Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3009
PROBLEM LØST, takk til alle som bidro
Hei og hoppsann, skulle putte TP-kabel i pcen idag.

Det støgge IKEA-bordet ga selvfølgelig etter og pcen falt ca 20 cm ned og landet med et smell.

Når jeg skulle starte pcen igjen fikk jeg ikke noe på skjermen.

Vifter og slikt gikk fint rundt men skjermen var svart.

Jeg har prøvd å bruke andre 3d-kort men med no luck.

Noen som vet hva jeg skal gjøre/prøve ?

Har forøvrig dette opsettet:
Shuttle SB61G2
Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB
Sapphire Radeon 9800SE Atlantis 128M DDR
Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800
Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

Takker på forhånd, fUnc
Sist endret av Equi; 20. desember 2004 kl. 16:41.
Skru ut alt og sjekk etter om batterier kan ha falt av.
Trådstarter
Okei takk, skal prøve nå.

edit: fant ingen løse batterier etc. alt ser ut som det skal
Sist endret av Equi; 16. desember 2004 kl. 18:12.
PCen virker frisk uten om skjermbildet (ingen pipelyder osv)?
Trådstarter
Ingen pipelyder, alt er som det var før unntatt skjermbildet. Jeg har som sagt prøvd flere skjermkort/skjermer
får håpe ikke AGP'en har knukket.

Vet ikke om dette hjelper men jeg har vært borti pc'er som fikk sort skjerm da ram'en ikke stod riktig.

Altså, om ram'en din kansje har fått seg en støyt.
Prøv å lirk litt på innholdet og sjekk om noe er løst!
Trådstarter
har prøvd å lirke på innholdet, og jeg tror jeg kan konkludere at AGP'en ikke har brukket pga mitt onboard 3d-kort funker heller ikke. Takk for alle svar, keep em' comin'
Noe galt med rambrikkene er et hot tips. Når jeg byggde dennne pcen jeg sitter på fikk jeg defekt rambrikke, og da var skjermen svart, alt fungerte normalt, bare at skjermen var helt svart.
Jeg slenger meg på den teorien om at rambrikken er defekt, det er nok mest sannsynelig når pcn virker men ikke skjermen.
Sjekka om kontakten står i?
Å saksøke IKEA er jo en idè.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Siegfreud
Sjekka om kontakten står i?
Vis hele sitatet...
Hvilken kontakt ?

Har et spørsmål; Når jeg tar ut rambrikkene og starter pcen, kommer det normalt BIOS eller no da ? eller er det bare svart ?
Når du ikke får signal på skjermen kan det hende CPUen har løsna. Ta den ut og putt den inn igjen. Det har funket for meg.
Trådstarter
Har prøvd det og, no luck
Sjekka at de pinnene på skjermkabelen ikke er skjeve/falt ut?
Hvis det er en prosessor der ribba sitter rett på coren kan det hende den har blitt brukket i kantene. Hvis du ikke har i ram vil maskinen mest sannsynlig gi en pipekode.
Trådstarter
Har ikke sjekket pinnene på skjermkabelen, men jeg har prøvd to forskjellige kabler, og to forskjellige skjermkort, og to forskjellige skjermer :S

Nichotin: Jeg prøvde å fjerne alle RAM-brikker og skru på, viftene gikk flott og alt var nesten som det skulle. fikk ikke skjermbilde though

Men prosessoren har jeg ingen anelse om hva du snakker om, kan jeg på noen måte se fysiskt at dette har brukket ?
under OsloLAN hadde et par stykker de samme problemene.. Den tiden jeg var i info/tech så hjalp jeg litt til sammens med komplett, der vi fant ut at hovedkort var defekt. Så prøv å lån diverse rambrikker og skjermkort før du begynner å legge penger i dette, for å drite deg ut.. Hovedkortet er ganske sannsynlig defekt
Se om du ser noen stygge merker i kantene på cpu-kjenen, hvis der er antydning til mangler der er det mest antagelig løsningen. Samme har skjedd 2 ganger til meg med 2 thunderbird prosessorer. Prøv annen cpu, hvis det fortsatt ikke er tegn til liv tror jeg nytt hk blir løsningen
Ta ut av ALT fra pc-en og sett det sammen igjen. Det har funket flere ganger til meg.
Trådstarter
Skal prøve ny cpu nå, hvis ikke det funker så tror jeg eneste løsningen blir å bytte hovedkort, takk for alle svar.
Opprinnelig postet av fUnc
Skal prøve ny cpu nå, hvis ikke det funker så tror jeg eneste løsningen blir å bytte hovedkort, takk for alle svar.
Vis hele sitatet...
Sørg for at hovedkortet ditt støtter cpu'en da.. Lett å glemme i slengen
kan jo hende at du bare må restarte bios da? cmos pin greia, prøvd det?? Ellers så må du jo bare låne deler og sjekke om de funker i pcn din..
One of the good guys
2rs1's Avatar
Istedet for å prøve nye deler i maskina di, test delene dine i en annen pc. Finner fort ut hva som er galt da.
Trådstarter
Takker, har flashet BIOS/CMOS eller hva det heter, og har en annen p4 liggende, takk for alle svar igjen =)
Du må bare kryssjekke alt. Del for del i en annen pc som funker.
ja hadde ikea bord en gang, jeg og. satt tvn oppå der og hele greia gikk i gulvet.
skjønner godt at du er forbannet.
hjelp...jeg har også et IKEA bord. jeg håper ikke det skjer med meg :-S
hvem er det som IKKE har IKEAbord?
1. sjekk batteri (bios)
2. sjekk agp kort tilkobling (sloten på hket og polene på grafikk kortet)
3. ta av ribba på cpuen og sjekk cpuen..

hvis du ikke finner noe der, tipper jeg på at hk/cpu har blitt skada.
En kompis av meg skulle sette i ny RAM og fikk bare svart skjerm, det viste seg at RAM'en ikke satt i ordentlig...
Så jeg slenger meg på teorien om at RAM'en er løsna eller blitt ødelagt.
Vel, enkleste er å ta ut alle delene en for en og teste de i en annen pc, da finner du fort ut hva som er skadet

Jeg ville lagt en finger på strømforsyninga (kan hende siden jeg er serviceelektroniker at jeg alltid tror feilen ligger i noe jeg forstår teknikken i )
det sier seg jo selv at strømforsyninga er i orden da viftene går.
Sindre : selv om viftene går kan en annen spenning være gått, F.eks -12v eller +3.3v
fikk du liv i den ? eller misforsto jeg?
ta ut hk og sjekk om det har fått brudd,
et hk lager da alltid feilmeldinger når noe er galt såfremst ikke hk selv er seriøst ødelagt.... hva sier ditt hk ?
Lurer på ka bord eg har :S datt skjermen og i gulvet?
Opprinnelig postet av Capric
hvem er det som IKKE har IKEAbord?
Vis hele sitatet...
Vi har ikke i huset. Har ingenting fra ikea i huset forøvrig.
Trådstarter
Psych|Com: Hovedkortet gjør akkurat som det gjorde før pcen datt i gulvet. Prøvde å ta ut ALLE RAM-brikkene og hket oppførte seg akkurat likedan. Fikk liv i den, ja, men skjermen var svart.

Fiddi: Skjermen datt ikke i gulvet, nei. Har et bord hvor pcen står på en hylle ca. 20 cm. over bakken
Opprinnelig postet av Capric
hvem er det som IKKE har IKEAbord?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke IKEA bord, regner med jeg har noe stødig fra kinnarp's
IKEA 'jerker' ruler. solid som f... åsså ser den tøff ut også.
Får du sånn "systempip" når du starter opp? Hadde akkurat det samme problemet selv for en stund siden. Viftene og harddisken surra når pc'n startet, men der stoppet også alle tegn til liv.
Det viste seg å være både hovedkort og cpu som hadde tatt kvelden. Røyk på 1.500,-
Opprinnelig postet av AtXbYeA
Sindre : selv om viftene går kan en annen spenning være gått, F.eks -12v eller +3.3v
Vis hele sitatet...
pc'en ville ikke fungert normalt ellers (bortsett fra skjermen) hvis den hadde manglet en spenning. hadde garantert bynt å pipe
Trådstarter
Får ikke systempip, nei. Takk for svar
Når ma ner så dum at man faktisk kjøper møbler på ikea så kan du nesten være sikker på at noe går til h..... Men skal du først kjøpe noe på ikea bør du kjøpe med ekstra lim og lime ting til veggen! først da ungår du skumle ulykker og ting som faller ned eller i værstefall over deg

så til problemet: Jeg for min del tror det ligger i Cpu eller hovedkort jeg å!
Trådstarter
Klarte å fikse problemet, restartet CMOS og ventet et par dager ^^
Samme har skjedd med pc'en min, selv om det ikke hadde noe med intern hardware.

Det viste seg at den tingen som skal koble tastatur/mus til tastatur/mus input, tok enten for mye strøm, eller funka bare ikke. Satte keyboardet i usb, funka som bare det. Lol. Holdt på en stund før jeg fant ut det.