Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1453
Skrev denne artikkelen pga jeg husker nso nevnte at det var fint om vi skrev om egen erfaring med programmer eller noe i den duren (i sammenheng med XeqtR sin artikkel om oppsetning av apache, php og mysql i windows).

1. historie
2. nedlastning og innstallering
3. sette opp programmet
4. koble til irc
5. hint n' tips
6. avslutning

. historie [1/6]
Det var på skolen idag at jeg var så evig lei av å ikke kunne gå på IRC at jeg
bestemte meg for å finne ut av det. Har prøvd diverse programmer før, som f.eks
Http-Tunnel som vel skal være det letteste/greieste - ihvertfall det mest populære
programmet, for å snike seg forbi en firewall, men jeg har nå hørt om flere som
"ikke har lov" til å innstallere det heller. Altså man får en feilmeldinger om at
Administrator'en ikke har "gitt lov" til å innstallere det, derfor måtte jeg prøve et
annet program. Søkte litt osv, så kom jeg fram til en adresse - www.htthost.com. Uten å helt vite
hva slags program jeg var på jakt etter - og hva det kunne hete, syns jeg å ha funnet
noe brukbart.

. nedlastning og innstallering [2/6]
Det første du gjør er å gå til www.htthost.com. Oppe til venstre ser du at du kan laste
ned 3 forskjellige programmer: HTTPort, HTTPort SDK og HTTHost - det vi er på jakt
etter er HTTPort. Trykk på Download, selvfølgelig. Når du kommer inn på download
siden velger du den øvereste linken (det var denne jeg brukte), hva som er forskjellig
fra den og den nedre kan jeg ikke si - men det står noe om det på siden (det bør det
ihvertfall). Etter å ha lastet ned programmet skal du selvfølgelig innstallere det. Det
tar bare 757kB og burde ikke ta så lang tid å laste ned. Regner med alle her kan
innstallere et program, så det gidder jeg ikke forklare nærmere.

. sette opp programmet [3/6]
Første ganger du starter programmet kommer det en liten skjerm opp, med introduksjon
osv. Dette er ting som er greit å vite for å komme igang med programmet - men siden
du sitter å leser min fantastiske artikkel kan du bare trykke på Next helt til Close knappen
"aktiveres".

Når du kommer inn i programmet starter det automatisk opp i "Proxy tabben". Dersom
det er en HTTP proxy på maskinen du er på skal den finne den automatisk (ihvertfall det
jeg har erfart etter å testet programmet på endel forskjellige maskiner).

I min artikkel har jeg tenkt å bruke IRC som eksempel, siden det er det de aller fleste
vil bruke slike programmer til (vil jeg ihvertfall tro). I "Static TCP/IP port mappings (tunnels)"
listen finner du en linje som sier "IRC Server (sample)". Vi kan enten editere denne eller
legge til en ny, velger her å editere den som allerede finnes. Trykk på [+] knappen/ikonet
og du ser det kommer opp 3 nye linjer, som inneholder: Local port, Remote host og Remote
port (i den rekkefulgen). Trykker du igjen på [+] på disse kommer det opp en ting under
hver, "6667" kommer opp under "Local port", "your.irc.server.here" kommer opp under
"Remote host" og "6667" kommer opp under "Remote port". 6667 er standard porten for
IRC-servere og det er derfor disse verdiene allerede finnes her, skal du bruke en irc-server
som er på port 6667 er det liten vits å forandre på denne (Local port har ingenting å si på
hva port irc-serveren bruker).

I mitt eksempel har jeg valgt å bruke EFnet (irc.homelien.no:6667) som mitt eksempel,
siden denne kan føre deg inn på #nFF . Det du da gjør, er å høyreklikke på
"your.irc.server.here" og velge "Edit". Skriv inn "irc.homelien.no". Remote port er på
6667 som standard, og du trenger ikke bytte denne siden irc.homelien.no (som omtrent
alle andre servere) godtar denne. Sjekk hva Local port står på, og husk det! (Hvis du ikke
kan trykke på Edit når du høyreklikker har du nok vært for rask ute og slått på programmet
før du konfigurerte det riktig, gå da på Proxy tabben og trykk på Stop).

Det er da på tide å starte programmet, gå på Proxy tabben og trykk på Start. Dersom du
får en feilmelding her, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg - har nemlig ikke fått det selv .

. koble til irc [4/6]
Nå kan du gå inn i din IRC klient (i mitt tillfelle bruker jeg mIRC, men de fleste IRC klienter
bruker vel samme kommandoer for å koble til osv, så tror ikke det har noe å si hvilken IRC
klient du bruker..) og skrive følgende: /server 127.0.0.1:6667 - dette vil da koble deg til
den serveren du har angitt i HTTPort programmet.

. hint n' tips [5/6]
Siden alle som bruker dette programmet vil få samme host på IRC, kan det nok være vanskelig
å komme inn. Jeg kom ikke inn på undernet eller efnet, men kom inn på quakenet. Forøvrig er
løsningen til dette svært enkelt - dersom du har et shell. Sett opp en BNC av noe slag, og koble
deg til denne. Bruk da /server 127.0.0.1:6667 passord.

. avsluttning [6/6]
Har skrevet denne artikkelen kun på egen erfaring og den mangler sikkert mye, er dårlig
forklart osv., men den bør hjelpe noen med å komme seg inn på irc og liknende programmer
selv om dem sitter bak en proxy. Har valgt å ikke ha med screenshots, men dersom det ønskes
kan jeg godt ta noen screenshots og legge ut (men du bør faktisk klare å komme deg igjennom
artikkelen under bilder).
Sist endret av zeth; 31. januar 2002 kl. 12:36.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Litt offtopic, blir det noe av den psyBNC-script artikkelen?
zeth's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Litt offtopic, blir det noe av den psyBNC-script artikkelen?
Vis hele sitatet...
Den har jeg glemt

Skal ta å skrive den også jeg..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Lekkert
Den har jeg venta/venter jeg på
zeth's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Lekkert
Den har jeg venta/venter jeg på
Vis hele sitatet...
Ville du forresten ha en om oppsettning av psyBNC og generelt bruk, eller en om scripting til psyBNC?

Btw, ingen som har kommentarer på artikkelen min?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Oppsettning og generelt bruk hadde sikker vært kurant også,
men jeg for min del har kun bruk for scriptinga.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Takk takk takk......Cgi Irc suger bad

Noen som vet om en vettug måte og få dette til og funke med ssh og?
Sist endret av nidaroz; 6. oktober 2002 kl. 02:15.