen henvise meg til godt lesestoff om fotografi for nybegynnere?
Gjerne på de kriterier jeg har nevnt ovenfor.
Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne å lese så litt veiledning hadde blitt satt pris på.
Denne serien er kjempe bra og jeg bruker den selv og vil anbefale den til alle: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=2928079

kan legge til at det finns masse tutorials og kurs på nett:P
Freak Trooper
Joey's Avatar
Gode bilete er subjektiv. Eg synes mange av dessa bileta som blir lagt ut her på forumet og som får 30+ KP er dritdårleg. Alt er smak og behag.
Sitat av Joey Vis innlegg
Gode bilete er subjektiv. Eg synes mange av dessa bileta som blir lagt ut her på forumet og som får 30+ KP er dritdårleg. Alt er smak og behag.
Vis hele sitatet...
Selv om det å like et fotografi er smak og behag, finnes det uansett regler, teknikker osv osv som bidrar til å gjøre et foto så til de grader bedre. Slik er det med alt.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Selv om det å like et fotografi er smak og behag, finnes det uansett regler, teknikker osv osv som bidrar til å gjøre et foto så til de grader bedre. Slik er det med alt.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp disse teknikkene jeg godt kunne tenkt meg å få et lynkurs i.
Du kan jo lese deg opp på komposisjonsprinsippene, hvis du ikke har en forståelse for disse. http://en.wikipedia.org/wiki/Composition_(visual_arts)

Men det jeg vil anbefale er å se etter det spesielle, og prøve å fange noe uvanlig. Bruke øyet og nysgjerrigheten. Det kan man ikke lese seg til.
Sist endret av mann; 3. mai 2010 kl. 10:39.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av tafsern Vis innlegg
Selv om det å like et fotografi er smak og behag, finnes det uansett regler, teknikker osv osv som bidrar til å gjøre et foto så til de grader bedre. Slik er det med alt.
Vis hele sitatet...
Ueinig. Alt kjem an på kva stil fotografen brukar. Mange meiner direkte blitz i frå kamera er noko ein burde halde seg unna, men Lars Tunbjörk sin serie "I Love Boras" er jo heilt fantastisk.
Sitat av Joey Vis innlegg
Ueinig. Alt kjem an på kva stil fotografen brukar. Mange meiner direkte blitz i frå kamera er noko ein burde halde seg unna, men Lars Tunbjörk sin serie "I Love Boras" er jo heilt fantastisk.
Vis hele sitatet...
Det er jo strengt tatt akkurat det Tafsern sier?
At man kan bruke forskjellige teknikker osv.

Edit:

For å understreke poenget hans kan jeg også legge til at jeg ikke likte bildene du linket til.
Det er mulig at de er teknisk gode, men jeg likte ikke bildene enkelt og greit.
No offence.
Sist endret av Knask; 3. mai 2010 kl. 11:30.
Ta en titt her! Veldig grunnleggende, men samtidig nyttig å ha med seg på veien. http://www.diskusjon.no/index.php?ap...tach_id=336841
her er og en grei "ta bedre bilder på 1-2-3"-guide

http://www.idigitalphoto.com/improve-your-photos/
Sist endret av ErikH; 3. mai 2010 kl. 13:34.
Denne boken bestilte jeg sammen med et abonnement av Digital Foto. Boken er flott skrevet og går enkelt og greit metodene, samtidig som forfatteren (Scott Kelby) på sin vittige og særegne måte forklarer alt grundig. Anbefaler boken på det sterkeste for en nybegynner, og også til litt mer erfarne.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er jo strengt tatt akkurat det Tafsern sier?
At man kan bruke forskjellige teknikker osv.

Edit:

For å understreke poenget hans kan jeg også legge til at jeg ikke likte bildene du linket til.
Det er mulig at de er teknisk gode, men jeg likte ikke bildene enkelt og greit.
No offence.
Vis hele sitatet...
Som eg seier, det er subjektivt. Er ikkje alle som likar stilen hans, men han har vunnen fleire prisar og er ein ettertrakta fotograf.

Det eg prøver å kome fram til er at reglar skaper keisame textbook bileter. Meg eg veit ikkje kvar du vil med bileta dine, skal du stue dei vekk på ein harddisk så går det vel for det same.
I denne internettalderen vi er i syns jeg personlig det er unødvendig å kjøpe bøker. Det du finner i bøkene finner du stort sett på nett og. Det meste av det jeg kan har jeg lest på nett for og så gå ut og prøve å feile. Noen av de mest basic er allerede posta, så når du er klar til å ta steget videre:

http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html
http://strobist.blogspot.com/2006/03/on-assignment.html
http://www.joemcnally.com/blog/

Jeg mener at man kan lære mye av å se hva andre gjør/har gjort og så gå ut og prøve få til det samme. Ikke kopiere bildene, men bruke de samme teknikkene. Man vil fort finne ut hva som funker og hva som ikke gjør det. Slenger med en liten liste over flotte sider man kan få inspirasjon fra
http://1x.com/
http://www.flickr.com/explore/
http://www.joeyl.com/
http://www.jeffzphoto.com/portfolio.html (mye bmx i naturlig lys. trenger ikke masse utstyr for å ta dødsfete bilder)
http://www.brooksreynolds.com/
http://www.flickr.com/photos/trentgbarker (nok et eksempel på at man verken trenger bo i jungelen eller i afrikanske landsbyer for å få flotte bilder)

Det var det jeg kom på i farten.
Sitat av Joey Vis innlegg
Som eg seier, det er subjektivt. Er ikkje alle som likar stilen hans, men han har vunnen fleire prisar og er ein ettertrakta fotograf.

Det eg prøver å kome fram til er at reglar skaper keisame textbook bileter. Meg eg veit ikkje kvar du vil med bileta dine, skal du stue dei vekk på ein harddisk så går det vel for det same.
Vis hele sitatet...
Det at du syns bilder her på nFF som har fått 30 KP og oppover er dårlige sier litt av hvert om hva slags stil du liker.
Det er tydelig at din stil skiller seg ut i fra mengden og det er selvfølgelig helt greit.
Som du selv sier; smak og behag.

Sitat av Joey Vis innlegg
Det eg prøver å kome fram til er at reglar skaper keisame textbook bileter.
Vis hele sitatet...
Men over til bildene du linket til.
Hva er så spennende med disse?
Hva mener du er årsaken til at du syns disse bildene er bra?

Å stirre direkte inn i undelivet til en hund er ikke spesielt spennende for min del. Ei heller det å handle på butikken
jeg kan også legge til at stativ er et must ettehvert:P og ikke noe søppelstativ:P
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det at du syns bilder her på nFF som har fått 30 KP og oppover er dårlige sier litt av hvert om hva slags stil du liker.
Det er tydelig at din stil skiller seg ut i fra mengden og det er selvfølgelig helt greit.
Som du selv sier; smak og behag.
Vis hele sitatet...
Mange, ikkje alle. Mykje pent her også og mange bilete som ikkje får den tilbakemeldinga dei fortener.

Det eg likar med Tunbjörk er hans satiriske måte å ta bileta på. Nesten så han gjer narr av dei på bileta sine, for mykje av det er dumt. Og korleis bileta hans er rett på, med blizt, ikkje noke fancy gyldne snitt eller kick ass komponering. Heilt streit.

Men eg ser ein del på bilete sidan eg jobbar med det omtrent kvar bidige dag, så da blir ein ganske lei av dei heilt "ordinære" bileta. Ein må vel kanskje også lære seg reglane før ein kan bryte dei, sånn sett.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Overskrift kunne vært noe som: Hva Jonta ville fortalt seg selv og andre om han kunne reist tilbake i tid en stund.

1: Lær å tegne
2: Bruk fastobjektiv, og forstå at det å gå bakover med 50 mm. ikke er det samme som å stå stille og zoome ut til 18 mm.
3: Tenk før du tar bilder.
4: Punkt 3 er viktig, selv om det kan ta uhorvelig lang tid før du forstår dette.
5: Lær å kjenne utstyret ditt. Da kommer det mindre i veien for deg når du skal bruke det, og du trenger kun gjøre det; bruke det. Å anskaffe seg massevis av nytt utstyr er kontraproduktivt i denne sammenhengen.
6: Å bare skyte i M er tullshit, i motsetning til det mange sier.
7: Bruker du Auto fortjener du dårlige bilder. Det er ikke kamera som skal ta bilder, det er du.
8: Seriøst: Punkt 1 er viktig.
9: Bruk bildene dine. Bilder som bare støver ned på harddisken kunne nesten like gjerne ikke vært tatt i det hele tatt. Print dem ut, sett CC-lisens på dem, lag collager, DO SOMETHING!
Jeg setter pris på alle tilbakemeldingene og tipsene jeg har fått i denne tråden, men Jonta, jeg har et par spørsmål til deg.

Hvorfor må jeg lære å tegne?
Er det noe jeg er virkelig dårlig til her i livet så er det å tegne!

Kan du utdype punkt nummer 6?
Hei Nitro.

Tror det Jonta mener og si er at megapixler ikke har alt og si. Det med tegne hjelper den kreative prosessen, men er ikke nødvendig slik jeg ser det.

Hvis du er villig til å svi av noen kroner kan jeg anbefale boken "Fotografering" av John Hedgecoe. Den er ment som en kreativ og teknisk guide til å bli en god fotograf, naturligvis er øvelse og respons det essensielle når det kommer til fotografering, ihvertfall slik for meg. Uansett, boken inneholder:

"Oversikt over alle kreative komposisjonsteknikker du trenger for å ta vellykkede portretter, stilleben, arkitektur, landskaps, natur og action bilder. Over 1000 av John Hedgecoes utsøkte fotografier illustrerer hvordan du kan ta bedre bilder. Omfattende beskrivelser av kameraer, tilleggsutstyr og digital bildebehandling"
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvorfor må jeg lære å tegne?
Vis hele sitatet...
Gi et kamera til 500 kr. til en person som kan tegne. Personen kommer tilbake med bilder du bare kan drømme om å ta.
Er det noe jeg er virkelig dårlig til her i livet så er det å tegne!
Vis hele sitatet...
En glimrende grunn til å lære det.
Kan du utdype punkt nummer 6?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg går utifra at du vet at M = Manuell.

Jeg tror mange sier "jeg skyter bare i M. Da får jeg mer kontroll" nettopp fordi de gjør det. Men hvorfor gjør de det? Halvautomatikken i kameraer blir bedre og bedre, så det er ingenting i veien med å skyte i P, Av eller Tv. Jeg bruker P aller mest. Noen få ganger bruker jeg Tv, Av og M.

Bruk M i studio og for saker og ting der du har god tid. Jeg skyter mye ute (-> varierende lysforhold), og er ofte del av en utålmodig gruppe som ikke har tid til å vente på at jeg skal ta bilder av alt. Derfor tar jeg bilder av færre ting, og bruker halvautomatikk. Da kan jeg konsentrere meg på komposisjon og slikt i stedet.
Mange gode tips her.
I tillegg tror jeg det er viktig å lære seg å være kreativ.

I starten løp jeg rundt og tok bilder av alt mulig, og det er i og for seg greit det, jeg gjør jo det fortsatt.
Samtidig tror jeg det er viktig å begrense seg, uten å begrense seg.
Høres det forvirrende ut? Min definisjon av kreativitet er evnen til å se mulighetene fremfor begrensningene.
Få noen i vennegjengen din til å skrive en liste med 25 forskjellige temaer, følg listen slavisk nedover, et bilde for hvert tema.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Bruk M i studio og for saker og ting der du har god tid. Jeg skyter mye ute (-> varierende lysforhold), og er ofte del av en utålmodig gruppe som ikke har tid til å vente på at jeg skal ta bilder av alt. Derfor tar jeg bilder av færre ting, og bruker halvautomatikk. Da kan jeg konsentrere meg på komposisjon og slikt i stedet.
Vis hele sitatet...
i beg to differ.
man lærer ikke noe av å bruke automatikk, da gjør kameraet jobben for deg og du får ikke i like stor grad være med på å skape et fotografi. Dessuten er det er ikke alltid lysmåleren eksponerer bildet du har lyst på. Dette gjelder nesten uansett situasjon, det er hvertfall min erfaring.

Etterhvert blir man bedre å bedre på å gjette eksponeringer da er det en smal sak å stille kameraet til det man tror det skal stå på, sjekke lysmåleren hva den sier og så skyte en test. funker ikke det justerer man og gjør det rett på andre forsøk.

Det er selvfølgelig delte meninger om det, men selv bruker jeg nesten utelukkende manuelle innstillinger både på kamera og blits. Har egentlig ikke noe valg siden jeg stort sett jobber med off-camera blitser..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er enig med ErikH. (Tror jeg vet hvem du er forresten. Du har sikkert fotografert bandet jeg spilte i før, hehe).
I tillegg syns jeg det er lettere å lære seg M i forhold til Av/Tv/A/S og hva faen alt heter.
Jeg har bare drevet med foto en liten stund, og tenkte jeg kom til å bruke P mest, og kanskje M hvis jeg "hadde tid" men det viser seg at kamera blir stående på M fordi jeg bare glemmer ut hva alt det halvautomagiske var for noe, hehe. Sier kanskje mer om meg og min korttidshukommelse, når jeg tenker meg om...
3 stikkord, lys, lys, lys.

Har fotografert ein del. begynn med filmruller. då tenker du meir over motivet, kvart knips koster penger = då tar ein ikkje 4000 bilder av ein stein, men kansje 4 og dei blir sansynligvis betre. med fim tek ein seg tid til og ta bilete. ten automatikk på min d40.

Kamerahuset si oppgave er og holde filmen, objektivet er det viktige, bruk helst fastobjektiv. (bruker ein gammel 50mm f1,8 uten automatikk på d40'en min). ta deg tid til komposisjonen din. tid og lys er viktig.
et tips er å bare rett og slett øve, hvis du ikke er helt sikker på hvordan Blenderen påhvirker dybdeskarpheten så bare finn frem kameraet og bare skyt på alt mulig, etter hvert lærer du deg hva som funker hvor.

når du kjeder deg kan du ta en tur innom nettsider som Foto.no eller noe lignende å bare bla gjennom "nyeste bilder" mappa. legg merke til tekniske info om innstillinger og slikt.
Takker for meget gode tips fra alle som har bidratt i denne tråden!

Jeg skal gå ut en av dagene for å prøve å ta noen gode bilder av et par oljerigger og litt forskjellige greier så skal vi se hva jeg får til.
Får satse på at jeg har lært noe da!
Her er hvordan jeg selv har utviklet meg:

- Bruk én brennvidde. Det handler ikke bare om å se motivet, men å utnytte det. Flytt på deg! "Mer" utstyr er snarere en begrensning enn til hjelp.
- Ikke bruk blitz. Uansett. Lær å se hvordan lyset fungerer, og hvordan du kan utnytte det! Skru av taklamper og bruk lys fra vinduer er et eksempel.
- Bruk manuelle innstillinger. Uansett. Lær å fortell kameraet hva du ser, ikke la kameraet fortelle deg det.
- Bruk manuell fokus. Du får større kontroll på hvor fokusen skal ligge samtidig som du komponerer bildet. Gjerne jobb med så lavt blendertall som mulig for å raskere lære seg effekten av å skape dybde.
- Tenk former i alt du fotograferer. Alt.
Sitat av Mushy Vis innlegg
Flytt på deg! "Mer" utstyr er snarere en begrensning enn til hjelp.
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis enig i denne. Det er viktig å flytte på seg, variere...men samtidig er det ikke alt man tar med en brennvidde. Om man har planer om å være en allround fotograf, som både tar bilder av fugler, landskap, portretter, macro osv, så forstår man raskt nødvendigheten i å ha utstyr deretter.
Sist endret av tafsern; 19. mai 2010 kl. 15:06.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg er delvis enig i denne. Det er viktig å flytte på seg, variere...men samtidig er det ikke alt man tar med en brennvidde. Om man har planer om å være en allround fotograf, som både tar bilder av fugler, landskap, portretter, macro osv, så forstår man raskt nødvendigheten i å ha utstyr deretter.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke man bare skal bruke én brennvidde resten av livet, jeg sier det er en måte å lære på som jeg har hatt godt utbytte av. Det er en teknikk for å bli mer oppmerksom på sitt eget visuelle uttrykk, ikke en regel man må følge slavisk. Å begrense seg, og på den måten utfordre seg selv, er for meg den beste måten å lære på.
Sitat av Mushy Vis innlegg
Jeg sier ikke man bare skal bruke én brennvidde resten av livet, jeg sier det er en måte å lære på som jeg har hatt godt utbytte av. Det er en teknikk for å bli mer oppmerksom på sitt eget visuelle uttrykk, ikke en regel man må følge slavisk. Å begrense seg, og på den måten utfordre seg selv, er for meg den beste måten å lære på.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i! Startet slik selv. Men i lengden når man ønsker å utvide sin egen fotohorisont, går det desto raskere å oppdage hvor avhengig man blir av rett objektiv til rett motiv

Som øvelse er ingenting bedre enn fast. Grunnleggende læring gir deg kjøtt på beina når man ekspanderer
Alt som er sagt over er bullshit.

Hehe, neida mange gode tips

Tror mitt grunnleggende råd når man starter, er å skjønne at fotografiet er et kreativt medium, det finnes ikke noe "rett" eller "galt", basta!

Det er dine evner til å tenke kreativt som settes på prøve og som utvides, dette betyr at du først:

1. Bli kjent med kamera og glasset ditt, slik at du vet hvordan det fungerer, kamera er bare et verktøy for å kunne realisere dine kreative idèer, glasset du etterhvert kjøper, er basert på dine kreative erfaringer som har belyst behov.
2. Se på bilder, uansett om du tar bilder av mennesker, katta di, landskap eller annet, så er det viktig å få inspirasjon. Hva tenner deg visuelt ved et bilde? Hvorfor liker du et spesifikt bilde men ikke et annet? Dette er en kjempegod teknikk for å finne sine egne kreative strenger i starten.
3. Gi bildekritikk til andre, analyser bildene deres (photosight, foto.no), om du ikke liker et spesielt bilde, vel, forklar hvorfor til vedkommende, du lærer veldig mye om deg selv og din egen kreative utvikling på denne måten.
4. Spør deg alltid "Hvorfor tar jeg dette bildet og hva forsøker jeg å oppnå med det?". Å knipse villt, kan kanskje gi deg en ok bilde innimellom, men du skjønte ikke nødvendigvis hva som var "rett" for å få det akkurat slik?
5. Previsualiser hva du forsøker å gjøre. Greit å gå på fototur og ta bilder av alt mulig, en annen ting er å ha en fotoide i hodet, kanskje et spesifikt landskapsbilde med noen hester og kuer eller noe? Hvordan er lyset i idèen din? Hvilken stemning forsøker du å vise i dette previsualiserte bildet?

Utstyr er det du har behov for i en gitt situasjon, skal du ta bilder av havørn som fanger fisk, nytter det ikke med en 18-200, men en 18-200 kan f.eks være genialt på et mindre flyshow.
Jeg benytter både mitt 1ds mk II på alle mulige instillinger, alt etter hva jeg fotograferer, men jeg har også en gammel manuel Leica med ETT objektiv (40mm) og det eneste som er automatisk, er lysmåleren, men det betyr egentlig ikke så mye i seg selv, jeg synes det er KOS å fotografere s/h film med det av og til f.eks men det blir aldri like teknisk bra som mitt 1ds mk II med L glass.
Samme det, så lenge det er en hensikt bak det man gjør.

Har du lyst til å lære mer om teknikk og "foto for dummies", kjøp f.eks "Digitalfotografi i praksis" på japan foto, dekker litt photoshop og det grunnleggende fototekniske, resten er opp til deg og dine kreative evner etter min mening.
(nøden lærer naken kvinne å spinne).
Okey.
Jeg har nå bestemt meg for å ta forskjellige bilder av en oljerigg og en produksjonsplattform.
Jeg har sett meg ut et motiv som jeg tror kommer til å egne seg bra som skrivebordbakgrunn.

Bilde skal taes nå som det er mørkt, men begge objektene er lyssterke og det samme er området rundt.

Hva slags innstillinger anbefaler dere for å ta et godt bilde av dette?

Grunnen til at jeg spør er rett og slett for å finne ut om det går an å få slike tips til å fungere i praksis og for å se hvordan de forskjellige tipsene fungerer.

Høres muligens idiotisk ut, men jeg har lyst til å prøve ut dette.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Okey.
Jeg har nå bestemt meg for å ta forskjellige bilder av en oljerigg og en produksjonsplattform.
Jeg har sett meg ut et motiv som jeg tror kommer til å egne seg bra som skrivebordbakgrunn.

Bilde skal taes nå som det er mørkt, men begge objektene er lyssterke og det samme er området rundt.

Hva slags innstillinger anbefaler dere for å ta et godt bilde av dette?

Grunnen til at jeg spør er rett og slett for å finne ut om det går an å få slike tips til å fungere i praksis og for å se hvordan de forskjellige tipsene fungerer.

Høres muligens idiotisk ut, men jeg har lyst til å prøve ut dette.
Vis hele sitatet...
Ikke idiotisk, god trening men det kommer litt ann på hva du ser for deg.

Om du skal ha plattformen i siluett mot en farget himmel, må du stå lavt og eksponere for himmelen, ikke plattformen, manuell modus og spotmåle himmelen er nok veien å gå da. (stativ)

For å få blandet det naturlige lyset med kunstig lys, har du samme problematikk som å ta gode julebilder ute; Få både julelys, julehus og landskap m. himmel til å se bra ut og balansert i forhold til hverandre.

Det jeg anbefaler, er at du plukker med deg stativ, bruker M modus, setter en blender f.8-f.11, og så tester ut forskjellige lukketider, start ca en halv time før solnedgang og hold på til ca 20 minutter etter solnedgang.
Varier som nevnt lukketidene, men om du ser at bildene blir for mørke, kan du kjøre opp iso en del å se hvordan det blir.

Om du ønsker å få balansert den opplyste delen med ambient (det naturlige lyset og himmelen), må du stå å teste mens lyset sakte svinner, det er desverre ingen tall som kan gis, utover at du bruker en blender på f.8-f.11 for å få god nok dybdeskarphet om du skyter på vidvinkel og vil ha det meste skarpt.

- Det er jo det som gjør det spennende og utfordrende da.

Tenk på forhånd hva du er ute etter, så bruker du de små grå mens du holder på, for å oppnå det.
(lønner seg å se på finn hvordan været blir og soloppgang/nedgang på stedet der du bor).
Okey, da har jeg tatt et bilde som jeg er godt fornøyd med, men nå er det bare opp til dere å evaluere det.

Det som er avbildet er verdens største borerigg, Aker Spitsbergen H-6e og verdens største tårnkran, Ivan, som rager 137 meter over bakken.
Det var meningen at jeg skulle få med Europas største produksjonsplattform med på bildet også, men jeg får prøve å få dette motivet på et annet tidspunkt.



Bildet er tatt i "m" med ISO-tall på 800 ettersom jeg kan huske.
Jeg tok en hel del med forskjellige innstillinger så jeg er ikke 100% sikker.

Hva er bra med bildet og hva kunne vært bedre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det var meningen at jeg skulle få med Europas største produksjonsplattform med på bildet også, men jeg får prøve å få dette motivet på et annet tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Eldøyane på Stord?
Et ok bilde av plattformen dette, men i mine øyne, er det for lite naturlig lys, så jeg hadde nok gått tilbake og forsøkt opptak tidligere på kvelden rundt solnedgang for å se hvordan det ville fungere.

Hvorfor brukte du iso 800 når du likevel måtte ha lang lukker? (0.5 sek) Lavere ISO ville gitt bedre resultat mht støy, selv om støyen ikke er påfallende.
ISO 400 ~ 1 sekund eksponering for å oppnå samme resultat.
ISO 200 ~ 2 sekunder eksponering.for å oppnå samme resultat.
(tror jeg)

Ser også fra exif at du har skutt på f5.6 med 18-55 objektivet ditt, jeg ville brukt f7.1 - f8 for å oppnå bedre optisk ytelse (skarphet, kontrast etc), i og med at du skyter på stativ, gjør ikke dette så mye mht den økte lukketiden.

Ville også flyttet meg enten frem, eller mot venstre for å unngå lykta på høyre side i bildet, og komponert bildet slik at plattformen og kranen dominerte bildeflaten.

Men det viktigste for min del, er at jeg ville forsøkt på en annen tid at døgnet der man har lysspill i himmelen, evt også siluettbilder om solnedgangen er fin.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eldøyane på Stord?
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig.

Skal prøve å få til et bilde på et bedre tidspunkt, men saken er slik at jeg måtte klatre opp på et tak for å klare å ta dette bildet og jeg la meg så langt til venstre som overhode mulig!


i og med at du skyter på stativ, gjør ikke dette så mye mht den økte lukketiden.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg hadde ikke stativ heller!
Da var det ikke værst å få det skarpt med 0.5 sek lukketid :P
Bildet ditt er flott, men kan komme med et par innspill.

Når du tar bilder om natten er det veldig kjekt med stativ. Selvom du har klart deg kjempebra på frihånd, får du ikke gjort stort annerledes før du har et stativ. Når du har et stativ står kameraet fullstendig stille og det er følgelig ingen grunn til at du skal ha 800 ISO. Jo høyere ISO jo mer fargestøy får du. Så lenge du har stativ, og tar bilde av et motiv som står stille, kan du likegodt ha så lav ISO som mulig. Dette fører som nevnt til at du trenger lengere lukkertid, og håndholdt blir umulig.

Når det er sagt, så skal jeg ikke promotere innkjøp av alskens ræl. Du kan godt begynne med å bygge opp noe kameraet kan stå på med en bruskasse og en kortstokk. Men det å ha kameraet stille åpner for mange flere muligheter om natten.

På et bilde som dette kan du også øke blendertallet til over 10, så du nærmer deg en eksponering på 30 sekunder. Litt kjedelig å vente, men de fleste objektiver tegner som nevnt over mye klarere på høyere blendertall. Spesielt på bilder som dette, med ekstreme kontraster, kan det komme godt med.

Det sterke lyset som kommer inn i kameraet har litt for mye flare, og er litt for sterkt etter min mening og stjeler mye oppmerksomhet fra det som virkelig er imponerende. Det samme gjelder steinene i forgrunn. Den blir også litt i veien.

Hvis du hadde flyttet vinkelen mer til venstre, og gått nærmere tror jeg dette kunne blitt mye mer spennende. Ser også for meg at du kan komme nærmere vannkanten, så du ikke kutter refleksjonen.

Det jeg prøver å si er altså at når du titter inn i søkeren, så spør deg selv "hvordan kan jeg rydde opp i dette bildet?".

Kom deg høyere, lavere, lengere vekk, eller nærmere til du ikke kutter noen kanter eller har med forstyrrende elementer. Når du gjør det uten å tenke deg om kan du jo prøve å gjøre det samme om dagen med mennesker i bevegelse som ikke bryr seg om hverken kamera eller deg. Når du klarer det er du veldig, veldig godt på vei.

Lykke til!
jeg har tenkt å kjøpe meg et close up +10 filter - 62 mm til en rimelig penge. er det noen som kan gi meg noen gode tips til hvor jeg kan lete, vil jeg være veldig takknemmelig for det
Dealextreme.com