Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 25333
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Noen som har noe info om hjemmebrent? Info om hvordan det lages, hva det består av, hva man trenger og slikt? Kjeder meg noe jævlig, og må ha noe å gjøre
heheh... ta å søk på "hjemmebrenning" på kvasir, finner et par bra sider da.

Har faktisk brent pittelitt selv. Lånte et lite apparat fra 1920 eller.no. Spriten ble faktisk ganske god.
TIPS:

*aldri sveis! du må sølv-lodde
*jo høyere tårn du har, jo bedre blir spriten
*ikke bruk kobber(giftig) , rustfritt stål er mye bedre!
*sil'inga har mye med hva god spriten blir ... ha et langt silerør
evt. sil spriten to ganger.... og ikke bruk europris KUL!
* bland det ikke under 60% .. da smaker den drit!
*sil vannet lammi spriten...
*det om kommer først ut er ikke bra.. fusel alger .. dette skal du ikke drikke
*putt frukt i satsen ... fordi da er det vin ;D da trenger politiet og finne apperatet ditt ... for og ta deg...
*ikke bruk klingekuler i tørnet, bruk KRUS/knuse sikringer
*vask apperatet etter brenninga
*demonter apperatet og gjem det når du ikke bruker det...kompis av meg... orka ikke en gang.. og dagen etter kom purken..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Altså, jeg har lite peiling på og fikse HB, men 60%?
HB skal jo væøre 96 vel. Nemlig.
Ond^Sofa: nææ det skal godt gjøres å få 96% på et hjemmeaparat, du må ha et skikelig aparat med temperatur regulering osv for å få den så høy

Du kan jo også brenne det to ganger for å få den høyere, dersom den er noe lav første gangen, men dette er litt skummelt, ettersom sprit over 60% er "ekstremt brannfarlig"...

du kan være glad om du får den over 80%... (som sakt, alt etter hva aprarat der er snakk om)
96% er jo det høyeste du kan oppnå, og det er vanskelig. (Du kan faktisk få den høyere, dersom det er i en lufttett beholder, men med en gang du tar av korken blir den ca. 96%)

Like greit å kjøpe "fabrikk produsert" 96%, _litt_ tryggere, men det er jo gøy å gjøre noe ulovlig av og til (for noen)...

ellers, vær forsiktig så du ikke blir tatt, ikke selg til gud og hvermann, blir noen tatt sier dem selvfølgelig at dem har kjøpt av deg

[COLOR=red]Note[/COLOR]: "Det er forbudt å foreta tilvirking eller omdestillering av brennevin for andre enn de som har tillatelse til det." - Alkoholloven §8-1
Sist endret av Red-Bull; 15. august 2002 kl. 23:32.
Hva er straffen for å ha brent et par liter selv??
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Nå bor jo ikke jeg akkurat i utkantstroka da, er en ca fem meter mellom hvert hus. Blir det mye lukt av dette?
tenk deg at hele familien din hadde vært og shiti i hagen din, bytt ut denne lukten med spritlukt. neida bra kødder
Opprinnelig postet av afendrak
Nå bor jo ikke jeg akkurat i utkantstroka da, er en ca fem meter mellom hvert hus. Blir det mye lukt av dette?
Vis hele sitatet...
Trur ikke du skal satse på sette opp et HB apperat på heimdal.
For det første lukter for det andre er det masse purk på heimdal.

Derimot jeg som bor i skogen kan sette opp :banana:
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Mens vi snakker om HB apperat... Så de solgt et mini apperat på Europris. Sånn du fylte på litt vin, tente et stearinlys eller noe, og så ble det fylt oppi et lite shoteglass. Kan dette virkelig være lovlig?

Har lyst på et. :banana: (bananen er RÅ)
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
:banana:

Den bananen?

Og ja, de greiene på europris er lovlig, er en viss forskjell på vinen du får derfra og hjemmebrent da.
Opprinnelig postet av afendrak
Og ja, de greiene på europris er lovlig, er en viss forskjell på vinen du får derfra og hjemmebrent da.
Vis hele sitatet...
kulet du får kjøpt på europris er ikke bra...

vis du lager satsen med frukt i, er det VIN!
og dette er lovlig ..
offtopic2k: syns ikke bananen hører hjemme her..den er tøff, men det er litt irriterende at ting beveger seg der jeg leser..
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Enda mer offtopic: Trykk på Esc da, så stopper animasjonen
Ojj, ojj, ojj.

Her må jeg nok korrigere zadaz\ på en rekke punkter.

Punkt 1 er korrekt, sølv er eneste alternativ, alt annet er utelukket.
Punkt 2, nesten svada, stigerøret har en "trivselshøyde" på rundt 140cm, du får ikke noe superdupergreier med med høyere stigerør.
Punkt 3, Bortimot riktig, kobber=fy, rustfritt=ok, bruk helst syrefast stål.
Punkt 4, 5 og 6, mye tull. Bruk et silerør som er 2m langt og 2" tykt. Kjøp aktivt kull på f.ex obs (coop eller hva faen det heter nå) det viktigste er at det er aktivt fingranulert kull. Og *meget* viktig, bland spriten til *under* 60% før siling, ellers renser du kulla i stedet for spriten. Skal du ha sterkere sprit blander du ned den ferdig silte spriten til ca 20% og brenner den en gang til. Om apparatet er grundig rengjordt på forhånd trenger du ikke å sile dette, og da blir den værende ca 94-96%.
Punkt 7, valgfritt, bare ta den første skvetten å sleng oppi satsen til neste brenning.
Punkt 8, hm, tja, nuvel, prøv å overbevis politiet at du har satt "fruktvin", da det teknisk sett er klunk om det er satt på brødgjær, da er det ikke lov selv om du står på hue og pisser kanel.
Punkt 9, delvis enig, bruk gjerne klinkekuler, men da må du knuse dem først. Du kan også bruke vanlig singel (som du sikkert har i oppkjørselen eller finner på nærmeste grustak).
Punkt 10 og 11, viktig, vask apparatet *grundig*, skal du bruke krusen (singla, klinkekulene) om igjen, må denne også vaskes grundig. Det med å pakke bort? Hæ, får du tid til det da det skal jo stå i konstant drypping..

Så litt tillegg:
Hastighet, skal du ha god sprit, la det *ikke* dryppe fortere enn 1-3 dråper i sekundet. 20 ltr sats tar gjerne 4-6 timer å brenne. Da får du som regel ca 2-3 ltr "råsprit" (94-96% som smaker&lukter hæsjlig). Bland ned spriten med en gang, da slipper du avdampning og streng lukt som kan tiltrekke "onkel" eller andre misunnelige folk (dessuten må du blande det ned før siling uansett).

Så til slutt: *VIKTIG*,*VIKTIG*,*VIKTIG*. Ikke under noen omstendighet finn på eller i det hele tatt tenk på å finne på å dobbeltbrenne ren sprit, du *må* blande ned til ca 18-20% ellers vil hele huset eksplodere. Dette er ikke tull, 40-60% sprit er mere brennbart enn bensin.
En annen viktig ting, ikke sett på kok og stikk av, pass på hele tiden. Se etter at du hele tiden har tilstrekkelig kjøling, hvis ikke risikerer du at hele driten flagrer til himmels (jeg har sett restene av et hus hvor gubbjævel'n satte på kok, gikk ut, og mistet kjølinga. Huset fant de aldri...

Ede' nåkka mer du lure på, så bare spørr i veiva, sner.
Enhver Nordlending med selvrespekt kan dette til fingerspissene.
▼ ... flere år senere ... ▼
ko masse Gjær , vann , sukker må jeg å når jeg skal ha 8 liter sats ? =)
Sitat av Ond^Sofa
Altså, jeg har lite peiling på og fikse HB, men 60%?
HB skal jo væøre 96 vel. Nemlig.
Vis hele sitatet...
Får du til 96%, er du god
Sist endret av Sambadelight; 31. mai 2006 kl. 20:47.
Sitat av Tazzn
ko masse Gjær , vann , sukker må jeg å når jeg skal ha 8 liter sats ? =)
Vis hele sitatet...
Dette her er til 10 liter sats :

"Du skal blande 10 liter vann med 2,72 kg sukker og 1/2 pose hurtiggjær."
uff her er det mangen som ikke har peiling på va de snakker om.. For det første "Nesten" alle apperat er sveisa sammen me tig apperat.. å for det andre spriten blir mellom 88-94% vist ikke er det noe galt me apperatet. når spiten kommer under 85% stopper du å brenne for da kommer det mye lumskheter, kvalitet er bedre en kvantitet . 96%? piss meg i øret Og europris kull er like bra som andre kull produsenter.. Er typen kull som teller Dvs om det er kjemisk, stenkull eller kjemisk kull. jeg personlig liker best stenkull eller kokkos kull. Siletårnet bør være minst 1.5meter å være ca 40mm. Kvaliteten på spriten avhenger av hastigheten du brenner med og kvaliteten på satsen, er en fordel å bruke klarings middel.. å husk Det er ingen ting som heter å brenne feil, å at du kan få metanol. Å husk kast de første skvettene som kommer ut, så slipper du mye skallebank

Edit: å bland alltid ned til under 60% vist ikke kan du få kraftig klammeri med onkel
Jeg har lest en del om plastbrenneren og vurderer å lage meg en slik en.

Noen av dere som har erfaringer fra den ?

Har hørt litt rykter om at plastbrenner spriten ikke blir bra. Stemmer dette ?
spriten blir noe dritt... pga den lave prosenten apperatet lager kan du bare tenke deg hvor mye ugle vann du egentlig drikker.. pluss det er mye arbeid å mye søl. absolutt ikke verdt arbeidet..

plastbrenneren er for 14 åringer som ikke vet bedre eller fattige hybel rotter som ikke har råd eller klarer lage seg et skikkelig apperat
Sist endret av Metallica342; 31. mai 2006 kl. 23:48.
kobber ble brukt mye før i hjembrents apparat.
gikk jo helt fint det ingen som har daua enda *plystre* ^^

Og du som sier at du har hørt at plastbrenner spriten ikke er bra:
den funker helt fint. men trur ikke man kan få mer enn 40% ut
av satsen =/
spankingguru
Worner's Avatar
man kan fint få 60% av plastbrenneren, men da må man ha et kraftigere varmeelemt og sette dunken i frysa eller ute om vinteren
Er utrolig mye feil ute og går her.

zadaz\: Hvorfor blir kobber fortsatt brukt i nesten all whiskyproduksjon hvis den er giftig?
Kobber er ufarlig dersom den er ren.

- Du skal ikke rense sprit som er OVER 60%!
- Du trenger ikke å lage vin av satsen for at den skal være lovlig.


Ond^Sofa: Det er ikke mulig å får sprit over 95,4%.


Red-Bull: Hvor har du dette fra? Du får fint ut over 90% med ett skikkelig kolonneapparat, også en spiralbrenner. Eneste apparatet som lager svakere sprit, er plastbrenneren, fordi denne baserer seg på fordampning og ikkem koking.


Tazzn: Til 25 liter bruker du en pose gjær, og 6-8 kilo sukker, dette er valgfritt ut i hvor mye ferdig produkt du vil ha.


Plastbrennerern fungerer greit, hvis du kun skal ha til eget bruk og vil ha ett diskre apparat. Onkel hadde aldri klart å se at det er ett brenneapparat.
Du kan fint få ut 50% av plastbrenneren, om du bruker varianten med isolert innerbøtte. Men plastbrenneren er treg, og bør stå kaldt. Så den fungerer best om vinteren.
Sitat av Satisfaction
Er utrolig mye feil ute og går her.

zadaz\: Hvorfor blir kobber fortsatt brukt i nesten all whiskyproduksjon hvis den er giftig?
Kobber er ufarlig dersom den er ren.

- Du skal ikke rense sprit som er OVER 60%!
- Du trenger ikke å lage vin av satsen for at den skal være lovlig.


Ond^Sofa: Det er ikke mulig å får sprit over 95,4%.


Red-Bull: Hvor har du dette fra? Du får fint ut over 90% med ett skikkelig kolonneapparat, også en spiralbrenner. Eneste apparatet som lager svakere sprit, er plastbrenneren, fordi denne baserer seg på fordampning og ikkem koking.


Tazzn: Til 25 liter bruker du en pose gjær, og 6-8 kilo sukker, dette er valgfritt ut i hvor mye ferdig produkt du vil ha.


Plastbrennerern fungerer greit, hvis du kun skal ha til eget bruk og vil ha ett diskre apparat. Onkel hadde aldri klart å se at det er ett brenneapparat.
Du kan fint få ut 50% av plastbrenneren, om du bruker varianten med isolert innerbøtte. Men plastbrenneren er treg, og bør stå kaldt. Så den fungerer best om vinteren.
Vis hele sitatet...
Jeg renser sprit 90%+ en gang og spør du meg så blir den helt fin å drikke
orker ikke alt styret med og blande ned osv
men klart aktivtkull har vell en max renseeffekt på 38% elller noe i den duren
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Satisfaction
Er utrolig mye feil ute og går her.

zadaz\: Hvorfor blir kobber fortsatt brukt i nesten all whiskyproduksjon hvis den er giftig?
Kobber er ufarlig dersom den er ren.
Vis hele sitatet...
NEI! Kopar er giftig, faktisk veldig giftig. http://en.wikipedia.org/wiki/Copper#Toxicity
30g koparsulfat er dødelig for et menneske. I rein form er talla andre, men det er giftig da også! Så å påstå at kopar er ufarlig er bullshit. Det er ei sterk gift, livsnødvendig i små dosar, men dødeleg i for store dosar.
Ja det er egentlig feil å påstå at det er ufarlig.
Men du må få i deg mer en 10mg i døgnet for at det skal være farlig.
Men jeg sier det er ufarlig ved bruk i spiralbrenneren, så lenge du holder den ren og unna irr.
Har du irr i spiralen derimot så kan det være farlig, dette fjernes enkelt med eddikk, sitronsyre eller annen sur væske. Ihvertfall skylle det ut.
Sitat av slashdot
NEI! Kopar er giftig, faktisk veldig giftig. http://en.wikipedia.org/wiki/Copper#Toxicity
30g koparsulfat er dødelig for et menneske. I rein form er talla andre, men det er giftig da også! Så å påstå at kopar er ufarlig er bullshit. Det er ei sterk gift, livsnødvendig i små dosar, men dødeleg i for store dosar.
Vis hele sitatet...

Hehe, er ikke vannrørene i huset av kobber kanskje? Og de digre kobberkjelene som blir brukt i mange destillerier? Det er ikke farlig å bruke kobber-rør i hb apparat.
Sist endret av Åeåsimax; 2. juni 2006 kl. 14:09.
Alt hadde vært mye lettere hadde alle snakt av erfaring og ikke av piss de har lest på ymse sider på nettet eller hørt fra venner.

Men jeg må innrømme det er nesten litt morsomt å lese gjennom alle de vridde teoriene om brenning som enkelte poster her
Åeåsimax: Godt poeng. Men som sagt, fjern irr. Til spiralbrennerbrukere: Skyll i det minste røret etter hver eneste brenning!
e ifra innbygda av trøndelag, alt som e under 88% her regnes som dårli hb. 96 e omtrent umulig å få te. Da må du ha brenneri på størrels me en fabrikk. 92-94% e vel det beste du får på gata..halvliter for 100 lappen
Jeg får fint 95,6% fra min kolonne, og spiral visst jeg kjører den sakte nok, brenneren min er ikke på størrelse med en fabrikk Mye rare teorier ute å går her, anbefaler follk å sette seg inn i ting, ikke bare svare i hytt å pine.
Sitat av Metallica342
Alt hadde vært mye lettere hadde alle snakt av erfaring og ikke av piss de har lest på ymse sider på nettet eller hørt fra venner.

Men jeg må innrømme det er nesten litt morsomt å lese gjennom alle de vridde teoriene om brenning som enkelte poster her
Vis hele sitatet...
hvis vi alle/eller noen av oss tar så feil.. enlight us with your knowlage og del på gledene, ikke bare si at vi tar feil å la det bli med det.
Har et spørsmål om plastbrenneren versjon: http://www.kjeltring.com/mambo/downl...tbrannaren.pdf
er det ikke sånn at etanol fordamper ved 78grader og oppover eller noe sånt ? hvordan får du sprit (ymse slag ? 40% kansje) av 45-50 grader ??
hvordan bortforklarer du at du skal ha en dyppvarmer som går til 50 grader ? Takker for seriøse svar

BINGO: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=569
perfekt ?

og for å skjule lukten mens du brenner går det an å bruke gjærlås ? og kan du rense spriten med vanlig trekull ??
Sist endret av Bang_Master; 5. juni 2006 kl. 07:37.
en annen ting jeg bruker er en termometer på toppen av stigerører,
der passer jeg tempen . venter til jeg får en stabil temp før jeg tar vare på spriten og så fort den stiger tar jeg vekk den spriten jeg skal ha.
Lar så den dryppe en stund til. tar så første og siste "del" av spriten og brenner med neste sats.
jeg brenner rensre brenner renser

OBS viktig og tynne ut spriten før rensring

tempem på toppen er ca 79 da jeg brenner .er et slikt elektronis steketermometer som er silikonert fast. Her må dete være tett eller lekker spritdam ut og KABOM

jeg har syrefast apperat
som kjølerora går i gjennom stigerøret før motsrøms kondenser

blir ca 92% ferdig brent tynner yt til ca 40%
Sist endret av Ivle; 5. juni 2006 kl. 07:02. Grunn: mere info om min brenning
Bang Master: Det er den dyppvarmeren du skal bruke ja.
Jeg er utdannet sveiser/platearbeider
Å det her: *aldri sveis! du må sølv-lodde.
Det er totalt feil, En sveis fra f,eks tig-sveiseapparat er 100% tett (hvis du kan sveise da) å 100% ren for gifter å lignende. På min forgje jobb sveiste vi vann rense annlegg til hytter på fjellet så vet litt om dette...

Å kobber er da virkelig ikke giftig, jeg ser i kjelleren på huset her jeg bor att ALLE vann-rør fra varmt vanns tanken er av kobber. å de går til kjøkken å bad. dekket med hvit gummibelleg... Kobber kan være giftig/dødelig hvis du får i deg kobberet men dette er da veldi vanskelig hvis du har kobber som er riktig behandlet,

Rustfritt stål er mye bedre (?) mye bedre til hva? Det oksiderer ikke slik som kobber kan gjøre men igjen så koster det sikkert 30-40 kroner kiloen for rustfritt stål rør

Man kan like godt bruke kobber rør, blir mye! billigere hvis du ikke henter noe på dynga eller lignende da.
Sist endret av plater; 5. juni 2006 kl. 16:12.
Gjentar spørsmålet: for å skjule lukten mens du brenner(plastbrenner) går det an å bruke gjærlås(vann versjonen) ? og kan du rense spriten med vanlig trekull ??
Fyll gjærlåsen med aktivt kull, så forsvinner veldig mye av lukten, men ikke 100%.
Tåler Aralditt (2 komponents lim) 50% sprit ?? liksom blir det giftstoffer i spriten eller går limet til H#%#€?
Anbefaler deg å gå på biltema og kjøpe "Pakningssilikon for høye temperaturer" art. nr. 36-194

Fleksibel og motstandsdyktig. For laging av egne pakninger. Er motstandsdyktig overfor vann, motor- og girolje, bremsevæske, glykol m.m. Forblir elastisk uten å sprekke. Tåler temp. på opp til +310 °C
jeg bruker en 2lflaske på gjærlås med aktivit kull, ingen lukt howsoever.. eneste lukt jeg får av sprit er når jeg skal sile den, og det er ikke så meget.. spiralbrenneren er det aller beste alt for "mann i gata" .. lave kostnader på matrialer, enkel og bygge og enkel i bruk.. Jeg klarte 95% på første sats.. ;D men som før nevnt i posten, les mye og sett deg godt inn før du begynner.. jeg fikk lekasje på mitt pga av slurv, det var lite fett å våkne dritings av at kåken var fylt opp med alkoholdamp.. En annen ting er det at for å få bra sprit må du ta deg tid med satsen, velg riktig gjær, la den gjerne stå litt over angitt tid, prøv å få den så ren som mulig og ikke få med bunnslammet som legger seg (gjær rester).. Ingenting er som å lage eget brygg !
hehe men er det noen som VET om aralditt kan løse seg opp i 50 % ?

Bryggernbjørn: Er det ikke bedre med akvariumsilikon ?
Sist endret av Bang_Master; 7. juni 2006 kl. 19:06.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Whisky blir som regel laget i utstyr som er lagd av kopper.. bygge apperat av kopper er IKKE farlig.
Bang Master: Nei gå for den røde silikonen, akvariesolikon tåler dårlig påkjenningen det er med kokende alkohol og vil løsne etter en stund.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hva skal jeg bruke kull å sånt til :P ?
Sitat av sorbert
hva skal jeg bruke kull å sånt til :P ?
Vis hele sitatet...
For å få vekk fusel fra spriten.
Sitat av sorbert
hva skal jeg bruke kull å sånt til :P ?
Vis hele sitatet...
For å fjerne mest mulig fusel og propanoler i spriten du får.

Hva mener du med "sånt"? Vær litt mer spesifik.
▼ ... noen uker senere ... ▼
er det noen som har instruksjoner til spiral apparat? tegninger å eventuelt handleliste?
ta deg en tur innom brygging.net eller bryggforum.com